کد خبر 1355398
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
مهم‌ترین ابزار برای جلوگیری از فرار‌های مالیاتی رصد تراکنش‌های بانکی است

یک کارشناس امور مالیاتی، گفت: رصد تراکنش‌های بانکی مهم‌ترین ابزار در دست حاکمیت و سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

به گزارش مشرق، عبدالرضا ارسطو، در خصوص راهکار برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی بابیان این موضوع که برای حل مشکلات مالیاتی در کشور باید پایه‌های مالیاتی را گسترش بدهیم، افزود: به‌عنوان‌مثال مالیات عایدی بر سرمایه حدود ۸۰ سال است که در دنیا و در اغلب کشورها دریافت می‌شود، اما چنین پایه مالیاتی مهمی را در کشور نداریم و در عوض به یکسری از فعالیت‌های اقتصادی که عمدتاً هم تولیدکنندگان شفاف و رسمی اقتصادی هستند برای دریافت مالیات فشار می‌آوریم.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۹۰ درصدی مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی وارداتی در سال ۱۴۰۱ +سند

والدین معلولان از مالیات حقوق معاف هستند اما خود معلولان نه!

مصوبه مجلس درباره معافیت خیرین از پرداخت مالیات

وی رصد تراکنش‌های بانکی را مهم‌ترین ابزاری دانست که برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی در دست حاکمیت و سازمان امور مالیاتی است و اضافه کرد: تا  زمانی که حاکمیت نتواند تراکنش‌های بانکی را تفکیک و رصد کنند و بین معاملات کالا و خدمت و تراکنش‌های بانکی تناظر برقرار کند مبارزه مؤثر و مثبتی با فرارهای مالیاتی نخواهیم داشت.

این کارشناس امور مالیاتی در ادامه تأکید کرد: تنها زمانی که بتوانیم تراکنش‌های بانکی را که احکام آن سالیان طولانی در قوانین مختلف ازجمله قانون مالیات‌های مستقیم، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قوانین پول‌شویی وجود دارد رصد کنیم در جلوگیری از فرارهای مالیاتی اقدام مثبتی انجام نداده‌ایم.

ارسطو در پایان اظهار کرد: باید حساب‌های شخصی را از حساب‌های تجاری تفکیک کنیم و کلیه کارت‌خوان‌های بانکی به پروژه‌های مالیاتی و فعالیت‌های اقتصادی تناظر داشته باشند تا بر اساس آن بتوانیم با فرارهای مالیاتی مبارزه کنیم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    رصد چه تراکنشی؟ وقتی مودی مالیاتی حساب های بانکی مهمش به نام غیر هست. وقتی فاکتورهای صوری خریداری میکنه تا نشون بده هزینه هاش زیاد بوده و سود کمی داشته. وقتی پزشک‌ها و داندانپزشکها ویزیت رو به اجبار از بیمار نقدی دریافت میکنن و برای سایر هزینه ها شماره کارت غیر رو میدن.الان هم حساب‌های شخصی و تجاری از هم جدا هست، خود مودی تو سامانه مالیات شماره حساب تجاری اش رو ثبت میکنه و اداره دارایی هم فقط اون رو بررسی میکنه.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    الان یه عده با تاسیس شرکتهای کاغذی ارزش افزوده رو از خریدار میگیرن و جیبشون میگذارند و پول کالا هم به جیب فروشنده میره بدون اینکه فاکتوری صادر کند یا ردی از خود به جا بگذارد ، این وسط هم سر دولت بی کلاه میماند، چند تا شرکت میخواهید بهتون معرفی کنم که بعد از مدتی ناپدید و بعد مدتی شرکت کاغذی دیگه ای تاسیس و به همین منوال ، تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس