کد خبر 1355466
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
۸۰ میلیون بشکه نفت ایران بر روی دریا آماده ورود به بازار جهانی

روز گذشته روابط عمومی وزارت نفت در خبری عنوان کرد که وعده رسیدن ظرفیت تولید نفت به پیش از تحریم‌ها محقق شده است و به بیش از ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش مشرق، یکی از وعده‌های وزارت نفت دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۰، بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به پیش از موعد اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکاست.

این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز پالایشگاه‌های داخلی، دست ایران برای افزایش صادرات نفت و تصاحب مجدد سهم خود از بازار جهانی نفت را بازتر می‌کند.

ظرفیت تولید نفت ایران پیش از تحریم‌ها، روزانه حدود ۳.۸۳۸ میلیون بشکه در روز بود که در سال‌های گذشته این عدد به دلیل بی‌برنامگی و کاهش سرمایه‌گذاری، کاهش یافته بود.

*ظرفیت تولید نفت ایران در دولت گذشته کاهش پیدا کرده بود

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش‌تر با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران گفته است: یکی از برنامه‌های جدی شرکت ملی نفت ایران بازگرداندن ظرفیت تولید نفت خام به دوران قبل از تحریم‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ است. ظرفیت تولید نفت کشور در دولت گذشته کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه در توضیح چگونگی کاهش ظرفیت تولید نفت ایران اینگونه توضیح می‌دهد: البته وقتی ما از ظرفیت تولید صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط توان تولید از چاه نیست، بلکه باید مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار شامل ظرفیت خطوط لوله جریانی، واحدهای فرآورشی، خطوط انتقال نفت به مبادی مصرف و حتی نیروی انسانی در نظر گرفته شود. در نتیجه برای بازگرداندن ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم باید پروژه‌های متعددی  تعریف و اجرا شود.

خجسته‌مهر افزود: یعنی ممکن است یکی از چاه‌های ما بتواند رقم بالایی را تولید کند، ولی واحد فرآورشی برای آن موجود نباشد، در این صورت نمی‌توان گفت که ظرفیت تولید افزایش پیدا کرده است، زیرا تمام بسته‌های تعریف شده برای افزایش ظرفیت محقق نشده است.

* ظرفیت تولید نفت ایران به قبل از تحریم‌ها بازگشت

حال روز گذشته روابط عمومی وزارت نفت در خبری عنوان کرد که وعده رسیدن ظرفیت تولید نفت به پیش از تحریم‌ها محقق شده است و ظرفیت تولید نفت ایران به بیش از ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

البته پیش از این نیز جواد اوجی وزیر نفت ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ در برنامه گفتگوی ویژه خبری به صورت تلویحی اشاره کرده بود که ظرفیت تولید نفت ایران به پیش از تحریم‌ها رسیده است. وی در این باره گفت: امروز ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور نزدیک به یک میلیارد مترمکعب و ظرفیت تولید نفت خام ایران نزدیک به ۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه است و خوشبختانه همه آن از سوی متخصصان، کارکنان و شرکت‌های توانمند داخلی انجام می‌شود.

در کنار انتشار این خبر، در روزهای گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت وعده افزایش ظرفیت تولید نفت به ۴ میلیون بشکه در روز در پایان سال ۱۴۰۱ را مطرح کرد و وزیر نفت نیز بر لزوم افزایش ظرفیت تولید به ۵.۷ میلیون بشکه تاکید کرد.  

*ظرفیت تولید نفت ایران در پایان دولت دوازدهم چه عددی بود؟

البته یک سوال اساسی مطرح است، اینکه ظرفیت تولید نفت ایران در ابتدای دولت سیزدهم چند میلیون بشکه در روز بوده است؟

تاکنون هیچگونه اظهار نظر و آمار رسمی توسط مجموعه وزارت نفت در این باره منتشر نشده است اما بررسی صورت مالی شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت (جدول ۱) شامل «شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب»، «شرکت نفت مرکزی»، «شرکت نفت و گاز اروندان»، «شرکت نفت فلات قاره» و «شرکت نفت خزر» برخی از واقعیات درباره برنامه تولید نفت و میزان تولید عملیاتی نفت ایران در سال ۹۹ را مشخص می‌کند.

طبق جدول ۱، اگر ظرفیت تولید نفت ایران در سال ۹۹ را معادل بودجه مصوب در صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت در نظر بگیریم، بدین ترتیب ظرفیت تولید نفت ایران تا سال ۹۹ کمی بیش از ۳ میلیون بشکه در روز بوده است.

همچنین طبق آمار صورت‌های مالی شرکت نفت، میزان تولید نفت ایران در سال ۹۹ نیز نزدیک ۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

جدول ۱

ظرفیت تولید نفت ایران به قبل از تحریم‌ها بازگشت

در نتیجه به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم ظرفیت تولید نفت ایران با مجموعه اقداماتی از حدود ۳ میلیون بشکه در روز به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این افزایش ظرفیت تولید نفت به صورت دقیق‌تر به معنای احیای ظرفیت تولید نفت ایران است زیرا که این دستاورد با توسعه میادین نفتی جدید رقم نخورده است بلکه ظرفیت تولید نفت ایران با تکمیل بسته‌های کاری تعریف شده، احیا شده و به قبل از موعد اعمال تحریم‌ها افزایش یافته است.

بدین ترتیب با بازگشت و احیای ظرفیت تولید نفت ایران به قبل از تحریم‌ها، در حال حاضر ایران آماده ورود جدی‌تر به بازار جهانی نفت است، اقدامی که فارغ از مذاکرات وین، فعلا با ترفندها و راهکارهای وزارت نفت در شرایط فعلی بازار در حال انجام است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • DE ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    11 1
    بیشتر به خاطر تحریم‌های روسیه است و کشورهای غربی وقتی که رفاهشان در خطر بیافتد همه کاری می‌کنند حتی برخلاف تحریمهای ظالمانه ای که خودشان علیه ملت‌های دیگر وضع کرده اند.
    • محمدایوب IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 3
      15/5بعضی آدمها آنقدر بدبخت هستند که اگر خدا به آنها فرزندی داد. می گویند این از لطف همسایه است
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    17 3
    غرب گدا ها تشت آب یخ لازم شدند
    • ایرانی IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      3 7
      شرق گداها ، نوکران بی چون چرای پوتین چطور نفهمیدید این یک ذره گشایش بخاطر تنبیه روس از طرف آمریکا است
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      3 3
      همه از خداشونه همچین اتفاقی بیفته اما این جمله رو فراموش نکن تمام این آمار ها کذب محضه و اثرات اقتصادی این دروغگویی ها تا پاسان سال معلوم میشه اون موقع باید حضرتعالی بزنی تو آب یخ عزیزم
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      ما خود شرق هستیم ، گدا کسی است که برای یک استخوان از طرف اربابش له به می زند . در ضمن این افزایش صادرات به خاطر رفتن دولت غرب گرا در ایران است.
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      گشایش اقتصادی اش هم اتفاق افتاده که مثل دولت روحانی عید را توی صف روغن و مرغ و گوشت سپری نکرده ایم . آب یخ بدم خدمتتون
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      اوه اوه ، غرب گدا ها چه آتشی گرفته‌اند . پاچه ها را آماده کنید
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    خوش بحال آمریکا نشینان، کانادا نشینان
  • جوان IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 1
    چه نفعی واسه مردم داشت!!؟؟
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    2 0
    ظرفیت تولید با تولید خیلی فرق داره
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    غرب باید همیشه در بحران باشد تا مردم ایران بتوانند زندگی کنند.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    3 2
    فقر که قبل ریشه کن کردیم و الان داریم تو رفاه غرق میشیم.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    2 0
    خب الان وضع ما خوب میشه ؟
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 1
    ظرفیت تولید نفت وزارت آقای زنگنه ۴۲۰۰ هزار بشکه بوده. اینو از گزارش‌های شرکت نفت میشه بدست آورد. و اما این آقایون که ادعای بزودی ظرفیت ۵۸۰۰ هزار بشکه دارند ببینین این اختلاف ۱۶۰۰ هزار کی پر می‌شود. یار پروژه‌های عسلویه که ۵۶درصد تحویل گرفتن ومحمد ۵۰ درصد تحویل داد . خخخخخ
  • DE ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    2 2
    در دولت سیزدهم ظرفیت تولید نفت ایران با مجموعه اقداماتی از حدود ۳ میلیون بشکه در روز به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.. // خدا را شکر در عکس اولی کلی بشکه خالی آوردند پر کنند. علت اینکه در دوره دولت ارباب رعیتی قبل ما نمیتونستیم اینقدر نفت صادر کنیم این بود که اونها هرکس نفت میخواست با بشکه بهش میفروختند اونوقت بشکه خالی کم میومد صادرات متوقف میشد .ولی حالا باید خودشون بشکه خالی بیارن .باور کنید این کامنت جُک مرا خیلی از مدیران شوت و بی مخ رانتی و پسر خاله ای باور میکنند به اندازه لاکپشت هم شعور فنی و تخصصی ندارند .تخصصشان فقط رانت رفیق رشوه پارتی هوچیگری غربگدایی . برای همین اوضاع کشور این شد که میبینیم 32 سال اصلاحات فقط جیب و بانک خودشون و رفقا را اصلاح کردند . منتظر بودند ارباب عموسام آتیش خاکستر سیگارش رو روسرشون خالی کنه و بهشون رحم کنه. بیچاره های ندانم کار ما نمیتوانیم ارباب میتواند آبگوشت بزباشیانی. مایه خجالت شدند برای مردم ایران در دنیا.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    یکی از بهترین اتفاقات در حوزه انرژی ایران اینه که مصرف داخلی به جای نفت بیشتر به سمت گاز رفته. مثلا خوراک اصلی پتروشیمی خلیج فارس گاز هست. این موضوع اجازه میده از ظرفیت استخراج نفت بخش بیشتری رو به بحث صادرات اختصاص بدیم. و البته باید تلاش کنیم ظرفیت استخراج گاز هم افزایش پیدا کنه تا توی بحث صادرات گاز در زمستانها که مصرف داخلی افزایش پیدا میکنه به مشکل نخوریم.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    افزایش ظرفیت تولید کافی نیست. اگر نتوانید صادر کنید مجبور خواهید شد تولید را کاهش دهید. برجام را امضا کنید با حداکثر امتیاز ممکن
  • عدی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    شما را بخدا قسم اگر با واسطه یا بی واسطه به آمریکا نفت بفروشید! لعنت خدا ورسول خدا برکسی که این خیانت را انجام دهد
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    از ته دلم آرزو میکنم در آمریکا سنا و ریاست جمهوری بعدی به جمهوری خواهان برسه، برجام لغو بشه و دولت و مجلس انقلابی برپا باشه و ببینیم باز هم زبون درازی میکنید یا نه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس