کد خبر 1359191
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
دیپلمات آمریکایی: اخراج روسیه از شورای امنیت غیرممکن است

در بحبوحه تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه در ارتباط با قضیه اوکراین، نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد که حذف روسیه از شورای امنیت سازمان ملل غیرممکن است.

به گزارش مشرق، در حالیکه طی روزهای اخیر اوکراین و همپیمانان غربی این کشور خواستار اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل شده‌اند،  «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده ایالات متحده در سازمان ملل به شبکه «ام اس ان بی س» گفت که اخراج مسکو از شورای امنیت سازمان ملل غیرممکن است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: «شورای امنیت به عنوان محصول ایجاد سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد. آنها یکی از اعضای شورای امنیت هستند. این یک واقعیت است. ما نمی توانیم این واقعیت را تغییر دهیم اما مطمئناً می‌توانیم آنها را در شورای امنیت منزوی کنیم. ما می‌توانیم حضور آنها را برایشان بسیار ناخوشایند کنیم».

با اینحال این دیپلمات آمریکایی ادامه داد که واشنگتن و متحدانش در تلاش هستند تا روسیه را از شورای حقوق بشر سازمان ملل حذف کنند.

طی روزهای اخیر، غرب فضاسازی جدیدی علیه روسیه به راه انداخته است و در همین راستا کی‌یف و رسانه‌های اوکراینی فیلم‌های ویدئویی منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود در شهر بوچا در شمال اوکراین گرفته شده و اجساد غیرنظامیان کشته شده را نشان می‌دهد. کی‌یف این اقدام ادعایی را به گردن روسیه انداخته، در حالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و خاطرنشان کرد که نیروهایش روزها پیش از این منطقه خارج شده‌اند.

مقام‌های روس می‌گویند که نیروهای روس در تاریخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردین ماه) به طور کامل از بوچا خارج شده‌اند و شهردار این شهر در همان روز در یک کلیپ ویدئویی خروج نظامیان روس را تأیید کرد و هیچ‌ اشاره‌ای به اصابت گلوله به شهروندان دست بسته اوکراینی نکرده است.

با اینحال، مقام‌های اوکراینی می‌گویند علاوه بر بوچا، در چند شهرستان دیگر نزدیک کی‌یف نیز صدها جسد پیدا شده که کشتار آنها را به نیروهای روس ربط می‌دهند. با این حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که اتهامات علیه نیروهای روس در زمینه کشتن غیرنظامیان در منطقه کی‌یف صحت ندارد.

در همین راستا، کشورهای غربی چون اوکراین، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا روسیه را از شورای حقوق بشر سازمان ملل اخراج کنند.

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه هفته جاری در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد گفت که کی‌یف تلاش می‌کند تا روسیه برای جرایم جنگی در سازمان ملل مسئول شناخته شود.

وی در این پیام به گفت‌وگوی خود با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و نوشت: «با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در خصوص وضعیت امنیتی فعلی و قتل‌عام بوچا گفت‌وگو کردم. تأکید شد که اوکراین از تمامی مکانیسم‌های موجود در سازمان ملل برای جمع‌آوری شواهد و مجازات جنایتکاران جنگی روس استفاده خواهد کرد. جایی برای روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل وجود ندارد».

«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز پیش از این مدعی شد روسیه نباید در شورای حقوق بشر این نهاد حضور داشته باشد و گفت: «مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر بیهوده و اشتباه است. به همین دلیل است که باور داریم زمان آن رسیده که مجمع عمومی سازمان ملل برای حذف آن‌ها رأی‌گیری کند».

این مقام آمریکایی که اخیراً به رومانی سفر کرده بود با اشاره به کشورهای موافق با صدور قطعنامه درباره درگیری‌های اوکراین در سازمان ملل طی یک ماه گذشته گفت: «پیام من به این ۱۴۰ کشوری که در کنار یکدیگر ایستادند این است: تصاویر منتشر شده از بوچا و ویرانی‌ها در سراسر اوکراین نیازمند این است که حرف‌ها و اقدامات خود را یکی کنیم».

انگلیس نیز همچون اوکراین و آمریکا اعلام کرده است که با کشورهای جهان برای اخراج مسکو از شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس