کد خبر 1358603
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
حرکت جهان به سمت جنگ اتمی؛ تهدید یا واقعیت

کشورهای اروپایی که جرقه جنگ اوکراین را زدند اکنون تحولات را به سمت جنگ اتمی سوق می دهند.

به گزارش مشرق، از زمانی که جنگ اوکراین آغاز شده حرف و حدیث‌هایی درباره جنگ اتمی نیز به گوش می‌رسد.

اگر اوکراین دارای سلاح هسته‌ای بود، احتمال استفاده این سلاح از سوی ارتش این کشور در جنگ با روسیه وجود داشت، اما در جریان فروپاشی شوروی، تسلیحات هسته‌ای مستقر در اوکراین جمع آوری شدند.

روسیه دارای سلاح هسته‌ای است و در اروپا نیز کشورهای فرانسه و انگلیس چنین سلاحی را دارند.

بیشتر بخوانید:

تمهیدات آلمان برای مقابله با موشک‌های اسکندر روسیه

اما این که کشوری در این شرایط بحرانی جسارت استفاده از بمب اتمی را داشته باشد روشن نیست؛ چراکه می‌دانند استفاده از این سلاح ویرانگر تبعات بسیاری سنگینی خواهد داشت و تبدیل به یک جنگ هسته‌ای گسترده خواهد شد.

با این وجود در ماجرای بحران اوکراین دو طرف از وجود سلاح هسته‌ای برای تهدید یکدیگر بهره بردند تا طرف مقابل را بترسانند.

لهستان که تا پیش از فروپاشی شووی سابق یکی از کشورهای بلوک شرق محسوب می‌شد، پس از فروپاشی به سوی غرب گرایش پیدا کرد و اکنون یکی از کشورهای نزدیگ به آمریکاست.

مرز مشترک لهستان با اوکراین و پذیرش آوارگان و پناهندگان اوکراینی از سوی ورشو، این کشور را در صدر اخبار منطقه قرار داده است.

سیاست تخاصمی لهستان علیه روسیه که با حمایت اروپا و آمریکا در جریان است، باعث شده تا آمریکا روی این کشور حساب ویژه باز کند.

پیشنهادهایی از سوی مقامات لهستان برای استقرار نیروهای ناتو و تسلیحات و تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکا در خاک این کشور شده که قطعاً بر تشدید درگیری‌ها و جنگ در اوکراین می‌افزاید.

روشن است که هر گونه رفتار تحریک آمیز از سوی کشورهای منطقه درگیری، باعث پایان جنگ نخواهد شد و تاکنون نیز ثابت شده که دخالت‌ها و تحریکات انجام شده، بر آتش جنگ افزوده است.

حال تصور کنید استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان چه واکنشی را از سوی روسیه در پی خواهد داشت.

معاون نخست وزیر لهستان از استقرار بمب‌های اتمی آمریکا استقبال کرده و ادعا کرده استقرار بمب‌های اتمی آمریکا در لهستان، بازدارندگی در برابر روسیه را افزایش خواهد داد.

اما این اقدام نه تنها بازدارندگی را افزایش نمی‌دهد، بلکه سطح رویارویی را بالا می‌برد و احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، استقرار بمب‌های اتمی آمریکا در لهستان در دستور کار قرار ندارد، اما «به‌زودی» ممکن است این دستور کار تغییر کند.

معاون نخست‌ وزیر لهستان از ناتو خواست در کشورش مرکز فرماندهی مشابه مرکزی در هلند دایر کند که عملیات‌های این اتحاد نظامی در آن برنامه ریزی می‌شود.

اظهارات این مقام لهستانی در حالی صورت می‌گیرد که «دیمیتری مدودوف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، پیشتر درخصوص تبدیل شدن لهستان به خط مقدم ناتو در برابر روس‌ها هشدار داده بود.

اظهارات و مواضعی از جنس مواضع معاون نخست وزیر لهستان تنور جنگ را داغ‌تر می‌کند، در حالی که کشورهای منطقه باید سعی کنند راکتور اتمی جنگ را خنک کنند تا از انفجار مهیب آن جلوگیری کنند.

لهستان اکنون نقش مهره‌ای را بازی می‌کند که آمریکا آن را حرکت می‌دهد.

در حالی که تا پیش از جنگ اوکراین، لهستان مشکل حاد و خاصی با روسیه نداشت، اکنون می‌بینیم که ورشو به گونه‌ای رفتار می‌کند که روسیه دشمن لهستان است و هر آن قصد دارد به این کشور حمله نظامی کند!

لهستان از بحران اوکراین قصد دارد بهره برداری کند و در این راه می‌کوشد تا جایگاه خود را با سرسپردگی بیشتر ارتقاء دهد.

در سال ۱۳۹۷، دولت لهستان پیشنهاد ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در خاک خود را داده بود و حتی حاضر شده بود تا ۲ میلیارد دلار نیز بابت آن پرداخت کند.

لهستان حاضر شده بود ۲ میلیارد دلار برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی ارتش آمریکا در خاک این کشور پرداخت کند.

گزارش شده که پنتاگون نیز با این معامله موافق است؛ این موضوع یعنی که در ۲۵۰ کیلومتری مرز روسیه، آمریکا صاحب یک پایگاه نظامی خواهد شد که از نظر کارشناسان می‌تواند گرمای تنش‌ها را بیشتر کند.

در سال ۱۳۹۸ نیز وزیر دفاع لهستان از توافق آمریکا و لهستان در مورد احداث شش پایگاه نظامی آمریکایی در خاک لهستان خبر داده بود، اما تاکنون به نظر نمی‌رسد که چنین اتفاقی افتاه باشد.

اکنون زمان مناسبی برای لهستان به نظر می‌رسد که بخواهد روند ساخت پایگاه نظامی در خاک خود را تسریع کند و این اتفاق با واکنش روسیه می‌تواند همراه باشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    آمریکا هر چقدر در ترس جهانی بدمد ؛ سرمایه و نخبگان بیشتری جذب آمریکا می شوند ـــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 3
    شووروی هم مثل هیتلر به لهستان حمله کرد
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    گفتم یا نگفتم؟! گفتم یا نگفتم؟! ،، جیگرم
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 0
    روسیه یک بار برای همیشه بایستی به آمریکا تفهیم کنه که ::: هرکدوم از دوستات منو بزنن، من تورو میزنم... یک کلام، نامه تمام.
  • DE ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    خب این ۲ میلیارد دلاری که میدهد تا امریکا پایگاه ایجاد کند و دهها هزار سرباز مجرد را در لهستان جای دهد ، این پول را دختران و زنان لهستانی که متاسفانه بسیار بسیار زیاد هستند را به صندوق رژین لهستان باز میگردانند!!! البته نه یکشنبه منظور نه یکشبه شبهای زیادی! لشکر کثیف و وحشی و بی فرهنگ امریکا هرجا بروند همانجا را به توالت فرهنگی منظور توالت فرنگی تبدیل میکنند.
  • حامد IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    لهستان و امثالهم ... تاج‌زاده ها و زیبا کلام ها و.... ایران هستند
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    قربانی جنگ اتمی این روزگا جزیره انگلیس خواهد بود که مثل ژاپن هدف بمباران اتمی روسها خواهد گرفت - جزیره ی کوچک و دور از سایر نقاط و این بار نوبت روسیه است که مثل آمریکا در ژاپن قدرت نمایی کرد روسیه در لندن قدرت نمایی و انگلس را نابود می کند - لعنت به این غرب و شرق که هر دو محور شرارت هستند یا این یا آن - این بار انگلیس قربانی مثل ژاپن در سال 1320 شمسی خواهد شد - ایرنیان جزیره را ترک کنند.
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      0 0
      مطمعن باش قبل اینکه روسیه بخوادحمله اتمی کنه وموشک ازسیلوبیرون بیاد امریکاوانگلیس صددرصدکارپیشگیرانه روانجام میدن سازمان اطلاعات وامنیت امریکاسیا اینقدرقوی هست که ارتش ودولتهاشون رومطلع کنه امریکااولین کشوری بودکه به دنیاگفت روسیه قصدحمله به اکراین داره که روسیه بارهاردمیکرد ومیگفت قصدحمله نظامی نداره وحتی کشورهای دیگه هم یامسخره میکردن یاجدی نمیگرفتن که جنگ تواروپاامکان نداره امادیدیم که روسیه حمله نظامی کردوازسناریوی کریمه دوباره استفاده کرد موشکهای بالستیک مخصوصاقاره پیمالحظه پرتاب واوج گرفتن ازجوزمین خارج میشه ودوباره به جوزمین برمیگرده امریکابوسیله حسگرهایی که چندجای فضاگزاشته میتونه لحظه ای که موشک ازجوخارج میشه اونونابودکنه وامریکاتنهاکشوریه که جنگنده رادارگریز که میتونه بمب هسته ای حمل کنه روداره جنگنده اف ۳۵ قابلیت حمل دوبمب يدروژنی داره که درتمام پایگاهاش مستقرهستن وراحت میتونه توفاصله زمانی کم روسیه روبزنه
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    لهستان مقامات دولتی احمقانه. خاک وملت این کشور را. با غرب وآمریکا نابود می شود این کشورهای سرسپرده به غرب واستکبار له‌ خواهد شد فقط بی‌دلیل هیچ وپوچ ؟
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    روسیه بی عرضه باید تمام(مواد غنی شده،تاسیسات اتمی،بالسنیک وکلاهک اتمیش)را بدهد ایران-تا بفهمانیم به روسیه چطوری کاری کنیم که این غارتگران غرب گوورشان را برای همیشه ازمنطقه وشرق گم کنند
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    -استکبار غرب هدفش با(مذاکرات،برجام،رفع تحریم وتحریم)اینه که ایران را ازلحاظ (اقتصادی،سیاسی،نظامی ومنطقه ای،داخلی وخارجی) بی ثبات ووابسته به برجام،مذاکرات،تعلیق،بتن کردن وگام به گام،اطاله وتوقف و....کنه -جنگ روسیه با اوکراین هم که نذاشت اوکراین عقب نشینی کنه اینبود که روسیه را با تحریم وادار به عقب نشینی کنه تا اوکراین برای انتقام گیری آماده بشه -ایران بابد مذاکرات را کلا برای همیشه تعطیل کنه تازمانیکه خود استکبار غرب بفهمه والتماس کنه(که ازطریق جنگهای نیابتی،هسته ای،گرانی نفت وگاز...فقط متوجه میشه)و برای ارزانی وغارت(نفت،گاز،منابع،ذخایر ومعادن...)منطقه وایران باید التماس کنه
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 0
    بوی جنگ اتمی به مشام میرسه. چند کشور اروپایی شروع به صدور مجوز برای فروختن قرص ید کرده اند(قرص ید جهت جلوگیری از سرطانی شدن تیرویید بخاطر تشعشعات رادیواکتیو دریافت میشود) البته ایجاد جو وحشت در مردم اروپا جهت فراموش کردن فقر تحمیل شده هست. کلا اساس و بنیان آمریکا بر تروریسم و ایجاد وحشت سوار هست برای همین بایستی ترتیبی اتخاذ گردد مردم اروپا را بیدار نمود و به آنها نشان داد که این جو وحشت صرفا جهت فراموشی فقر تحمیل شده هست. این فقر جهت دو قطبی سازی لیبرالی طی سه دهه انجام شده از عناصر دو قطبی سازی دیگر فمینیسم، همجنسگرایی، خودکشی قانونی، گریه نشان دادن دبن که لساساذضدبرده داری هست، بر گنمایی در علم بدست آمده توسط شرکت های غول پیکر نموده شده بخاطر ندادن مالیات عادلانه و فروش اطلاعات و استفاده از رانت های مثل خرید اوراق قرضه زنان دوقطبی سازی و البته قوانین سرکوب کننده توسط پلیس وحشی و البته استفاده گسترده ابزار های حملات سایبری می‌باشد. استقرار بمب اتمی از دیگر عناصر ایجاد جو وحشت هست. بنظرم من همین روش روسیه جهت ترغیب بهدصلح و گفتگو از راههای بسیار مناسب جهت خنثی سازی طرحهای آمریکا هست.دومپاینکهپچینددر مناسبات رسمی با روسیه فاصله خواهد گرفت چون هدف آمریکا حذف اقتصاد چین به هر بهانه ای هست یک روز کرونا و روز دیگر عدم ممانعت چین در فشار بر روسیه هست. ایران میتواند نقش مهمی در این میان داشته باشد. مانند مذاکرات برجام که آمریکا عامل اصلی به نتیجه نرسیدن آن شد بایستی ایران گفتگو بین اروپا و روسیه را فراهم کند و مانند گفتگو های برجام با دلایل متقنی به اروپایی ها بفهمانند که این آمریکا هست که در گفتگو و صلح با روسیه شکاف ایجاد میکند. چین نیز بایستی بر غیر اتمی شدن کشورهای اروپایی تاکید کند.
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 0
    آمریکا چرا و در چه شرایطی بود که به ژاپن حمله اتمی کرد . ژاپن در *زمان* حمله چه وضعیتی داشت . از نظر تسخیر و قدرت نظامی . شاید با قیاس و بررسی آن وقت و حالا . احتمالات را برشمرد . البته با توجه به موقعیت جغرافیائی . مثل اروپا با ژاپن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس