کد خبر 1353105
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
ماجرای روز نخست بررسی بودجه ۱۴۰۱ و تصمیم خاص بازگشت یک بند الحالقی به کمیسیون/ حذف ارز ۴۲۰۰ قوت گرفت؟

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس تصمیمات مبسوطی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به یارانه ها گرفته است گفت: پرداخت یارانه نقدی و معیشتی به مبلغ ۷۴ هزار میلیارد تومان همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، سیدرضا میرتاج الدینی با بیان اینکه مجلس تصمیمات مبسوطی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به یارانه ها گرفته گفت: یارانه نقدی و معیشتی به مبلغ ۷۴ هزار میلیارد تومان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: یارانه ای که برای سوبسید کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی و دامی و گندم اختصاص می یافت در قالب ارز ترجیحی بود اما در سال ۱۴۰۱ قرار شده که دولت معادل ریالی آن را حساب کند.

ببینید:

فیلم/ نظر قالیباف درباره حذف ارز ترجیحی

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو تاکید کرد، ۱۶۱ هزار میلیارد تومان برای دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و کالاهای اساسی و همچنین ۷۱ هزار میلیارد تومان هم برای واردات و خرید تضمینی گندم و یارانه نان است. برای شمول بیمه سلامت افرادی که تحت پوشش بیمه نبودند ۶ هزار میلیارد تومان اضافه شده تا افراد جا مانده تحت پوشش قرار بگیرند. ۲۵ هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب العلاج در نظر گرفته شده تا داروها بدون فرانشیز به آن ها داده شود و هزار میلیارد تومان هم برای بیمه تکمیلی جانبازان در نظر گرفته شد.

*یارانه ۴۵ هزارتومانی تأثیری بر زندگی عمده مردم ندارد

همت قلیزاده، کارشناس اقتصادی بودجه و یارانه ها با اشاره به اینکه کل مبلغ یارانه ها ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است گفت: قیمت انرژی در اروپا و آمریکا ۳۶ درصد گران شده و تورم هم به دو سه برابر افزایش یافته است اما این یک درس بزرگی برای ماست که انرژی را در این سالها تا ۱۵۰۰ درصد گران کردیم اما متاسفانه خیلی ها همچنان معتقدند تورم ربطی به انرژی ندارد.

وی بر این باور است که گران شدن انرژی خارج از مدار کارشناسی، اقتصاد کشور را به رکود عمیقی خواهد کشاند. مبنا قرار دادن قیمت انرژی بر اساس قیمت های جهانی در بودجه های سنواتی یک اشتباه راهبردی و یک خطای سنگین در حوزه اقتصاد است چراکه اقتصاد و صنعت کشور را تخریب می کند.

*تورم وارداتی با تصمیم حذف  نرخ محاسباتی ارز در  گمرک

قلیزاده با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار واردات انجام می شود و میانگین تعرفه های کالاهای وارداتی هم ۱۰ درصد است گفت: تبدیل ارزش دلاری تعرفه ها به ریال توسط دولت بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومان است اما مجلس اصرار دارد که این تعرفه نزدیک بازار آزاد شود درصورتیکه با این کار، ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه واردات زیاد می شود و منجر به تورم وارداتی خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه سیاست دو نرخی شدن باعث تشکیل بازار سیاه و مفسده می شود افزود: البته این سیاست دو نرخی و بازار سیاه فقط مختص ایران نبوده و در هر جای دنیا که چنین سیاستی اعمال شود بازار سیاه هم شکل خواهدگرفت.

این کارشناس بودجه با بیان اینکه یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی از تأثیرگذاری بر زندگی مردم حذف شده گفت: بر اساس محاسباتی که بنده انجام دادم یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که در سال ۱۳۸۶ پرداخت می شد الان معادل هزار تومان است و هیچ تأثیری بر بخش عمده زندگی مردم ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس