کد خبر 1360186
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
چامسکی: سیاست واشنگتن مانع تنش زدایی در اوکراین می شود

نوآم چامسکی دانشمند و پژوهشگر در مصاحبه با یک نشریه امریکایی، سیاست ایالات متحده نسبت به روسیه را مانعی در مسیر تنش زدایی در اوکراین دانسته است.

به گزارش مشرق از تارنمای تروث اوت؛ چامسکی که یکی از مشهورترین و مهمترین روشنفکران زنده جهان شناخته می شود، در باره روابط راهبردی روسیه و چین گفت که به نظر می رسد که تقویت و مستحکم تر خواهد شد، هر چند به سطح مشارکت نخواهد رسید.

وی در باره احتمال کمک پکن به پایان جنگ اوکراین گفت که چین می تواند برای پیش برد دورنماهای صلح مسالمت آمیز از طریق مذاکره در اوکراین اقدام کند، اما ظاهرا رهبری چین امتیازی در این اقدام برای خود نمی بیند.

به گفته چامسکی؛ با اینکه رهبری روسیه نقض تعهد سخت دولت بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا به میخائیل گورباچف همتای شوروی خود برای خودداری از گسترش ناتو فراتر از آلمان شرقی و همچنین اقدامات نظامی رئیسان جمهوری بعدی آمریکا در عراق و افغانستان و حمله مستقیم و خوارکننده آنان به منافع روسیه را تحمل کرد، اما اوکراین و گرجستان خط قرمز مسکو هستند که آشکارا در واشنگتن درک شد و هیچ رهبر روسیه گسترش ناتو را به اوکراین که پس از کودتای ۲۰۱۴ آغاز شد، تحمل نمی کند.

این اندیشمند افزود: ایالات متحده از ۲۰۱۵ اقدام به مسلح کردن و آموزش اوکراین علیه روسیه می کند و با اوکراین همانند یکی از شاخه ها و دنباله های ناتو رفتار می کند. این موضع که در بیانیه رسمی سپتامبر ۲۰۲۱ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به سیاست روشن و آشکاری تبدیل شده، احتمالا در تصمیم روسیه برای افزایش تنش در اوکراین تا حمله مستقیم چند ماه بعد به این کشور، تاثیرگذار بوده است.

ارزیابی چامسکی حاکیست که سیاست کنونی ایالات متحده جنگیدن تا آخرین شهروند اوکراین و هم زمان پیش بینی نکردن راهی برای جلوگیری از رخدادهای غم بار بیشتر در این کشور و در واقع تضعیف چنین امیدهایی با قراردادن تنها ۲ راه در برابر پوتین برای بیرون رفتن از این مخمصه است: یا محاکمه او به عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه لاهه یا ادامه همین وضع تا نابودی کامل اوکراین.

چامسکی در بخش دیگری از سخنانش در باره آینده روابط جغرافیایی - راهبردی میان اروپا و روسیه در صورت قطع وابستگی اروپا به گاز روسیه، گفت: این امر بعید است در آینده نزدیک رخ دهد. احتمال موفقیت اروپا برای پایان دادن به استفاده از ذغال سنگ و نفت روسیه وجود دارد، اما گاز مسئله جداگانه ایست، زیرا نقل و انتقال آن به خطوط لوله نیاز دارد که ساخت آن سال ها طول خواهد کشید و تاسیسات انتقال گاز طبیعی مایع شده "ال ان جی" هم بسیار کمیاب و اندک است.

وی در باره ادعاهای غرب در باره وقوع جنایت های جنگی در اوکراین گفت که اجرای عدالت در امر پیگرد و محاکمه مرتکبان جنایت های جنگی در جهان واقعی، مربوط به طرف پیروز است، همان گونه که در دادگاه های نورمبرگ و حتی توکیو دیده شده است.

کشورهای غربی، نیروهای روسیه را به ارتکاب جنایت های جنگی علیه شهروندان اوکراین متهم کرده و خواستار محاکمه مرتکبان این اقدامات در دادگاه بین المللی شده اند.

جنگ اوکراین که در ششمین هفته پیاپی قرارگرفته، در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) با عملیات نیروهای روسیه آغاز شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    آمریکا قصد هزینه سازی برای روسیه دارد
  • DE ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    با این بازی بازی ها تا سالها این بکش بکش ادامه خواهد داشت . فقر به اروپا بازخواهد گشت تازه اگر جنگ دیگه و بالکان دیگه ای رخ بده وضع بد و بدتر خواهد شد.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس