ادعای غرب؛ ارسال مخفیانه سامانه موشکی پیشرفته چین به صربستان

رسانه‌های غربی مدعی شدند که چین سامانه ضد هوایی پیشرفته‌ای را پنهانی برای صربستان از متحدان روسیه ارسال کرده است.

به گزارش مشرق، رسانه‌های غربی یکشنبه شب به وقت تهران مدعی شدند که چین برای صربستان، از متحدان روسیه توسط هواپیما سامانه ضد هوایی پیشرفته را در یک عملیات پنهانی ارسال کرده است.

 به گزارش شبکه خبری «فاکس نیوز» کارشناسان رسانه ای و نظامی روز یکشنبه  مدعی شدند که ۶ فروند هواپیمای ترابری «وای-۲۰» نیروی هوایی چین بامداد روز شنبه در فرودگاه غیرنظامی در بلگراد فرود آمدند که بر اساس گزارش‌ها، سامانه‌های موشکی زمین به هوای «اچ کیو-۲۲» را برای ارتش صربستان حمل می کردند.

این هواپیماهای باری چینی با علامت‌های نظامی در فرودگاه «نیکولاتسلا» در  بلگراد  رویت  شده‌اند. وزارت دفاع صربستان  تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

تحویل تسلیحات در  قلمرو دستکم دو کشور عضو ناتو از سوی کارشناسان به عنوان نمایشی از رشد روزافزون چین در جهان تلقی می‌شود. «آلکساندر رادیچ»، تحلیلگر نظامی صرب، گفت که چینی‌ها نمایش قدرت خود را انجام می‌دهند.

«آلکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان، تحویل سامانه میان‌بردی را که در سال ۲۰۱۹ با آن موافقت شده بود، تایید کرد و گفت «جدیدترین افتخار» ارتش صربستان را در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه ارائه خواهد کرد.

اگرچه صربستان به قطعنامه های سازمان ملل که در زمینه محکومیت حمله  روسیه در اوکراین رأی مثبت داده است، اما از پیوستن به تحریم‌های بین المللی علیه مسکو یا انتقاد صریح از نظامیان روسیه خودداری کرده است.

در سال ۲۰۲۰، مقامات ایالات متحده به بلگراد در مورد خرید سیستم‌های ضد هوایی اچ کیو-۲۲ هشدار دادند. ایالات متحده گفت که اگر صربستان واقعاً می خواهد به اتحادیه اروپا و سایر اتحادهای غربی بپیوندد، باید تجهیزات نظامی خود را با معیارهای  غربی هماهنگ کند.

سامانه موشکی چین به طور گسترده‌ای با سامانه های موشکی «پاتریوت» آمریکایی و سامانه‌های موشکی زمین به هوای «اس-۳۰۰» روسیه مقایسه شده است، اگرچه برد کوتاه تری نسبت به اس-۳۰۰  پیشرفته‌تر دارد. صربستان اولین کاربر موشک‌های چینی در اروپا خواهد بود.

صربستان در دهه نود میلادی با همسایگان خود در حال جنگ بود. این کشور که به طور رسمی به دنبال عضویت در اتحادیه اروپاست، در حال حاضر نیروهای مسلح خود را با تسلیحات روسی و چینی از جمله جنگنده‌ها، تانک‌ها و سایر تجهیزات تقویت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس