مبدع نظریه پایان تاریخ: وقایع اوکراین جهت آینده تاریخ را مشخص می‌کند

نظریه‌پرداز آمریکایی که بعد از فروپاشی شوروی گفته بود که "نظام لیبرال دموکراسی به‌صورت جریان مسلط و غالب درآمده است" در مصاحبه‌ای گفت که وقایع اوکراین جهت آینده تاریخ را مشخص می‌کند.

به گزارش مشرق، فرانسیس فوکویاما که بعد از فروپاشی شوروی در نظریه «پایان تاریخ» گفته بود که نظام لیبرال دموکراسی به‌صورت جریان غالب و مسلط درآمده در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان درباره جریان تاریخ بعد از تحولات اوکراین اظهارنظر کرد.

فوکویاما درباره اینکه جنگ اوکراین چه تبعاتی برای نظم جهانی خواهد داشت، گفت: «این‌که می‌گویم به‌صورت کلیشه درآمده است، اما ما در مسیری با دو جهت متفاوت قرار گرفته‌ایم.»

بیشتر بخوانید:

استقبال ناتو از هرگونه تلاش برای پایان جنگ اوکراین

ترکیه: روسیه و اوکراین به توافق نزدیک هستند

او گفت: «اگر پوتین موفق بشود نظام مستقر در کی‌یف را ساقط کند و یک حکومت دست‌نشانده را در آنجا بر سر کار بیاورد و با هیچ پیامدی مواجه نشود ما به وضعیت قرن بیستم برمی‌گردیم که از زور نظامی برای تغییر جبری نظام کشورها استفاده می‌شد.»

فوکویاما اضافه کرد: «از طرف دیگر، اگر او موفق نشود و تلفات تحمیل‌شده به ارتش او به‌گونه‌ای باشد که نتواند کار را پیش ببرد ممکن است مجبور شود به‌صورتی خفت‌آور عقب‌نشینی کند، چنین رویدادی همبستکی ائتلاف ناتو را نشان خواهد داد.»

او اضافه کرد: این ممکن است بار دیگر روحیه‌ای جدید به فضای سال ۱۹۸۹ بدهد. متأسفانه در زمان حاضر مشخص نیست کدام‌یک از این دو سرنوشت در انتظار دنیاست.»

بیشتر بخوانید:

اگر نتوانیم با پوتین مذاکره کنیم وارد جنگ جهانی سوم شده‌ایم

فرانسیس فوکویاما تئوریسین و فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی، رئیس گروه توسعه اقتصادی بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز و نویسنده کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» می‌باشد که به‌خاطر نظریه‌پردازی «پایان تاریخ» شهرت دارد.

در دوران ریاست‌جمهوری بوش پسر، نظریات ساموئل هانتینگتون و فرانسیس فوکویاما در خصوص جنگ تمدنها و پایان تاریخ به مبنا و محور فکری و تئوریک سیاست خارجی آمریکا تبدیل شد. این تئوری‌های مخرب، به مبنایی فکری جهت توجیه مداخله‌گرایی آمریکا در نظام بین‌الملل تبدیل شد، شورای دوازده‌نفره نومحافظه‌کاران نیز به همین دلیل از تئوریهای فوکویاما و هانتینگتون به‌شدت استقبال کرد.

با این حال پس از مدتی فوکویاما صراحتاً پیش‌بینی ۲۵ سال قبل خود از آینده جهان و پایان تاریخ را اشتباه خواند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    7 0
    «اگر پوتین موفق بشود نظام مستقر در کی‌یف را ساقط کند و یک حکومت دست‌نشانده را در آنجا بر سر کار بیاورد و با هیچ پیامدی مواجه نشود ما به وضعیت قرن بیستم برمی‌گردیم که از زور نظامی برای تغییر جبری نظام کشورها استفاده می‌شد.» آمریکا عراق و افغانستان در چه قرنی با استفاده از زور نظامی اشغال کرد ؟
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    5 0
    بقال سر کوچه از تو بیشتر می‌فهمه!!
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      3 0
      دمت گرم، خداییش بقال سر کوچه ما ده برابر این حالیشه!!!
  • حاج حسین IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    3 0
    ساموئل هانتینگتون هرچه پیش بینی کرد دروغ از آب در آمد و فوکویامای ژاپنی-انگلیسی ثم آمریکایی بالعکس از آب درآمد. او بسیار مزخرف می گوید و احمقهای تروریست حاکم بر ایالات متحده آمریکا حرفهایش را در مقاطعی باور کردند و با طناب او به قعر چاه رفتند و در آنجا ماندند و امروز شاهد زوال آمریکا و اروپا هستند. او بعد از حمله روسیه به اوکراین دو بار بیانیه سیاسی مملو از آرزوهای شخصی خودش صادر کرده است که نشان می دهد هنوز تلاش دارد دنیا او را به عنوان پیشگوی سیاسی و نظریه پرداز بشناسد که چنین انتظاری خود نشانگر کوته فکری اوست. او در بیانیه اولش نابودی کامل روسیه نوین را پیشبینی کرد یعنی آرزوهایش را در قالب پیش گویی بیان کرد ولی در این بیانیه جدید تا حدودی از موضعش عقب نشینی کرد یعنی نظرش در مورد دو هفته تغییر کرد و البته نگفت که پوتین به قلب نظم تحمیلی غرب بر جهان ‌.. بگدر سال های بعد از جنگ جهانی دوم ... حمله ور شده است و مسیر تاریخ قطعا به ضرر غرب تغییر خواهد کرد. اصرار زیاد زلنسکی بر مذاکرات مستقیم با پوتین یکی از دلایل این امر است که ناتو و غرب در آینده به مشکل درمیاورند و به طور خاص اروپا بعد از مدتی اعتماد به آمریکا به خفت شدیدی می رسد و مجبور میشود برای تامین نیازهای خود با روسیه وارد مذاکره می شود و ممکن است خلع سلاح اتمی شود‌‌.‌
  • سید روح اله IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    4 0
    فوکویاما بیش از اینکه به فیلسوف شباهت داشته باشد به خواجه دربار آمریکا می ماند که ظلم های نظام سلطه را تئوریزه میکند.
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      1 0
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!!
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    4 0
    پایان تاریخ را ایرانی‌ها به کمک یمانیون رقم خواهنخواهند زد. بشین و ببین جناب فو کو یابو.........
  • AU ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 0
    تاریخ کشور و تمدن شما به دو قسمت تقسیم میشه،زمانی که یمنی ها مثل الان در حال استقلال هستن و کمرتون رو دان میشکن،و شما بخاطره فخر فروشی حتا حاضر نیستید این رو در جهان بگید(و میزنیدش به دشت کربلا ، و روسیه رو عامل معرفی میکند!) و بعد از مسلط شدن انصارالله و پیروزی یمنی ها! انوقت با شعارهای پرچم انصارالله چه خواهید کرد ؟! راستی قیمت نفت الان رو کیف میکنید؟! هنوز نمی خواید از پله ها فخر فروشی بیاید پایین و قبول کنید،کار انصارالله بوده؟! ... این تازه اولش بعد بیشتر با مومن واقعی که دوستشون خداست اشنا خواهید شد ..!
  • طوبی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 0
    اگه چنین بشه چنان خواهدشد واگه چنان بشه چنین خواهد شد،تاین که نشد پیشگویی،پیشگویی یعنی این؛مردی از ال هاشم واز سلاله پاک آخرین رسول خدا ظهور خواهد کرد وجهان را پراز عدل وداد خواهد فرمود.اللهم عجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس