کد خبر 1358978
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
اعتراض روسیه به نحوه ریاست انگلیس بر شورای امنیت

نماینده روسیه در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وقایع بوچا از نحوه ریاست انگلیس بر این شورا اعتراض کرد.

به گزارش مشرق، انگلیس که ریاست یک ماهه شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (آوریل) بر عهده گرفته است، با درخواست روسیه برای برگزاری جلسه اضطراری در خصوص بوچا مخالفت کرده است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه خطاب به سفیر انگلیس در نشست شورای امنیت گفت: ما در تاریخ های سوم و چهارم آوریل درخواست جلسات اضطراری کردیم، اما شما آنها را رد کردید.

سفیر دولت پوتین افزود: این یک وضعیت توهین آمیز است. می‌خواهم بپرسم بر چه اساسی احساس کردید می‌توانید به این شکل وقیحانه عمل کنید؟ ما توضیح می‌خواهیم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: در دوران ریاست روسیه بر شورای امنیت، ما حتی یک بار هم با برگزاری هیچ یک از ۶ نشست در مورد اوکراین مخالفت نکردیم.

روسیه در ماه فوریه سال جاری (۲۰۲۲ ) ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده داشت و ریاست دوره ای این شورا در ماه آتی میلادی (ماه مه) بر عهده آمریکا خواهد بود.

ریاست شورای امنیت دوره ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا  هستند.

وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.

۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می کند.

در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.

هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ح.م IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 0
    اسمش رو باید بگذارن شورای ناامن کردن جهان؛ هرچه ناامنی در دنیاست زیر سر همین چند کشوره!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس