تلف شدن 20 لاکپشت در آتش‌سوزی هور صحت ندارد/ لاکپشت فراتی به راحتی طعمه آتش نمی‌شود

یک فعال محیط زیست در حالی مدعی تلف شدن 20 لاکپشت فراتی در آتش‌سوزی هور العظیم شد که تنها یک تصویر از لاکپشت‌ها منتشر شد و فعالان محیط زیست معتقد هستند: لاکپشت فراتی به راحتی طعمه آتش نمی‌شود و در آتش‌سوزی‌های هور هیچ گاه با این رویداد مواجه نبودند.

به گزارش مشرق، یک فعال محیط زیست در بازدید از تالاب هورالعظیم مدعی شد: آتش‌سوزی‌های‌ عمدی نیزارهای هورالعظیم سبب شد تعداد ۲۰ لاکپشت در آتش بسوزند و لاشه آن‌ها روی زمین بماند.

رضا نیک فلک در ادامه با بیان اینکه  این لاکپشت‌ها به تازگی از خواب زمستانه بیدار شده‌اند و امکان فرار پیدا نکرده و زنده زنده در آتش سوختند.

وی در تشریح علت آتش‌سوزی هور العظیم گفت: ماهیگیرانی که به صورت غیر قانونی اقدام به صید  ماهی می‌کنند برای باز کردن راه خود از میان نیزارها آن‌ها را آتش‌ می‌زنند،گاومیش‌دارها نیز به منظور برداشت علوفه تازه  نی‌ها را آتش می‌زنند.

تلف شدن ۲۰ لاک‌پشت در آتش‌سوزی هور صحت ندارد/ لاک‌پشت فراتی به راحتی طعمه آتش نمی‌شود

مرگ ۲۰ لاکپشت صحت ندارد

اما شهریار عسکری مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست خوزستان با رد تلف شدن ۲۰ مورد لاکپشت فراتی بر اثر آتش سوزی، اظهار کرد: طبق گزارش اداره حفاظت محیط زیست هویزه آتش سوزی بسیار محدود و در حدود ۵۰۰  متر اتفاق افتاده و در بررسی میدانی مرگ  فقط یک مورد لاک پشت فراتی  را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه آتش سوزی‌ها توسط صیادان غیرمجاز صورت می‌گیرد، افزود: با توجه به فصل ممنوعیت صید، گشت و کنترل های محیط بان ها تشدید شده اما صیادان غیرمجاز هم ممکن است فعالیت کنند که به محض دیدن ماموران فرار می کنند.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر اینکه گاومیش داران  به دلیل نیاز به علوفه در آتش زدن نیزارها دخالت ندارند، گفت: لاک پشت فراتی گونه‌ای است که تحرک بالایی ندارد در آتش سوزی‌ها آسیب پذیرتر است، ضمن اینکه طرح حفاظت از  لاک پشت فراتی به صورت پایلوت در منطقه حفاظت شده دز در حال اجراست.

لاکپشت فراتی به این راحتی طعمه آتش نمی‌شود

سید باقر موسوی فعال و کنشگر محیط زیست می‌گوید: لاکپشت فراتی به این راحتی خود را در معرض آتش سوزی قرار نمی‌دهد و همیشه در آب است.

وی با تاکید بر اینکه تنها یک عکس از تلف شدن لاکپشت فراتی مشاهده شده است، افزود: عکس لاکپشت فراتی سوخته شده که در شبکه‌های منتشر شده نشان می‌دهد این لاکپشت لاشه بوده که در آتش سوخته است که احتمال می‌دهم این لاکپشت بر اثر از بین رفتن زیستگاهش از بین رفته است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه رفتار این گونه لاکپشت به این صورت است که چنانچه حجم آب کم شود به همراه آب عقب نشینی می‌کند و در خشکی نمی‌ماند، گفت: تلف شدن تعداد ۲۰ لاکپشت فراتی در آتش کذب است چرا که این گونه لاکپشت بسیار قوی است.

موسوی بیان کرد: احتمال دارد لاکپشت فراتی برای استراحت در کنار آب بیاید اما اینکه در آتش بسوزد غیر قابل باور است.

وی عنوان کرد: اکنون لاکپشت‌های فراتی در قسمت شمالی تالاب که پر آب است قرار دارند در قسمت جنوبی به دلیل فاضلاب و پساب کشاورزی به ندرت دیده می‌شوند چرا که این قسمت عرصه طبیعی تالاب نیست و تبدیل به زباله‌دان شده است.

تلف شدن ۲۰ لاک‌پشت در آتش‌سوزی هور صحت ندارد/ لاک‌پشت فراتی به راحتی طعمه آتش نمی‌شود

تا کنون به سوختن لاکپشت‌ها برخورد نکردیم

ناصر عبیات دیگر فعال محیط زیست در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: پس از مشاهده تصویر تلف شدن لاکپشت فراتی در آتش با چند صیاد در منطقه صحبت کردم که آن‌ها آتش سوزی در شط علی را رد کردند.

وی افزود: بارها در هور العظیم آتش سوزی‌های  در  وسعت زیادی رخ داده است اما تا کنون به سوختن لاکپشت‌های فراتی برخورد نکردیم.

این فعال محیط زیست گفت: با توجه به اینکه برخی از صیادان با دستگاه‌های برقی اقدام به صید ماهی می‌کنند به نظر می‌رسد این لاکپشت از این طریق صید شده و توسط صیادان به کناری رها می‌شود که اکنون لاشه آن باقی مانده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس