کد خبر 1357658
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

عربستان سعودی و دولت نجات ملی یمن به یک آتش بس موقت دوماهه با وساطت سازمان ملل دست یافته اند.

این آتش بس پس از ۷ سال جنگ بی سابقه علیه استقرار دولت نجات ملی یمن در صنعا ، یکی دستاورد سیاسی بسیار مهم برای طرف یمنی (به رسمیت شناخته شدن و کم شدن فشار از روی مردم آن ) به شمار می رود لکن از لحاظ نظامی به سود سعودی هاست زیرا در چند هفته اخیر به شدت زیر ضربات موشکی و پهپادی ارتش یمن قرار داشتند و ابتکار عمل در این زمینه در دستان انصارالله بود.

در خصوص آتش بس اعلام شده چند نکته باید ذکر شود.

 آتش بس به معنای صلح و تمام شدن جنگ نیست، لکن پس از ۷ سال درگیری مداوم ، همین که بن سلمان می پذیرد تجاوز را متوقف کند بدون آن که شروطش ( خلع سلاح انصارالله ، تصرف کامل یمن و بازگرداندن عبدربه منصور هادی به قدرت درصنعا ) محقق شود ، نشان از ناکامی وی در اهدافش دارد.

 بر اساس طرح آتش بس ورود کالا و سوخت به بنادر تحت کنترل انصارالله تحت نظارت سازمان ملل انجام خواهد گرفت؛ همچنین پروازهایی به مقصد صنعا از مبداء مصر و اردن صورت می پذیرد و عملا محاصره یمن برای ۲ ماه لغو می گردد.

 در خصوص پایدار بودن آتش بس نکات مختلفی مطرح است ولی به نظر می رسد سعودی ها متوجه این نکته هستند که انصارالله دیگر شکست نخواهد خورد و با توجه به پیشرفت های اخیرش در تکنولوژی موشکی و پهپادی و حملات سنگینی که به خاک عربستان انجام داده، بهتر است عقلانیت به خرج داده و آبرومندانه از باتلاق یمن خارج شود.

نباید فراموش کرد که سعودی در ۷ سال اخیر بر اساس گمانه زنی ها بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار برای جنگ یمن هزینه کرده که مبلغ قابل توجهی به شمار می رود اما دستاوردی برای این کشور نداشته است.

 آتش بس اخیر فارغ از پایدار بودن یا نبودن آن، این نکته را به تحلیلگران اثبات نمود که توازن وحشت ناشی از عملیات مقابله به مثل و معتبر بودن تهدید ، تا چه حد می تواند محاسبات طرف قدرتمندتر را تغییر دهد و منجر به بازدارندگی برای بازیگر ضعیف تر گردد.

بدون تردید اگر انصارالله در هفته های اخیر اینگونه مراکز اقتصادی و صنعتی عربستان را زیر ضربه موشکی نمی گرفت، بن سلمان نیز حاضر به قبول آتش بس نمی گردید.

در نهایت دلایل پذیرش آتش بس از سوی سعودی را در این چند مورد میتوان خلاصه کرد. فرسایشی شدن جنگ در یمن و ناکامی در تصرف صنعا 

هزینه های بسیار زیاد این جنگ برای اقتصاد نفتی سعودی 

وحشت سعودی ها از استمرار عملیات های موشکی و پهپادی یمنی ها و ناتوانی ارتش آنها در جلوگیری از این‌حملات.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    4 0
    البته آتش بس مشابه موارد پیشین توسط عربسیتان نقضص شده و گویا واحد توپخانه ائتلاف شهر بخش هایی از یمن را زیر آتش گرفته و موجب شهادت دستکم سه تن شده است . از اول هم معلوم بود این آتش بس هم تله سازمان ملل برای نجات عربستان بود. تنها راه حقیقی نجات یمن ادامه مبارزه تا شکست کامل ائتلاف هست .
    • سید IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      1 0
      متجاوزین هم پیمان با یانکی ها درکل گیتی کم کم مانند صهیونی ها متوجه می شوند که در جایی که کرکس پر بریزد از مگسی مزاحم چه خیزد! وقتی ایران پایگاه یانکی ها را موشک باران می کند و ایشان نمی توانند ضربه های ملایم مغزی را پاسخ دهند، مزدوران منطقه ای شان به طریق اولا ضعیف تر و ضربه پذیرتر خواهندبود!
  • SE ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    6 0
    دلیلش واضحه، انصار الله گفته بود در دور چهارم حملات، عربستان را به کشور وارد کننده بنزین تبدیل خواهد کرد. ماشاالله عربها هم که شجاااااع! خخخ
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    7 0
    لعن الله علی آل سعود لعن الله علی آل یهود
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 6
    عربستان اصلا جنگی نمیکرد که حالا مجبور به اتش بس شده باشد-عربستان ۶روقت یمن آتش جنگ را روشن میکرد-عربستان هم انتقام میگرفت-حالا برای شکست یمن توجیه عربستان را میاورید!؟
  • FI ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    مثل آتش بس باعراق
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    2 0
    آل سقوط داشتند سقوط میکردند که آتش بس دوماهه نجاتشان بدهد.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    کشورهای عربی با هدایت اسراییل به ایران و پتروشیمی حمله پهپادی کردند . در جواب حمله به آرامکو .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس