یادداشت| خصوصیّت‌های دولت انقلابی در پیام نوروزی رهبر انقلاب

یک کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به خصوصیّت‌های دولت انقلابی در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت.

به گزارش مشرق، مهدی جمشیدی، کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی تحت عنوان «خصوصیّت‌های دولت انقلابی در پیامِ نوروزیِ رهبر انقلاب؛ فضیلت‌های دولت انقلابی» نوشت:

[۱]. «دولتِ متفاوت»؛ عبور از گذشتۀ تلخ

رهبر انقلاب فرمودند: «این دولت، ریل جداگانه از دولت قبلی دارد.» آری، «دولت انقلابی» نسبت به «دولت اعتدال‌گرا»، تمایزها و گسست‌های فراوان دارد؛ چنان‌که یک «چرخشِ گفتمانی» رخ داده و سیاست‌های رسمی، در مدار و مجرای دیگری قرار گرفته‌اند. پاره‌ای از دولت‌ها در امتداد یکدیگر هستند و تنها در برخی از شئون، متفاوت هستند، امّا برخی دیگر، آنچنان مستقل و خویش‌بنیاد هستند که باید آنها را یک «نقطۀ عطف» شمرد.

به‌این‌ترتیب، سیاست‌های دولتی از قلمرو «اسلام رحمانی» به قلمرو «اسلام انقلابی» تغییر یافته است و به‌جای نظریۀ دوگانۀ ساختگیِ «آشتی با دنیا/ قهر با دنیا»، دوگانۀ «پیشرفت برون‌زا/ پیشرفت ‌درون‌زا» در مباحث رسمی، رونق پیدا کرده است.

[۲]. «دولتِ مردمی»؛ بازگشت به امر اجتماعی

رهبر انقلاب فرمودند: «این دولت، دولت مردمی و علاقمند به حرکت‌های مردمی است.» گرایش به بازگرداندن قدرت به مردم و به کمک طلبیدن آنها برای اصلاح امور، واقعیّتی است که تاکنون در برنامه‌های این دولت، تجلّی‌ها و نمودهایی داشته است. در دولت قبل، تنها در «حلقه‌های بسته و محدود»، تصمیم‌گیری می‌شد و سیاست‌ها، «جنبۀ محرمانگی» داشت. خصوصیّت تکنوکرات‌ها همین است که از مردم، گریزان هستند و «شرکای سیاسی و اقتصادیِ» خویش را بر «مردم» ترجیح می‌دهند.

آری، آنها در خطابه‌های سیاسی، از مردم سخن می‌گویند و مردم‌فریبی می‌کنند، امّا در عمل، از مردم بیگانه‌اند و برای مردم، ارزش و اعتباری قائل نیستند. در نظر اینان، مردم حقیر و رعیّت هستند و باید از جیب خویش، «حقوق‌های نجومی» به مدیران تکنوکرات بپردازند تا این «ذخایر نظام» (!) بر کرسی قدرت تکیه بزنند و مردم را مفتخر به حضور خویش کنند.

[۳]. «دولت امیدآفرین»؛ در انتظار آیندۀ روشن

رهبر انقلاب فرمودند: «این دولت، امیدهایی را در مردم زنده کرد.» جامعۀ ما هم دچار «بی‌اعتمادی سیاسی» است و هم گرفتار «ناامیدی اجتماعی»، و این هر دو، حاصل «سیاست‌های غلطِ دولت اعتدال‌گرا» در طول هشت‌سال گذشته است. این دولت تنبل و کم‌مایه، ضربۀ سخت و تلخی به «سرمایۀ اجتماعیِ انقلاب» زد و بخش‌های مهمّی از مردم را به چالۀ «سرخوردگی» و «انفعال» و «پریشانی» افکند.

مردم به تحوّل رأی داده‌اند و در انتظار تحوّل هستند و می‌خواهند زندگیِ روزمرّه‌اشان، به تجربۀ شیرین و خوشایندی دست یابد. «اقتصاد برجامی»، معیشت مردم را به آتش کشید و هیچ‌یک از وعده‌های انتخاباتیِ خویش را عملی نکرد، بلکه برعکس، تلاطم‌ها و بحران‌های بزرگی پدید آورد. این‌همه، سبب‌سازِ عبور مردم از تکنوکرات‌های مدّعی و تنبل شد و نیروهای انقلابی را به قدرت رسانید. اکنون این دولت با امیدهای شکل‌گرفته و چشم به آینده دوخته روبروست.

[۴]. «دولت پُرتحرّک»؛ پانهادن به میدانِ کنشگری

رهبر انقلاب فرمودند: «این دولت، تحرّک دارد.» این‌که دولت از نیروهایی تشکیل شده باشد که «میدانی» باشند و «گزارش‌خوان» و «دفترنشین» نباشند، زمینۀ بسیار مناسبی برای اتّفاقات مبارک و شیرین است. ما از تجربۀ دولت «نشسته» و «خسته» و «فرسوده» عبور کرده‌ایم و اینک با نیروهایی مواجه هستیم که «در صحنه» و «عینی» هستند و «از بالا به پایین» نگاه نمی‌کنند. «پویایی» و «جنبش» و «فاعلیّت»، خصوصیّتی است که گره‌ها را خواهد گشود و آیندۀ خوشایندی را رقم خواهد زد، برخلاف دولت قبل که حتّی با وجود اعتراض‌های اجتماعیِ گسترده نیز تکان نمی‌خورند و احساس مسئولیّت نمی‌کردند.

از نظر اجتماعی، مردم احساس کرده‌اند که به این دولت، دسترسی دارند و فریاد و انتقاد و اعتراض‌شان در صحنه شنیده می‌شود و «پاسخ‌گوییِ عینی»، یک واقعیّت است.

[۵]. «دولت عمل‌کننده»؛ تحقّقِ گشایش‌های تدریجی

رهبر انقلاب فرمودند: «این دولت، پیشرفت خواهد کرد؛ هرچند مشکلات به‌تدریج برطرف می‌شوند و امسال بخشی از اینها برطرف شود.» نباید انتظار داشت که دشواری‌های تحمیل‌شدۀ هشت‌ساله، به‌صورت «دفعی» و «ناگهانی» رفع شوند و ناگهان، روزهای خوب از راه برسند، بلکه باید «صبوری» ورزید و «توقع نامعقول» نداشت. «کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری‌های هشت‌سال»، در عرض یک سال برطرف نخواهند شد و خطاهای راهبردیِ گذشته، «شتابان» زائل نخواهند شد.

برخی کسانی‌که بدخواه و بددل هستند و می‌خواهند دستاویزی برای فضیلت‌سوزی و خدعه‌گری بیابند، «توقع‌های ناموجّهِ» خویش را مطرح می‌کنند و به این واسطه، مدّعی می‌شوند که دولت انقلابی، «ناکام» و «عاجز» مانده است؛ حال‌آن‌که باید در عین حسّاسیّت نسبت به جهت‌گیری‌ها و انتصاب‌ها، انتظار «معجزه» نداشت و از مدار «انصاف» خارج نشد. پیش‌بینیِ آیت‌الله خامنه‌ای این است که دولت به سبب خصوصیّاتش، قادر خواهد بود که وعده‌ها و شعارها را محقّق کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس