کد خبر 1350817
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
مهدی فضائلی

دست‌کم از یک جهت، سال ۱۴۰۰ را می‌توان سال "خوش یُمنی" ارزیابی کرد!

 به گزارش مشرق، مهدی فضائلی طی یادداشتی نوشت: سال ۱۴۰۰ هجری شمسی که واپسین روزهایش را سپری می کند در مجموع برای کشورمان سالی آرام اما مهم و سرنوشت ساز بود!

مهمترین رویداد داخلی کشور که بقیه مسائل حتی کرونا! تابعی از آن بود، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد امسال که هشتمین رئیس جمهور را روانه پاستور کرد در حالی برگزار شد که نه تنها رقبا و آحاد مردم حتی حامیان سیاسی خود دولت دکتر روحانی برای اتمامش لحظه شماری می کردند!

البته گروه هایی از حامیان دولت قبل، نه برای پایان دادن به ناکارآمدی های دولت مورد حمایتشان بلکه برای بهره‌برداری از بدترین شرایط کشور به نفع خود، روحانی را به استعفا ترغیب و تشویق می کردند که تیرشان به سنگ خورد.

بدون تردید، دولت غرب گرای یازدهم و دوازدهم با بدترین کارنامه، عبرت انگیز ترین دولت بین دولت های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بوده است و از این جهت که در سال ۱۴۰۰ چنین دولتی به پایان رسید این سال را می توان سال "خوش یُمنی" ارزیابی کرد!

هر چند میزان مشارکت در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری از میزان مشارکت در ادوار گذشته کمتر بود ولی با توجه به سه مؤلفه کاهنده مشارکت یعنی دلسردی بی سابقه  مردم از عملکرد دولت به عنوان مهمترین عامل،کرونا و برخی ایرادات به عملکرد شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی (که جبران هم نشد!)، انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را باید خوب ارزیابی کنیم. 

زمان چندانی برای ارزیابی دولت حجت الاسلام دکتر رئیسی نگذشته است و ترک فعل ها و بد عملی های نزدیک به یک دهه گذشته، مطالبات را آنچنان انباشته کرده که مردم هنوز نتیجه تغییرات را در بهبود معیشت خود و سر سفره شان مشاهده نکرده اند اما می شود شروع تغییرات را احساس کرد.

باورمندی به آرمان ها و ارزش های انقلاب، اصلاح نگاه به مردم و ارتباط مستمر،چهره به چهره و خادمانه با آنها، اصلاح رویکرد در سیاست خارجی و جایگزین کردن سیاست متوازن به شرق و غرب به جای سیاست غربگرا، اتکا به توانمندی‌های داخلی و تلاش در جهت شناسایی و استفاده بهینه از منابع و ذخایر کشور، تلاش ارزشمند در جهت شرطی نکردن اقتصاد، بهبود تجارت خارجی و درآمدهای ارزی دولت، ربط ندادن همه چیز به تحریم ها و FATF و جهش در واکسیناسیون و مهار کرونا از جمله این تغییرات است.

در کنار اصلاح رویکرد ها در دولت، تغییر رئیس قوه قضائیه و اصلاحات متعدد در این قوه و رویکردهای تحول گرای حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و برخی اقدامات در مجلس شورای اسلامی همه و همه نوید بخش تغییر شرایط کشور و حرکت به سمت بهبود اوضاع و بازسازی اعتماد عمومی و تحکیم قدرت ملی است.

ناگفته نماند که اقدامات مثبت انجام‌ شده به نسبت آنچه بایسته و شایسته است اندک و راه در پیش طولانی و نه چندان هموار است لیکن اراده برای پیمودن این راه بوجود آمده و قطعا" خدای متعال هم بنا به وعده‌های مکرر خود عنایاتش را شامل حال خواهد کرد و این راه طی خواهد شد. 

همه ما باید متوجه این واقعیت مهم که جهان در حال مواجه شدن با معادلات جدیدی است و پیچ تاریخی جهان در حال تحقق است باشیم؛ معادلاتی که افول روزافزون آمریکا و غرب، پیشتازی چین در اقتصاد، تحولات منطقه غرب آسیا و حمله روسیه به اوکراین از نشانه های آن است.

ایران اسلامی در این معادلات و این پیچ تاریخی جایگاه مهمی باید داشته باشد و ان‌شاءالله خواهد داشت؛ این جایگاه مستلزم قوی بودن و قوی بودن مستلزم استحکام درونی نظام و استحکام درونی نظام در گرو بهره‌برداری حداکثری و توأمان از همه مؤلفه های قدرت است.

رهبر حکیم و مدبر نظام و انقلاب، سکاندار هدایت این کشتی در اقیانوس پرتلاطم این مقطع سرنوشت ساز ایران و جهان است؛ مقطعی که سالیانی است آغاز شده و سالیانی دیگر ادامه خواهد داشت. 

ملت و دولت باید با همدلی، امید، تلاش، عقلانیت و توکل به خدا، ذیل هدایت های این رهبر الهی حرکت کنند و به سمت مقصود نهایی که همان تمدن نوین اسلامی است نزدیک و نزدیک تر شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    10 5
    خدانگذره از هاشمی رفسنجانی که روحانی را تو پاچه ملت کرد.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 0
      الهی امین. عزیزم ایکاش فقط این بود. دقیقا بامختصر تغییری تاریخ صدر اسلام تکرارشد. الله اکبر امان ازروزیکه باطن انسانهای واضحو اشکارمیشود.یوم تبلی السرائر.
  • کازانتزاکیس IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    8 4
    واقعا فرستادن دولت غربگدای روحانی و همپالگی هایش به زباله دان تاریخ سیاست خارجی خیلی لذت بخش بود.خاک بر سر خاتمی ملعون که از روحانی حمایت کرد.
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    6 3
    سال 1400 برای ملت ایران سال خوش یمنی بود چون در این سال دولت غرب گرا، واداده، پرهزینه، تعطیل، پرادعا، از خود متشکر، ترسو، به زعم خودشان از ما برترون، بی انگیزه برای خدمت به مردم، با انگیزه برای خدمت به اروپا و آمریکا، مظلوم کش، ظالم پرور و... جای خودش را به یک دولت مردم گرا، کم هزینه، کم ادعا، نجیب، شجاع، باانگیزه برای خدمت به مردم، و بی انگیزه برای همکاری با اروپا و آمریکا، مظلوم پرور ظالم کش، انقلابی، مردمی و...داد
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    6 3
    یک غرب پرست بیاد هشت سال به یک ملت ظلم کنه کمر به نابودی یک کشور ببنده به فرهنگ و اقتصاد و همه چیز کشور ضربه بزنه اونوقت بعد از پایان ماموریتش راحت و آسوده بدون ترس از محاکمه و مجازات خوش و خندان در کاخش بنشینه به ریش همه بخنده! #محاکمه_و_مجازات_روحانی
  • مهربان IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    3 0
    حسن فریدون بلایی بر سر ملت آورد ،که در حد قحطی دوره قاجار و رضا پالان ، و با رای ملت به تاریخ پیوست
  • محمد IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 0
    انشا ء الله سال 1401 هم سال خوش (کشور) یمنی ها باشد و اذناب آمریکا در آنجا هم به زباله دان تاریخ بروند
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 0
    خدا را شکر دوران دولت نکبت روحانی به پایان رسید . به امید خدا در این سال جدید شاهد محاکمه روحانی و عواملش باشیم
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 0
    وقتی کار و نیت برای خدا باشه ، اراده خداوند تبارک و تعالی ، موجب توفیق خواهد شد ، مرور دهه های گذشته . علیرغم کاستی و سستی ها ، به آبروی این مردم مومن و مجاهد و صبور و حاضر در صحنه ، حتی با اهدا خون خود . همه و همه ، فقط در راه و رضایت پروردگار . غیر از این نیست که حمایت پروردگار . عامل اصلی . مقاومت و اقتدار و پیشرفت در بسیاری از زمینه ها ،باوجود شدیدترین تحریم ها . و افتخار مسلمین جهان ، که بعنوان مثال .ایران اسلامی را . نمونه یک کشور موفق . در برابر دشمنی ها میدانند . و توانسته سرفرازانه بدرخشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس