کد خبر 1360344
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
دوغو پرینچک

رهبر حزب وطن ترکیه در یک مصاحبه اظهاراتی در رابطه با مسائل روز داخلی ترکیه مطرح کرد و لغو سفر رئیس جمهور این کشور به ایران را اشتباه بزرگ خواند.

به گزارش مشرق، «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اولوسال» اظهاراتی در رابطه با مسائل روز داخلی ترکیه مطرح کرد.

وی درباره لغو سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به ایران گفت: لغو این سفر، پشت پا زدن به یک شانس است. چقدر خوش شانس هستیم که همسایه هایی مانند ایران، جمهوری آذربایجان، عراق، سوریه داریم. تمامی اینها تولیدکنندگان گاز طبیعی، گازوئیل و نفت دنیا هستند. ترکیه هم با بحران انرژی مواجه است. معلوم است که آقای رئیس جمهور با لغو سفر به ایران در چنین شرایطی، به شانس ترکیه پشت پا می‌زند. به نظر ما لغو این سفر اشتباه است. 

پرینچک با اشاره به این موضوع اضافه کرد، یکی از مهمترین علل تورم در ترکیه، هزینه‌های انرژی است. ترکیه با بررسی بسیار دقیق جغرافیای خود، می تواند بخوبی از فرصت‌ها با کشورهای همسایه تولید کننده انرژی استفاده کند. به تاثیر این وضعیت در ایران بیاندیشید. دو روز بعد از سفر رئیس جمهوری اسرائیل به ترکیه، رئیس جمهوری ترکیه از سفر به ایران منصرف شد. ترکیه امروز در مورد انرژی با مشکلات بسیار بزرگی مواجه است. اینکه «آمریکا به ما چه خواهد گفت؟ و یا آمریکا خواستار سرنگونی رئیس جمهوری ترکیه است»، در اصل شما با این دیدگاه به آمریکا پیام می‌دهید و می‌گویید «ای آمریکا مرا سرنگون نکن، من به ایران نمی روم». 

غرب رو به افول است و نباید به آن اعتماد کرد

وی همچنین افزود: موازنه ها در جهان به هم خورده است. غرب رو به افول و سلطنت دلار رو به زوال است. دیگر نمی توان از موازنه و یا تعادل سخن به میان آورد. هیچ موازنه‌ای میان آتلانتیک و آسیای رو به رشد وجود ندارد. آتلانتیک در هر جا شکست می خورد. ترکیه با بازی کردن به همراه مهره شکست خورده، چه آینده‌ای برای خود رقم خواهد زد؟ لذا ما لغو سفر به ایران را اشتباه بزرگ قلمداد می‌کنیم. پاسخ رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری هم یک پاسخ جوانمردانه نبوده و برازنده دولت نیست. حال که سفر به ایران را لغو کردی، بگو «لغو کردیم». ترکیه‌ای که از سفر به ایران می ترسد.... دولت باید اعتماد به نفس داشته باشد. 

رئیس حزب وطن ترکیه اضافه کرد، در ایران، ترکیه به عنوان دولت غیرقابل اعتماد پنداشته می شود. سفر به ایران در سطح رئیس دولت، دو روز قبل از برگزاری آن لغو گردید. شما چگونه به این دولت اعتماد خواهید کرد؟ آن هم در دوره‌ای که ترکیه با بحران شدید انرژی مواجه است.... افزایش قیمت‌های انرژی، به معنای افزایش قیمت تمامی اقلام غذایی و صنایع است. ترکیه یک کشور فقیر به لحاظ انرژی است. ۴۵ درصد از واردات، صرف انرژی می شود. در چنین فضایی که فرصت خرید انرژی ارزان وجود دارد و تحریم ها علیه ایران و روسیه مطرح است، ترکیه باید به آمریکا واکنش نشان داده و بگوید «تو نمی توانی به خرید و فروش من مداخله کنی».  آمریکا نمی تواند حزب عدالت و توسعه را تحت تاثیر خود قرار دهد، اما سیاست مماشات پیش گرفته است. می توانیم به این سیاست، «سیاست الاکلنگی» هم بگوییم. در یک سوی این الاکلنگ روسیه و در طرف دیگر کشورهای بی ارزش قرار دارند. چگونه می توانید موازنه را برقرار کنید؟ زلنسکی امروز است، فردا نیست. عبارت «سیاست متوازن» واقع گرایانه نیست. نمی‌توانید از طریق این گونه مفاهیم انتزاعی، سیاست و استراتژی تولید کنید. 

تحریمها علیه ایران و روسیه یک فرصت تاریخی برای ترکیه است

دوغو پرینچک در ادامه مصاحبه خود تاکید کرد، تحریم ها علیه ایران، روسیه و چین، یک فرصت تاریخی برای ترکیه محسوب می‌شود. چین دیگر رهبر اقتصاد جهان است. دنیا به دلیل رشد چین و هند رشد می‌کند. در چنین شرایطی، عدم تعادل میان آسیا و اروپا وجود دارد. آمار و ارقام مشخص است. به سه کشور اولی که ترکیه تجارت خارجی دارد، نگاه کنید: روسیه، چین، آلمان. آمریکا در بین این کشورها وجود ندارد. روسیه و چین سهم بسیار بزرگی در تجارت خارجی ترکیه دارند. ترکیه نمی تواند آمریکا را در مورد انرژی حتی جایگزین ایران هم بکند. صادرات به آمریکا و آلمان در چارچوب قوانین اقتصاد رو به افزایش است. این هم در بازار اقتصادی روز یک امر طبیعی می باشد. 

او در زمینه افزایش شدید تورم در ترکیه طی ماههای اخیر گفت: قیمت گوجه فرنگی به ۳۰ لیر رسیده است. به فکر مردم باشید. چرا قیمت ها افزایش می یابد؟ بخاطر افزایش قیمت انرژی. تا زمانی که هزینه انرژی بالاست، شما نمی توانید قیمت‌ها را پایین بکشید و تورم را مهار کنید. می گویید که «تورم را من مهار خواهم کرد». چگونه؟ با افزایش تولید و ارزان کردن هزینه‌ها. گفته می شود که چین ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. در صورتی که سیاست صحیح اجرا کنید، این رقم برای ترکیه ظرف ۱۰ سال به ۸۰۰ میلیارد الی ۱ تریلیون دلار می‌رسد.

پرینچک تصریح کرد، ما می توانیم در زمینه فناوری اطلاعات با روسیه همکاری کنیم. من از ۴۸ شرکت صنایع دفاع که تحت عنوان USC در روسیه فعالیت می‌کنند، نامه ای دریافت کردم و آن را به شخص رئیس جمهوری ترکیه فرستادم. در این نامه می گویند ما برای همکاری در عرصه صنایع دفاع از زیردریایی گرفته تا بالگرد آماده هستیم. ولی با شجاعت و قاطعیت به این موضوع پرداخته نمی‌شود. 

وی افزود: آیا ترکیه قوی از غرب جدا می شود؟ انقلاب تولید در کشورمان موجب گسترش روابط با اروپا می‌شود. چون تولید در بخش کشاورزی و صنعت موجب سربلندی و بهبود روابط ما با دنیا می شود. ورود پول داغ به کشور ۶ ماه قبل از انتخابات، تاثیری بر اقتصاد و جیب مردم نخواهد داشت. کسی هم چنین پولی را به ترکیه نمی‌دهد. شاهد جدایی مردم از حزب عدالت و توسعه هستیم. آراء این حزب و حزب حرکت ملی گرا ریزش می‌کند. نمی توانید این روند را با پول داغ به عقب برگردانید. اگر از امروز تصمیمات قاطعانه بگیرید، ۱۰ ماه بعد نتایج آن را می‌بینید. لذا امنیت انرژی از لحاظ حزب عدالت و توسعه، سیاست انتخاباتی است و با سرنوشت ترکیه ارتباط دارد. 

وی همچنین گفت: قبلاً گفتیم بجای اینکه کشاورز ورشکسته شود، بانک ها ورشکسته شوند. اکنون می‌بینید که بانک ها سال گذشته ۹۰ میلیارد لیر سود کرده‌اند. سود بانک ها در دو ماه اول سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته سه برابر افزایش یافته است. بهتر است بانک‌ها امسال سود نکنند. ارزیابی دلار به عنوان پول ذخیره‌ای در تمامی دنیا، از نظام تاراج و باج گیری آمریکا سرچشمه می‌گیرد. البته این وضعیت بر اقتصاد آمریکا نیز تاثیرگذار خواهد شد. در روزهای آتی شاهد این اثرات خواهیم بود. کسی انتظار نداشته باشد روسیه بخاطر تحریم‌ها، در مقابل آمریکا گردن خم کند. در حالیکه رسانه‌های غرب می گویند روسیه بیچاره شده است، ارزش روبل رو به افزایش است. اگر ترکیه نتواند از روسیه انرژی وارد کند، بیچاره می‌شود.

همکاری با سوریه از هر لحاظ برای ترکیه مهم است

رئیس حزب وطن ترکیه همچنین درباره روابط آنکارا با دمشق نیز گفت، همکاری با سوریه هم به لحاظ اقتصاد و هم امنیت کشورمان بسیار مهم است. اجتناب ما از همکاری اقتصادی و نظامی با سوریه غیرعاقلانه است. ترکیه با انقلاب تولیدی می تواند به یک کشور بزرگ تبدیل شود و چاره دیگری جز انقلاب در هر زمینه را ندارد. اکنون انقلاب به دروازه ترکیه نزدیک شده است، زیرا ترکیه مسائل خود را فقط با انقلاب می‌تواند حل کند. انقلاب، زمانی انقلاب محسوب می‌شود که تنها گزینه باشد. بجز راه حل های انقلابی، سایر گزینه ها، سناریوهای بسیار تاریک برای ترکیه محسوب می‌شوند. 

وی افزود: برات آلبایراک در دوران وزارت همواره با اتهاماتی نظیر «داماد»، «داشتن رابطه با فتح الله گولن» مواجه گردید. ولی اینها همگی پیش داوری بودند. البته در بعضی موضوعات هم مسئول بود. سیاست‌های اقتصادی آغاز شده از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ به بن بست رسید و آلبایراک پیش از دیگران به این وضعیت پی برد. افرادی مانند عبدالله گل، داوداوغلو، باباجان که ایادی آمریکا در درون حزب عدالت و توسعه بودند، از این حزب پاکسازی شدند. اما فردی مانند «اتهم سانجاک» از بطن ترکیه می‌آید و برای این حزب فعالیت می‌کند. 

آمریکا شکست خورده است، ترکیه باید در مسیر درست قرار بگیرد

وی در پایان تاکید کرد، آمریکا در همه جا شکست خورده است. اخیراً در مجارستان هم شکست خورد، در پاکستان هم شکست خواهد خورد. این هم نشان می دهد که ما وارد عصر جدید شده‌ایم. سیاست تعادل، نوعی سیاست حفظ وضعیت موجود است. تعادل یعنی چه؟ یعنی حفظ وضعیت موجود. ترکیه به تخریب وضعیت موجود نیاز دارد. زمانی که بگویید «به این شکل ادامه نمی یابد»، سیاست تعادل بی اعتبار می‌شود. ملت ترک امروز می گوید «به این شکل نمی تواند ادامه یابد». در مجارستان، حزب جمهوری خلق شکست خورد. در ترکیه بعد از انتخابات خواهیم گفت « آمریکا در ترکیه شکست خورد». ترکیه محکوم به حزب عدالت و توسعه نیست. امیدواریم حزب عدالت و توسعه در این روند بخود بیاید و محرکه‌های ملی در درون حزب به حرکت درآیند. ما به ترکیه اعتماد می کنیم و در کنار تسلیم شدگان قرار نمی‌گیریم. ترکیه یک راه حل تولید خواهد کرد و اکثریت قریب به اتفاق اعضا و طرفداران حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی گرا در این راه حل سهیم خواهند شد. باید کشتی ترکیه در مسیر صحیح پیش برود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • محمد... IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    30 25
    در ترکیه هزاران تئوریسین هست که دوغوپرینجیک فقط یکی از اوناس، سران حکومت با جمع بندی تئوری ها یک راه رو انتخاب میکنن و همون راه هم بارها اصلاح میشه در کل مسیر بصورت مستقل و برپایه منافع ترکیه انتخاب میشه و یک شخصی مثل این مرد روزی مورد توجه هس و روزی کنار زده میشه سیستم ترکیه اینطوره هرجا دیدن به ضررشون تموم میشه اون مسیر کنار گذاشته میشه
    • عباس TR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      17 3
      بعضی از هم وطنان ایرانی ما امثال آقا محمد انگاری تو خواب تشریف دارند . داداش بیا جند مدت تو ترکیه زندگی کن اونوقت خوب متوجه میشی یک من ماست چند کیلوگرم هست در ترکیه چه خبره . . . . . . . . هنوز تو خوابی داداش
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      12 8
      37درصد مردم ترکیه در سال حتی توان خوردن یکبار گوشت سفید یا قرمز را ندارند (منبع مرکر آمار اروپا) میخوای مرکز آمار اروپا رو هم بگیم درش رو تخته کنند؟
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      3 1
      شما بگو ببینیم ترکیه چه خبره؟
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    10 3
    خوش از باغی که سگتوره ازش رد نشه
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    54 14
    به این دولت ترکیه هیچ وقت نباید اعتماد کرد چه اموز چه فردا چه در اینده این جماعت به هیچ پیمانی پای بند نبوده ونخواهند بود چرا چونکه از خود اختیاری ندارن با عربستان معامله می کنند خون بی گناهی از بین می رود پشت پا به ایران می زنند مرگ بر مزدو ری مرگ بر امریکا
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    28 15
    واقعا اردوغان در تار عنکبوت، چون کشور ترکیه ازنظر نقشه جغرافیایی اصلا نمیتونه یک قدرت باشه.‌نقشه دراز و باریک، درضمن درصد بالایی از مردمش ترک نیستند و نسبت به اسم کشورشون ترکیه ضدیت دارند. مثل این میمونه اسم امریکا رپ بگذاری انگلیس یا اسم ایران رو‌بگذاری فارسستان
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    16 9
    چون اسرائیل از جنگهای داخلی و تجزیه ترکیه در آینده نزدیک خبر داره برای همین خط لوله گازش رو از مصر کشید
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    13 17
    مردم ترکیه چون نیاکانشان یونانی بودند خ را نمی توانند تلفظ کنند و به جایش همانند نیاکانشان ه می گویند.
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      6 2
      استانبولی ها اینجوری اند . بقیه ترکیه خ و ق رو تلفظ میکنن
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    28 12
    ترکیه‌ بشدت فاشیستی‌شده و‌مردمش‌ بشدت از نژاد حرف میزنند مثل شیطان که گفت من از نژاد آتش هشتسم و انسان از خاک، مردم ترکیه مثل زامبی ها از نژاد حرف میزنند و بی فکر به همسایگانشون حمله و آزار میرسونند
    • US ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      13 9
      مضحک بودن این قضیه، در این است که مردمان آناتولی و قفقاز از نژاد ترک نیستند. ترک ناب و اصیل شبیه مردمان آسیای شرقی و مرکزی است، و در آسیای مرکزی سکونت دارد.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    11 9
    ترکیه‌ بشدت فاشیستی‌شده و‌مردمش‌ بشدت از نژاد حرف میزنند مثل شیطان که گفت من از نژاد آتش هشتسم و انسان از خاک، مردم ترکیه مثل زامبی ها از نژاد حرف میزنند و بی فکر به همسایگانشون حمله و آزار میرسونند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    21 8
    یکی نیست به اون همسر فلکزده اردوغان بگه وقتی کتاب مثنوی را به ترکی ترجمه میکنی و مثل دزد ها بجای شاعر ترکی کتابش رو به رییس جمهورهای مهمان هدیه میدهی همه آنها در دلشان به تو میخندند و میگویند ای دزد همه دنیا مثنوی را میشناسند
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      6 11
      همسر اردوغان خودش عرب است - خودشان می دانند دوره ناسیونالیستی گذشته و نژاد پرستی گذشته فقط می خوان چند روز بیشتر در حکومت باشن و جیبشان را پر کنند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    18 13
    آذری ها و فارس ها هم شکل ایتالیایی ها هستند و هیچ ربطی به چشم بادامی ها قرقیز و ازبک و ترکستان ندارند. اگر میخواهی به خون اجداد آریایی آذری ات خیانت کنی دنبال بهانه ای دیگر باش ای وطن (ایران) فروش
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    57 40
    ما آذری ها پسران آذرنشان ایران، به نام شمشیر های طلایی آلب ارسلان و شاه عباس به اردوغان حقیر دستور میدهیم هرچه زودتر آرارات را که در زمان رضاشاه واکذار شده را به استان آذربایجان غربی بازگرداند. وگرنه خودمان پس میگیریم و مانندآلب ارسلان شاه ایرانی ترک، قفقاز و انکارا را زیر پرچم ایران میبریم.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      12 13
      سیح دییییییر
    • آذربایجان جنوبی US ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      25 37
      بیا سرشو بگیر، ما خودمون آذربایجانی های تورک تهران را فتح خواهیم کرد و نژاد شیطانی هندو را از سرزمین تورکها ایران اشغالی بیرون می کنیم
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      15 13
      جمهوری آناتولی درست است نه نام جعلی ، صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • DK ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      11 12
      به نام آلپ ارسلان در ایران شناسنامه صادر نمیکنند، کجای کار هستی‌
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      7 3
      بنام ارسلان شناسنامه صادر میشه.
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 7
      در ایران هم فامیلی سلاجقه داریم هم غزنوی هم صفوی اتفاقا این قصر های هخامنشیان است که مخروبه هست و کاخ صفویان آباد
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      4 2
      درجواب ۱۹:۳۹هخامنشیان بیش از ۲۵۰۰سال پیش بودن جهت اطلاع گفتم قدمت هخامنشیان بیشتر هست باتشکر دخی اهوازی
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    38 33
    ما آذری ها پسران آذرنشان ایران، به نام شمشیر های طلایی آلب ارسلان و شاه عباس به اردوغان حقیر دستور میدهیم هرچه زودتر آرارات را که در زمان رضاشاه واکذار شده را به استان آذربایجان غربی بازگرداند. وگرنه خودمان پس میگیریم و مانندآلب ارسلان شاه ایرانی ترک، قفقاز و انکارا را زیر پرچم ایران میبریم.
    • DK ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      13 11
      به نام آلپ ارسلان در ایران شناسنامه صادر نمیکنند، کجای کار هستی‌
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    37 23
    ما آذری ها پسران آذرنشان ایران، به نام شمشیر های طلایی آلب ارسلان و شاه عباس به اردوغان حقیر دستور میدهیم هرچه زودتر آرارات را که در زمان رضاشاه واکذار شده را به استان آذربایجان غربی بازگرداند. وگرنه خودمان پس میگیریم و مانندآلب ارسلان شاه ایرانی ترک، قفقاز و انکارا را زیر پرچم ایران میبریم.
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      9 5
      موافقیم
    • DK ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      8 9
      به نام آلپ ارسلان در ایران شناسنامه صادر نمیکنند، کجای کار هستی‌
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      5 5
      بنام ارسلان شناسنامه صادر میشه.
    • GB ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      2 5
      در ایران هم فامیلی سلاجقه داریم هم غزنوی هم صفوی اتفاقا این قصر های هخامنشیان است که مخروبه هست و کاخ صفویان آباد
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    19 8
    سلجوقیان، غزنویان، مغول ها، تیموریان، عثمانی، هیچکدام اسمی از ترک یا ترکیه در امپراطوری شان نیاوردند چون ترک ساخته و پرداخته استعمار انگلیس در قرن اخیر بوده است حتی یک سنگنوشته باستانی به زبان ترکی در خاورمیانه و کل غرب آسیا وجود ندارد. (ترک یکی از نام های رایج مغول ها بوده و ربطی به قوم و قبیله ندارد مثل الان تیمور و چنگیز هم نامهای رایج مغول ها بوده)
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    9 12
    سلجوقیان، غزنویان، مغول ها، تیموریان، عثمانی، هیچکدام اسمی از ترک یا ترکیه در امپراطوری شان نیاوردند چون ترک ساخته و پرداخته استعمار انگلیس در قرن اخیر بوده است
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    28 15
    حتی یک سنگنوشته باستانی به زبان ترکی در خاورمیانه و کل غرب آسیا وجود ندارد. (ترک یکی از نام های رایج مغول ها بوده و ربطی به قوم و قبیله ندارد مثل الان تیمور و چنگیز هم نامهای رایج مغول ها بوده)
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    31 13
    اردوغان پخش کننده ویروس نژاد پرستی است و باید قرنطینه شود
  • محمدرضا IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    16 3
    بنظر ترکیه در کانال محض غرب قرار دارد و در مواقع بسیار با اسرائیل همبستگی اعلام می‌کند یعنی دشمن صدرصد ما ترکیه وارد معاملات پانترکیسم در ایران واذربایجان می‌شود پهبادها آنان یمن را بمباران می‌کند در سوریه جلوی ایران می‌ایستد باید زبان میدان بازبان دیپلماتیک راهبردی و در مقابل هرقدر قدم بابرنامه برداشته ویه برنامه بلند مدت طراحی کرد دیپلماسی التماس جواب نمی‌دهد دانشجوی دکترا
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    16 6
    دیگه با ژنتیک که نمیشه شوخی کرد قرقیز و ازبک چشم بادامی رو چه به آذری و فارس و ایتالیایی ؟؟؟؟ اگر میخواهی اجداد آریایی و مادرت ایران را بفروشی برو دنبال بهانه دیگری باش نژاد ما هرگز زردپوست ترک نبوده است.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    14 5
    ارتش ترکیه »»» نقطه ضعف ترکیه ارتشش هست چون ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. ___ سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند.__ پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه شمشیر برداشت. ___سردار یزرگ اسلام شهید سلیمانی طومار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.____ ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    23 6
    بنویس اردوغان بخوان ابوبکر بغدادی کت وشلواری
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    16 6
    باید رفراندومی برگذار شود و اسم ترکیه دوباره تعیین گردد چون حدود۴۰ درصد جمعیتش غیر ترک هستند و از بین ترک ها نیز جمع کثیری اصلا به نژاد اهمیت نمیدهند بلکه اخوانی هستند و عاشق کشتن شبعه و آذری شیعه شده اند
  • فروغی مهر IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    10 4
    اردوغان در قضییه اذربایجان هم شیطنت کرد و همچنین از هر فرصتی در حق ایران بزرگ اشکارا اقدامات منفی گرانه اتخاذ میکنه و امیدواریم مسیولین کشورمان نیز مقابله به مثل کنند و دلارهاییکه که با مشقت .... وارد کشور میشود صرف هزینه های دیسکو و کنسرتها و خوشگذرانی تعدای در ترکیه نشود و باهمان دلارهای به مشکلات و وارد نمودن کالاهای اساسی و تجچهیزات درمانی به کشور نمایند مطمینا رضایت خدا و ملت نیز حاصل خواهد شد.
  • محمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    10 1
    منافق شاخ ندارد که از شاخش شناخته شود اعمال و حرکات او نشان می دهد این اخوانی ها اردوگان و عربهای مرسی نشان منافقان دنیای جدید هستند از یک طرف ایران شیعی را شیر میکنند که مقابل اسرائیل بایستد و ازطرفی از خود حقیرتر به نوکری اسرائیل می‌پردازند مثل حکام عرب که حداقل نقاب را کنار زدند ومستقیم به دشمنی و کشتن شیعه روی آورده‌اند نیستند دشمن جلوی چشم مان است
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    2 4
    میاد آغا جوش نخور کار واجبی پیش اومده مطمئا" میاد
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    16 7
    عردوقان.....
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    9 3
    رجب اردوغان مهره و عمله و مجری طرح ها توطئه های یهود بین المللی و رژیم اسرائیل در منطقه است ، طبیعتا" باید مطابق دستور آمریکا و اسرائیل گام بردارد عمل کند ترکیه متحد غرب عضو ناتوی غربی همان ازتش صلیبی غرب ، ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم صهیونیستی اسرائیل در منطقه است، ترکیه و رجب اردوغان راه تنفس و بقای اسرائیل در منطقه هستند رجب اردوغان باید گوش به فرمان دستورات یهود و اسرائیل باشد
  • سالار IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    12 1
    رییس‌جمهور کشوری که به دستور اسراییل به ایران ممنوع الورود شود به درد جرز دیوار میخوره.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    20 4
    به یاد شهدای جنگ چالدران
    • مهدی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      7 1
      روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد انشااله بزودی انتقامشان را میگیریم
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    7 1
    همون بهتر ک نیاد هیچکی از این تروریست داعشی و تکفیری دلخوشی نداره
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 23
    درود بر ترکیه عثمانی ، وارث ماه و ستاره ساسانی و اشکانی .
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 9
    عثمانی ها نماد ماه و ستاره ساسانیان و اشکانیان رو در پایتخت روم به اهتزاز درآوردن
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      7 8
      احمق اون نماد اسلام هست و کلی از کشور ها اونو دارن حتی مالزی تو شرق آسیا. ساسانیان بخاطر مقابله با اسلام به اون فلاکت افتادن
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      4 2
      احمق تویی ، ماه و ستاره نماد اسلام نیست . ماه و ستاره از ۶۰۰ سال قبل اسلام روی سکه های اشکانیان و ساسانیان هک شده . عربها و ترکها نماد ایران رو دزدیدن و شیر و خورشید آسیای مرکزی رو به ایران چسبوندن
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      3 1
      ماه ستاره رو اعراب از ساسانیان گرفتند و ربطی به اسلام حقیقی نداره.
  • علی اصفهانی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    3 5
    حتما منافع ملی شان این طور اقتضاء کرده است
  • GB ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    11 11
    ارتش ترکیه----------- نقطه ضعف ترکیه ارتشش هست چون ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. ___ سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند.------- پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه شمشیر برداشت. ___سردار یزرگ اسلام شهید سلیمانی طومار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.-------------------------- ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
  • GB ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    7 9
    به چه فکری اردوغان نژادپرست رو به ایران دعوت کرده اند؟ ما آذری ها کلی برای این مملک خون دادیم تا پای هیچ نژادپرستی به وطنمون باز نشه، لطفا هیچگاه اردوغان رو به این سرزمین آهورایی آذرین دعوت نکنید
  • DK ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    9 0
    مگر ایران نفت و گاز مجانی‌ یا ارزانتر از بازار به ترکیه میفرشد، این شخص مامور استخبارات دولت ترکیه هست
    • GB ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      4 10
      خوش بحال تو، حالا برو ریزگردهای اربابت اردوغان رو خوب تنفس کن لذت ببر
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      2 8
      اون آب است با نفت فرق دارد‌ در ضمن ایران و عراق آب شیرین کن میسازند. و ترکیه توسط کردها تجزیه میشه
  • منوچهر دهقان منشادی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    9 6
    درود . سفر آقای اردوغان هیچ افتخاری برای ایران زمین نداشته و ندارد . اقای اردوغان را می‌توان یک وطن پرست نامید و اگر منافع خود و کشورش ایجاب نماید به پا بوس پوتین هم خواهد رفت تا بتواند بموقع ضربهء را وارد نماید . لغو سفر آقای اردوغان حتما در جهت به سوسه انداختن بی خردان مسئول میباشد . باید این لغو سفر را بفال نیک گرفت تمام
  • NL ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    11 7
    رجب پاشا چوخ یاشا
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    16 7
    نیامده چون گرد و خاک ایران را گرفته. در مقاله "ردپای ترکیه در گرد و غبار تهران" متخصصان گفته اند ترکیه سد سازی کرده باعث این وضع شده. اردوغان هم دیده هوا پسه، نیامده.
  • NL ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    15 10
    میانگین سنی کامنتها زیر 15 سال
  • وطن پرست IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    12 2
    کلا هر موقع این جور اخبار کار میشه 2 تا نظر میاد یکی میگه درود بر تورکیه یکی دیگه میگه آلپ ارسلان دیگری خواهیم شد !!! خخخخخ بسه دیگه چقدر شما 2 تا طیف بی مزه کردین قضیه رو
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      4 5
      حلالترین مال دنیا ارثیه است. و حق ترین مال دنیا ارثیه است. انکارا رو هم آلب ارسلان برای ما ایرانیان به ارث گذاشته داریوش هم استانبول رو به ارث گذاشته
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 3
    نون به نرخ روز خور.
  • کمیل IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    6 1
    بخش بزرگ از کادر ارتش و سپاه عزیزمان ترک ها هستن این مسله خیلی مهمه
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      2 1
      اصلا اهمیت نداره، هیچ کس بخاطر زبان نمیره هیچکاری کنه، خیلی راحت باید یکسال کلاس زبان میشه هر زبانی رو یادگرفت
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 10
      خیلی کم کسی‌پیدا میشه فقط ترکی‌بلد باشه همه در سپاه دوزبانه هستند. خیلی ها انگلیسی هک بلدند. فقط کوتوله هایی مثل‌ سربازان ترکیه بخاطر زبان حاضرند بجنگند.
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 1
      ایران مثل ترکیه نژادی نیست حتی افغان های سلحشور هم برای ایران میجنگند چون میدانند که پرچم ایران متعلق به مادرمان زهرا س است. اسم ترکیه یک‌اسم نژاد است ولی اسم ایران فارسستان نیست. ارتش ترکیه اوضاعدخیلی بدتری دارد چون نزدیک‌نیمی از آن را کردها و دیگر غیرترکها تشکیل میدهد.
  • ایران IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    3 5
    نباید به این اسب چموش روی خوش نشون داد این مردک قابل اطمینان نیست ، کاملا در اختیار آمریکا و اسراییل است
  • سعید IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    8 1
    این تروریست ها منتظرن یه خبر از کشور دوست و برادر بیاد و بعد رابطه ما رو خراب کنند، ما اصفهانی ها عاشق ترک ها هستیم و از تروریست و ضد انقلاب بیزار
    • آذری iran IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      5 1
      یاشاسین ایران .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس