thumbs_b_c_097b16e6b1f0d10e6b4afa074abbe689.jpg

دو رقیب سنتی عراقی این روزها سخت مشغول وزن کشی سیاسی هستند و اگر چشم اندازی از توافق و آشتی میان این دو گروه برای تشکیل دولت دیده نشود فقط یک گزینه هزینه ساز باقی خواهد ماند.

سرویس جهان مشرق؛ چند ماهی از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق گذشته اما اختلاف میان احزاب و گروه های سیاسی همچنان ادامه دارد و همین مسئله تشکیل دولت را در این کشور به تاخیر انداخته و مشکلاتی را به وجود آورده است.

در روزهای گذشته پارلمان عراق دو مرتبه ( ششم و دهم فروردین ماه) برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل جلسه داد اما تعداد نمایندگان به حد نصاب دوم سوم نرسید و در نتیجه نشست ها بدون هیچ خروجی پایان یافت تا تحولات سیاسی وارد مرحله جدیدتری شود.

ائتلافی که خود را فراکسیون اکثریت در پارلمان می داند در هر دو نشست تلاش کرد نامزد مورد نظر را برای پست ریاست جمهوری معرفی کند اما گروه چارچوب هماهنگی شیعی هر بار مخالفت خود را با انتخاب این گزینه اعلام و با حضور نیافتن در مجلس، جلسات را از حدنصاب انداخت.

نمایندگان پارلمان عضو چارچوب هماهنگی شیعی به همراه شماری از منتخبان پیروز در احزاب دیگر می گویند «ریبر احمد» نامزد معرفی شده از سوی بارزانی ارتباط نزدیکی با رژیم صهیونسیتی دارد و روی کار آمدن چنین فردی در راستای تامین منافع صهیونیست ها در اقلیم کردستان و حتی کل عراق و حرکت در مسیر تجزیه این کشور به سه اقلیم است و به همین دلیل با انتخاب وی به شدت مخالفت می کنند.

روزهای حساس، سرنوشت‌ساز و پر التهاب عراق/ آیا یخ روابط دو جناح رقیب برای تشکیل دولت آب می‌شود؟

در نهایت مقتدی و ائتلاف همراه ( حلبوسی و بارزانی) پس از دو بار تلاش بی نتیجه در پارلمان عراق اعلام کردند از روند تشکیل دولت انصراف می دهند و فرصت 40 روزه را در اختیار چارچوب هماهنگی شیعی و سایر احزاب قرار می دهند تا فرآیند انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر را تکمیل کنند.

در حال حاضر مقتدی صدر و متحدان در جریان های اهل سنت و کُرد عزم را جزم کرده به عنوان مخالف در عرصه سیاست نقش ایفا کنند اما چارچوب هماهنگی شیعی اصرار دارد جریان صدر جزء جدایی ناپذیر گروه های شیعی است و باید در انتخاب نخست وزیر مشارکت کند چرا که شیعیان اکثریت را برای تشکیل دولت دارند.

برخی رسانه ها و تحلیل گران بعد از تصمیم جدید مقتدی، گمانه زنی های مختلفی را مطرح و اعلام کردند جریان «صدر - حلبوسی - بارزانی » در تلاش است توپ را به زمین چارچوب هماهنگی بیندازد تا فشار و ضربه سنگینی را به رقبای شیعی وارد آورد.

این رسانه ها مدعی اند مقتدی به جریان ائتلافی اهل سنت و کُرد اعلام کرده که برای تشکیل دولت با چارچوب هماهنگی شیعی همکاری نکنند و این دو گروه نیز با انتشار بیانیه ای مبنی بر همراهی نکردن با گرو های شیعی ( به رهبری نوری مالکی، هادی العامری و...) به درخواست صدر پاسخ مثبت داده اند.

روزهای حساس، سرنوشت‌ساز و پر التهاب عراق/ آیا یخ روابط دو جناح رقیب برای تشکیل دولت آب می‌شود؟

این خط رسانه ای اعلام کرده مقتدی به حزب دموکرات کردستان ( جماعت بارزانی) امتیاز ویژه نفتی و افزایش بودجه اقلیم کردستان و به گروه حلبوسی نیز امتیازات قابل توجه دیگری وعده داده و همین باعث شده این احزاب منافع خود را در ائتلاف با این جریان ببینند.

اگر این گمانه زنی های رسانه ها رنگ واقعیت بگیرد این احتمال وجود دارد چارچوب هماهنگی شیعی و سایر احزاب در بازه زمانی 40 روزه نتوانند دولت را تشکیل دهند و همین ناتوانی، فضا رسانه ای را در اختیار رقبا قرار می دهد تا به افکار عمومی  این گونه القا کنند که تمامی مشکلات ناشی از عملکرد گروه های شیعی است.

البته جدای از بازی های رسانه ای معمول که احزاب برای کسب منافع می توانند اجرا کنند باید توجه داشت اگر گروه های سیاسی عراقی به هر دلیلی برای تشکیل دولت به توافق نرسند در نهایت پارلمان منحل و دوباره باید انتخابات برگزار شود اما در این میان گروه هایی بازنده و ضرر می کنند که پیشتر با اتهام تقلب گسترده به مجلس راه پیدا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    9 10
    عراق تجزیه شده شاید بهتر باشد؟ ان وقت باید دید به مقتدی صدر در کدام بخش لندن دفتر خواهند داد.
    • بختیاری IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      3 0
      امیدوارم جناب صدر متوجه بشه و شیعه در جبهه مخالفین اهل بیت نباشه همانطور که در روایات قبل از ظهور آمده.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 8
    همه در ماه رمضان برای هدایت مقتدی صدر دعا کنیم
    • کارشناس IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 3
      خودتان بیشتر محتاج دعا و شفا هستید
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      به جناب کارشناس، حق دارید بابد میگذاشتیم خواهر و مادرتان را در بازار شام میفروختند. حقتان همان داعش است.
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      جناب کارنشناس، حالا شما چرا بهت برخورد؟ آب خنک بخور بهت بیش از این فشار نیاد.################ مقتدی صدر ، آقازاده ای که نون شهادت و معروفیت پدرش رو داره می خوره، آدم نمک نشناسی که درسش رو تو قم میخونه و همزمان علیه منافع مشترک ایران و عراق موضع میگیره! اما در عمل با حضور صهیونیست ها در عراق مشکلی ندارند و مشکلشون و پدر کشتگیشون فقط با گروه های متمایل با ایرانه،ایرانی که اومد هم براشون شهید داد و هم امکانات!############# اگر ایمان و تقوا حالیش بود این وضع افتضاح انتخابات عراق نبود که بخوان با تقلب بالا بیان!
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      من نگفتم برای هدایت ما دعا نکنید. خیلی هم ممنون می شوم برای هدایت و عاقبت بخیری ام دعا بفرمایید.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 7
    همان پارلمان منحل بشه ودوباره انتخابات برگزار بشود که بهتر است
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 4
    تقلب انتخاباتی با همکاری بیگانگان ، به هر شیعیان سعی و همت دلسوزانه خود را بر برجای گذاشتن کمترین خسارت بکار بردند . صاحب ملک عراق امام حسین ع نظر و دعا کند . انشاءالله مرجعیت محترم عراق هم وارد شوند و پند و اندرز دهند . سابقه و تاریخ را بهتر از همه میدانند و درک کرده اند . و تهدیدات و محیط را بخوبی میشناسند .
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 2
    کلمه جهت را در صورت امکان به کلمات به هر *جهت* شیعیان در خط اول . لطفا در صورت امکان اضافه بفرمائید متشکرم
  • ترکیه جنایت کار IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 7
    باید در حوادث عراق بیشترین دقت و حساسیت ایران کرد ها باشد همان سیاست هایی که اسرائیل در مقابل فلسطینی ها دارد اکنون ترکیه دارد در عراق و سوریه پیاده میکند نباید اجازه داد ترکیه با مهاجرت اجباری و نسل کشی و تغییر ترکیب جمعیتی کرد های عراق را آواره کند اگر واقعا هدف ما دفاع از مظلوم و آرمان فلسطین است امروز بدتر ازجنایات اسرائیلی ها و صهیونیست ها را ترکیه دارد در مقابل کرد ها رقم می زند هر چند نظر بر این است که ترکیه نوکر اسرائیل در منطقه است چون سفارت اسرائیل را رسما در این کشور افتتاح کرده و اسرائیل را به رسمیت شناخته است و از سوی دیگر با بستن سد بر روی دجله فرات دارد شهر های جنوبی عراق و سوریه و استان خوزستان در ایران را تبدیل به بیابان میکند و ریزگرد ها و گرد و خاک را به جان مردم خوزستان و ایلام و بوشهر و .... می اندازد از سویی با بارور کردن ابر ها در خاک ترکیه و جلوگیری از حرکت طبیعی آن ها باعث ایجاد خشکسالی در ایران شده است به طوری که دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است ولی دریاچه وان در نزدیکی ترکیه هیچ تنش آب را احساس نمیکند
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 5
    چرا تلاش دارید با استفاده از کلمات مردم را گمراه کنید .مردم بیشتر از شما از وقایع عراق اطلاع دارند .شما فقط خود و دوستانتان را بیشتر در گمراهی غرق می کنید . وقتی جماعتی برای تشکیل دولت حاضر نشدند مقتدا صدر از حق خودش گذشت کرد و حاضر نشد با آن جماعت معامله کند و به آنها گفت شما چهل روز فرصت دارید دولت تشکیل دهید و ما هیچ کارشکنی نمی کنیم .حالا ببینیم المالکی که باعث تقویت داعش شد حالا چه کار می کند.
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      از حق خودش گذشت کرد؟ مگر عراق ارث پدرش است؟ موقعی که داعش یکه تازی میکرد مقتدی کجا بود؟ منابع مالی مقتدی کجاست؟
    • محمد IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      لعنت به کسانی که با خیانت به نوری المالکی موجب تقویت داعش شدند و زمانی این موضوع را فهمیدند که داعش به دروازه شهرشان رسیده بود و اگر کمک سردار سلیمانی نبود داعش نابودشان کرده بود و همانها هم اکنون هم دارند خیانت می کنند
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 4
    شما همه چیز را وارونه جلوه می دهید .
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      1 0
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 3
    به امید خدا مردم عراق کاری می کنند که دست کشور خارجی و مزدورانش در عراق کوتاه شود
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 1
    لطفا اخبار را به صورت ساده و واقعی بدون تحلیل و تفسیر بنویسید .تفسیر آن را بر عهده وجدان و شعورسیاسی خواننده بگذارید .
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 0
    اللهم العجل لولیک الفرج
  • آریایی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 2
    این هم اخر و عاقبت حمایت از عرب های عراق عرب های عراق گرایشات پان عربی دارند و دلشان برای عربستان زود تنگ میشود برای ما فقط آریایی های عراق یعنی کرد ها و لر ها و لک ها مهم هستند چون هم از لحاظ نژادی و زبانی و فرهنگی بسیار نزدیک به ایران هستند هم از لحاظ مذهبی بیشتر کرد ها علوی یا شافعی هستند و نزدیک ترین گروه مذهبی به ایرانی ها و شیعیان هستند اگر ایران با کرد ها هم پیمان برای همیشه هم پیمانی مطمئن و محکم دارد کرد ها با جنگ در برابر داعش برادری شان با ما را اثبات کرده اند
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    واقعیت اینه ساختار سياسی مبنی بر سهم قدرت که بر اساس بافت جمعیتی،زبانی و دینی است جواب نمیده چه در عراق چه در لبنان‌ این ساختار شکست خورده و راه را برای مداخله خارجی ها باز کرده است تا زمانی که دولتی ملی فارغ از رنگ و نژاد و دین وجود نداشته باشد اوضاع به همین منوال است البته این نکنه نیز حائز اهمیت است که‌ کشورهای جعلی که مرزهایشان بر اساس‌ پيمان سایس پیکو تشکیل شده اساس هویت ملی زیر سوال است و نیاز به دیکتاتوری عادل برای برقراری نظم نیاز دارند
  • جاویدایران NL ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    9 0
    چقدر بد هست یک شخصیت سیاسی با کسانی اتحاد سیاسی تشکیل بده که تعلق خاطر به تمامیت ارضی اون کشور ندارن، منظورم مقتدی صدر با بارزانی هاست، این مقتدی صدر چطور ملی گرایی هست که میره با بارزانی ها که ذاتاً خواستار تجزیه عراق هستن متحدمیشه!؟ چقدر بی غیرتی هست این کار! این ملی گراهای عراق خواب تشریف دارن که این چیزهارو تشخیص بدن؟؟ هرکسی عقلی درعراق داشته باشه باید دوست و حامی ایران باشه چون این ایران، عراق رو در عمل متحد نگه داشته و جلوی تجزیه عراق رو بارها گرفته، اما چرا نمیفهمن این واقعیت هارو؟! در هر کشوری احمق های سیاسی وجود دارن، چه بین مردم و چه بین سیاسیون وگرنه مثلاً در عراق باید کسی مثل مقتدی صدر با این جهت گیری های سیاسی کاملاً به انزوا کشیده میشد. مثلاً ما در ایران اگر یک دولت خارجی حامی یکپارچگی ایران باشه از اون کشور خوشمون میاد یا اینکه یک کشوری ضد یکپارچگی و تمامیت ارضی ایران باشه؟ خب پاسخ مشخصه. درباره اقدام تروریستی مشهد من همچنان نمیفهمم چرا مسئولان ما نگران تأثیر این حادثه بر موضوع سنی و شیعه هستن؟! طرف که اصلاً ایرانی نبوده پس چه ربطی به خطر بروز اختلاف در بین سنی و‌شیعه ها در ایران داره!؟ یعنی اینجور آدمایی در بین پیروان مذاهب دربین مردم ایران داریم که حتی این اقدام روی اونها شاید اثرگذار باشه!؟ تروریست ایرانی نبوده که! این سعی در پنهان کردن افغان بودن تروریست رو هم نمیفهمم چرا!! برای اینکه نگید افغان بوده حتی میگید ازبک بوده در حالی که یک ازبک بوده اما از قومیت های افغان دیگه!! این رفتارها نکنه بخاطر نفوذ افغانها در ایران هست؟؟؟؟ سوال بعدی اینه که اصلاً قرار هست تروریست رو‌ محاکمه و قصاص کنیدیا اینم به بهانه اینکه تبعه خارجی هست انجام نمیدید؟؟؟؟؟؟ بازم میگم به موضوع مهاجران دقت زیادی داشته باشید، کامل برنامه داشته باشید، همینجوری نباشه، بدونید که دارید چیکارمیکنید، اگه با برنامه و سنجیدن جوانب باشه حتی باز گذاشتن مرزها میتونه آسیبش کمتر باشه، فقط هرکاری که میکنید کامل بسنجید تمام جوانبش رو.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 11
    حشدالشعبی وقتی رای نیاورده حقی هم برای تشکیل دولت نداره
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      علم غیب داشتی
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 2
      حشد الشعبی رای نیاورد . داره زیر میز می زند . اول باید بروند مجلس و بحث کنند که کدام رییس جمهور را انتخاب کنند .نه اینکه به مجلس نروند .این ضعف قانون اساسی عراق است .کسی که در جلسه شرکت نمی کند نماینده نیست . حالا اگر در کشور ما اقلیت بخواهد در مجلس شرکت نکند چه می شود ؟
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    5 0
    مقتدا همون شیعه ای است که قراره عراق را نابود کنه
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    خوب باید اول کاظمی را کنار باید گذاشت بعد انتخابات برگزار کرد زیر نظر نماینده دادگاه عالی عراق انتخابات برگزار گردد
  • ابوالفضل IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 5
    عراق رهبر بزرگ و عالمی مثل مقتداصدر میخواد
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      2 0
      عجب تحلیلی بپا چشم نخوری خخخ
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • سید فروزان CH ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    4 0
    منتظر اتحاد شیعه انکلیسی به رهبری شیرازی با شیعه صهیونیستی در حال تشکل به رهبری مقتدی صدر باشیم دادن امتیازات ویژه نفتی و افزایش بودجه بارزانیها ، خیانت به ملت عراق است و نباید اجازه قدرت کرفتن این فرد را بدهند ,غارت و چپاول نفت عراق توسط بارزانیها پوشیده نیست
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      تهمت نزن ما شیعه انگلیسی و روسی و چینی و آمریکایی نداریم .شیعه سالم و پاک است .اما در شیعه اجتهاد وجود دارد .یک مجتهد حق تقلید از مجاهد دیگر را ندارد .
  • علی IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام‌علت‌اختلاف‌صدر‌با‌دیگر‌گروه‌های‌شیعی چیست‌.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس