جزییات قطع درختان در مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران اعلام شد/بیل مکانیکی به جان 150 اصله درخت افتاد+عکس

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران توضیحاتی در خصوص قطع درختان در مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران ارائه کرد وگفت: درختان را با بیل مکانیکی از ریشه درآورده اند.

به گزارش مشرق، بیش از ۱۵۰  اصله درخت توسط یک دستگاه رسمی دولتی در خیابان خوارزمی در مرکز لرزه‌نگاری وابسته به دانشگاه تهران  توسط بیل مکانیکی از ریشه درآورده شد.

اعضای شورای شهر تهران خواستار این شدند که  رییس دانشگاه تهران به شورا بیاید و توضیح دهد که این درختان را به چه حقی قطع کردند؟ 

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران گفت  که ما از هرکس توقع داشته باشیم، از رییس دانشگاه تهران توقع این کار را نداریم و نیازمند توضیح است.

شهرداری تهران هم اعلام کرد به‌رغم پیگیری های انجام شده و جلوگیری از قطع و جابجایی درختان توسط عوامل منطقه ۳  و با وجود تذکرات اعضای شورای شهر تهران، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بدون توجه به این تذکرات نسبت به قطع درختان در بزرگراه شهید همت تقاطع بزرگراه شهید چمران، اقدام کرده است.

در جریان این موضوع کارکنان شهرداری توسط نیروهای دانشگاه تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به گفته امانی عضو شورای شهر تهران  این برخورد به حدی بود که ممکن بود از ارتفاع بالا کارکنان شهرداری را به پایین پرت کنند و لباس آن را پاره کردند؛ همچنین از گاز اشک آور علیه ماموران شهرداری استفاده کردند.

در خصوص جزییات قطع درختان در  مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران و پیگیری های مدیریت شهری در این زمینه با مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

اعلام جزییات قطع درختان در مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران +عکس

تعدادی درخت در مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران قطع شده است اعضای شورای شهر به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار پاسخگویی مسئولین در این زمینه شدند شما به عنوان کمیسیون خدماتی شهری چه پیگیری‌هایی  در این زمینه انجام داده‌اید.

مجوزی از ماده ۷ برای  جابه‌جایی تعداد محدودی درخت گرفته شده بود

تقریباً اواخر اسفند ۱۴۰۰ بود که به بنده اطلاع دادند تعدادی از درختان مرکز زلزله‌نگاری دانشگاه تهران در حال قطع شدن است. بنده به محل حادثه رفته و موضوع را بررسی کردم. گزارشات مردمی هم به دست ما رسید. بنده با معاون خدمات شهری منطقه سه از محل بازدید کرده و گزارش گرفتیم و مشخص شد که یک مجوزی از ماده ۷ برای جابه‌جایی تعداد محدودی درخت دارند.

یعنی برای قطع این درختان از کمیسیون ماده ۷ دانشگاه تهران مجوز گرفته بود؟

جابه‌جایی درختان در فصل زمستان باید صورت گیرد نه در فصل بیداری درختان/ درختان دانشگاه تهران را با بیل مکانیکی از ریشه درآوردند

یک مجوز برای جابه‌جایی تعداد محدود درخت آن هم در فصل مناسب و با نظارت کارشناسان خبره شهرداری تهران باید این امر صورت می‌گرفت تا باعث خشک شدن درختان نشود.

اعلام جزییات قطع درختان در مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران +عکس

جابه‌جایی درختان در فصل زمستان باید صورت گیرد نه در فصل بیداری درختان، جابه‌جایی باید با دستگاه‌های خاصی صورت گیرد و هر درخت به یک روش نه اینکه با بیل مکانیکی درختان را از ریشه دربیاورند. این امر عملاً با قطع درخت هیچ فرقی نمی‌کند.

یعنی درختان را با بیل مکانیکی از ریشه درآورده اند؟ برخی از مسئولین امر این موضوع را رد می‌کنند.

عکس در آوردن درختان از ریشه با بیل مکانیکی موجود است/ از سوی شورای شهر تهران برای شهرداری نامه نوشتیم/کاربری زمین های دانشکده مشخص است بخشی از زمین ها در حریم اتوبان است

بله، درختان با بیل مکانیکی از ریشه درآمده عکس‌های آن هم موجود است. یک نکته‌ای را هم بگویم که ما نامه‌ای سوی شورای اسلامی شهر تهران برای شهرداری تهران ارسال کردیم که با توجه به اینکه این درختان در پهنه فضای سبز قرار دارند و به نوعی کاربری‌شان مشخص است (پهنه G۱۱۱ و G۳۲۲) است در واقع کاربری مشخص است. پهنه G۳۲۲  حریم اتوبان است یعنی یک قسمت از این فضا در حریم اتوبان قرار داشته و بخشی هم به عنوان فضای سبز و عمومی مطرح است و امکان تغییر کاربری آن به ا ین راحتی ها نیست.

  باید برای جابه‌جایی درختان هم پروسه قانونی طی شود و اگر قرار است درختی قطع شود باز باید پروسه قانونی طی شود بنده درباره موضوع درختان دانشگاه تهران با مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران که در زمینه مسائل شهری بسیار خبره هستند صحبت کردم و ایشان گفتند سراغ ندارم که چنین امری به این شکل رخ دهد. در نتیجه ما نامه‌ای تنظیم و برای شهرداری ارسال کردیم و در خصوص تغییر کاربری مسائلی را مطرح کردیم تا از هرگونه عملیات و صدور مجوز جلوگیری شود تا کار تعیین تکلیف شود.

اعلام جزییات قطع درختان در مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران +عکس

آیا برای ورود به محدوده مرکز لرزه نگاری دانشگاه حکم قضایی دریافت کرده بودید چرا که مباحثی در خصوص زد و خورد مطرح شده است؟

شهرداری از قاضی کشیک برای ورود به محوطه دانشگاه مجوز گرفت/ ورودکارمندان شهرداری به محوطه دانشگاه برای جلوگیری از قطع درختان

شهرداری منطقه سه از قاضی کشیک درخواست حکم کرد تا بتواند وارد دانشگاه شوند قاضی کشیک هم حکم صادر کرد که البته جا دارد در همین جا از این قاضی محترم تشکر کنم. بعد از صدور حکم کارمندان شهرداری وارد محوطه دانشگاه شده تا از قطع درختان جلوگیری کنند.

در خصوص زد و خورد عوامل دانشگاه با نیروهای شهرداری صورتجلسه‌ای در کلانتری تنظیم شد/صورت جلسه مهر و امضا دارد

در خصوص زد و خورد هم باید بگویم که صورتجلسه‌ای در این باره در کلانتری تنظیم شده  و در خصوص قطع درختان هم صورت جلسه شده است. این صورتجلسه مهر و امضا هم شده و در خصوص درگیری عوامل دانشگاه را نیروهای شهرداری هم صورتجلسه‌ای تنظیم شده  است.

مردم هم مشاهدات خود در خصوص قطع درختان را به صورت صورتجلسه‌ای درآورده و امضا کردند

نکته دیگری را که باید عرض کنم این است که مردم هم مشاهدات خود را به صورت صورتجلسه‌ای درآورده و چندین نفر آن را با مشخصات کامل و شماره تلفن امضا کردند این موضوع در حال پیگیری است. ما بنا  بر حکمی که از قاضی گرفتیم برای جلوگیری از قطع درختان اقدام کردیم شهرداری ورود کرد و جلوی این امر را گرفت البته در خصوص ضرب و جرح هم صورتجلسه موجود است و دوستان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

در خصوص جزئیات درگیری توضیح دهید چرا که موضوعات ضد و نقیضی در این باره مطرح می‌شود.

 کلانتری  صورتجلسه ای در خصوص درگیری عوامل دانشگاه با عوامل شهرداری در ۱۴۰۰.۱۲.۲۸  تهیه کرده ئ  که آنجا عوامل نیروی انتظامی نوشتند که دانشگاه تهران به همراه بیل مکانیکی با چند راننده اقدام به برداشتن بیش از ۱۰۰ اصله درخت از ریشه کردند البته بنده اعلام کردم که استشهاد محل هم وجود دارد. در خصوص زد و خورد ه م باید بگویم که عوامل دانشگاه با عوامل شهرداری زد و خورد کردند.

چند اصله درخت قطع شده است؟

بیش از ۱۵۰ اصله درخت از ریشه درآمده که آسیب دیده‌اند. عمر این درختان هم متفاوت بوده است.

نمی‌خواستم کام مردم را در آستانه نوروز با این اخبار تلخ کنیم/ما از قبل عید پیگیر ماجرای قطع درختان بودیم نامه نگاری ها و تاریخ ها موجود است

البته همین جا موضوعی را بگویم که  عوامل صداوسیما به محل رفته و خودشان گزارشی تهیه کردند ما در آستانه نوروز نمی‌خواستم کام مردم را با این اخبار تلخ کنیم البته پیگیری‌ها را انجام دادیم و نگذاشتیم بیش از این درختان آسیب ببینند نامه‌نگاری‌ها صورت گرفته و تاریخ آن هم مشخص است.

اعلام جزییات قطع درختان در مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران +عکس

اما در ایام نوروز دوباره قطع درختان در دانشگاه صورت گرفته است، این موضوع صحت دارد؟

با وجود پیگیری ها ما باز هم در ایام نوروز درخت قطع شد

بله، با وجود اینکه ما اعلام کردیم نباید این امر صورت گیرد دوباره در ایام نوروز تعدادی درخت قطع شده است.

قرار است به جای درختان قطع شده چه بنایی ایجاد شود؟

می‌گویند قرار است که دانشگاه توسعه پیدا کند، صداوسیما هم در محل حاضر شده بود و گزارش از قطع درختان تهیه کرده است.

حال تعدادی از درختان قطع شده است از این به بعد قرار است چه اقدامی برای جبران درختان قطع شده صورت گیرد؟

آماده ایم به جای درختان قطع شده دوباره درخت بکاریم/ شنیده‌ایم مسوولان دانشگاه مصر به ادامه فرایند قطع درختان هستند

شهرداری آمادگی دارد که به دانشگاه کمک کند تا مجدداً در آن محدوده درخت بکارند. ما نمی‌خواهیم فضای سبز آسیب ببینند با هزینه شهرداری دوباره درخت می‌کاریم.

آیا عوامل دانشگاه با این امر موافقند؟

از آقای وزیر می خواهیم در موضوع قطع درختان ورود کند/ اگر قرار است هر کس کارش را با فشار و زور انجام دهد که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود

بنده شنیده‌ایم که مصر به ادامه فرایند قطع درختان هستند.  از وزیر علوم انتظار داریم که جلوی این کار گرفته شود و حتماً اقدامات از طریق قانونی صورت گیرد اگر قرار است هر کس کارش را با فشار و زور انجام دهد که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ما از دوستان دانشگاهی توقع داریم کار را براساس روال پیش ببرند و حتماً قانونی پیگیری کنند.

دانشگاه طی سالیان گذشته فضای سبز را توسعه داده و حال نباید آنها را قطع کنند/اگر جلوی قطع درختان گرفته نشود موضوع را از مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد

در حال حاضر توسعه فضای سبز اولویت ما است. البته بنده اظهارات مسئولین دانشگاه را خواندم و آنها معتقدند که یک حقوق حقه داشتند.  ببینید دانشگاه طی سالیان گذشته فضای سبز را توسعه داده درختان موجودات زنده‌اند و ما نباید آنها را قطع کنیم ما از مسئولین امر می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کنند و اگر جلوی این کار گرفته نشود از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم. 

در حال حاضر کار متوقف شده است؟

بله، براساس حکم قضای فعلاً اقدامات متوقف شده اما آنها تلاش می‌کنند دوباره کار را آغاز کنند اما اگر کار را قانونی پیگیری نکنند جلوی آنها را می‌گیریم.

آیا اسنادی از مراحل قطع درختان دارید؟

اسنادی از قطع درختان داریم/حکم قضایی و استشهاد محل هم وجود دارد

بله، فیلم و تصاویری موجود است و صورتجلسه نیروهای انتظامی هم وجود دارد. از سوی دیگر حکم قضای و استشهاد محل هم وجود دارد. امیدواریم دانشگاه در این امر تغییر رویه دهد و مشکل را حل کنیم.

سرانه فضای سبز در حال حاضر در تهران چقدر است؟

سرانه فضای سبز  در تهران از استاندارد بین‌المللی هم بالاتر است/به ازای هر فرد ۱۶ متر فضای سبز داریم

سرانه فضای سبز در حال حاضر در تهران از استاندارد بین‌المللی هم بالاتر هستیم و تقریباً‌به ازای هر فرد ۱۶ متر فضای سبز داریم اما این را بگویم در توزیع فضای سبز عدالت رعایت نشده در برخی مناطق سرانه فضای سبز بالا و در برخی مناطق مانند ۴، ۱۰ و ۹ سرانه بسیار کم است.

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵ بوستان در مناطق مختلف خریداری کردیم/رقم  قابل توجهی برای توسعه فضای سبز در سال جاری در نظر گرفته ایم/ به دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هستیم

ما در سال ۱۴۰۰ تقریباً بیش از ۵ بوستان در مناطق مختلف خریداری کردیم تا آنها را تبدیل به فضای سبز کنیم و در سال جاری هم برنامه‌های خوبی برای توسعه فضای سبز داریم  و رقم قابل توجهی هم برای این امر در نظر گرفتیم ما به دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هستیم تا رضایتمندی مردم بالا برود شهروندان علاقه‌مند به توسعه فضای سبز هستند و ما هم در سالجاری به جد برنامه‌ریزی کردیم تا در این زمینه اقدامات خوبی انجام دهیم. در اسفند ۱۴۰۰ تعداد زیادی درخت کاشته شد . توسعه فضای سبز باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود و ما باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    هرکی یه گوشه رو گرفته، داره میخوره..... بده بزنیم
  • پژمان IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    متاسفانه 6000 هکتار باغ در تهران در دهه 80 از میان رفته است آیندگان از عملکرد ما متعجب خواهند شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس