به گزارش مشرق، پیمان سنندجی در گفتگو با مهر، با اشاره به برنامه های اتوبوسرانی برای افزایش سطح کیفی خدمات به مسافران گفت : 4 گام اجرایی به عنوان استراتژیهای چهارگانه این شرکت تعریف کرده ایم که هدفگذاریمان این است که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت را به ناوگانی مدرن، بهروز و بر مبنای استانداردهای جهانی تبدیل کنیم.
وی با بیان این که اولین گام ما برای رسیدن به این هدف ساماندهی وتکمیل خطوط اتوبوسرانی است گفت : تلاش کرده ایم خطوط ما قابل دسترسی باشد و پاسخگوی نیاز مسافران و هر شهروندی بتواند به راحتی به این خطوط دسترسی داشته باشد.
اصلاح و حذف برخی از خطوط اتوبوسرانی
وی از بهروز شدن مهندسی تمام خطوط فیدر برای تحقق این برنامه خبر داد و گفت: در این بهروز رسانی گاهی امکان دارد خطوط جدید در برخی مسیرها طراحی و ایجاد شده و خطوط قدیمی نیز در بعضی مسیرها حذف شوند.
سنندجی یکی از مهمترین اهداف مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک را تحقق دسترسی شهروندان بعد از طی 350 متر به اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی اعلام و تصریح کرد: در طراحی خطوط فیدر به سمت و سویی حرکت میکنیم که شهروندان پس از طی حداکثر 350 متر بتوانند به نخستین ایستگاه اتوبوس دسترسی پیدا کنند.
تکمیل خط 5 و 8 اتوبوسهای تندرو تا پایان سال 91
وی با بیان این که در این گام تکمیل خطوط بی آر تی به عنوان هدف اصلی تعریف شده است گفت: بر اساس برنامه ریزی ها باید 10 خط اتوبوس تندرو داشته باشیم که 7 خط آن راه اندازی شده و خط 5 نیز از پایانه علم و صنعت تا میدان آرژانتین در فاز اول در حال احداث است و در فازهای بعدی به منطقه 22 و دهکده المپیک می رود .
سنندجی ادامه داد: خط 8 اتوبوسهای تندرو اتصال پایانه خاوران به پایانه جنوب است و برای احداث خط 9 اتوبوس های تندرو بعد از پایان پروژه صدر – نیایش تصمیم گیری می شود.
وی افزود: دو خط 8 و 5 اتوبوس های تندرو امسال به بهر ه برداری می رسد و اتصال پایانه خاوران در نیمه دوم امسال اجرایی می شود .
هوشمند سازی ناوگان اتوبوسرانی /اجرای برنامه مسیریاب
سنندجی گام بعدی در اتوبوسرانی را زمانبدی و هوشمند سازی خطوط عنوان کرد و گفت :ما باید بدانیم هر اتوبوس کجا است ،میزان پیمایشش چقدر است و چه کارکردی دارد و چه ساعتی به داخل ایستگاه می رسد آغاز و پایان ساعت کار آن چه میزان است .
مدیر عامل شرکت واحد با اشاره به این که برنامه مسیریاب در این شرکت در دست اجراست، افزود: با اجرای برنامه مذکور این امکان برای شهروندان مهیا میشود تا از طریق پیامک بتوانند از اطلاعات موجود در سامانه مسیریاب اتوبوسرانی استفاده کنند.
وی از طراحی بروشورهای جدید به منظور آگاهی بیشتر شهروندان از وضعیت خطوط اتوبوسرانی خبر داد و گفت: این بروشورها در اختیار مسافران قرار میگیرد تا بدانند با کدام اتوبوس و از کدام مسیر میتوانند آسانتر و سریعتر به مقصد مورد نظر برسند.
مدیر عامل شرکت واحد اجرای برنامه زمانبندی اتوبوسها در کلانشهر شلوغی مانند تهران را کاری سخت و پیچیده دانست و اضافه کرد: سال گذشته با انجام اقدام زیرساختی، این طرح به عنوان نمونه در دو منطقه 4 و 8 به صورت آزمایشی اجرا شد.
سنندجی با ابراز رضایت از نتایج به دست آمده از زمانبندی اتوبوسها در مناطق 4 و 8 و اعلام تخصیص ناوگان به منظور اجرای کامل این طرح در شهر تهران به صورت سراسری، تصریح کرد: به این منظور برنامه آموزش تمام مدیران خطوط اجرا شده و برنامههای زمانبندی روزانه خطوط به صورت هفتگی نیز تهیه و تدوین شده است .
نصب سیستمهای الکترونیکی و دیجیتالی در ناوگان اتوبوسرانی
مدیر عامل شرکت واحد اقدام بعدی را نصب سیستمهای الکترونیکی و دیجیتالی در ناوگان اتوبوسرانی بر شمرد و افزود: قبل از اجرای این برنامه با نصب دستگاههای GPS بر روی اتوبوسهای منطقه 7 اتوبوسرانی در شهر ری، نسبت به نصب دستگاههای نمایشگر در ایستگاههای اتوبوس اقدام کردیم.
وی با اعلام این که در حال حاضر بر روی تمام اتوبوسهای بلیتی دستگاههای GPS نصب شده و در اتوبوسهای ریالی نیز نصب این دستگاهها در دست انجام است، گفت: بر این اساس برنامه زمانبندی اتوبوسها در تمام خطوط به اطلاع شهروندان میرسد.
سنندجی در توضیح ساز و کارهای اجرایی پیادهسازی این برنامه اعلام کرد: در مرحله نخست، اطلاعات برنامه زمانبندی اتوبوسها در نمایشگرهای داخل ایستگاهها در منطقه 7 اتوبوسرانی در معرض دید شهروندان ساکن در شهر ری قرار خواهد گرفت و در مرحله بعد که تا پایان سال جاری به مورد اجرا در میآید، این برنامه در تمام خطوط اتوبوسرانی نهایی خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر اجرای این طرح در تمامی شهر تهران با وجود ترافیک های غیر قابل پیش بینی امکان پذیر است گفت: رسیدن به این هدف روش های خاص خود را دارد به طور مثال ما باید در مناطق پر ترافیک محل دپوی اتوبوس داشته باشیم و یا اتوبوس ها را درسر فاصله های مشخص در زمان اوج ترافیک به صورت ناوگانی گسیل کنیم .
سنندجی از تخصیص ناوگان به عنوان گام بعدی برای رسیدن به افزایش سطح کیفی خدمات رسانی نام برد و گفت : برای آن که بتوان زمانبندی اتوبوسها را به درستی انجام داد ما باید بدانیم در هر خطوط چه تعداد اتوبوس باید فعالیت کنند . بسیاری از شهروندان به ما معترضند که 10 تا 20 دقیقه برای آمادن اتوبوس در ایستگاه منتظر می مانند ، این نشان دهنده آن است که بین مبدا و مقصد تعیین نشده که چه تعداد اتوبوس باید وجود داشته باشد . تخصیص ناوگانی یکی از کارهای دشواری است که در حال ساماندهی آن هستیم .
اطلاع اززمان آمدن اتوبوس به ایستگاه از انتظار 40 دقیقه ای بهتر است
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود کمبود اتوبوس در پایتخت امکان اجرایی شدن این گام وجود دارد گفت: ما بر اساس وضعیت موجود برنامه ریزی ها را انجام داده ایم . ما بر اساس تعداد اتوبوس به مسافران اعلام می کنیم باید 20 دقیقه برای رسیدن اتوبوس بعدی در ایستگاه منتظر باشد و این بهتراز آن است که مسافر 40 دقیقه در ایستگاه منتظر است و نمی داند اتوبوس چند دقیقه دیگر به ایستگاه می رسد . در این حالت مسافران می توانند برا اساس برنامه ریزی به ایستگاه ها مراجعه کنند .
به گفته سنندجی گام پایانی ساماندهی نیروی انسانی ، آموزش و افزایش سطح خدمات رسانی به رانندگان است .
راه حل استفاده ازدستگاه های کارت خوان تشویقی است
وی با اشاره به برنامه تشویقی برای استفاده از مسافران از کارت بلیت گفت: تخفیف های خوبی برای تشویق مسافران جهت استفاده از کارت بلیت پیش بینی شده است و تمامی اتوبوس های بخش خصوصی و دولتی مجهز به دستگاه کارت خوان شده اند که در برخی اتوبوس های بخش خصوصی از این دستگاه ها استفاده نیم شود که تنها راهکار آن استفاده از سیاست های تشویقی است .
تمامی اتوبوس های بخش خصوصی باید حکم خط داشته باشند
سنندجی در ادامه به پایان رتبه بندی شرکت های خصوصی اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت : برای این شرکت ها که توانسته اند مجوز فعالیت دوباره را کسب کنند پروانه یک ساله صادر شده است که در ادامه پروانه دو ساله برای این شرکت ها صادر می شود همچنین تخیص ناوگان بر اساس همین رتبه بندی ها است .
وی با تاکید بر این که تمامی اتوبوس های بخش خصوصی باید حکم خط داشته باشند گفت: بخش خصوصی به سیستم الکترونیکی مجهز شده است و هر راننده ای که می خواهد به بخش خصوصی وارد شود باید به دفاتر الکترونیکی مراجعه کند.
وی با بیان این که اولین گام ما برای رسیدن به این هدف ساماندهی وتکمیل خطوط اتوبوسرانی است گفت : تلاش کرده ایم خطوط ما قابل دسترسی باشد و پاسخگوی نیاز مسافران و هر شهروندی بتواند به راحتی به این خطوط دسترسی داشته باشد.
اصلاح و حذف برخی از خطوط اتوبوسرانی
وی از بهروز شدن مهندسی تمام خطوط فیدر برای تحقق این برنامه خبر داد و گفت: در این بهروز رسانی گاهی امکان دارد خطوط جدید در برخی مسیرها طراحی و ایجاد شده و خطوط قدیمی نیز در بعضی مسیرها حذف شوند.
سنندجی یکی از مهمترین اهداف مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک را تحقق دسترسی شهروندان بعد از طی 350 متر به اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی اعلام و تصریح کرد: در طراحی خطوط فیدر به سمت و سویی حرکت میکنیم که شهروندان پس از طی حداکثر 350 متر بتوانند به نخستین ایستگاه اتوبوس دسترسی پیدا کنند.
تکمیل خط 5 و 8 اتوبوسهای تندرو تا پایان سال 91
وی با بیان این که در این گام تکمیل خطوط بی آر تی به عنوان هدف اصلی تعریف شده است گفت: بر اساس برنامه ریزی ها باید 10 خط اتوبوس تندرو داشته باشیم که 7 خط آن راه اندازی شده و خط 5 نیز از پایانه علم و صنعت تا میدان آرژانتین در فاز اول در حال احداث است و در فازهای بعدی به منطقه 22 و دهکده المپیک می رود .
سنندجی ادامه داد: خط 8 اتوبوسهای تندرو اتصال پایانه خاوران به پایانه جنوب است و برای احداث خط 9 اتوبوس های تندرو بعد از پایان پروژه صدر – نیایش تصمیم گیری می شود.
وی افزود: دو خط 8 و 5 اتوبوس های تندرو امسال به بهر ه برداری می رسد و اتصال پایانه خاوران در نیمه دوم امسال اجرایی می شود .
هوشمند سازی ناوگان اتوبوسرانی /اجرای برنامه مسیریاب
سنندجی گام بعدی در اتوبوسرانی را زمانبدی و هوشمند سازی خطوط عنوان کرد و گفت :ما باید بدانیم هر اتوبوس کجا است ،میزان پیمایشش چقدر است و چه کارکردی دارد و چه ساعتی به داخل ایستگاه می رسد آغاز و پایان ساعت کار آن چه میزان است .
مدیر عامل شرکت واحد با اشاره به این که برنامه مسیریاب در این شرکت در دست اجراست، افزود: با اجرای برنامه مذکور این امکان برای شهروندان مهیا میشود تا از طریق پیامک بتوانند از اطلاعات موجود در سامانه مسیریاب اتوبوسرانی استفاده کنند.
وی از طراحی بروشورهای جدید به منظور آگاهی بیشتر شهروندان از وضعیت خطوط اتوبوسرانی خبر داد و گفت: این بروشورها در اختیار مسافران قرار میگیرد تا بدانند با کدام اتوبوس و از کدام مسیر میتوانند آسانتر و سریعتر به مقصد مورد نظر برسند.
مدیر عامل شرکت واحد اجرای برنامه زمانبندی اتوبوسها در کلانشهر شلوغی مانند تهران را کاری سخت و پیچیده دانست و اضافه کرد: سال گذشته با انجام اقدام زیرساختی، این طرح به عنوان نمونه در دو منطقه 4 و 8 به صورت آزمایشی اجرا شد.
سنندجی با ابراز رضایت از نتایج به دست آمده از زمانبندی اتوبوسها در مناطق 4 و 8 و اعلام تخصیص ناوگان به منظور اجرای کامل این طرح در شهر تهران به صورت سراسری، تصریح کرد: به این منظور برنامه آموزش تمام مدیران خطوط اجرا شده و برنامههای زمانبندی روزانه خطوط به صورت هفتگی نیز تهیه و تدوین شده است .
نصب سیستمهای الکترونیکی و دیجیتالی در ناوگان اتوبوسرانی
مدیر عامل شرکت واحد اقدام بعدی را نصب سیستمهای الکترونیکی و دیجیتالی در ناوگان اتوبوسرانی بر شمرد و افزود: قبل از اجرای این برنامه با نصب دستگاههای GPS بر روی اتوبوسهای منطقه 7 اتوبوسرانی در شهر ری، نسبت به نصب دستگاههای نمایشگر در ایستگاههای اتوبوس اقدام کردیم.
وی با اعلام این که در حال حاضر بر روی تمام اتوبوسهای بلیتی دستگاههای GPS نصب شده و در اتوبوسهای ریالی نیز نصب این دستگاهها در دست انجام است، گفت: بر این اساس برنامه زمانبندی اتوبوسها در تمام خطوط به اطلاع شهروندان میرسد.
سنندجی در توضیح ساز و کارهای اجرایی پیادهسازی این برنامه اعلام کرد: در مرحله نخست، اطلاعات برنامه زمانبندی اتوبوسها در نمایشگرهای داخل ایستگاهها در منطقه 7 اتوبوسرانی در معرض دید شهروندان ساکن در شهر ری قرار خواهد گرفت و در مرحله بعد که تا پایان سال جاری به مورد اجرا در میآید، این برنامه در تمام خطوط اتوبوسرانی نهایی خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر اجرای این طرح در تمامی شهر تهران با وجود ترافیک های غیر قابل پیش بینی امکان پذیر است گفت: رسیدن به این هدف روش های خاص خود را دارد به طور مثال ما باید در مناطق پر ترافیک محل دپوی اتوبوس داشته باشیم و یا اتوبوس ها را درسر فاصله های مشخص در زمان اوج ترافیک به صورت ناوگانی گسیل کنیم .
سنندجی از تخصیص ناوگان به عنوان گام بعدی برای رسیدن به افزایش سطح کیفی خدمات رسانی نام برد و گفت : برای آن که بتوان زمانبندی اتوبوسها را به درستی انجام داد ما باید بدانیم در هر خطوط چه تعداد اتوبوس باید فعالیت کنند . بسیاری از شهروندان به ما معترضند که 10 تا 20 دقیقه برای آمادن اتوبوس در ایستگاه منتظر می مانند ، این نشان دهنده آن است که بین مبدا و مقصد تعیین نشده که چه تعداد اتوبوس باید وجود داشته باشد . تخصیص ناوگانی یکی از کارهای دشواری است که در حال ساماندهی آن هستیم .
اطلاع اززمان آمدن اتوبوس به ایستگاه از انتظار 40 دقیقه ای بهتر است
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود کمبود اتوبوس در پایتخت امکان اجرایی شدن این گام وجود دارد گفت: ما بر اساس وضعیت موجود برنامه ریزی ها را انجام داده ایم . ما بر اساس تعداد اتوبوس به مسافران اعلام می کنیم باید 20 دقیقه برای رسیدن اتوبوس بعدی در ایستگاه منتظر باشد و این بهتراز آن است که مسافر 40 دقیقه در ایستگاه منتظر است و نمی داند اتوبوس چند دقیقه دیگر به ایستگاه می رسد . در این حالت مسافران می توانند برا اساس برنامه ریزی به ایستگاه ها مراجعه کنند .
به گفته سنندجی گام پایانی ساماندهی نیروی انسانی ، آموزش و افزایش سطح خدمات رسانی به رانندگان است .
راه حل استفاده ازدستگاه های کارت خوان تشویقی است
وی با اشاره به برنامه تشویقی برای استفاده از مسافران از کارت بلیت گفت: تخفیف های خوبی برای تشویق مسافران جهت استفاده از کارت بلیت پیش بینی شده است و تمامی اتوبوس های بخش خصوصی و دولتی مجهز به دستگاه کارت خوان شده اند که در برخی اتوبوس های بخش خصوصی از این دستگاه ها استفاده نیم شود که تنها راهکار آن استفاده از سیاست های تشویقی است .
تمامی اتوبوس های بخش خصوصی باید حکم خط داشته باشند
سنندجی در ادامه به پایان رتبه بندی شرکت های خصوصی اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت : برای این شرکت ها که توانسته اند مجوز فعالیت دوباره را کسب کنند پروانه یک ساله صادر شده است که در ادامه پروانه دو ساله برای این شرکت ها صادر می شود همچنین تخیص ناوگان بر اساس همین رتبه بندی ها است .
وی با تاکید بر این که تمامی اتوبوس های بخش خصوصی باید حکم خط داشته باشند گفت: بخش خصوصی به سیستم الکترونیکی مجهز شده است و هر راننده ای که می خواهد به بخش خصوصی وارد شود باید به دفاتر الکترونیکی مراجعه کند.