گوترش خواستار تحقیق مستقل در مورد رویدادهای "بوچا" در اوکراین شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل در مورد رویدادهای "بوچا" در اوکراین شد.

به گزارش مشرق، دبیر کل سازمان ملل متحد روز یکشنبه به وقت محلی افزود که انجام تحقیقات مستقل در مورد غیرنظامیان کشته شده در شهر بوچا در اوکراین، ضروری است.

 گوترش در بیانیه‌ای اظهار داشت: عمیقاً از تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا دراوکراین شوکه شده‌ام. برای پاسخگو ساختن موثر، انجام یک تحقیق مستقل ضروری است.

 گزارش ها و تصاویر منتشر شده در رسانه ها حکایت از کشف دست کم ۲۰ جسد از افراد غیر نظامی در  خیابان‌های شهر بوچا دارد و نشان می دهد که کشته شدگان در حالات مختلف، برخی در مقابل پیاده‌رو و برخی سوار بر دو چرخه گلوله خورده و در کف خیابان رها شده اند.

نیروهای روسیه در روزهای اخیر مشغول عقب نشینی از چندین شهر حومه کی‌یف بوده اند و ارتش اوکراین هم اعلام کرده که بوچا را آزاد کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با سی ان ان درباره رویدادهای بوچا گفت که تصاویر غیرنظامیان اوکراینی کشته شده در شهر بوچا در اوکراین بسیار ناراحت کننده است و وزارت خارجه آمریکا به مستند کردن جنایات نیروهای روسیه کمک خواهد کرد.

بلینکن اظهار داشت: از زمان آغاز تهاجم روسیه،  اعلام کردیم که نیروهای روسیه مرتکب جنایت جنگی شده اند و ما مشغول مستند سازی آنها بوده ایم تا اطلاعات لازم را در اختیار سازمان ها و مقامات مربوطه قرار دهیم. باید برای این اقدامات پاسخگویی باشد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در خصوص تصاویر منتشر شده از شهر بوچا در اوکراین اظهار داشت قبلا اعلام کرده ایم که نیروهای روسیه مرتکب جنایات جنگی شده اند.

وی اضافه کرد در حال جمع آوری اطلاعات هستیم. اول به خاطر روشن شدن دقیق اقدامات آنها و دوم، اطمینان از باسخگو ساختن همه افرادی که مرتکب این جنایات شده اند. این ماموریت ماست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    بوچا یادآوری کشتار سربرنیتسا و حمایت بعضیا از کشتار روسهای عزیزشونه
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    3 0
    هنوز جنایت روس ها در دوبار تهاجمشون به ایران از یادمون نرفته
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 0
    پشتوانه روسها برای جنایاتشون دو مورد هست یک ارتش قوی و مهمتر از اون سکوت امثال ماست که با سکوتمون و دلایل بی معنی و خیالی در واقع داریم ازشون حمایت میکنیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس