مدیران بانکها

در حالی که رهبر معظم انقلاب، ابربدهکاران بانکی را مجرمان بانکی خطاب کرده، مدیران ارشد بانک‌ها همچنان از دستور رئیس‌جمهور و وزارت اقتصاد برای انتشار اسامی این اشخاص خودداری می‌کنند.

سرویس اقتصاد مشرق- یکی از حوزه‌های مورد توجه وزارت اقتصاد در سال گذشته برای اصلاحات، شبکه بانکی بود که در این راستا، پنج دستور تسهیل پرداخت تسهیلات خرد (بدون ضامن)، پرداخت وام ۱۰ میلیونی قرض‌الحسنه به سرپرستان کرونایی، ارائه یک نسخه از قرارداد تسهیلات، برگشت وجوه اضافی از وام‌گیرندگان و الزام بانک‌های دولتی به انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی به بانک‌ها ابلاغ شد.

یکی از اقدامات نظارتی وزارت اقتصاد در پایان سال ۱۴۰۰، برگزاری جلسه بررسی عملکرد بانک‌های دولتی به صورت مجزا بود که امید آن می‌رود تا نتایج این جلسات در سال ۱۴۰۱ نشان داده شود.

بر اساس گزارش‌های واصله، از نکات قابل توجه در جلسه پایان سال با مدیران ارشد بیشتر بانک‌ها، عدم تمایل آنها به انتشار اسامی بدهکاران بدحساب بانکی است با این استدلال که این امر ناامنی اقتصادی ایجاد می‌کند و به این افراد، لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. در عین حال برخی از آنها نیز به استناد دولتی بودن یا وابستگی برخی از بدهکاران به نهادها یا ارگان‌های مختلف، انتشار اسامی آنها را غیرممکن و خلاف مصلحت می‌دانستند.

اما پاسخ وزیر اقتصاد هم این بوده که وقتی فردی یا شرکتی در هر جایگاهی علی‌رغم تمکن مالی، مدت‌های مدیدی از بازپرداخت بدهی خود، امتناع می‌کند و اصطلاحاً "بدحساب" محسوب می‌شود؛ مماشات با آنها چه مفهومی دارد!

 با انتشار اسامی بدهکاران بانکی، افکار عمومی برای ضابطه‌مند کردن آنها به کمک می‌آید چراکه این امر قطعاً به وصول مطالبات بانک‌ها کمک خواهد کرد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در این باره گفته است: اگر قرار به مصلحت سنجی هم باشد، من به عنوان نماینده دولت باید این مصلحت را تشخیص دهم که خیلی صریح می‌گویم بدهکاران بدحساب بانکی ولو دولتی و وابسته به ارگان‌های نظام باشند، باید به افکار عمومی معرفی‌شده و از دریافت مجدد تسهیلات توسط آنها جلوگیری شود.

لازم به ذکر است خاندوزی چندی پیش طی نامه‌ای از رئیس‌کل بانک مرکزی خواسته بود شورای پول و اعتبار "الزام بانک‌ها به انتشار اسامی ابربدهکاران خود هر سه ماه یک بار در سایت بانک مربوطه به نحوی که مشخصات تسهیلات گیرنده یا متعهد، توجیه بانک برای تخصیص منابع، مبلغ تسهیلات یا تعهدات، میزان بازپرداخت، مانده بدهی، نرخ سود و نوع کلی تضامین برای عموم قابل مشاهده باشد " را مصوب نماید که فعلاً این موضوع توسط بانک مرکزی در شورای-پول-و-اعتبار مطرح نشده است.

پیش از این نیز رهبر انقلاب در ۲۹ بهمن سال ۹۳ در دیدار مردم آذربایجان شرقی فرموده بودند: "مبارزهٔ جدّی با بدحساب‌های بانکی؛ یک عدّه‌ای هستند از تسهیلات بانکی، بناحق و نادرست استفاده می‌کنند؛ برای یک کار تسهیلات می‌گیرند، در کار دیگری آن را مصرف می‌کنند که مصلحت کشور نیست؛ بعد هم بدهی خودشان را با بانک‌ها تسویه نمی‌کنند؛ این‌ها واقعاً مجرمند. بنده نمی‌گویم هرکسی بدهکار بانکی است مجرم است؛ نه، یکی هست ممکن است بدهکار بانکی باشد، [ولی] کمک هم باید به او کرد؛ هستند مواردی که حتّی بدهکارند ولیکن بایستی کمک هم به او بکنند امّا بعضی هم هستند که باید مورد مؤاخذه قرار بگیرند، مورد سؤال قرار بگیرند. این کارها باید در کشور انجام بگیرد. "

رئیس‌جمهور هم در دیدار دی ماه سال گذشته با مدیران عامل بانک‌ها خواستار انتشار اسامی بدهکاران بدحساب بانکی شده و گفته بود: بدهکاران بدحساب بانکی شناسایی، دسترسی آنها به اعتبارات بانکی قطع و در صورت لزوم معرفی شوند. بعضی بدحساب‌ها با بانک‌های متعدد در ارتباط هستند، لذا این هماهنگی بین بانک‌ها وجود داشته باشد که از ارتباط چنین افرادی با بانک‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

خودداری مدیران ارشد بانک‌ها از انتشار اسامی مجرمان بانکی

لازم به ذکر است که در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز بانک مرکزی مکلف به انتشار اسامی دریافت‌کنندگان دانه‌درشت وام‌های بانکی مکلف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    31 0
    تا نباشد چوب تر، فرمان نبرد گاو و خر
    • مهندس نفت IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      22 0
      متاسفانه یکی از جلوه های فساد بانکی همین است. هر دولتی هم عوض شود نمیخواهد یا نمیتواند حریف لابی بانکها شود! ببینید صورت مساله خیلی ساده هست.... فردی وام کلان میگیرد. و قسط را پس نمیدهد. میشه معوق و مشکوک الوصول. شما فکر میکنید این فرد ، وام را به شکل عادی و طبق ضوابط دریافت کرده؟!! خب اگر بانک اسم این نفر را روی وبسایتش بگذارد، نتیجه اش میشود ورود نهادهای نظارتی و امنیتی . و باید بانک پاسخ دهد که اولا" چه نوع وثیقه ای گرفته دوما" امور حقوقی بانک چه اقداماتی جهت شکایت از فرد مربوطه کرده و علت تاخیر در اقدامات قضایی چه بوده است؟ اینجا هست که تاثیرات جادویی رشوه ها و حق چای ظاهر میشود و بانک نمیخواهد ردپای فساد کارمندان و مدیران خودش را آشکار کند . قطعا" اینگونه معوقات و مشکوک الوصولها علت دارد. چون از طریق عادی گرفته نشده است.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      26 0
      وقتی بعضی از مدیران بانکی خودشان نمک‌گیر لقمه‌های حرام دزدها باشند، چگونه ممکن است اسامی آنها را افشا کنند؟
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      16 0
      خودشان یا مدیران ارشد بانک ها شریک جرم هستند و نباید کسی را معرفی کنند.
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      2 0
      بانک ها محل اتصال بزرگترین رانتخواران و ویژه خواران و اختلاس گران با بیت المال هستند. بانک ها را رصد و کنترل کنید فساد از بین می رود
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    21 0
    آقای عزیز مجرمان بانکی به این بندگان خدا هدایای فراوانی در قالب سکه،خودرو ، ملک مسکونی ، و دیگر هدایای بشر دوستانه اهدا کرده اند آنوقت انتظار دارید اسامی آنها را افشا کنند؟ از باب ریا اینکار را نمی کنند تا اجرشان بی پاداش نماند. قابل توجه سران اصلاحات
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    15 0
    این دیگه چه وضعش انقدر به اینا قدرت دادن خداراهم بنده نیستند
  • علیرضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    17 0
    مجرمان بانکی با وامهای سفارشی ایجاد میشوند. باید سفارش کنندگان رو پیدا کنید!
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    17 1
    هرچی بدبختی میکشیم زیر سر این بانکهاست
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    18 0
    تعجبم می گنم! مگر بانک ها و ایرانخودرو زیر مجموعه دولت به ریاست ریاست جمهوری نیست؟
  • ساناز IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    17 0
    ازینکه وزیر اقتصاد در خصوص معرفی ابربدهکاران بانکی، پافشاری دارند، خیلی ممنونم. ولی اجبار بعدی، عزل برخی مسیولین بانکی به جرم سرپیچی از دستور و مشارکت در اختلاس ها و معرفی آنها به قوه قضایئه باشد.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    12 1
    چنین مدیران بانکی حتما باید منفصل از مشاغل دولتی و مورد حسابرسی دقیق قرار بگیرند،حتما پای رشوه در میانست که خدمت و خیانت رااشتباه میگیرند!
  • DE ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    10 0
    در حالی که رهبر معظم انقلاب، ابربدهکاران بانکی را مجرمان بانکی خطاب کرده، مدیران ارشد بانک‌ها همچنان از دستور رئیس‌جمهور و وزارت اقتصاد برای انتشار اسامی این اشخاص خودداری می‌کنند// بابا من هم باشم حاَر نیستم داداش و پسر خاله و دختر عمو و رففام را لو بدهم بعد ریش خودو گیر می افته. وقتی من با سفارش و رانت و فشار فلان کس و بدون ضابطه فقط با رابه به حقوقهای دهها میلیونی در ماه رسیده ام خب مدیون طرف هستم و اسیرش حالا هرچه قدر پول خواست بهش باید بدهم وگرنه بر میدارنم میشم باز نامه رسون بانک به جای مدیر بانک.
    • FR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      3 0
      دوست محترم، یک جایی گیر و مشکل داره ! حرف شما درست است ولی این یعنی اینکه حرف بانک در ایران بیشتر از امام مسلمین بیشتر در ترازو سنگینی میکنه ! یک چیز دیگر و غم انگیز انکه رییس جمهور از مدیران سابق هنوز استفاده میکنه !!! مشکوک‌ تیست و یا بخاطر کووید و ناخاله بردلری از کسری بودجا ای که از زمان سلسله هخامنشی سابقه نداشته ! به هر حال من الله توفیق
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 7
    واقعا سیاست مذاکره نکردن با آمریکا هیچ دلیل روشنی نداره و فقط باعث ایجاد بازار سیاه و دلالی بر علیه اقتصاد تا خرخره دچار مشکلاته ایران شده. دپیلماسی خارجی باید امنیت و منافع اقتصادی را تامین کند اما این سیاست(مذاکره نکردن با آمریکا) هم تنش زاست هم اقتصاد را که یکی ار ارکان ان داشتن اعتبار است را هدف قرار می دهد این روش جنگیدن و رقابت کردن نیست و در اخر انسانهای باهوش که هشتاد میلیون انسان بدبخت را به گروگان گرفتید این سیاست آمریکا بود که یک ائتلاف بین المللی ضد ایران درست کند و ایران را به انزوا ببرد شما باید درست برعکسش عمل کنید یعنی از کانال های متفاوت به چند طریق با انها مذاکره کنید کانال مذاکره پنج+یک کانال مذاکره با خود امریکا کانال مذاکره با اعراب که در دیپلماسی فعال خلاصه می شود دشمن را متفرق کنید متحد نکنید این دیگر عقل سلیم میخواهد ربطی به تحصیلات هم ندارد
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    11 0
    اگر قرار به افشا بشود آن وقت باید روسا و کارمندان بانکها در صدر لیست قید شوند.
    • حسین IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      8 0
      دقیقا پول دست بانک ها مثل گوشت دست گربه است
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    نتیجه تکلیف مالایطاق
  • محمد IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    3 0
    بله! وقتی که آمار درخواست وام ۸۰۰۰ میلیارد ریالی رو یکبار میره و متوقف میشه و باز پیگیری میشه و خیلی مسائل پیش میاد و باز متوقف میشه و بااااز شخصا میرن پیگیری و بریزو بپاش، قطعا اون رئیس بانکی رو که سه بااار از فساد ۸۰۰ میلیارد تومانی آگاه کردی و دستور متوقف شدنش داده شده و باز در سدد پرداخت برمیاد خودش به منفعت چندین میلیاردی اون وام که پس داده هم نمیشه دوخته!!! و حالا ه به طریق اولا اسامی اونها رو نمیگن چون کُت اونها هم لایِ این در گیره!!! لعنت خدا بهشون، لعنت تام و‌تمام خداوند به همه اونهایی که برخلاف دستور مستقیم رهبری عمل میکنن و برای خودشون و خانوادشون نوعی تبعیض نژادی قائلن و خون خود و اونها رو رنگین تر از بقیه میدونن ، احیانا اونها بهتر میتونن بخورن، اونها بهتر میتونن همه دنیارو برن با زن و بچه ( ان شا ٔ ا... با همون یک زن!!!) بگردن! که برملا شده میزان اشتهایِ بعضی آقایان!! نباید هم اسمشون رو بگن چون پای خودشون گیره!
  • شاهرخ TH ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    3 0
    کادر رهبری به ملت و دنیا ، پاک بودن خود را در طی ۴۰ سال گذشته ثابت کرد . تمام اتهامات در مورد ایشان ، مبتنی بر دسیسه است .دولت سیزدهم هم سنگ تمام گذاشت . حالا نوبت جریان عقبدتی ایت که فاعل شود و حکم رهبری به اجرا گذاشته شود . هیچ جای دنیا چنین فردی پیدا نمی شود . حتی پوتین ، تا این حد شفاف و قوی نبوده است .با انکه قوی ترین ساختار امنیتی و نظامی را دارد ولی در عمل ، بازی دو طرفه را اداره میکند .
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    مشکل جای دیگست خود رییس جمهور و رییس قوه قضاییه هستش، اونیکی که به رییس بانک مرکزی دستور عزل و برخورد با این افراد رو نمیده و اینیکیکه برخورد با نتخلفین نمیکنه
  • محمدایوب IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    8 1
    من به عنوان یک نظامی بازنشسته اصلا برایم قابل هضم نیست که بگویند مدیران بانک‌ها اسامی ابر بدهکاران را نمی دهند این معنی نداره حالا که دولتی آمده سرکار نه برادر رییس جمهور ونه برادر معاون اولش دزد هستند نه عروس وداماد ودختر وپسر وزرایش دزد هستند نه وزیر هزار میلیاردی داره نه وزیرش دهها شرکت داره نه رییس بانک مرکزی نه معاون بانک مرکزی نه رییس خصوصی سازیش نه مدیر هلال احمرش دزدند پس معنی ندارد با دزدان وشریک دزدان مماشات کنند اطلاعات سپاه باید وارد شود یک هفته ای بساط دزدان ورشوه گیران را جمع میکنند
  • اس AT ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    3 0
    اقای مسئول ! خدای انتقام گیر در سیستم دفاعی داخلی بدن ما ( immune system) موجوداتی را از رحمت بیکران خویش آفریده (macrophages ) اینها پروتئین‌های هستند که بعد از یکسری تعامل با انواع میکروب‌ها و باکتریها ، توسط هرمونهای خاص، بداخل تمام سلول‌های اسیب دیده اجازه‌ی نفوذ گرفته و از تمام دیوارهای سلولی بدون هیچ مانعی عبور می‌کنند . از خدا بیاموزید و بر او توکل کنید و به پاک سازی جسم این زمین پاک از شر انسانهای میکدوب نما اقدامات لازم را انجام دهید. والله مع المومنین.
  • مهدی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    4 0
    مدیران بانکی نامحرمان بانک شریک هستن و این از واضحات است
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    7 0
    اینگونه مدیران ، همیشه در قدرت هستند و برایشان مهم نیست که چه کسی و چه تفکری در راس امور باشد ، منشأ فساد و ....همین نوع مدیران هستند برایشان فرق ندارد که شاه باشد یا امام .
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    مدیران ارشد بانکه را نقره داغ کنید تا فهمند نمی شود با حکومت و دولت بازی کرد ابتدا برکناری سپس محاکمه و مجازات سنگین
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    چون مدیران بانکی اگه اسامی بدهکاران رو بگن پای خودشونم گیره بهرحال درمقابل هر وام تپلی که براشون جور میکنن یا بخشی از وام یا ملک و ... میگیرن
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    بدهکاران کلان بانکی با مدیران بانک ها بده و بستان و زد وبندهایی دارند که این زدوبندها باعث شده که مدیران بانکی با بهانه های گوناگون مانع انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی شوند در اینجا رسانه های انقلابی بخصوص خبرگزاری مشرق وظیفه انقلابی دارند که از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیر انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی باشند چون طبق قانون بانک مرکزی به عنوان نماینده حاکمیت الزام به نظارت بر بانک ها دارد و متاسفانه یکی از گلوگاههای اصلی فساد اقتصادی در کشور و نیز یکی از علت های افزایش فعالیت های غیر مولد و دلالی در کشور همین اعطای تسهیلات کلان بانکی بدون ضابطه به بخش های غیر مولد و دلالی است بطوریکه اکثر وام های پرداختی به بخش خدمات در کشور به سمت کارهای دلالی و سوداگری رفته است پس بانک مرکزی بانکها را ملزم به انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی کند و از طرفی پرداخت وام های جدید را به ثبت اسامی و مشخصات وام گیرنده و میزان و نوع وام در سامانه بانک مرکزی کند تا با شفافیت در اعطای تسهیلات بانکی جلوی فسادهای بزرگ اقتصادی و افزایش فعالیت های دلالی گرفته شود یکی از مافیاهای اصلی اقتصاد کشور همین تسهیلات کلان بانکی است که اگر این کار شفاف و هوشمند شود جلوی خیلی از مفاسد و نابسامانی های اقتصادی گرفته خواهد شد خبرگزاری مشرق محل اصلی فساد را نشانه گرفته است و نقطه زنی کرده است و انشاالله این مورد را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنید و رها نکنید
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    یه دستگاه نظارتی خارج از بانک باید مو رو از ماست بیرون بکشه و اسامی این مفسدها رو خودشون دربیارن و اعلام کنند..و اگر روساز بانکها هم دستشون با اونها تو یه کاسه هست اسم اونها رو هم اعلام کنند....بولله قسم که اگه با این دزدها برخورد خشن و محکم انجام نشه این جماعت به دزدی و فساد خودشون ادامه میدن و به ریش همه میخندند...... اگه نظام اراده کرده برای مقابله با این مفسدها باید دست اینها رو قطع کنه بخدا اگه دست یکی دو تا از اینها رو قطع کنه حساب کار دست بقیه میاد..این جماعت ترس ندارند. تو دورانی که فشار اقتصادی کمر خیلیا رو خم کرده این جماعت دستشون تو جیب مردم بود و هیچ اثری از فشار اقتصادی تو زندگیاشون نبود
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    چاقو دسته خودشو نمیبره، تورم و کاهش مصنوعی ارزش ارزها توسط دلارهای باد آورده خام فروشی نفت و گاز و معادن که تولید در داخل کشور را بی معنی کرده، توسط سیاستهای غلت دراقتصاد کلان، باعث ناچار شدن بانکها به دست زدن به این نوع روشهای مخالف منافع اقتصاد ملی شده،
  • متین IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 0
    کاش دستگاه قضاء عربستان روداشتیم دو نفر رو دستشونو قطع می کردن یا اعدام می کردن بقیه حساب کار دسشون میومد
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    آیا اسامی و وضعیت مالی افراد در سیستم رایانه ای وجود نداره که اینها منتظر مدیران بانکی هستن؟
  • رسول عباس زاده IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    سلام این عزیزان بانکی چون خودشان همدست وام گیرندگان کلان هستند نمی توانند اعلام کنند باید یک انقلاب در بانکها انجام گیرد تا این بانک ها پوست اندازی کنند اینها دیگر به حرف رهبر هم توجه نمی کنند آنقدر از موقعیت استفاده کرده از مال مردم خوردند دیگر اژدها شدند باید از اختیارات رئیس بانک کاسته بشود
  • MD ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    بدهکار بودن به بانک که بد نیست، منم وام گرفتم و به بانک بدهکارم، مجرم کسی هست که با رانت و بدون ضمانت کافی وام هنگفتی گرفته است که شرایط و لیاقتش را نداشته در ضمن در بازگشت و پرداخت اقساط کوتاهی کرده است، لذا ممکن است کلی شرکت و اشخاص برای کارهای بزرگی وامهای بزرگی گرفته باشند که مفید واقع شده، تولید و بازده داشته است و در بازپرداخت خود نیز کوتاهی نکرده اند، ولی هنوزمابقی وام مانده و بدهکار هستند و طبق روال در حال پرداخت هستند. این اشخاص نباید آبرویشان به خطر بیفتد و بیجهت اسمشان به سر زبانها بیاید و اعتبار از بین برود و از طرفی نیز دشمن و رسانه های دشمن با اسم آنها به عنوان مفسد بازی کنند و نظام را تخریب کنند.
  • وطن دوست IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 0
    ایران فقط از نظر دفاعی قویه وگرنه اقتصادی و فرهنگی داغونیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس