هند: اقداماتی را برای عملیاتی کردن بندر چابهار در ایران انجام داده‌ایم

رئیس جمهور هند با ذکر اهمیت بندر چابهار گفت که جهت عملیاتی کردن آن اقداماتی صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور هند روز یکشنبه از انجام اقداماتی در بندر چابهار  در ایران جهت عملیاتی کردن آن خبر داد.

به نوشته وبگاه «لایو مینت»، «رام ناث کونید» رئیس جمهور هند طی سخنرانی در جمع دیپلمات‌ها در «موسسه روابط بین‌الملل عشق آباد» در زمینه بندر چابهار در ایران گفت: «اقداماتی را برای عملیاتی کردن بندر چابهار در ایران انجام داده‌ایم که می‌تواند دسترسی امن، قابل دوام و بدون مانع به دریا را برای کشورهای آسیای مرکزی فراهم کند.»

وی گفت که ایجاد ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی اولویت اصلی هند است. رئیس جمهور هند افزود: «هند آماده همکاری، سرمایه گذاری و ایجاد ارتباط در منطقه است.»

رئیس جمهور  هند گفت که سیاست خارجی هند از زمان استقلال این کشور همواره در حال تغییر بوده، شراکت هند با کشورهای جنوب جهانی به طور قابل توجهی رشد کرده و روابط  با قدرت های بزرگ بیشتر شده است.

هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

پیش از این نیز «جی‌اس جایشانکار» وزیر خارجه هند پیشنهاد داده بود که به منظور دسترسی امن و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا، بندر چابهار در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب قرار بگیرد. وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان، ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده بود.

وزیر خارجه هند درباره پروژه بندر چابهار گفته بود، بندر چابهاردر ایران به عنوان یک قطب ترانزیتی تجاری برای منطقه ظهور کرده و مسیری اقتصادی‌تر و پایدارتر برای کشورهای محصور در خشکی برای رسیدن به بازار جهانی است.

وزیر خارجه هند گفته بود که دهلی نو مجموعاً ۸۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار متعهد شده است.

وزیر خارجه هند در مورد تاثیر تحریم‌های آمریکا بر پروژه بندر چابهار نیز اظهار داشته بود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به هیچ وجه به این پروژه مربوط نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    2 7
    قدم نحس گاوپرستان خون آشام را از ایران قطع کنند. اینها چابهار را نمی سازند فقط بهانه ای برای شیعه ستیزی در پاکستان درست می کنند.
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    اگر نظر هند تحت تاثیر قرار نمی گرفت . دیر وقتی ارتباط خط آهن چابهار و زاهدان انجام شده بود و گسترش بندر کامل شده بود .
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 0
    پول یامفتی که هزینه فوتبال میشه رو به چابهار اختصاص بدید بدون منت آباد میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس