کد خبر 1356200
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۷

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: در روند خسارت دیدگی برجامی، هر چه جلو تر آمده ایم، درستی این حرف بدیهی، آشکار تر شده که "عدم توافق، بهتر از توافق بد است". این حرف فقط ماقبل از توافق معتبر نبود و امروز هم که مذاکرات ادامه دارد، معتبر و مهم است.

طرف آمریکایی از همان زمان اوباما تا به امروز، بیشتر بر این منطق که قدرت چانه زنی را افزایش می دهد، تاکید ورزیده و در عمل هم به مبانی کلان آن پایبند مانده است.

این در حالی است آن که عایدی آنها در توافق، سود خالص بود و می توانستند تخفیف بیشتری بدهند؛ اما ما درباره اصل حقوق و سرمایه -بلکه قدرت بازدارندگی خود- مذاکره می کردیم و حق خوش گمانی، گشاده دستی، تغافل و تنازل نداشتیم.

توافق خوب برای ما نمی تواند معنایی جز لغو واقعی و پایدار تحریم ها داشته باشد، توافقی که تضمین کافی داشته باشد و امکان بهانه جویی و کلاهبرداری جدید را به طرف بی آبروی برجام (آمریکا و اروپا) ندهد. در مقابل، توافق بد، توافقی است که دست  آمریکای دست بسته را بگشاید و از موضع مجرمیت در جایگاه طلبکاری قرار دهد.

توافقی که تکلیف لغو تحریم ها و انتفاع پایدار ایران را در کلان موضوع حل نکرده باشد و صرفا برخی اشخاص و نهادها را موضوع تعلیق تحریم ها با برچسب هسته ای کند، توافق بد است که صرفا به آمریکای پشت در مذاکرات و بیرون از برجام، امکان دسترسی به مکانیسم ماشه و احیای تحریم ها بلافاصله پس از احیای تعهدات الزام آور ایران را می دهد.

نباید به طرف غربی اجازه داد صورت مسئله بن بست مذاکرات را تحریف کند و آدرس دروغین بدهد. تبدیل سپاه پاسداران به "مسئله/مانع توافق" در حالی که ساختار تحریم ها با تقسیم بندی موهوم "هسته ای/ غیر هسته ای" سر جای خود می ماند، نقشه غرب است و وزارت خارجه ما نباید در این تله بیفتد.

 دشمن می خواهد بازوان توانمند امنیت و اقتدار ملی را مسئله و دردسری بر سر راه توافق جا بزند و حال آن که اساسا برنامه ای برای توافق مفید به حال ایران ندارد.

اجمالا، تفاوت مرحله ماقبل توافق با تکرار توافق بد این است: آمریکا اکنون متهم است که در توافق عهد شکنی کرده و تحریم ها را برگردانده است. اما پس از توافق بد (بازگشت به چهارچوب معوج و ناکارامد برجام)، می تواند همان تحریم ها را با بهانه های غیر هسته ای (تواتمندی موشکی و منطقه ای) باز گرداند و تقصیر احیای فشار تحریمی را گردن رویکرد های انقلابی ایران بیاندازد. 

در این صورت طبیعی است که چند ماه پس از احیای نسنجیده برجام، ما را وارد مجادله درونی کنند. در صورت تکرار توافق بد، هم محرومیت های هسته ای احیا خواهد شد و هم تحریم ها. یعنی عایدی ناچیز و خسارت های بزرگ؛ به علاوه خروج از موضع طلبکاری حقوقی، و رفتن به موضع بدهکاری سیاسی!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    14 0
    جنتلمن های پشت میزمذاکره ، همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند . توافقی که لغو کامل تحریم ها و تضمین واقعی نداشته باشد، خسارت محض است.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      1 0
      خیلی جالب هست 20 سال در تله گیر انداختن خودشان را و باز تکرار می کنند در مورد آب و خاک کشور با دیگران مذاکره کنند! شرم آور هست
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    9 0
    //// اللهم العجل لولیک الفرج //// -(فارغ متن این خبر) همین الان ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم.
  • حسن جان NL ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    4 1
    ما آرزو به دل موندیم که یکبار بگن سیاستمداران ایرانی یک قرارداد درست و حسابی امضا کردن. آخرش هم آرزو به دل خواهیم رفت.
  • وطن دوست IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    6 0
    جان هرکه دوست دارید ول کنید ۸ سال خوراک مردم برجام شده حالا این دولت امده هم ول ننی کند وین را اقا انها رفتند و مدتها نیستند اقایان وزارت خارجه هتل ندیده ول نمی کند با پول مردم نشستند هتل کیف می کنند اقا ول کنید برگردید خواهید دید خودشان بر می گردند۲۵ درصد ۴ سال اول این دولت هم رفت هنوز برجام برجام می کنند نکند خدای نکرده زمان این دولت هم تمام شود و اقایان هنوز در وین باشند و مثل دولت قبل مورد غضب خدای بزرگ و اهل بیت ع و مردم ایران و لعن ایندگان باشید ببندید درب برجام را بارار را شزطی نکنید یک دفعه بگید نشد بازار و مردم کارشان بکنند
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    8 0
    از هرکسی که کمترین بهره هوشی را داشته باشد سوال کنیم میداند که دولت مردان آمریکایی انسانهای کثیف، وحشی و.... هستند چطور میشه با یه مشت اراذل و اوباش توافق انسانی بکنیم؟! هر وقت توانستیم با گرگها توافق کنیم که به گوسفندها حمله نکنند، با آمریکایی ها میشود توافق کرد
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    7 0
    در فرهنگ آمریکایی عهد و پیمان مفهومی ندارد. همه چیز برای آمریکا. همه چیز به سوی آمریکا. دیدید چطور سرخپوستان را فریب دادند و هر چه تعهد کرده بودند را زیرش زدند و محو و نابودشان کردند. آمریکایی دروغگوی بزرگ تاریخ است و دروغگویی را از اجداد انگلیسی اش به ارث برده
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      1 0
      درود بر شما دوست گرامی ، بله دقیقا" همینطوره که فرمودید، خصوصا" آمریکایی که طی این هشتاد سال گذشته تا کنون تحت کنترل و سیطره کامل یهود بین المللی افتاده که دیگه هرگز قابل اعتماد نیست ...
  • حاجی اذری IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 4
    نباید فراموش کنیم که برجام فقط برداشتن تحریم نیست که ماباید هرچه داریم را قربانی آن کنیم دربرجام برای ایران منافعی تعریف شده ازجمله:ایران باید وارد باشگاه هسته ای دنیا شود واز آخرین فناوری هسته ای منتفع شود....باید دانشمندان هسته ای ما با زبده ترین دانشمندان دنیا تعامل وتبادل علمی نمایند...سوخت نیروگاه‌های ماباید براحتی تامین شود...رادیوداروهای موردنیاز بیماران خاص باید به وفور دراختیارشان قرارگیرد...پرونده هسته ای ایران برای همیشه باید مختومه شده ودائما موردسوئ استفاده اسرائیل وانگلیس و...قرار نگیرد....
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      وقتی پلمپ و بتن ریزی غیر قانونی انجام گیرد خیانت محسوب می شود
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    7 0
    نباید شل بازی ظریف تکرار بشه! اونها سفت بگیرن ما شل! نقض کننده باید تنبیه بشه لغو همه تحریمها تضمین معتبر و راستی آزمایی درست.مو به مو رهنمودهای رهبری.وگرنه همون راه ظریف و روحانی و بازی کردن در زمین آمریکاست برای زمین زدن اقتصاد و امنیت ایران! نگید کسی نگفت!
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    6 0
    توافق بد و خروج از آن یک استراتژی دور باطل از سوی آمریکا است برای تضعیف تدریجی تا فروپاشی اقتصاد و بعد کل کشور ایران. پس نباید توافق کنیم مگر خوب. و خروج سپاه و لغو موثر تحریم‌ها جزیی از آن است.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 7
    حالا این قدر لفتش بدین تا عمو ترامپ و دار و دسته نیویورکیش برگردن و دوباره نتونین یه بشکه نفت هم صادر کنین
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    7 0
    هدف اصلى امريكا تسلط امريكا بانگاه گلوبالسيتى برتمام جهان است ويكى از اهداف فرعى ان ازكارانداختن نظام كشورهايى است كه حاضر به قبول خواسته امريكا نيستند درمورد كشورمان درمرحله فعلى دوركردن كشورمان از محورمقاومت وكشورهاى همسو ومخالف هدف نهايى خود است وميخواهدبايك ابنبات چوبى كه به ما مى دهد به خواسته خود برسد اين اتفاق قطعا نخواهد افتاد
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    5 0
    نه به توافق بد
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 2
    مطابق همیشه دارند بازی پلیس خوب و پلیس بد و ناراضی و طلب کار را بازی می کنند تا مردم را فریب دهند و سرکار بگذارند . یکی در ظاهر نقش مخالف و یکی در عمل دارد توافق می کند . می خواهند بگویند بله ما گرچه بنا بر مصلحت و یا خیانت عوامل و بی کفایتی عوامل به برجام رضایت می دهیم اما راضی نیستیم و طلب کار هستیم و همچنان با امریکا دشمن هستیم و در داخل هی علیه امریکا حرف خواهند زد . و به این وسیله هم مثل همیشه کشور را در حالت نه چنگ و نه صلح قرار میدهند تا بتوانند به راحتی مردم را بر سرکار بگذارند و بیت المال و پول نفت را بالا بکشند و غارت کنند و هم دیگر تحریمی نباشد که بتوانند درامد و دلار برای بالا کشیدن داشته باشند .
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      این آمریکا هست که دارد پلیس خوب و پلیس بد راه میندازد. یک عده توافق می کنند و یک عده دیگر می آیند و زیر توافق می زنند. ما به امضایی که زده بودیم عمل کردیم ولی آمریکا بدعهدی کرد
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 0
    نه به توافق بد
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    6 0
    دقیقا" یک تله و توطئه و نیرنگ جدید از سدی آمریکاست ، باید واقع بین باشیم آمریکای تحت کنترل و سیطره یهود بین المللی هرگز دست از دشمنی با ما ایرانیان بر نخواهد داشت تحریم مهمترین سلاح آمریکا و یهود علیه ما ایرانیان بوده پس ساده لوحانه است اگر تصور کنیم دشمنان قسم خورده ما ایرانیان دست از دشمنی با ما بردارند و تحریم های ناجوانمردانه رو علیه ما لغو کنند ... قطعا" مجددا" تله و نیرنگ جدیدی در آستین دارند ... مسولین ایران باید مراقب باشند نباید وارد بازی کثیف آمریکایی ها بشیم ..! آزموده را آزمودن خطاست .. تنها راه خنثی کردن دور زدن تحریم‌ها ست شرایط امروز جهانی هم به سود ما ایرانیان .. باید تدبیری کرد همتی کنیم .. بیاری حق ...
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    3 0
    با توجه به اینکه آمریکا اخیرا قاطعانه رسما از عدم رفع تحریمها بخصوص در مورد سپاه - صحبت کرده بهتر نیست که دیگر دور توافق با غربی را خط بکشیم؟ در شرایط حاضر مناسبترین گزینه بکارگیری مناسبات بانکی بین ایران - روسیه - چین و هند میباشد که در آن به دلار آمریکا دیگر نیازی نخواهد بود. ایران میتواند کلیه امور تجاری خود را از طریق یوان - رویل - روپی انجام دهد. در ضمن بعد از عضویت به پیمان شانگهای بحث مسائل هسته ای ایران به هیچ وجه در اولویت کشورهای عضو بویژه روسیه و چین نخواهد بود چه بسا این دو کشور حتی به یک ایران قدرتمند نیاز دارند که از نفوذ غرب و صهیونیستها به منطقه غرب آسیا جلوگیری کنند. آنها بخوبی مطلع هستند که ایران دروازه ورود به آسیای میانه است که برای امنیت هر سه کشور ایران - روسیه و چین حیاطی است.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    5 0
    مرگ بر آمریکا ، مرگ بر اسرائیل .
  • ربذه IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    درود. دقیقا
  • یک ترک IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 0
    ایران به توافق نیاز ندارد همان روش احمدی نژاد برای ایران خوب است دور زدن تحریم ها نه تسلیم شدن
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 2
    هر چی ولایت مطلقه فقیه و سپاه بگویند والسلام ... هر کی ناراحته جمع کنه بره همینی که هست
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      2 0
      ما همه پیرو رهبری و حامی سپاه میهن هستیم و خواهیم بود و قطعا" هم آمریکایی ها قصد ندارند تحریم‌های اساسی و مهم ایران رو لغو کنند و دست از تحریم و دشمنی با ایران و ایرانیان بر نخواهند داشت همچنان که در گذشته بارها بارها بد عهدی و حیله و نیرنگ آمریکایی ها رو تجربه کردیم ... ولی این ادبیات جنابعالی اثلا" صحیح و سازنده نیست عزیزم یعنی چه هر کی خوشش نمیاد جمع کنه بره ؟ مگه کشور برای توست و ملت رعیت تو هستند !
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    3 0
    طولانی شدن مذاکره هم دستکمی از توافق بد ندارد. به نظر می رسد که دولت آقای رئیسی و تیم مذاکره کننده اش در همان تله دولت پیشین گرفتار شده، یعنی تله نشان دادن ایران به عنوان یک کشور تعامل پذیر!! وقتی از دستاورد برجام می پرسیدند میگفتند ما به دنیا ثابت کردیم ایران تعامل پذیر است و امریکا غیر قابل اعتماد! و چه نقدها که نسبت به این حرف در وبگاه مشرق منتشر شد ولی اکنون دولت نو و وبگاه مشرق خودشان در همان تله افتاده اند و مشرق در نقد سفر انریکه مورا می گوید که ما به دنیا نشان دادیم که درهای ایران برای شنیدن پیشنهادهای تازه بسته نیست!!؟؟ حالا تا کی ما باید با هزینه معتل کردن اقتصادمان به دنیا این چیزها را ثابت کنیم خدا داند!!؟؟ // چرا دولتمردان یک بازه زمانی برای این مذاکره ها تعیین نمی کنند؟! تا کی قرار است بروند و بیایند و وعده بدهند! این دقیقا همان چیزیست که امریکا به دنبال آن است و خوب در این بازی نقش ایفا می کند و هر بار که مذاکره به جایی میرسد میروند و بهانه ای تازه می تراشند. اینکه آقای رییسی بگوید ما معتل برجام نمیشویم ولی از آنطرف همچنان درگیر مذاکره باشند یعنی در عمل همچنان اقتصاد را معتل مذاکره نگه داشته اند. یک بازه زمانی چند ماهه تعیین کنند و بگویند اگر تا این تاریخ به توافق نرسیم ما هم به طور کامل از برجام خارج می شویم و بالاخره تکلیف مملکت را روشن کنند و همه برنامه های خود را بر مبنای نبود برجام بچینند .
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    4 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن بر یک چنین توافق کردنی شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • US ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید روسیه می‌خواست از لغو تحریم نفتی ایران جلوگیری کند «زیرا اگر ایران تولید خود را از سر بگیرد، نفت بیشتری وارد بازار می‌شود و این به نفع روسیه نیست».
  • نام آشنا IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    واقعا نمیدانیم با چه زبانی بایستی به این دیپلماتهای کشورمان حالی کنیم که این یانکی های پست فطرت و فرومایه حاضر نیستند کوچکترین امتیازی به ما بدهند. اگر هم بخواهند به اصطلاح سر کیسه را شل کنند در نهایت یک عدد اب نبات چوبی به ما خواهند داد انهم در مقابل کلی امتیاز که بایستی به انها بدهیم.دلیل اینقدر دست دست کردن انها هم اینست که خودشان میدانند اگر تحریمهای اساسی را لغو کنند انچه که تا به حال رشته اند پنبه خواهد شد.در نتیجه مذاکرات را انقدر کش میدهند تا ما به یک حداقلی رضایت بدهیم.یعنی همان " اب نبات چوبی" !! بایستی بدون کوچکترین ترسی از انها اعلام کنیم لغو تمام تحریمها + راستی ازمائی بسیار دقیق ایران و سپس اقدام ایران و اگر هم جا داشت درخواست خسارات از امریکای پست و ابله و جنایتکار!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس