کد خبر 1360147
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
پس از روسیه، ایران هم نفت خود را به ارز ملی می‌فروشد

گفته می‌شود، احتمالا ایران هم به زودی پا جای پای روسیه گذاشته و نفت خود را به ارز ملی خواهد فروخت.

به گزارش مشرق به نقل از نیو ایندین اکسپرس، این احتمال وجود دارد که ایران به زودی الگوی روسیه در فروش نفت را در پیش گرفته و فروش نفت و گاز خود را به ریال آغاز کند و در این زمینه دلار را کنار بگذارد. گفته می‌شود؛ همانند روبل قرار است ارزش ریال به طلا وابسته شود.

منابع آگاه می‌گویند که ایران می‌خواهد به زودی یک نرخ مبادله و ارزش‌گذاری بین ریال و طلا ایجاد کند که باعث تشویق روی آوردن مشتریان نفت و گاز این کشور به استفاده از ریال یا طلا شود. این تصمیم ایران می‌تواند ضربه دیگری به دلار آمریکا باشد.

اواخر ماه گذشته روسیه تصمیم خود برای فروش نفت و گاز این کشور به روبل یا طلا را اعلام کرد. بانک مرکزی روسیه هم اعلام کرد که از روز 28 مارس ارزش روبل بر مبنای طلا تعیین خواهد شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی روسیه ارزش 5 هزار روبل معادل یک گرم تعیین شده است.

گفته می‌شود؛ ایران هم در حال کار روی وابسته کردن ارزش ریال به طلاست و می‌خواهد این ارزش‌گذاری را به گونه‌ای انجام دهد که نسبت به برابری دلار با طلا جذاب‌تر باشد.

ایران اطلاع‌رسانی در این زمینه به مشتریان نفتی و گازی خود آغاز کرده که هند هم یکی از این مشتریان است. تا پیش از خروج دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور قبلی آمریکا از برجام، ایران توانسته بود با پشت سر گذاشتن عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند باشد.

ایران به دنبال آن است تا توافقات تجارت بر اساس ارزهای ملی روپیه و ریال با هند را احیا کند. ایران مدتی است که گفت‌وگوها با طرف هندی در این زمینه را آغاز کرده است.

منابع آگاه می‌گویند: دولت هند هم نسبت به این گونه توافقات بی‌میل نیست.

یک منبع آگاه از دولت هند می‌گوید:‌ دهلی نو در حال سبک سنگین کردن این پیشنهادات است و اجرای مبادلات تجاری بر مبنای روپیه - ریال منافع مالی زیادی به همراه دارد اما ما باید درباره واکنش آمریکا نیز فکر کنیم. آمریکا همین حالا هم نسبت به توافقات ما با روسیه عصبانی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 33
  • نیما IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    50 8
    نگران نباشید من خودم شخصا به هند قول می دهم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اگر کرد پای ما فوقش چهار تحریم الکی دیگه اون که دیگه خز شده
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      27 2
      بسمه الله.
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      از زمانی که آغاز جنگ اوکراین و شروع تحریم ها ارز نرخ دلار به روبل روسیه دو برابر شد، بلافاصله بعد از اینکه پوتین اعلام کرد که نفت و گاز خود را به روبل می فروشد ارزش روبل شروع به افزایش کرد و تا الان که آخرین ساعات هفته کاری است نرخ روبل یکسره در حال افزایش است و تقریبا به همان نرخ های قبل از شروع جنگ رسیده است
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    55 18
    احسنت. این کار باید هرچه زودتر انجام شود. به محض اولین معامله نفتی در ازای ریال دلار آمریکا نیمی از ارزش خود را از دست خواهد داد و ارزش ریال در مقابل دلار چند ده برابر خواهد شد. سئوال اصلی اینجاست که آیا دولت ایران حاضر است که ریال تا این حد قوی باشد و امتیاز فروش یک دلار به بیست و پنج هزار تومان یا بیشتر را از دست بدهد و به این ترتیب توان جبران سوء مدیریت و رانت خواری ها و دزدی های رایج از بیت المال را با فروش دلار نیز از دست بدهد. در واقع این بزرگترین آزمایش پاکدستی و راستگویی و صداقت اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
    • CA ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      درسته خوبی بزرگترش اینه که اگه دوباره تحریم کنن و پول ما رو بخوان بخورن با به قول خودشون بلوکه کنن مثل هند و کره و باعث ریزش ریال و تورم بشن و ده بیست سال بعد که ارزش اون پول یک پنجم شد بخوان پس بدن، اگر با ریال نفت رو بخرن با تحریم و قطع رابطه این بار ریال ما دست اونا میمونه و نه تنها چیزی از دست نمیدیم بلکه با ایجاد تورم و کاهش ارزش ریال خودشون ضرر میکنن. یک سری ریال کاغذی هم پیش پیش بهشون فروختیم و ضربه بد عهدی و دزدی رو اینبار خودشون خواهند خورد. لااقل برای کشورهای غیر دوست که بار قبل خرید نفت رو قطع کردن و پول ما رو بالا کشیدن مثل کره جنوبی این کار واقعا لازم و شرط عقل هست.
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      4 3
      تو رو به جان هرکسی دوست داری دیگه تحلیل اقتصادی جایی ننویس. همین
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    12 18
    فکر کنید یک بشکه نفت ۱۰۰ دلاری با دلار ۲۸۰۰۰۰ریالی می شود ۲۸۰۰۰۰۰۰ریال حالا حساب داریش با کیه
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      15 2
      احتمالا با طلا باشه
    • خخخ IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      7 8
      خخخ خیلیقشنگ گفتی البته از این حرفا زیاد داریم ما
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      17 6
      اگه قرار بود همه مثل شما واداده ها فک کنن که الان ایران تجزیه شده بود
    • حاجی IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      2 0
      ببینیم وتعریف کنیم ما میگیم انشالله این اتفاق بیافته ولی کشوری رو که فساد همه جاش رو گرفته بعیده که بتونه
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 1
      تو نگران نباش . به چه چیزایی فکر میکنید. مغزای اکبندو نجات بدید ازاین فکرای سطحی
  • خخخ IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    24 62
    خخخ روسیه بابا روسیه الان به شکر خوردن مونده خخخ مونده از روی زمین بندازنش بیرون پر رو هنوزم تدعا داره خخخ مرگ بر روسیه مرگ بر پوتین دیدن شکست پوتین چه حال داره داره
    • ف GB ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      24 20
      روسیه پیروز این جنگ است..شما نگران نباش...
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      21 5
      چقدر خخخخ نوشت. برو خدا روزیتو جای دیه حواله کنه
    • تومخی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 1
      خخخ جون خدا ایشالا شفات بده
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 2
      پوتین تا دلقک زلنسکی رو نگیره وسط کی یف چهار میخ نکنه بیخیال نمیشه اوکراین باید ضمیمه خاک روسیه بشه ...بزن پوتین که ناز شستت ایول داره به مولاااااااااااااااااااااااااااااااا
    • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      مگر به این سادگی ه .!! با نگاهی به بسیج کمک های مالی و تسلیحاتی حامیان غربی و ناتو و غیره که از هوا و دریا و زمین راهی اکراین میشود ، متوجه میشود ، خخخخ معنی نداره و اتفاقا باید تفکر کرد . آنهم با سابقه تاریخی ، *بیست* میلیون کشته و چند سال مقاومت بحدی که سگ و گربه و موشی باقی نمانده بود و حتی گفته شد . گوشت انسان مصرف میشده . حالا که دنیا به انرژی و محصولات کشاورزی و معادن کمیاب و دیگر مثل زغال سنگ (آمریکا ژاپن آلمان و .. ) خریداران تا حتی چوب به روسیه نیاز دارد و بسیار چیزهای دیگر که در پهناورترین کشور دنیا پیدا میشه و امروزه اثرات تحریم بر زندگی اروپائیان حتی آمریکا و بعد دنیا چند برابر روس ها اثر بد گذارده ، شاید روزی فرا برسد که خنده ها مبدل به اشک مبدل شود ، زود قضاوت نکنید . بگذار سرما فرا برسه . بسیاری از کار خانجات تعطیل میشوند . بخاطر کمبودها ، ، اثرات نامطلوب گزاف و سهمگین بدنبال دارد ، شما در کشوری زندگی میکنید که پروردگار نعمت داده ، یکی از مهمترین مقاومت ملی و ساختن و قوی شدن در مقابل تحریم ها ، جدا از نفت و گاز و زغال سنگ و معادن و کشاورزی ، خدا را شکر کنیم . هر کدام محتاج بودیم ، حتما نگران میبودیم ،
  • رضا IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    43 5
    اگه اینکار انجام بشه ارزش پول ملی حفظ خواهد شد ایشالله هرچه زودتر اتفاق بافتد
    • مهدی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      خدا به دادمان برسه باز میخواهن نفت را بدن به دلال ها و پولش را به ریال بگیرند، همانطور که بانک ها نمی تونند وام های بی بهره را از خواص پس بگیرند پول نفت هم هوتوتو
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    5 15
    کمی احتیاط و آزمون لازم است. روسیه مقدار قابل توجهی طلا دارد که هنگام نواسان قیمت طلا می‌تواند تا اندازه ای قیمت را متعادل سازد. گمان نمی‌کنم ایران قادر ب کنترل قیمت طلا باشد. در این صورت نیاز دارد جای بازی داشته باشد. می‌تواند قیمت نفت را ب نرخ ریال و یا سبد ارزهای معتبر و یا تدابیر دیگری وابسته نماید.
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      26 1
      ایران مدتهاست داره یه سری مبادلات با پرداختی طلا انجام میده. نمونش ارسال تجهیزات و مشتقات نفتی و مواد اولیه پتروشیمی به ونزوئلا و دریافت طلا به عنوان هزینه ی این معامله.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    4 7
    خیلی بهتره ایران اول به مدت محدودی نفت و گاز را به روبل یا یوان بفروشد که هم باعث تقویت آندو شود و هم از مزایای اقتصاد بزرگ چین و یا روسیه نسبت به ایران بهره مند شود. در ضمن برای کشورهایی مانند هند هم مناسبتر است و دیگر لازم نیست به آمریکا توضیح دهند. همچنین با تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و ارتباط هند و روسیه موقعیت خوبی برای تجارت با روبل و انتقال منابع معدنی - گندم و ...از روسیه از طریق ایران ایجاد میشود. بعد از مدتی ایران میتواند بتدریج صادرات غیر نفتی و پتروشیمی را به ریال صادر کند و سپس کل تجارت را با سه ارز ریال - یوان و روبل انجام دهد.
    • حسن IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 1
      که دلالهای دلار روبل روسیه ویوان چین روهم به لیست دلالی ودرامد زالوگونه شون اضافه کنندومردم هم ازاین به بعدیوان وروبل روبرای حفظ سرمایه شون بخرندومثل دلارتوپشتی وتشک مخفی کنند وهرروزحرص وجوش بالا رفتن این دوتا ارزروهم بخوریم واین دفعه اجناس واقلام مصرفی مردم هردقیقه ای ۲۰برابرگرانتربشه !نه ؟!
  • رحمانی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    11 2
    ما که بیش از ۴۰ ساله که امریکا هرکاری که میخواست علیه ایران انجام دادومیدهد .نگرانی شما چیست.در تحلیلها امریکارا رو به سراشیبی میدانید .و مطمئن باشید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد مگر توانمند شدن ایران انشاالله.
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      8 1
      مشکل ما نه آمریکاست نه هیچ کشور دیگه ای،مدیرانی که هرگز نتونستن تو راستای اهداف انقلاب مملکتو اداره کنن مشکله،مملکتی که تو هر دوره تعداد آرای رای دهندگان کمتر و کمتر میشه قدرتمند نخواهد شد،ما در هر صورت به یه ابرقدرت باج میدیم که از ما تو عرضه های بین المللی دفاع کنه
  • علی IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    15 2
    مسئولین ما خیلی وقت پیش باید اینکار را میکردند .!
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    24 2
    نابودی دلار یعنی خدمت به بشریت
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    12 33
    چین اصلا پول میده که حالا بیاد ریال بده اصلا! یک چهارم قیمت داره میخره جنس اتاشغال و بنجول و باد کرده میندازه به ایران
    • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      3 0
      امان از دروغ
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    19 4
    با این کارها سرمایه داران آمریکا سکته میکنن.
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    14 24
    خود روسیه داره زیر فشار تحریم میزاد اون وقت تازه قراره الگوی شما بشه؟ خدا لعنت کنه طالبان را که باعث شد قیمت مواد مصرفی شماها بالا بره و قاطی دار بندازن قالتون و نتیجش بشه این سخنان گهر بار
    • CA ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      در مورد روسیه و ایده فروش گاز به روبل تجربه قابل استنادی هست. قبل از جنگ 1 دلار 78 روبل بود. با شروع جنگ ارزش روبل کاهش شدید داشت و قیمت دلار تا 130 140 روبل بالا رفت. با اعلام فروش گاز به روبل قیمت دلار به 88 روبل بازگشت. حالا متوجه ارزش این کار شدید؟ در واقع وقتی به دلار یک بشکه نفت بفروشی یعنی به ازای هر بشکه نفت که میفروشی کشور خریدار باید معادل دلاریش به امریکا پول بده تا کاغذ هایی از امریکا بخره که بتونه در ازای نفت به شما بده و امریکا هم کاغذ هاش رو معادل اون نفت میفروشه. وقتی خریدار به ریال بخره یعنی 1. امریکا از اون معامله سودی نخواهد برو 2. کشور خریدار باید ریال هم بخره و در واقع پول نفت رو پیش برای خرید ریال به شما بده و نه تنها با کاهش ارزش ریال خودش متضرر میشه و انگیزه برای ماهش ارزش ریال نداره بلکه با بلوکه کردن و خوردن ریال هم ضرری متوجه شما نمیشه و شما قبلا معادل ریالی که بهش دادی ازش طلا یا جنس گرفتی. خیلی پیچیده نیست و بسیار ایده خوبی هست و لازم الاجرا. در صورت تحریم دیگه نیاز نخواهد بود یکی یکی بریم گدایی که توروخدا پول ما رو پس بدید یا امریکا بیاد لطف کنه معافیت بده یا در مقابل گرفتن امتیاز اجازه بده که درصد کمی از دلار خودمون رو به صورت یک جنس مشخص پس بدن.
    • اسماعیل منصوری IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 1
      نابغه قیمت روبل روسیه به قبل از تحریم ها برگشت،همه مثل اربابت احمق نیستن
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    11 6
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. به یاد شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی سردار دل‌ها، این واحد جدید را سلیمانی می‌نامیم و آن را معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف می‌کنیم. در این لحظه یک سلیمانی معادل ۱۷۱۷ تومان (۱۷۱۷۰ ریال)، و یک دلار آمریکا معادل ۱۶٫۱ سلیمانی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره برابر تعریف قانونی، هزار سلیمانی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل سلیمانی تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های سلیمانی، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به پول سلیمانی همیشه ثابت است، و قیمت ارز به سلیمانی نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    8 3
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن بر یک چنین توافق کردنی شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      3 4
      داداش اول متن خبر رو بخودن بعد پیست کن!
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    5 3
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • علی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    8 2
    جنگ با ربای جهانی! ظاهرا از جونتون سیر شدید. هرچند شاخ این گاو و فقط یکی مثل ایران می تونه بشکنه
  • حسن IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    10 3
    احسنت.دقیقا باید چندسال پیش انجام میشد.انشالله دولت رییسی بتواند اینکاراانجام دهد.دلار شکاف برداشته یعنی قدرت آمریکای شیطان شکسته شده
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    11 8
    ایران اگه قدرت داشت حال و روز این مملکت این نبود،ملت و سال هاست با برجام سرگرم کردن اونوقت منابع ملی رو یه عده دزد چپاول می کنند،نفت بشه هزار دلار یا هر ارزی تا زمانی که ریشه دردا کنده نشه تاثیری تو زندگی مردم نخواهد داشت
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      این درست که معا مله نفت با رئال خودمان انجام‌ گیرد چون دیگر نمی تونند پول ایران بلوکه کنند وشرکت نفت بوسیله دولت اول پول نفت بگیر بعد نفت بد یا اینکه هر ماه پولش بگیر تا در کشورهای غاصب پول ایران نمون اگر بمون فقط یک ماه است‌
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    تا زمانی که برای مبادلات تجاری به دلار آمریکا وابسته باشیم تحریم های آمریکا بیشتر و بیشتر و فشارهای اقتصادی بیشتری رو کشور ما وارد خواهد کرد یعنی باید واقع بین باشیم هیچ پایانی بر تحریم‌های آمریکا نخواهد بود ، این تصمیم بسیار کار به جا و سودمندی خواهد بود برای ایران امیدوارم مسئولین هر چه زودتر اجرایی کنند ..
  • رضا IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    آفرین بر ایران باید دلار را نابود کرد همه بدبختی دنیا به خاطر سلطه دلاره چین و عربستان و هند هم دارن همین کارو میکنن
  • سعید IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    در کشوری که تریلی تریلی طلاهای بانک مرکزی آن توسط خود مسیولین به سرقت رفته و به آنسوی مرزها می رسد نمونه آن همان کامیون طلا که ترکیه به جیب زد و اظهار نظر بعضی از افراد در مورد خرج شدن طلاهای نادر شاه صحبت از چنین چیزی مضحک و خنده دار دار است
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 2
    آره دیگه ، باید مقلد ارباب کمونیست و جنایتکار و متجاوز خود باشد .‌‌نوکری و مزدوری و بله قربان گویی تااین حد در تاریخ ایران بی سابقه است .
  • امین عابدی IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 1
    در راس دولت قبلی ها دلباختگان غرب نبود ن خیلی وقت پیش نفت ایران به پول ملی فروخته میشد و اینگونه کمر پول ملی خم نمیشد . با مرگ بر گفتن چیزی عوض نمیشه یوخ دلار را از گردن ملت ایران باز کنید و نگران رفاه و میل آزاده خواهی مردم نباشید چون حب علی (ع) در دل ایرانیان سینه به سینه منتقل میشود .
  • ارشاد اسماعیلی IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    طرح خوبیه فقط بدیش اینه که با همون نفتکشی که نفت رو صادر کردیم باید ریال ها رو برگردونیم ، آخه ارزش ریال پایینه حجم پول فروش یک نفتکش هم زیاده 😀
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    مرگ بر انگلوساکسونها
  • امین عابدی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    متاسفانه اقتصاد ایران به تورم عادت کرده . اول باید عدالت در متن جامعه عملی رعایت شود الخصوص در اشتغال و تقسیم درآمد های ملی و غیره . بعد اقتصاد ایران را با ابزار های حقوقی و مالیاتی همسان سازی شود در نتیجه شکاف های طبقاتی کمتر شود در نهایت اهمیت دادن به پول ملی . خیلی متاسف هستم ملت ایران محکوم ست در عزلت زندگی را سر کند چون وضع مالی خوبی داشته باشد طبل آزاده خواهی سر خواهد داد در حقیقت زندگی ما در پارادوکسی عجیب در هم تنیده .و هیچ راه گریزی نیست . فقط در این سردرگمی ملت. دشمنان و وطن فروش ها و بیگانگان خیال خام میکنند از اینکه محوریت فکری و عمکردی ملت ایران دست آنهاست .وگرنه ار بقالی معمولی سر کوچه هم بپرسی میداند فروش نفت به پول ملی به نفع ملت مظلوم ایران ست . به ریال بها و ارزش بدهی که پایین نمیاد . آهن قراضه های ایران به کل بعضی کشور های همجوار می ارزد اما در کمال ناباوری ارزش پول همین نامبرده ها از پول ایران بزرگ با ارزش تر شده !
  • CA ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    2 0
    امیدوارم فروش نفت و گاز به ریال عملی بشه. در صورت عملیاتی شدن بهترین خبر اقتصادی برای ایران لااقل در صد سال گذشته هست..
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 1
    حداقلش این است که با طلا معاوضه کند
  • محمد نور کجوری IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    الان نفت بالای 110 دلاره .متعهد ترین متحدان امریکا و غرب یعنی کویت و امارات به درخواست امریکا برای افزایش تولید دست رد زدند . اما ما داریم نفت رو نصف قیمت میدیم . بعد هم میگیم ضد استکباریم .
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    ارزش پول ما بالا میره و صحبتی مانند صفر به پایان میرسه .
  • بلوچ IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    منطقی باشید ،این ایده با توجه به مشتریایی نفت ایران ایده ای کاربردی نیست وفقط در حد حرف مفت است.
  • ع ح IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    ارزو می کنم روزی ایران وامریکا واسراییلدر صلح زندگی کنند وسیاست ایران دوستی وصلح باشدمن به هر سناتور امریکایی که به برجام وصلح رای بدهد یک دانه گز اردی اصفهان هدیه می دهم درود بر انسان های صلح دوست در تمام کره زمین
    • سهراب IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 1
      پشمک ،سیاست ایران دوستی و صلح بوده و هست این حرفا رو برو به اربابای کودک کش خانماز سوز بی رحمت بگو که در طول تاریخ دستشون به خون میلیون ها انسان بی گناه آلودس.
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      ساده لوحی از تمام جملاتت داره میباره.معنی صلح رو برو تو هیروشیما و ناکازاکی، ویتنام و عراق، بین سرخپوست ها و سیاهپوستان امریکا و دریای خون جاری در فلسطین ببین.
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    کارهایی هست ولی بصورت درصدی اگر شروع بشه تا حاشیه امن بهتری برای ریال باشه بنظرم بد نخواهد بود
  • حسین IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 1
    کدام کشور اروپایی و آمریکایی با ریال نفت میخرن ..ٕبا این حرفها عربستان و امارات و قطر نفت شون میفروشن و ایران سرش بی کلاه خواهد ماند ..الگوی ما که نباید روسیه باشد ...آمریکا ۳ روزه عراق و افغانستان و گرفت ولی روسیه تو گل مونده وشکست سیاسی خورده..آیا کشوری که تجاوز میکنه‌ کمتر از صدام حسینه که داره مردم و بچه ها رو میکشه..چرا ما خودفروخته به روسیه باشیم که هیچ کمکی به ایران نکرد و فقط سواستفاده کردچرا یک مشت بی سواد از پوتین حمایت میکنن خجالت بکشین
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 1
      روسیه نفت و گاز به روبل بفروشد - غرب نفت گاز بخرد - ایران به ریال معامله کند ؛ تورا سننه ؟ تو چرا جنون گرفته ای؟؟
  • داریوش AU ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    2 0
    اگر ایران فروش نفت و گاز را با ارز ملی شروع کنه. ارزش پول به مرور زمان افزایش پیدا میکنه. باید زودتر از اینها شروع میکرد
  • علی IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    زنده باد ایران
  • محمود IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    ما دقیقا وظیفه داریم هر چی نیم مرده هست از روی زمین جمع و جور کنیم حالا این مرده میخواد روبل و یوان باشه یا اقتصاد فلان کشور ورشکسته یا بهمان دولت محتضر .
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    روسیه یک ابرقدرت نظامی هست ایران اگراین کاررا بکند باتوجه به تزلزل ارزش پول ملی خودزنی کرده است
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    اولا ایران جرات انجام این کاررو نداره اگه داشت مثل پوتین تو یک ماهه اول اینکاررو میکرد یا تنگه هرمز را میبست الان هم تو مذاکرات برجام هست خوب بعد از تحریم نفت وگاز ایران ایا قیمتها تغییر کرد نه بعد کل کل بازی بااروپا وامریکا و.... هیچ نفعی برای کشور ندارد به جز اینکه از دنیا عقب بمانیم هیچ سودی ندارد با اینکه حق با مااست
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    ارباب پوتین، به اقمار خودش اینگونه دستور داده
  • یه ایرانی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    خودتان میدانید روسیه وچین تصمیم گیرنده هستن تو سازمان ملل تو دوری روحانی به تمام کشورها گفت با ایران تجارت بکنین ولی خودش از ترس امریکا جرعت نکرد هیچ کشوری برای ما به خوبی امریکا نیست حالاشما امروز فردا چند سال خسارت فروش نرفتن نفت گاز دست لجاجت بردارین ملت تمام شد
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 1
    بهتر
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    یه عده وطن فروش نمی گذارند این کار به انجام برسه از دولت احمدی نژاد این ایده بوده
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    حالا بگذارید ببینیم روسیه موفق میشود اگر شد ما هم باید این کار را بکنیم باید باید
  • ایرانی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 1
    روسیه در طول تاریخ جز بلا برای ما چیزی نداشته حالا یه مشت آدم کوته بین فکر میکنند با چسبوندن خودشون به روسیه شریکش میشن درحالیکه پوتین و امثاله به ایران فقط به چشم یک مستعمره و گاو شیرده نگاه میکنن از پیروزی روسیه ذوق زده میشند و جنایت روسیه در چچن و گرجستان و اوکداین را حق این غول کثیف میدونند
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    حالا اگر به ریال فروختیم اجناس و کالاهایی را که خارجی (مثلا آمریکایی- اروپایی یا ژاپنی ) است و حتما نیاز داریم چگونه بخریم یعنی اصلا در بورسها یا صرافیهای دنیا ریال ارزشی دارد که بتوانیم آن را تبدیل به دلار - یورو - ین و... کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس