کد خبر 1353659
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
اعدام ۸۱ نفر در عربستان؛ بزرگترین اعدام جمعی در دهه‌های اخیر

دولت عربستان به تازگی ۸۱ نفر را در بزرگترین اعدام‌های دسته‌جمعی در سال‌های اخیر در این کشور به قتل رساند.

به گزارش مشرق، با وجود ادعاهای مقام های ریاض، وزارت کشور اخیرا عربستان اعلام کرد که ۸۱ نفر را در بزرگترین اعدام‌های دسته‌جمعی در سال‌های اخیر در این کشور به قتل رسانده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، وزارت کشور عربستان سعودی ادعا کرد که این افراد به دلیل جنایت‌های فجیع متعددی که به کشته شدن تعداد زیادی از افراد منجر شد، اعدام شده اند.

بیشتر بخوانید:

واکنش کارشناسان انگلیسی به اعدام ۸۱ نفر در عربستان+فیلم

بر اساس گزارش ها، از این ۸۱ نفر، هفت یمنی و یک نفر سوری بوده و باقی افراد عربستانی بوده اند؛ همچنین ۴۱ نفر از این افراد، اهل «القطیف»، منطقه‌ای شیعه نشین در «الأحساء» بوده اند.

گروه‌های حقوق بشری این اعدام‌ها را محکوم کردند و گفتند که این اعدام‌ها با ادعای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره شرایط عربستان مطابقت ندارد.

مدیر سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی، یک گروه ناظر حقوق بشری، می گوید «این اعدام‌ها برخلاف عدالت است.»

عربستان سعودی در سال‌های اخیر سعی کرده است چهره خود را خوب جلوه دهد، زیرا به دنبال جذب گردشگری و تجارت بیشتر است. اما جنگ آن در یمن، قتل جمال خاشقجی، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان و سرکوب مخالفان، لکه‌های ننگی ماندگار بر شهرت این کشور گذاشته است.

گروه حقوقی مذکور افزود که از پرونده‌هایی که توانسته است در میان ۸۱ نفر اعدام شده نظارت و مستندسازی کند، هیچ اتهامی را که مستحق مجازات اعدام باشد، پیدا نکرده است.

مقام های این گروه می گویند که برخی از اتهامات این افراد مربوط به شرکت در تظاهرات‌های حقوق بشری است.

این گروه اعلام کرد که به دلیل عدم شفافیت سیستم قضایی عربستان و همچنین به دلیل تهدیدهای ریاض، نتوانسته است بسیاری از موارد را مستند کند.

در همین معاون مدیر یک گروه حقوق بشری، که اعدام‌ها را در عربستان سعودی رصد می‌کند، گفت «دنیا باید بداند که وقتی محمد بن سلمان وعده اصلاح را می‌دهد، خونریزی در پی خواهد داشت.»

بر اساس گزارش‌ها، عربستان پیشتر و در سال ۱۹۸۰، ۶۳ نفر را در یک روز اعدام کرده بود.

دولت این کشور همچنین در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۴۷ نفر از جمله شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه را در یک روز اعدام کرد.

در سال ۲۰۲۱ نیز ۶۷ نفر و در سال ۲۰۲۰ هم ۲۷ نفر از سوی دولت عربستان اعدام شدند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    2 0
    سرکرده داعش هستند میل به کشتن انسان دارند دین و آئیین هم برایشان مهم نیست فقط ولع کشتن انسان دارند ان هم به فجیع ترین روش ها
  • رضا IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    نمونه ای از کاسه لیسهای غربی عاقبتش عاقبت یزیده
  • ساسان IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    رژیمی که کشور را اموال شخصی یک خانواده میداند،معلومه که ملت را برده بحساب می‌آورند.
  • بهروز IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    این چیزی است که اونا به صورت رسمی اعلام کردند و الا صدها و هزاران نفر رو اونها شکنجه ی قرون وسطایی میکنند و میکشند و خبری ازش نیست
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    لطفاً نگید غرب دو رویی به خرج میده سر بن سلمان . بایدن رو نگاه کنید ، قشنگ عربستان گذاشته کنار . هرچی باشه می‌فهمه روابط ترامپ و عربستان اصلا قابل مقایسه با این نیست . بن سلمان زنجیر پاره کرده . میتونم بگم ترامپ تنها حامی سعودی ها بود . دو حزب آمریکا به این رژیم آدمکش اعتراض کردند . تو آمریکا وتو رئیس جمهور قدرت خیلی زیادی داره درسته دو سوم اگر رای بدن لغو میشه ولی بازم بی اثر نمیشه . ترامپ خدماتی زیادی کرد که اعتراض خیلی هارو در اورد . فروش ۸ میلیارد دلار سلاح که کنگره رای منفی داد ولی ترامپ با وتو تصویب کرد . منع فروش تسلیحات به عربستان که بعد خاشقچی مجلس بهش رای داد ولی ترامپ باز هم نگذاشت . و در آخر شناختن بن سلمان به عنوان جنایتکار جنگی که ترامپ اجازه چنین کاری را نداد . عربستان رسما داره چین را جایگزین می‌کنه .
    • ساسان IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      سگ زرد برادر شغال است. واقعا اگه فکر میکنی اینا وقبلیهاشون با هم فرق دارن باید بگم در اشتباهی. قدرت دست کسانیه که اصلا اسمشون هم نمیاد واینها موظف به انجام هستن ودر صورتی که انجام ندن عاقبت کندی وقبلیها رو که ترور کردن پیدا میکنن.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    81 نفر از بعد از سال 1988 بزرگ ترین اعدام دسته جمعی محسوب میشه اما قبل از اون اعدام چندین هزار نفری هم داریم
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    واکنش بزدلانه به مرگ سربازان سعودی در جنگ یمن
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 2
    متاسفانه این اعدامها در کشورهای اسلامی رواج پیدا کرده ! فکر کنم نیازی به متهم کردن دیگران نیست هر کشوری خودش را قضاوت کنه همه منافع خودشان مهم براشون ودرراستای ان حرکت میکنند اما عدالت بی نقص خیلی خوب
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 1
    تاریخ چیز دیگری می گوید اگر تاریخ خوان باشیم
  • DE ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 1
    اگر قدري آزادي و حريت داشتيد، ميدونستيد بزرگترين اعدام دسته جمعي در كجا رخ داده!
  • سهراب IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 1
    اگر تعصب جاهلانه رو از خودمون دور کنیم و تاریخ رو مطالعه کنیم متوجه میشویم که ما هم در برحه ایی از تاریخ معاصر خود ،اعدام های انبوه و با دلایلی سست تر از دلایل عربستان خونریز داشته اییم.هیچ اعدام سباسی از نظر عرف و دین و قانون پسندیده و قابل قبول نیست.حالا مجری ان هر دولت و حکومت و کشوری می خواهد باشد.قصاص فقط در مورد قتل نفس قابل پذیرش است و لا غیر.
    • بی نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      مثلا کدوم اعدام هزار نفری؟ نکنه جریان منافقین اول انقلاب رو می گید؟⁦|⁩ اونا خودشون یه پا بن سلمان بودن بعد قرار بوده بوسشون کنیم؟ جریان عملیات مهندسی منافقین رو بخونید اینا همچین موجوداتی بودن آدم از دستشون به طالبان پناهنده بشه رواست اون زمان با همه جنایات اینا امام گفت توبه کردن ولشون کنید برن یه عده توبه نکردن خوب اینو ول کنی می‌ره بیرون چهار نفر دیگه رو سلاخی می کنه یه عده که توبه کردن هم باز برگشتن تو سازمان همین زهره قائمی که اعدام نشد چند سال بعد شهید صیاد شیرازی رو ترور کرد اینا اینقدر جنایات کردن که ... بگذریم این آمار هایی که از خودشون صادر می کنن هم در حد کشک ارزش نداره میگن صد هزار نفر اعدام شدن و فلان شدن در حالیکه کلشون اونقدر نبوده کل اعدامی ها خیلی کمتر از این حرفان
  • هیس IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    بر دشمنان اهل بیت لعنت
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    به جنایت کارا برخورده دیدن یکی داره رو دستشون بلند میشه
  • الهی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 0
    بزرگترین اعدام دسته جمعی مربط به ایران در سال های 60 و 67 و بزرگترین قتل عام ر سال های 96و98 بوده ایرا رکورد دار ناعدام جوانان در زندانیان است که تمامی اعدام های عربستتن از بدو تاسیس به اندازه سال 67 ایرانیست
    • منتشر کن مشرق IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      منظورتون اعدام منافقینه دیگه ؟ بعد این آمار ها منبعش کجاست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس