کد خبر 1354593
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
آیت الله محمدی ری شهری دعوت حق را لبیک گفت

در پی درگذشت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، پیام‌های تسلیتی از سوی شخصیت‌های سیاسی کشور صادر شد.

به گزارش مشرق، آیت الله محمد محمدی ری شهری، یار امین و شجاع انقلاب اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، شامگاه یکم فروردین ماه ۱۴۰۱ در سن ۷۶ سالگی به علت بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران، دارفانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.

آیت الله محمدی ری شهری، که از چهره‌های‌ سرافراز جمهوری‌ اسلامی‌ و دارای‌ مواقف‌ افتخار آمیز در طول‌ سالیان‌ گوناگون بوده و در سال‌های انقلاب نیز در صف اول مبارزات قرار داشت و از سوی ساواک دستگیر و تبعید شده بود و پس از انقلاب هم در مسئولیت‌هایی چون عضویت در مجلس خبرگان رهبری، تصدی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و برخی مسئولیت های دیگر از جمله تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و تأسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث خدمت کرد.

این عالم ربانی همواره اهتمام ویژه ای به نشر احادیث داشته و تأسیس مؤسسه دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث و انتشار کتاب شریف میزان الحکمه و صدها جلد دانشنامه حدیثی از جمله سوابق علمی ایشان بشمار می رود که از همین رو از سوی برخی مراجع عظام به عنوان «مجلسی دوران» ونیز « کلینی زمان» ملقب شده‌اند.

در پی درگذشت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، پیام‌های تسلیتی از سوی شخصیت‌های سیاسی کشور صادر شد.

سرلشکر باقری درگذشت آیت‌الله «محمدی ری‌شهری» را تسلیت گفت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله «محمدی ری‌شهری» تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) را تسلیت گفت.

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله «محمد محمدی ری‌شهری» نماینده، ولی فقیه و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) را تسلیت گفت.

متن پیام وی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال عالم فرزانه، روحانی انقلابی و مجاهد نستوه آیت‌الله محمد محمدی ری شهری (رضوان‌الله تعالی‌علیه) نماینده، ولی فقیه و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، از یاران صدیق و وفادار انقلاب و رهبری و چهره‌های درخشان و گرانقدر علمی، فقهی، سیاسی و فرهنگی کشور، موجب تأسف و تأثر شد.

این عالم وارسته یکی از عالمان توانمند در صحنه‌های جهاد و خدمت به انقلاب، نظام و میهن اسلامی بود که نقش آفرینی‌های وی در عرصه‌ها و مناصب مختلف از جمله در نخستین دوره وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستانی کل کشور و دادگاه ویژه روحانیت و همچنین همت و کوشش مستمر این چهره خدوم در گسترش علوم و معارف اسلامی، ترویج شعائر اهل بیت علیهم السلام و بسط فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی ماندگار و الگویی از امانت، شجاعت و کارآمدی برای مجاهدان طریق آرمان‌های اسلام و انقلاب را برای امروز و فردای جامعه بودیعت نهاده است.

این ضایعه تلخ و اندوهبار را به پیشگاه حضرت، ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روحانیت معزز، خانواده مکرم ایشان، تسلیت عرض نموده و برای آن عالم پرهیزکار و با اخلاص از درگاه خداوند متعال رحمت، مغفرت و علوّ درجات و همنشینی با پیامبراعظم (ص) و برای بازماندگان ارجمند صبر، شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می‌کنم.»

ولایتی: ری‌شهری عمر پربرکت خویش را در راه اعتلای نام اهل بیت (ع) مصروف کرد

ارتحال شخصیت عالیقدر و عالم برجسته، حضرت آیت الله محمد محمدی ری شهری، موجب تأسف و تالم فراوان گردید.

ایشان، همواره مدافع ارزش‌ها و اهداف اسلام، نظام و انقلاب و یار امام و رهبری بودند که عمر پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی مصروف کرد.

آیت الله ری شهری همیشه در دوران قبل از انقلاب و در جریان مبارزه با حکومت طاغوت نقشی مهم ایفا نمود و در دوران بعد از انقلاب نیز در مسئولیت های خطیری همچون حاکم شرع دادگاه‌ های انقلاب اسلامی، وزیر اطلاعات، دادستان کلّ کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت، دبیر کلّ جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌ السلام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ولیّ فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و ‌... نقش تاثیرگذاری داشته است.

اینجانب ارتحال این شخصیت ارزشمند را به حوزه‌های علمیه، علاقمندان، شاگردان و بیت معظم تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال، غفران الهی مسئلت می‌نمایم.

پیام تسلیت شورای شهر تهران در پی رحلت حجت الاسلام ری شهری

رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پیامی رحلت عالم مجاهد حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری را تسلیت گفتند.

رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پیامی رحلت تولیت حرم حضرت حسنی (ع) عالم مجاهد "حجت الاسلام محمد ری شهری" را تسلیت گفتند.

در متن پیام آمده است:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر ارتحال عالم مجاهد حجت الاسلام محمد ری شهری رحمت الله علیه موجب تأثر و تأسف عمیق شد. آن بزرگوار سراسر عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب سپری نمود و تنوع عرصه‌های مجاهدت این عالم ربانی، علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود بر کسی پوشیده نیست.

فقدان این عالم خستگی ناپذیر و انقلابی و با اخلاص را به محضرمبارک حضرت بقیة الله الاعظم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف و رهبر معظم انقلاب و عموم ملت شریف ایران به ویژه مردم ری و همه بازماندگان محترم تسلیت عرض نموده و علومقام برای ایشان مسئلت می‌نماییم.»

گفتنی است دبیرکلّی جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی ولیّ فقیه و سرپرستی حجاج، ریاست مؤسسه علمی فرهنگی دار الحدیث و ریاست دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث از جمله مسئولیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری بود.

آیت الله رشاد: ری‌شهری از حامیان پایدار نهضت امام خمینی (ره) بود

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه و مسئول پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در پی نامه‌ای رحلت آیت‌الله محمد محدی ری‌شهری را تسلیت گفت.

متن این پیام آیت الله رشاد به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت صدیق شفیق و دوست دیرین، تولیت آستان مقدس و حوزه‌ علمیه‌ حضرت عبدالعظیم (ع)، حدیث‌پژوه برجسته‌ معاصر، آیت الله محمد محمدی ری‌شهری (قدّس الله نفسه الزکیه) مایه‌ تاسف و تاثر شدید گشت.

او از سرمایه‌های حوزه‌ علمیه‌ عریق تهران و از اسطوانه‌های علمی پایتخت قلمداد می‌شد. وجود برکت‌نمونش بار دیگر یاد محدثان بزرگ شهرری همچون شیخ کلینی و صدوقین را زنده کرد. افزون بر یکصد اثر علمی، میراث معرفتی او را تشکیل می‌دهد. موسوعه‌ی میزان الحکمه تالیف ماندگار اوست. آیت الله ری شهری از روحانیون مجاهد دوران مبارزات و از حامیان پایدار نهضت امام خمینی و از ارادتمندان رهبر معظم انقلاب اسلامی بود .

این­جانب از سوی خود و شورا و دیگر ارکان حوزه‌ تهران، این واقعه‌ مؤلمه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله) اساتید و طلاب و اهالی پایتخت بویژه شهرری و خانواده محترمش تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای آن مرحوم مغفرت و علو مرتبت، و برای بازماندگان سوگوار صبر جمیل و اجر جزیل مسالت می‌کنم.

تغمّده الله بواسع رحمته و حشره مع اولیائه و اسکنه فسیح جنانه.

 آیت‌الله ری شهری بامداد امروز در ۷۵ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

مطیعی: شیعه سال‌ها از مجموعه حدیثی ۱۴ جلدی میزان الحکمه آیت‌الله ری‌شهری یاد خواهد کرد

میثم مطیعی مداح کشورمان در پی رحلت آیت‌الله محمدی ری شهری در صفحه شخصی خود نوشت:

خبر تلخی بود. آیت‌الله ری‌شهری دعوت حق را لبیک گفت. او غیر از مسؤولیت‌های حساس در نظام اسلامی، به حدیث شیعه خالطانه خدمت کرد.

تا سال‌ها از مجموعه حدیثی ۱۴ جلدی میزان الحکمه یاد خواهد کرد. دانشنامه امیرالمؤمنین، دانشنامه امام حسین و دانشنامه امام مهدی از دیگر آثار سترگ اوست. سال‌هاست با آثار پرتعداد این عالم بزرگ و مجموعه ارزشمند و فاخر دارالحدیث مأنوسم.

در دانشنامه امام حسین علیه‌الاسلام از دل منابع نیمه دوم قرن دوم تا قرن هشتم هجری، مقتل و تاریخ قابل استناد سیدالشهدا را به روی کاغذ آورد و خدمت بزرگی به مجالس عزاداری امام حسین کرد.

آیت‌الله ری شهری بامداد امروز در ۷۵ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

وحیدی: آیت الله ری‌شهری مجاهدی بصیر و مشاوری امین برای انقلاب بود

احمد وحیدی، وزیر کشور در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال آیت الله محمدی ری‌شهری، این فقید سعید را مجاهدی بصیر و مشاوری امین برای انقلاب یاد کرد.

پیام به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

العلما باقون ما بقی الدهر

ارتحال آیت الله محمد محمدی ری شهری را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، مراجع عظام، بازماندگان و دوستداران و اعضای تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی تسلیت عرض می‌کنم.
ایشان یار امین و شجاع انقلاب اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام بود که در طول عمر با عزتش کارنامه‌ای درخشان از مبارزات پیش از انقلاب و دستگیری و تبعید توسط ساواک تا مسئولیت‌هایی چون تصدی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و تاسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث دارد.
او که از سلامت نفس و مجاهدت مستمر برخوردار بود به واقع چهره ماندگاری است که با مدد از بصیرت و به کار بستن درست آن در جامعه و با اتصال به ذوات قدسی به نشر عقاید اصیل اسلام ناب محمدی (ص) پرداخت و همچون مشاوری امین، نفاق و ناراستی‌های رخنه کرده در برخی مقاطع انقلاب را برملا ساخت.

این عالم ربانی با تاسیس موسسه دارالحدیث، دانشگاه قرآن و حدیث و انتشار کتاب شریف میزان الحکمه و صدها جلد دانشنامه احادیث، در مکتب فقه جعفری شاگردی کرد و شاگرد پروراند.

از خدای متعال خواستارم این فقید سعید را در زمره مجاهدانی قرار دهد که با ایمان و صلابت در راه خدا ایستادگی کردند و برای بازماندگان، دوستداران و شاگردان ایشان هم صبر و اجر جزیل مسالت دارم.

احمد وحیدی

وزیر کشور

به همین مناسبت مراجع عظام تقلید و علمای قم با صدور پیام‌هایی جداگانه رحلت این عالم ربانی را گفتند.

آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی رحلت آیت الله ری شهری را تسلیت گفت

درگذشت عالم کوشا و انقلابی مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد ری‌شهری موجب تألم و تأثر فراوان گردید.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

این روحانی خدوم و یار امام و رهبری که علاوه بر تصدی سمت های گوناگون در مقاطع حساس انقلاب همچون مسؤولیت سنگین وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی و برخورد با برخی فتنه ها و جریانات انحرافی، خدمات شایانی نمود، با تمرکز و صرف عمر خویش بر روی روایات ائمه معصومین علیهم السلام و بررسی منابع حدیثی، در کنار تربیت طلاب مستعد در حوزه علوم قرآن و حدیث، تألیفات فراوان و موسوعه های متعددی از خود برجای گذاشت که بی شک در نشر و تبیین معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نقش بسزایی دارند و از صدقات جاریه و باقیات الصالحات اعمال ایشان خواهند بود ان‌شاءالله.

اینجانب فقدان این عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، علاقمندان، ارادتمندان، شاگردان، مردم شریف تهران و بازماندگان محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت و رضوان الهی و برای خانواده و منسوبان مکرمشان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم حشره الله مع النبی و الائمة المعصومین علیهم السلام.

احمد جنتی

رئیس مجلس خبرگان رهبری

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی با صدور پیامی، درگذشت آیت‌الله محمدی ری شهری را تسلیت گفتند.

متن کامل این مرجع عالیقدر به شرح زیر است:

خبر ارتحال عالم مجاهد آیت الله محمدی ری شهری رحمت الله علیه موجب تأثر وتأسف گردید؛خدمات ارزشمندومختلف درعرصه علمی وسیاسی واجتماعی ازجمله خدمتگزاری حجاج بیت الله الحرام، تولیت استان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ، حضور اثرگذار در مجلس خبرگان ومناصب دیگر و همچنین اثار ارزشمند قلمی وتربیت شاگردان موجب برجسته شدن آن روحانی انقلابی و با اخلاص بوده است.

اینجانب درگذشت این عالم متقی رابه حوزه های علمیه ،وابستگان محترم وهمه ارادتمندان مخصوصاً اهالی متدین شهر ری تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.

قم المقدسه

حسین نوری همدانی

دوم فروردین ۱۴۰۱

مدیر حوزه‌های علمیه نیز با صدور پیامی رحلت عالم مجاهد  حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری‌شهری را تسلیت گفت

 متن کامل پیام آیت‌الله اعرافی به شرح زیر است:

درآغاز سال نو خبر درگذشت مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ری‌شهری قدس سره مایه اندوه و تألم شدید گشت، چهره برجسته‌ای که خدمات گوناگون و ارزشمند ایشان فراموش نخواهد شد.

از یک سو کارهای ماندگار علمی و تلاش ستودنی در احیای احادیث پیامبر اعظم (ص ) و خاندان پاک وی (ع) با رویکردی نوین و ناظر به روزگار جدید و خلق و تدوین آثار و موسوعه های حدیثی ماندگار و نیز پایه ریزی موسسات علمی و حدیثی و تربیت و بکارگیری جمع کثیری از محققان وپژوهشگران علوم الهی و حوزوی از حسنات ایشان به شمار می‌رود، و از سوی دیگر فعالیت‌های گوناگون اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و نقش آفرینی در صحنه‌های یاری به انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران در جایگاه های وزارت اطلاعات، مناصب قضایی، وکالت مردم شریف تهران در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی رهبری در بعثه و حج و زیارت و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) و نیز همراهی با امامین انقلاب اسلامی نشانه های توفیقات زائد الوصف ایشان است.

افزون بر این‌ها صفای نفس، طهارت روح، وارستگی، پارسایی، حسن خلق، معاشرت نیکو و دیگر فضیلت ایشان زبانزد و نیز روشنگری و تبیین وی در دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی در نقطه‌های عطف و حساس شایسته تحسین است.

فقدان آن عالم فرزانه و مجاهد را به رهبری معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران، مردم عزیز تهران، روحانیت محترم، حوزه‌های علمیه، خانواده های وابسته و بیت شریف ایشان تسلیت گفته، رفعت مقام و مغفرت بی پایان الهی را برای آن فقید سعید و شکیبایی و پاداش نیکوی الهی را برای بازماندگان محترم از خداوند ودود و رحیم خواستارم.

علی رضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه

۲فروردین ماه ۱۴۰۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    من هميشه پس از خواندن اين نوع اخبار # اول درود مى فرستم به بزرگ مرد شريف و فروتن حضرت حجت الاسلام و المسلمين أقاى محسنى اژه اى مقام محترم رياست قوه قضاييه.
    • ناسناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      اقاى غلام حسين محسنى اژه اى تنها شخصيتى بودند كه با ادب و احترام. صاف و پوست كنند اعلام نمودند << آيت الله نيستم >> و مرا حجت الاسلام والمسلمين بشناسيد. شهامت خود را نشان دادند.
  • طلبه ناشناس IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    در اين خبر طولانى دقت كنيد چه مقامات و شخصيت هايى به پيروى از مقام معظم رهبرى در گذشت حجت الاسلام والمسلمين رى شهرى را تسليت گفتند و چه بزرگانى خلاف نظر ديگران بكارگيرى عنوان آيت الله را ترجيح دادند. مهم اين است بپرسيم و بدانيم و ياد بگيريم چرا ؟ مشرق نيوز بهترين جا براى طرح اين پرسش است كه معمولا با امانت دارى توجه كاربران را جلب ميكنند.
    • ناشناس ديگر IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 0
      همتاى محترم طلبه نا شناس ، اشكالى به نظر نميرسد خطاب ايت الله به حجت الاسلام ري شهرى احترام به يك فقيد والا مقام است. البته از مقامى به مقام پايين تر جايز نيست ولى از پايين به بالا پذيرفتنى است و در اين باره از طرف مقامات هم اعتراضى تاكنون ديده نشده. در مورد نظامى ها بارها ديده شده بعد از درگذشت يك درجه بالا تر حكم قانونى هم صادر ميشود كه ورثه از آن بهره بگيرند.
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 0
      اين پاسخ و استدلال غِلط بنظر ميرسد در خبلى از داروخانه ها براى اينكه كارشان زودتر انجام شود و داروى كميابى را ميخواهند بدست بياورند به شاگرد داروخانه ميگويند دكتر حتى در صوت عدم موفقيت با تمسخر !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس