فرمول موفقیت تیم ملی در جام جهانی؛ ایجاد یک پست جدید در کادرفنی و شیوه جدید در بازی‌های دوستانه

کارشناس فوتبال گفت:‌ برای صعود از مرحله گروهی در جام جهانی باید جهانی فکر کنیم و با ایجاد یک پست جدید در کادرفنی بتوانیم اطلاعات مناسب و دقیقی از شیوه بازی حریفان بدست بیاوریم.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در مورد گلایه‌هایی که دراگان اسکوچیچ از شرایط فدراسیون و تیم ملی مطرح کرد، اظهار داشت: من صحبت‌هایش را دقیق ندیده‌ام اما بخشی از صحبت‌هایش درست است اینکه رئیس فدراسیون تغییر کرد و انقلابی در مدیریت فدراسیون ایجاد شد و برخی از اعضای هیأت رئیسه نظرات خود را در مورد تغییر سرمربی تیم ملی مطرح کردند که در واقع باعث تزلزل شغلی‌اش شد.

وی افزود: ولی آنچه واقعیت دارد این است که تیم ملی ما یکی از تیم‌های صعود کرده به جام جهانی است و اگر واقعاً می‌خواهیم از گروه‌مان در جام جهانی صعود کنیم باید جهانی فکر کنیم، جهانی تیم ملی را آماده‌سازی کنیم و سطح تیم ملی را بالاتر بیاوریم تا  اگر اکنون ۵۵ درصد شانس برای صعود از گروه‌مان داریم با جهانی فکر کردن و جهانی عمل کردن بتوانیم درصد شانس‌مان را برای صعود بیشتر کنیم.

این مدرس فوتبال با اشاره به صحبت‌های خودش گفت: نمی‌خواهم مثل برخی از مسئولان که فقط نقد می‌کنند و مشخص نیست طرف صحبت‌شان کیست، حرف بزنم؛ بلکه اکنون می‌خواهم از خودم سؤال کنم که جهانی فکر کردن برای تیم ملی چگونه است؟ در پاسخ باید بگویم، باید یک مقدار مسائل تیم‌های هم‌گروه خودمان را علمی‌تر نگاه کنیم. ما در گروهی قرار داریم که تنوع فوتبال و تفاوت نگرش در فوتبال بین تیم‌هایش بسیار زیاد است. این گروه حتی پیچیده‌تر از گروه جام جهانی ۲۰۱۸ است که با تیم‌هایی مثل اسپانیا، پرتغال و مراکش هم‌گروه بودیم. چون در آن گروه اسپانیا و پرتغال خمیره و نهادینه‌شان تقریباً یکسان بود، تعریف‌شان از فوتبال تقریباً یکی بود شاید یکی ظریف‌تر و یکی خشن‌تر؛ اما این بار در گروهی قرار داریم که سه تیم کاملاً شرایط متفاوتی دارند. 

چراغپور تصریح کرد: انگلیس با آن نظم باشگاهی و آن نظم مسابقاتی باشگاهی‌اش می‌آید با این حال وقتی بعد از قرعه‌کشی از سرمربی انگلیس پرسیده می‌شود که از هم‌گروهی با ایران خوشحال هستید می‌گوید از این لحظه شروع به جمع‌آوری اطلاعات در مورد ایران می‌کنیم وقتی چنین نگاهی از تیم‌های بالا به پایین وجود دارد چرا ما چنین نگرشی نداشته باشیم. قطعاً انگلیس برای بازی با آمریکا و حتی یک تیم اروپایی دیگر در گروهش هم دست به جمع‌آوری اطلاعات خواهد زد. ما هم باید  همین روش را باید در مورد رقبای‌مان در جام جهانی انجام دهیم.

وی افزود: اطلاعات فنی رقبا فقط آن چیزی نیست که عموم مردم می‌بینند. اینکه وقتی همه مردم بازی این تیم‌ها را می‌بینند می‌گویند اینها خیلی به هم پاس می‌دهند!‌ خوب بله پاس می‌دهند اما نوع پاس مهم است. بگذارید با بیان یک مثال حرفم را واضح‌تر بیان کنم؛ زمانی که گواردیولا در بارسلونا بود وقتی تیمش روز یکشنبه بازی می‌کرد و حریفان آن را آنالیز می‌کردند دیگر آنالیز روز یکشنبه به درد آنالیز روز چهارشنبه نمی‌خورد. اکنون این مربی همین شرایط را در منچسترسیتی هم پیاده کرده است. بنابراین وقتی می‌گویم جهانی بیندیشیم یعنی همین، یعنی بدانیم اگر انگلیس پاس‌های زیادی می‌دهد این پاس‌ها چگونه هستند قطعاً سبک بازی انگلیس نسبت به گذشته که در آن اندی کول و ... بازی می کردند تفاوت کرده و دیگر خبری از پاس‌های بلند در این تیم نیست.

این کارشناس فوتبال با اشاره به ایجاد یک پست جدید در تیم‌های فوتبال دنیا گفت: حدود پنج سال است که یک پست جدید در فوتبال دنیا تعریف شده است. این پست نه سرمربی است، نه مربی تمرین دهنده و نه کمک مربی و نه حتی مدیر فنی، این پست را به اصطلاح دانشمند فوتبال می‌گویند practioner ( متخصص) این پست در اختیار شخصی است که دانش فوتبال را به درون برنامه تمرینی تیم‌ها منتقل می‌کند درست است که سرمربی برنامه تمرینی تنظیم و طراحی می‌کند اما شاید سرمربی رشته تخصصی‌اش فوتبال نباشد اما این دانشمند فوتبال دقیقاً کارش همین است که اطلاعات مربوط به حریفان را تبدیل به دانش و اطلاعات عملی می‌کند تا  تیم‌ها بر آن اساس تمرین کنند و به آن دانش فوتبال می‌گویند. 

چراغپور تأکید کرد:‌ این دانشمند فوتبال فیلم بازی‌ حریفان را نگاه می‌کند و آن را تبدیل به علم فوتبال در تمرین می‌کند. برای مثال باید اینگونه بگویم وقتی شما می‌خواهید به کوه یا کویر بروید برنامه‌های متفاوتی را برای این سفر در نظر می‌گیرد اما اینکه می‌خواهید تا چه ارتفاعی در کوه بالا بروید، همان علم و دانش است که در واقع دانشمند فوتبال این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: برای واضح‌تر شدن اینگونه می‌گویم اگر شما یک تکه چوب در دست داشته باشید اما ندانید این چوب، چوب انجیر است یا درخت گردو یا انار قطعاً میزان خم‌پذیری‌اش را نمی‌دانید و ممکن است وقتی بخواهید با آن تیر و کمانی درست کنید آن چوب بشکند. اکنون نیز آن دانشمند فوتبال همین وظیفه را  دارد و می‌گوید تیم ملی ما مثلاً اگر قرار است حریفان را از جلو پرس کند چگونه باید این کار را انجام بدهد یا اینکه می‌گوید تیم ملی کشورمان برای پرس از جلو سه سال مسن است و نمی‌تواند چنین کاری را به خوبی انجام بدهد و این مسئله باعث می‌شود که مثلاً این روش بازی به سود حریف تمام شود. شما می دانید چرا رونالدو که در رئال مادرید بازیکن محبوبی بود در منچستر یوناتید این محبوبیت را ندارد؟ دلیلش مشخص است زیرا در منچستریوناتید سنش بالا رفته و در پرس‌ها شرکت نمی‌کند همین مسئله باعث شده تماشاگران بگویند بقیه بازیکنان تلاش می‌کند او فقط از این تلاش بازیکنان سواستفاده می‌کند. حالا نیز باید با استفاده از practioner در کادرفنی دانش فوتبال و اطلاعات مناسب از حریفان را به تیم ملی بیاوریم.

این کارشناس فوتبال با اشاره به بازی‌های تدارکاتی که باید داشته باشیم، گفت: ما باید ۵ یا ۶ بازی تدارکاتی خوب برای تیم ملی تدارک ببینیم. اما هسته اصلی این بازی‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم از آن حریفان  هم گروه‌مان در جام جهانی‌ را آنالیز کنیم. مثلاً بهترین فرمول برای بازی‌های تدارکاتی این است که با تیم‌هایی با انگلیس در مرحله مقدماتی هم گروه بودند و به جام جهانی صعود نکردند بازی کنیم. با تیم‌هایی که با آمریکا هم گروه بودند به جام جهانی نیامدند بازی کنیم. مثلاً برویم با جامائیکا یا پاناما بازی کنیم. پاناما در بازی رفت آمریکا را یک بر صفر برد اما در بازی برگشت ۵ بر یک شکست خورد باید برویم با این تیم بازی کنیم چرا چنین شرایطی وجود داشته، یا مثلاً اگر اسکاتلند به عنوان تیم دیگر گروه‌مان صعود کرد برویم با ولز صحبت کنیم.

چراغپور ادامه داد: البته تدارک برنامه بازی تدارکاتی برای فدراسیونی که  آشفته شده و کاملاً زیر فشار قرار دارد خیلی رؤیایی به نظر می‌رسد اما اگر بتوانیم اینگونه که گفتم جهانی فکر کنیم و تیم ملی را آماده کنیم شانس‌مان برای صعود از گروه‌مان بیشتر خواهد شد.

وی با  اشاره به توانایی بازیکنان تیم ملی گفت: بیش از ۷۰ درصد بازیکنان تیم ملی ما در خارج از کشور بازی می‌کنند و در واقع سواد روز فوتبال دنیا را دارند. این مسئله خیلی می‌تواند به  تیم ما کمک کند. طارمی، جهانبخش، قلی‌زاده، دفاع‌های چپ و راست‌مان همگی خارج از ایران بازی می‌کنند و آنها دانش روز دنیا را دارند این می‌تواند به تیم ملی ما خیلی کمک کند من اینها را گفتم تا اسکوچیچ بداند در ایران فقط نمی‌خواهند او را بکوبند و مورد انتقاد قرار بدهند بلکه بداند در ایران هم افرادی هستند که دل‌شان می‌خواهد شرایط تیم ملی با همین مربی خوب شود و اگر قرار است اینچنین برنامه مناسبی برای آماده‌سازی تیم ملی داشته باشیم این برنامه توسط اسکوچیچ در جام جهانی اجرا شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 1
    تیم ملی در جام جهانی فاجعه به بار می آورد
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 1
    دانش! فوتبال! بله، بله...
  • GB ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    0 0
    آنالیزور بنظر من بایستی غربی باشد چون آشناتر با فوتبال غرب هست و این پست بسیار مورد نیاز هست. شاید استفاده از فن آوری واقعیت افزوده بتواند هماهنگی بین اعضای تیم را بالا ببرد. شاید کنی تخیلی بنظر برسد ولی بنظر من بایستی کمک گردد که بازیکنان علاوه بر بالا بردن قدرت جسمانی بصورت علمی و توسط یک متخصص بدنساز عالی و یک متخصص تغذیه عالی همراه با یک پزشک حاذق این فن‌آوری تکنولوژی افزوده میتواند باعث یک جهش در ورزش ایران و با حتی بین الملل گردد. شاید چیزی شبیه بازی های گیمینک فوتبال بنظر آید ولی با فن‌آوری شبی real engine 5 و ابزارهایی مثل oculus VR شاید بشه این ارتباط بازیکنان را ارتقا داد. البته نیاز به به سرمایه گذاری بسیار بالا هست ولی ره آورد آن در خیلی از زمینه ها حتی نظامی و ساخت ابر سرباز و با آموزش خلبان ها و غیره استفاده کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس