ژنرال پاکستانی: نقش ایران برای کمک به افغانستان مهم و تعیین کننده است

رئیس سابق ستاد مشترک ارتش پاکستان با ابراز نگرانی از بی توجهی جامعه جهانی به وضعیت افغانستان گفت: ایران به عنوان یک همسایه نقش مهم و تعیین کننده‌ای برای کمک به افغانستان برعهده دارد.

به گزارش مشرق، کنفرانس بین المللی با عنوان «چشم انداز وضعیت افغانستان» به میزبانی اندیشکده مطالعات راهبردی (ISSI) در اسلام‌آباد و با حضور اندیشمندان و دیپلمات‌هایی از کشورهای مختلف از جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در پایتخت پاکستان برگزار شد.

دکتر «سید محمد کاظم سجادپور» مشاور وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس سابق مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه در این همایش بین‌المللی شرکت و قرار است سخنرانی کند.

ژنرال «زبیر محمود حیات» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش پاکستان طی سخنانی در نشست افتتاحیه این مراسم نسبت به تشدید اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: جهان باید در مسیر تعامل با حاکمیت جدید در افغانستان گام بردارند و اینکه گزینه به رسمیت شناختن طالبان را به صورت جدی بررسی نمایند.

وی با تاکید بر نقش همسایگان و تعاملات منطقه‌ای برای کمک به تثبیت صلح و ثبات در افغانستان، گفت: ایران یک بازیگر کلیدی در بحث افغانستان محسوب می‌شود که نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند.

ژنرال حیات که از آذر ۱۳۹۵ تا آذر ۱۳۹۸ به عنوان شانزدهمین فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان خدمت کرده است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که جمهوری اسلامی ایران نقش بیشتر و گسترده‌تر برای کمک به افغانستان در کنار سایر بازیگران ایفا کند.

وی گفت: هیچ توجیهی برای تداوم مسدود ماندن دارایی‌های افغانستان در خارج وجود ندارد زیرا این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان است و باید فوری آزاد شود.

این ژنرال پاکستانی افزود: افغانستان به یک چاله سیاه تبدیل شده و از سوی جامعه جهانی مورد بی توجهی قرار گرفته است که باعث بلاتکلیفی برای این کشور  شده است.

وی اظهار داشت که باید از حاکمیت قانون در افغانستان، حقوق بشر، حقوق زنان قاطعانه حمایت کنیم و اطمینان حاصل نماییم که‌ عناصر تروریستی از جمله داعش از قلمروی افغانستان به همسایگان حمله نکنند.

رئیس سابق ستاد مشترک ارتش پاکستان تعامل منطقه‌ای را بهترین راهکار برای کمک به افغانستان دانست و در عین حال نسبت به تحرکات عناصر خرابکار و یا طرف‌هایی که ارتباط مستقیمی با افغانستان ندارند، هشدار داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایران عزیز IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    بله واقعا" ما ایرانیان و ایران نفت و گازوئیل و بنزین ارزان قیمت و یارانه ای خود رو در اختیار افغان ها قرار می‌دهیم چهل سال میلیون ها نفر مهاجر غیر قانونی افغانی وارد ابران شدن و امکانات ایران همچون شغل و کار بهداشت و درمان تا سوبسید های آشکار و نهان ما ایرانیان بهره‌مند شدن ... هزاران مشکل امنیتی برای ایران و ایرانیان تولید کردند ولی افغان ها به جای قدردانی و سپاسگزاری از ما رود خانه طبیعی خداوند رو به روی هم میهنان سیستان و بلوچستان ما مسدود کردند و حق آبه طبیعی و قانونی ایران رو نمی‌دهند !!! گویا اقغان ها فقط عاشق لطف و محبت و توجه و کمک دیگران هستند ... مشرق جان التماس دعا یا علی ..
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    بله در حال حاضر ایران بعنوان همسایه افغانستان بیشترین کک ها رو به افغان ها داشته دارد ، گفته می‌شود در حال حاضر هم نزدیک به بیست میلیون نفر از اتباع افغانی بصورت غیر قانونی در شهرهای ایران حضور دارند از امکانات ایران بهره‌مند استفاده می‌کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس