قتل عام «جونزتاون»؛ بزرگترین حادثه مرگبار آمریکا چگونه اتفاق افتاد؟

قبل از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، فاجعه جونزتاون بزرگترین تلفات جانی غیرنظامیان آمریکایی در یک فاجعه غیرطبیعی به شمار می‌رفت.

به گزارش مشرق، قتل عام «جونز تاون» در ۱۸ نوامبر ۱۹۷۸ رخ داد، زمانی که بیش از ۹۰۰ نفر از اعضای یک فرقه آمریکایی به نام «معبد مردم» در یک قتل عام انتحاری به ریاست «جیم جونز»، جان باختند.

به گزارش «هیستوری»، این واقعه در محله موسوم به «جونز تاون»، در کشور گویان در آمریکای جنوبی اتفاق افتاد.

«جونز» در دهه ۱۹۵۰ «معبد مردم» را در ایندیانا تأسیس کرد، سپس مریدان خود را در دهه ۱۹۶۰ به کالیفرنیا منتقل کرد.

در دهه ۱۹۷۰، به دنبال توجه منفی رسانه‌ها، سرکرده این گروه با حدود هزار نفر از اعضای گروهش به جنگل‌های گویان نقل مکان کردند.

در ۱۸ نوامبر ۱۹۷۸، «لئو رایان»، نماینده آمریکا که برای بررسی موضوع سوء استفاده به «جونز تاون» رفته بود، به همراه چهار عضو هیئت خود به قتل رسید.

در همان روز، «جونز» به اعضای گروه خود دستور داد در حالی که نگهبانان مسلح در کنارشان ایستاده بودند، مواد سمی بخورند.

قبل از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، فاجعه «جونز تاون» بزرگترین تلفات جانی غیرنظامیان آمریکایی در یک فاجعه غیرطبیعی به شمار می‌رفت.

«جیم جونز»، مرد پشت این تراژدی، در ۳۱ می ۱۹۳۱ در روستایی در ایالت ایندیانای آمریکا به دنیا آمد؛ در اوایل دهه ۱۹۵۰، او کار خود را به عنوان یک خدمتگزار مسیحی در کلیساهای کوچک اطراف ایندیاناپولیس آغاز کرد.

واقعه قتل عام در «جونزتاون»

«جونز» اولین کلیسای خود را در ایندیاناپولیس در اواسط دهه ۱۹۵۰ افتتاح کرد؛ اعضای گروه او از نظر نژادی یکپارچه بود، چیزی که در آن زمان برای یک کلیسای غرب میانه غیر عادی بود.

در اواسط دهه ۱۹۶۰، «جونز»، اعضای اندک گروه خود را به کالیفرنیای شمالی نقل مکان داد و ابتدا در دره «ردوود» در منطقه «مندوسینو» ساکن شد.

در اوایل دهه ۱۹۷۰، وی دفتر مرکزی سازمان خود را به سانفرانسیسکو منتقل کرد و همچنین مرکزی را در لس آنجلس افتتاح کرد.

واقعه قتل عام در «جونزتاون»

در سانفرانسیسکو، «جونز» به شخصیت قدرتمندی تبدیل شد؛ او مورد لطف مقامات دولتی و رسانه‌ها قرار گرفت.

با رشد اعضای گروه «جونز»، تخمین در مورد اندازه گروه متفاوت است؛ یک افشاگری در سال ۱۹۷۷ توسط مجله New West تعداد اعضای گروه او را ۲۰ هزار نفر اعلام کرد.

واقعه قتل عام در «جونزتاون»

در مواجهه با توجه ناخوشایند رسانه‌ها و تحقیقات فزاینده، «جونز»، که به گفته برخی دچار اختلال شخصیتی بود از اعضای گروه خود دعوت کرد تا با او به گویان بروند.

در سال ۱۹۷۴، گروه کوچکی از هواداران «جونز» به گویان رفتند تا یک تعاونی کشاورزی در منطقه‌ای از جنگل در کشور کوچک گویان تأسیس کنند.

گویان که در سال ۱۹۶۶ استقلال خود را از انگلیس به دست آورد، تنها کشور آمریکای جنوبی است که زبان رسمی آن انگلیسی است.

در سال ۱۹۷۷، «جونز» و بیش از هزار عضو معبد به آن‌ها پیوستند و به گویان نقل مکان کردند.

اعضای معبد روزهای طولانی را در مزارع کار می‌کردند.

«لئو رایان»، نماینده آمریکا از کالیفرنیا، از برخی از رای دهندگان خود شنید که اعضای خانواده آن‌ها افرادی هستند که برخلاف میل آن‌ها در «جونز تاون» بازداشت شده اند و در نتیجه «رایان» تصمیم گرفت برای تحقیق به آنجا برود.

وی در نوامبر ۱۹۷۸ به همراه هیئتی شامل خبرنگاران و عکاسان خبری به همراه بستگان نگران برخی از اعضای معبد مردمی وارد گویان شد.

در ۱۷ نوامبر، نماینده کنگره و خبرنگاران در محوطه «جونز تاون»، در کمال تعجب، با یک شام و شب سرگرمی مورد استقبال قرار گرفتند.

در ۱۸ نوامبر، «رایان» و گروهش، که شامل گروه کوچکی از فراریان «معبد مردم» نیز بود، «جونزتاون» را ترک کردند.

آن‌ها در حالی که در نزدیکی باند هوایی جنگل منتظر بودند، توسط افراد مسلحی که «جیم جونز» فرستاده بود، مورد حمله قرار گرفتند.

«رایان» به همراه یک خبرنگار و فیلمبردار شبکه «ان بی سی»، یک عکاس از «سانفرانسیسکو اگزمینر» و یک عضو زن «معبد مردمی» که قصد خروج داشت کشته شدند.

همان روز با قتل در فرودگاه، «جونز» به اعضای گروهش گفت که نظامیان آمریکا به دنبال آن‌ها خواهند آمد و آن‌ها را شکنجه خواهند کرد؛ او به همه دستور داد که در بخش اصلی معبد جمع شوند و آنچه را اعلام می‌کند، انجام دهند.

واقعه قتل عام در «جونزتاون»

کم سن‌ترین اعضای «معبد مردم» اولین کسانی بودند که جان خود را از دست دادند، زیرا والدین و پرستاران از سرنگ‌ها برای ریختن ترکیبی قوی از سیانور در گلوی کودکان استفاده کردند.

سپس در حالی که نگهبانان مسلح اطراف بخش را احاطه کرده بودند، بزرگسالان برای نوشیدن این ترکیب حاوی سم در صف ایستادند.

واقعه قتل عام در «جونزتاون»

هنگامی که مقامات گویان روز بعد به محوطه «جونز تاون» رسیدند، متوجه شدند که صدها جسد بر روی زمین افتاده اند.

بسیاری از مردم در حالی که دستان هم را در دست گرفته بودند، کشته شده بودند.

«جیم جونز» ۴۷ ساله، بر روی صندلی، در حالی که بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شده بود، پیدا شد که گفته می‌شود به احتمال زیاد او خودکشی کرده بود.

تعداد کشته شدگان «جونز تاون» در ۱۸ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی، ۹۰۹ نفر بود که یک سوم آن‌ها کودک بودند.

چند نفر در آن روز موفق به فرار به جنگل شدند، در حالی که حداقل ده‌ها عضو دیگر، از جمله چند تن از پسران جونز، در آن زمان در بخشی دیگر از گویان بودند؛ در نهایت فقط ۳۳ نفر جان سالم به در بردند.

واقعه قتل عام در «جونزتاون»

فیلم ضبط شده از این رویداد وحشتناک که به «نوار مرگ» معروف است، به بازرسان کمک کرد تا بفهمند آن شب چه اتفاقی افتاده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    امریکه کلا به درک واصل شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس