سه سکانس از تحقیر بریتانیای صغیر

بنابر مستندات متعدد هم انگلیس و هم آمریکا به صورت روزافزون در حال افول هستند. یکی به بریتانیای صغیر مشهور شده و دیگری به ایالات متفرقه آمریکا.  

سرویس سیاست مشرق- حکایت جنایت ها و خیانت های دولت انگلیس به ملت ایران، حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ است. اکنون سالهاست که هیمنه پوشالی بریتانیای کبیر فرو ریخته و این دولت سلطه گر در موضع ضعف قرار گرفته است.

حالا کارشناسان و صاحبنظران از دولت انگلیس با عنوان «دولت بریتانیای صغیر» نام می برند. چرا!؟ به این چند نمونه توجه کنید:

**سکانس اول

در روزهای گذشته دولت انگلیس مجبور شد که بالاخره بدهی سنگین خود به ملت ایران را پرداخت کند. انگلیس پیش از این با قلدری از پرداخت این بدهی شانه خالی می کرد.

حدود ۵۰ سال بود که انگلیس بدهی ۵۳۰ میلیون دلاری به ایران بابت لغو قراردادهای خریدتانک چیفتن (در زمان رژیم پهلوی) را بلوکه کرده و مقامات این کشور در چند دهه گذشته به بهانه‌های مختلف از پرداخت این بدهی به ایران طفره رفته و حتی با گستاخی اعلام می‌کردند که پول ایران را نمی‌دهیم!

سه سکانس از تحقیر بریتانیای صغیر/ از توقیف نفتکش انگلیسی تا انهدام شبکه جاسوسی

پرداخت بدهی دولت انگلیس به ایران با اعلام جزییات انهدام شبکه جاسوسی این کشور در ایران همزمان شد. ماجرا از این قرار است که دستگیری نازنین زاغری، جاسوس دوتابعیتی- ایرانی انگلیسی- در سال ۹۵ که تحت پوشش خبرنگار در ایران فعالیت می‌کرد، موجب دستگیری ۵۰ نفر از عوامل جاسوس انگلیس در ایران شد. عمده فعالیت زاغری به عنوان یک سرشبکه و لیدر، آموزش جاسوس بود؛ لذا در پی دستگیری این فرد چندین شبکه جاسوسی متلاشی‌ شده و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس درجاسوسی از دیگر کشورها در اختیار ایران قرار گرفت.

دولت انگلیس در هفته های گذشته برای سرپوش گذاشتن بر خیانت خود علیه ملت ایران، با ادعای مضحک «گروگان گیری» طوری وانمود کرد که ایران یک شهروند ساده انگلیسی را بازداشت کرده و با این اقدام در پی تسویه طلب خود است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این ادعای مضحک گفت: «  آزادی این دو فرد(نازنین زاغری و انوشه آشوری) با نگاه انسانی انجام شده است. ارتباط دادن دریافت طلب ایران از انگلیس و آزاد شدن این افراد نادرست است. به صراحت اعلام می‌کنم که هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرائم و مسائل مرتبط با آنها در قوه قضائیه بررسی شده و در مورد آنها تصمیم گیری شده، وجود ندارد. ما چند روز پیش مبلغ را دریافت کرده بودیم.»

وقتی نازنین زاغری-جاسوس دوتابعیتی- در ایران دستگیر و بازداشت شد، مقامات انگلیس از سفیر گرفته تا وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر به تکاپو افتاده و با اجرای عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی وی شدند. نوع رفتار انگلیسی ها، از اهمیت این مهره برای دولت انگلیس و نگرانی لندن از رسواشدن عملیات مهمی که وی بر عهده داشت، حکایت می کرد.

در کنار حمایت مقامات ارشد دولت انگلیس از زاغری، رسانه‌های انگلیسی نیز با انتشار تصاویر احساسی از «نازنین زاغری» و فرزند خردسالش مدعی شدند که زاغری صرفا یک «شهروند ساده» و «مادری بی‌گناه» است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد.

این در حالی است که نازنین زاغری مسئول شبکه‌سازی سازمان جاسوسی انگلیس و وزارت خارجه این کشور در غرب آسیا بود که در شبکه ‌سازی‌های جاسوسی تحت پوشش خبرنگار و شکل‌دهی به انقلاب‌های رنگی در برخی کشورها نقش فعالی داشته است.

** سکانس دوم

اما پرونده تحقیر بریتانیای صغیر در سالهای اخیر به همین مورد ختم نمی شود. در تیرماه سال ۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که یک کشتی نفتکش انگلیسی به‌نام «استنا امپرو» را به‌درخواست سازمان بنادر و دریانوردی به‌خاطر نقض قوانین بین‌المللی دریانوردی توقیف کرده است.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای تصریح کرد: عصر روز جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.در این اطلاعیه همچنین تاکید شد: نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

سه سکانس از تحقیر بریتانیای صغیر/ از توقیف نفتکش انگلیسی تا انهدام شبکه جاسوسی

این اقدام مقتدرانه ایران در حالی رخ داد که چند روز پیش از آن، دولت انگلیس در اقدامی که مصداق «دزدی دریایی» بود، نفتکش ایرانی گریس ۱ را در تنگه جبل الطارق توقیف کرده بود. انگلیس به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، به این دزدی دریایی اقدام کرده بود.

و اما در پی توقیف نفتکش انگلیس در آب‌های جمهوری اسلامی ایران، درخواست‌های مکرری از سوی انگلیس برای آزادی این نفتکش مطرح شد. در تمامی ‌این درخواست‌ها آزادی نفتکش ایرانی منوط به آزادی نفتکش انگلیس شده بود و در آخرین موارد، حکومت انگلیس اعلام کرده بود که حاضر است تنها به فاصله چند ساعت از آزادی کشتی خود، نفتکش ایران را رفع توقیف کند. درخواست‌هایی که با مقاومت ایران همراه بود و تنها راه آزادی نفتکش انگلیسی را آزادی بدون قید و شرط کشتی ایران عنوان کرده بود.

در نهایت رویکرد مقتدرانه ایران جواب داد و حکومت جبل‌الطارق که زیر نظر انگلیس است، اعلام کرد که کشتی ایرانی می‌تواند منطقه راترک کند. این اقدام در حالی صورت گرفت که تمامی‌گمانه‌زنی‌ها مبنی بر لغو روادید و تغییر مسیر کشتی از سوریه به جای دیگر نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته نشده بود.

قاضی دادگاه عالی جبل‌الطارق در حالی حکم پایان توقیف نفتکش‌ گریس‌۱ را صادر کرد که بر اساس گزارش‌های رسانه‌های جبل‌الطارق، وزارت دادگستری آمریکا نامه‌ای به مقامات قضایی جبل‌الطارق ارسال کرده و از آنها خواسته بود توقیف نفتکش گریس‌۱ را تمدید کنند. اما دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی‌آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس۱، حکم آزادی آن را صادر کرد.

نکته قابل تأمل اینجاست که انگلیس در بازی خودخواسته «توقیف نفتکش‌ها»، از سوی جمهوری اسلامی ایران تحقیر شد. چنانکه در دنیا به طعنه و تمسخر گفتند امپراتور سابق اقیانوس‌ها، اکنون به بریتانیای صغیر تبدیل شده است.

** سکانس سوم

 رابرت مک ایر- سفیر سابق انگلیس در ایران- دی‌ماه ۹۸ در حاشیه یک تجمع غیرقانونی روبروی دانشگاه امیرکبیر در تهران بازداشت شد. مأموران امنیت ناجا سفیر انگلیس را در حالی بازداشت کردند که وی همراه با یک مستندساز در حال فیلم‌برداری و عکاسی در جمع تعدادی آشوبگر بود.

این اقدام نسنجیده‌ سفیر انگلیس، در سطح بین‌المللی نیز تنش‌هایی آفرید، در حالی که داخل ایران، صحبت از امکان (و یا حتی لزوم) معرفی سفیر انگلیس به عنوان «عنصر نامطلوب» و درخواست اخراج او از کشور بود، حتی برخی تحلیلگرهای آمریکایی نیز اقدام مک‌ایر را ناقض پروتکل‌های دیپلماتیک دانسته بودند.

سه سکانس از تحقیر بریتانیای صغیر/ از توقیف نفتکش انگلیسی تا انهدام شبکه جاسوسی

سه سکانس از تحقیر بریتانیای صغیر/ از توقیف نفتکش انگلیسی تا انهدام شبکه جاسوسی

مک‌ایر نقش فعالی در سازماندهی، تحریک و هدایت اقدامات و شعارهای هنجارشکنانه در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر داشته و این کار را از درون یک مغازه روبه‌روی دانشگاه انجام می‌داده است. وی پس از بازداشت وحشت کرده بود و طبق برخی گزارش‌ها، آقای سفیر بعد از دستگیری، خودش را خیس کرد.

مک‌ایر پس از آزادی از بازداشت نیروی انتظامی ایران، در سفری که «ناگهانی» توصیف شده است به کشور متبوعش رفت، هرچند این سفر با اطلاع قبلی و طبق ضوابط انجام شده بود و دولت انگلیس نیز آن را «معمولی» توصیف کرده بود. متعاقباً سخنگوی وزارت خارجه‌ی انگلیس اعلام کرد مک‌ایر برای «انجام یک سری مشورت‌ها» به پایتخت کشورش رفته و مجدداً به تهران برخواهد گشت. با این وجود، بیش‌تر به نظر می‌آید، مک‌ایر برای «بازخواست» به لندن احضار شده باشد، نه برای «مشورت».

سه سکانس از تحقیر بریتانیای صغیر/ از توقیف نفتکش انگلیسی تا انهدام شبکه جاسوسی

 سفارت انگلیس همواره منشأ اقدامات شیطنت‌آمیزی علیه کشورمان بوده است. به عنوان نمونه در جریان فتنه ۸۸ بنابر اعترافات «حسین رسام» از کارکنان سفارت انگلیس در تهران، این سفارتخانه و کارکنان آن در اغتشاشات حضور فعال داشتند و برای تداوم آشوب‌ها شبکه‌سازی می‌کردند. در حال حاضر رسام به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار در شبکه تلویزیونی سعودی اینترنشنال به کار گرفته‌شده است.

رهبر معظم انقلاب- ۱۲ آبان ۸۰- در توصیف بخشی از رفتار دولت انگلیس در زمان رژیم پهلوی فرمودند: «اینها برای مردم، شاه و قدرت مطلقه بودند؛ اما در مقابل بیگانگان تسلیم و مطیع: «اسد علیّ و فی الحروب نعامة»! در مهمترین مسائل، مطلبی به آنها دیکته میشد؛ نه به وسیله یک رئیس جمهور، بلکه به وسیله سفیر! سفیر انگلیس به دربار مراجعه میکرد و میگفت مصلحت شما این است که این‌طور باشد؛ شاه هم میفهمید «مصلحت شما این است» یعنی چه! در کنار وابستگی مطلق و مطیع بودن در مقابل بیگانگان، بیکفایتی هم الی ماشاءاللَّه وجود داشت.»

ایشان همچنین- ۱۵ بهمن ۸۲- فرمودند: «بلاهایی که دولت استعمارگر انگلیس در طول دهها سال بر سر ملت ایران آورد، فراموش نشدنی است. انقلاب مشروطیت را مصادره کردند، دیکتاتوری سیاه رضاخان را بر این مردم تحمیل کردند، نفت را غارت کردند، کشور را عقب نگه داشتند، ملت را مورد اهانت قرار دادند و ذلیل کردند و حقّ عمومی یک ملت را در طول دهها سال پامال نمودند. بعد هم که قدرت انگلیسیها در سطح بین‌المللی رو به کاهش رفت، امریکاییها خود را سرِ این سفره رساندند و تطاول را شروع کردند. دیکتاتوریِ بیست و پنج ساله سیاه محمّدرضا و همان جنایتهایی که انگلیسیها میکردند، به‌وسیله امریکاییها در ایران صورت گرفت و روزبه‌روز پنجه قدرتشان را در این کشور بیشتر فرو میکردند. »

در حال حاضر به واسطه اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران، دوران بزن دررو تمام شده است. اکنون سالهاست که شاهد تحقیر دولت های سلطه گر و غارتگر توسط ایران هستیم. بنابر مستندات متعدد هم انگلیس و هم آمریکا به صورت روزافزون در حال افول هستند. یکی به بریتانیای صغیر مشهور شده و دیگری به ایالات متفرقه آمریکا.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    37 2
    حکومت پادشاهی مال ما قبل تاریخ است بهتر است مردم انگلیس قیام کنند و حکومت پادشاهی را سرنگون کنند بخ جایش یک حکومت جمهوری درست کنند
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      13 14
      پادشاهی و جمهوری ربطی به بهتر یا بدتر بودن ندارند. پادشاهی ژاپن و هلند کجا جمهوری یمن و افغانستان کجا؟ مهم تر از شیوه حکمرانی،همبستگی مردم هست برای رسیدن به توسعه
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      9 3
      بذارید سفارت انگل ستان دایر باشه اما شیش دونگه نظارت کنید تا بیشتر سوژه بگیریم
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 0
      افغانستان ؟ جمهوری؟ مگه گزاشتن این کشور پیشرفت کنه، اول شوروی، بعدش آمریکا بعدش الله اعلم! شوروی نابود شد، آمریکا هم ان شاء الله به زودی نابود میشه تا مردم جهان از دست ظلم ها و جنایت هاش راحت بشن.
    • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 0
      پادشاهی ژاپن تشریفاتیه و اصلا ولخرجی نداره اما انگلیس فرق میکنه ملکه اش اختیارات زیادی داره و خیلی هم ولخرجه
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 0
      یمن و افغانستان هم اگر چند تا قاره را غارت کرده بودند اگر وضعیتشان بهتر از انگلیس و هلند و ژاپن بود.
  • محسن IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    13 1
    یه نفر ادرس جانسون بده یه بورس شونه براش پست کنم ثواب داره
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      9 1
      پول اصلاحشم با من
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      5 0
      حیف شونه و اینا، من یه مقدار داروی نظافت دست دوم نگه داشتم براش بفرستم!!! خخخخخخخخخ
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    24 3
    بهترین توصیف رو رهبر کرده، انگلیس خبیث
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    16 2
    پادشاهی مربوط به زمان ماقبل تاریخ است
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    10 1
    از هر چی گذشته ، عکس جانسون رو ، جالب بود
  • امید IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    9 0
    دیگه دوران آقایی واستعمار انگلیس وفرانسه وآمریکا تمام شده قرن جدید قرن اسلام وظهوراست ونابودی ظالمان
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    5 0
    گند انگلیس زمانی هم خورد که از آمریکا درخواست آزادی کشتیشو و کمک بهش رو کرد و ترامپ اون توییت رو در جواب به انگلیس زد و ترکوند انگلیس !
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    10 0
    حکومت پادشاهی ملکه، قرن ۲۱ مثلا ..! انگلیسی های عقب افتاده
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    4 0
    کلا از انگلیس بیزارم. جزیره انگلیس قرارگاه شیطانه.
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    4 0
    بهتر اینه که بگیم بریتانیای حقیر
  • مهدی IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    2 5
    انگلیس درتاریخ دشمن وبدخواه ملت ایران بوده وهست.دراین شکی نیست. اما درمورد پول تانکهای خریداری شده وحتی اف شانزده های خریداری شده و...این ما بودیم که گفتیم آهن پاره ها را نمی خواهیم.که بعدها محتاج یک پیچ ومهره آنها شدیم .!!!!
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 0
      شما روزنامه های کیهان و اطلاعات در تاریخ ۱۲ بهمن تا ۲۲ بهمن را ببینید که در مناسبت ها منتشر می شود. در اون ها اخباری هست که نوشته شاپور بختیار قراردادهای سلاح و قراردادهای دیگر را لغو کرده. روزنامه چاپ زمان پهلوی هست. حالا انگیزه‌ی بختیار چه بوده را نمی دانم.
  • ایرانی IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    2 0
    درود بر همه آزادیخواهان و دلاورمردان ایرانی که در طول تاریخ در مقابل ظلم و تاراج روباه مکار جنایتکار، مردانه ایستاده و دست ناپاک استعمارگر را از ایران کوتاه نمودند و مرگ بر انگلیس شیطان صفت خبیث که کینه عمیقی از محقق شدن حقوق قانونی ایران در سایه دین مبین اسلام در دل داشته و همواره فکر تلافی و ضربه زدن را در ذهن پلیدش می پروراند که به یاری پروردگار تا ابد ناکام خواهد ماند و در عوض به زودی تاوان تمام جنایاتش در حق ملت ایران و همه ملت های مظلوم جهان را خواهد پرداخت انشاالله ... و اما سئوال همیشگی: چرا با وجود سابقه چند قرنی ادامه دار عداوت، شرارت و جنایت در حق ملت ایران، ان گل ستان باید در ایران سفارت (جاسوس خانه) داشته باشد؟
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    4 0
    بریتانیای حقیر و ذلیل
  • IQ ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    4 0
    مرگ بر استعمارپیر وکفتار انگلیس
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    4 0
    انگلیس صغیر درسته‌. مشرق یادت باشه دیگه بریتانیا نداریم
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 1
    فکر انگلیس نباشید خیز پانتورچیسم و ترکیه در ایران و منطقه. دمار از حکومت و تمامیت ارضی ایران در خواهد آورد .. ابلهانه دشمن واقعی. و بالقوه را هم تشخیص نمی‌دهید .. انگلیس چرا با پاکستان و هند و ترکمنستان کاری ندارد؟!؟!؟!
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    حالا نوکران ودست پروردگان همین انگلیس که جنایاتش در ایرران قابل شمارش نیست مدام روسیه هراسی را که ذلیل کردن ونازبودی انگلیس را در پی دارد نشر میدهند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    قیافه رو
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    تیز بر لازم
  • عرفان IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    جاسوس هم جاسوس قدیما وقتی یه زن قرار ه جاسوس باشه معلوم که یه مرد تو انگلیس وجود نداره یه مرد دوره ملکه بازی هم که به اخر خط رسیده راستی چرا قبلیا تدبیریها اسرار داشتن اینا جاسوس نیستن اما بخاطرشون ملکه دیون مالی ایران زورکی داد
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    انتظار می‌رود زاغری بیش از تربیت جاسوس در ایران نقش داشته، احتملا در مورد تخریب برنامه هسته ای هم آگاهی و یا همکاری داشته، زیرا با شناختی که از انگلیس داریم بعید هست 500 هزار دلار برای یک مهره سوخته پرداخت کند. بیش از اندازه زرنگی دارند، از سود پول، مخارج دادگاه و نگهداری او که خبری نشنیدم بعلاوه جاسوس دیگری را هم با همان پول آزاد کردند و تازه دنبال بستن قرار داد با ایران هستند. در باغ سبز موزه اشیاء باستانی ایران در تلویزیون دیدیم.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    ایالات محترقه
  • احمد IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 2
    انگلیس ول کنین بفکر مردم بیچاره گرسنه ایران باشین
  • سلام IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    عنوان خبر: سه سکانس از تحقیر بریتانیای حقير
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    قیافه رو
  • ایرانی IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    بالاخره انتقام این همه خونی که ریختنو این همه جوونی که ازمون پر پر کردنو می گیریم و داريم می گیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس