کد خبر 1352091
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده بروکینگز در مقاله‌ای به ارزیابی این مسأله پرداخته که آیا نبرد اوکراین در میز مذاکره پایان خواهد یافت یا وضعیت فرسایشی در جبهه‌های نبرد تا میان‌مدت تداوم خواهد داشت. طبق گزارش سازمان ملل تا کنون حداقل پانصد غیرنظامی کشته و بیش از دو میلیون نفر آواره شده‌اند. پنتاگون مدعی است بین دو تا چهار هزار سرباز روسی نیز در این نبرد جان باختند.

 نویسنده معتقد است روسیه از چند جنبه غاقلگیر شده است. اول اینکه انتظار چنین مقاومتی را از سوی دولت اوکراین نداشت و گمان می‌کرد به زودی کی‌یف را تصرف خواهد کرد. دوم اینکه گمان نمی‌کرد اتحادیه اروپا و آمریکا با اجماع نسبتاً خوبی بتوانند درباره اِعمال تحریم‌های مالی و بانکی علیه روسیه به نتیجه برسند.

 حتی در صورت تصرف کی‌یف و استقرار یک دولت نیابتی از سوی روسیه، مقاومت مسلح مردم اوکراین می‌تواند چالشی بزرگ برای این دولت باشد و هزینه‌های اشغال‌گری را برای مسکو به طور قابل توجهی افزایش دهد. این بن‌بستی است که هیچ‌یک از طرفین قادر به گشایش آن نخواهند بود. نه روسیه عقب‌نشینی می‌کند و نه مردم اوکراین از مقاومت دست می‌کشند.

 تاکنون زلنسکی در برابر فشار روسیه برای مذاکرات سریع درباره عدم عضویت اوکراین در ناتو و به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه و استقلال دونتسک و لوهانسک مقاومت کرده ولی ممکن است برای تسریع در آتش‌بس به آن تن دهد. در این میان ممکن است آمریکا و اروپا نیز تلاش کنند به میز مذاکره بپیوندند. تحریم‌ها اهرم فشار آنان برای وادارسازی روسیه به عقب‌نشینی است.

روسیه برخلاف پیش‌بینی‌ها بسیار کُند پیش رفته است. کاهش ارزش روبل نیز نشان داده که در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیر است. تمایل آمریکا و اتحادیه اروپا برای مذاکره بر سر رفع تحریم‌ها می‌تواند مسکو را به مذاکره ترغیب کند. البته این احتمال نیز وجود دارد که غرب با ارسال سلاح به اوکراین به دنبال فرسایشی نمودن جنگ و تبدیل این کشور به باتلاقی برای روسیه باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    4 16
    با تخریب اوکراین و کشتار غیر نظامیان و آبروریزی و بدنامی پوتین بعنوان یک هیولای بی رحم و متجاوز و آسیب اقتصادی به مردم روسیه بدلیل تحریم ها ...
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    9 6
    ضعیف شدن روسیه از جهتی به نفع ماست و از جهاتی به ضرر ما. نفعش توازن قدرت در شرق و اتکاء بیشتر روسها به ما و فاصله گرفتن روس از اروپاست. ضررش هم یاغی شدن برخی مثل اذربایجان و ترکیه و اسراییل و ....خواهد بود. اما اگه بتونیم ضررش را جبران کنیم دیگه تمام قضیه برای ما منفعت میشه. جبران ضررش هم در فرمایش رهبره که فرمود باید قوی بشیم.اقتصاد و رزم. چهارتا تا نکته باقی می مونه: یکی اینکه روس تجربه پیدا کرد که در جنگ مستقیم وارد نشه. دوم اینکه نقش ما در شرایط کنونی همون فرمایش رهبره که فرمود ما مخالف جنگ هستیم. با توجه به اینکه جنگ به مراحل پیچیده رسیده،اگه مواضع میانجگرانه و صلح جویانه را بیشتر نمایان کنیم،بعد از عقب نشینی احتمالی روسها دیگه غربزده های داخلی این را یک سرکوفت برای نظام نمیگیرن ولی بشرط اینکه مواضع صلحگرایانه را در رسانه های داخلی خودمون علنی بگیم. سوم اینکه در خفا و واقع ما باید حمایت از روسها بکنیم و در سفر وزیر خارجه هم خصوصی به روسها حالی کنیم که حامیشونیم و در مسایلی مثل عدم افزایش تولید نفت و ...کمکشون میکنیم. چهارم اینکه درسته تصرف کیف و نشوندن دولت شرقی با مشکل گروهای مسلح ملی گرای اوکراینی مواجه میشه اما تصرف کیف برای روسها واجبه. قاعده اینه که دیگی که برای من نجوشه باید سر سگ توش بجوشه. حذف دولت فعلی اوکراین و تقویت مخالفین هدف روسیه باید باشه نه تسایم کامل اوکراین
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    9 4
    روسیه به هیچ عنوان تسلیم نخواهد شد. اگر هم زلنسکی و غرب سر عقل نیایند بمباران وسیع شهرهای اوکراین در دستور کار روسیه قرار خواهد گرفت و نیمی از اوکراین رسمأ به روسیه الحاق خواهد شد و نیمه دیگر تا ابد زمین سوخته باقی خواهد ماند.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    3 4
    تنها پیش پوتین گروزنی نمودن کیف است موشکباران کیف با کاتیوشا جهت تسلیم نمودن فاشیست ها
  • قربانعلی NL ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    بزرگترین برگ برنده برای پیروزی ایجاد سیل پناهندگان به اروپا هست، و تصرف و جایگزینی شهرها با روسها و ایجاد یک کوریدور نظامی در مرز لهستان با نیروهای رادیکال. جنگ فقط با گلوله و موشک نیست.
  • US ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 1
    روسیه زرنگ است نمی‌خواهد با تحریکات اینچنینی خود را به به باتلاق خشم مردم اوکراین، یا تله های انفجاری میادین مین و کمینهای جاده‌ای، و .... غیر بیاندازد. در واقع میدونه که با این حرفها نباید شیر بشه. بنابراین،‌ صبر میکنه تا با جنگ فرسایشی و ساماندهی گرو‌های طرفدار روسیه در اوکراین، در مناطق روس نشین، جنگ داخلی رو علیه اوکراین شروع کنه، و سیستم‌های نفوذی و اطلاعاتی رو فعال کنه، و ارتباط اوکراین رو با دریای سیاه کاملا قطع کنه و از جنوب به سمت شمال فشار رو زیاد کنه تا تمرکز و مقاومت رو در شمال بشکنه، بعد از شمال و جنوب و شرق هماهنگ وارد بشه، تا اون موقع، مراکز مخفی نیروهای اوکراینی رو یواش یواش شناسایی میکنه تا دیگه زیاد در کمین نیافته. طولانی شدن جنگ و گرانی سوخت و افزایش تورم هم کمی غرب رو از نظر روس‌ها سر عقل میاره، و همه به توافق میرسن که برای حفط ظاهر و پز بشر دوستانه با شرایط روسیه موافقت بشه و روسیه نهایتا پیروز قطعی جنگ بیرون خواهد آمد. مخصوصا که اقدام مشابه چین با تایوان و ایران با اربیل و کره شمالی با جنوبی ودر کل کل منطقه و جهان، این سیگنال رو میده که یک اتحاد مخفی و همزمان، و به ظاهر مستقل، حاضره تا غرب رو از چهار جبه درگیر کنه، که رسوایی و شکست‌های بزرگتری برای غرب بوجود میاره، و کلا غرب سالاری رو در جهان برای ابد تموم میکنه. بنابراین کاملا مشخصه که کمترین زیان غرب در اینه که به پیروزی و ارتقاع جایگاه جهانی رو سیه تن در بده تا ضعفهاش کمتر دیده بشه و حد اقل برای دو سه دهه دیگه متحدهای جهانیش رو از دست نده. بعبارتی نزاره وضعیتش مثل آلمان نازی بعد از جنگ جهانی دوم بشه. روسیه شدیدا نیاز داره تا قدرت بلامنازع دریای سیاه باشه و نیمی از اون رو بعنوان قلمرو دریایی معرفی کنه. همچنین نیاز به حضور و ارتباط زمینی و قدرتمند با دریای بالتیک داره، که بنظرم به هر دو هدف میرسه. این پیروزی قدرت چانه زنی روسیه رو سوریه و آسیای میانه و لیبی بشدت تقویت میکنه، تایوان دیر یا زود به اهدافش میرسه، و ایران در در سوریه و لبنان و یمن تقویت میشه، قسمتی از آفریقا محدوده نفوذ چین میشه و از سهم آمریکا کم میشه، روسیه در آمریکای جنوبی تضعیف نمیشه، و جنوب شرق آسیا و خاور مینه محدوده نفوذ آمریکا باقی میمونه، هند هم ممکنه سهمی از بازار جهانی بگیره. این میشه بازی برد برد برای همه.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    1)روسیه دارای سلاح هسته ای موثر است و امریکا نمی تواند در سایه تهدید زندگی راحت داشته باشد . بنابراین هدف امریکا تضعیف روسیه است برای همین از طریق اوکراین شروع به دردسر آفرینی برای روسیه کرد . و از درگیر شدن روسیه در اوکراین خوشحال است و برنده اصلی است . اوکراین را خرج تضعیف روسیه کرده است . و خیلی تمایل داشت که روسیه تمامل اوکراین را تصرف کند . 2)روسیه نمی تواند تهدید امریکا از طریق اوکراین را تحمل کند . به خصوص که اوکراین به سمت هسته ای شدن هم حرکت کرده بود . تمام راه های مقابله یا نشد یا عرضه نداشت اجرایی کند . بنابراین ناچار بود که حمله کند . روسیه اسیر دام امریکا را نخورد . تصرف کامل اوکراین فقط هزینه دارد . هدف روسیه تخریب ندریجی اوکراین است و عجله ای هم ندارد . تخریب حس جاه طلبی و تکبر اوکراین . کم کم وقتی مردم اوکراین خرابی ها را می بینند متوجه می شوند نباید ابزار قرار گیرند . بزودی باید انتخاب کنند . تکبر کاذب اتکا به امریکا و تحمل ویرانی اوکراین و مثل حلب شدن شهرهای اوکراین یا توافق به روسیه و جلو گیری از ویرانی کشور - به زودی نظرشان به بی کفایتی زلنسکی بد می شود . 3)اروپا از همان اول هم تمایل به شرکت به بازی امریکا نداشت . چون بعد از اوکراین بیشترین خسارت را اروپا تحمل می کند . مهاجران و نوسانات اقتصادی و ناامنی . برای همین تلاش کرد که جلو جنگ را بگیرد اما موفق نشد و انگلیس مزدور امریکا بود . 4)چین وارد بازی نشد اما به جهت اثر مثبتی به از بین رفتن تکبر تایوان دارد ، رضایت نسبی دارد . ایران هم نباید وارد بازی شود که نفعی برایش ندارد . ایران وارد خیلی از بازی ها شده است که نفعی برایش نداشته است و مردم ضرر دیده اند بنا 2) شاید هدف روسیه تصرف سریع اوکراین نباشد زیرا در این صورت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس