کد خبر 1350493
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
اردوغان بر سر دو راهی مسکو – کی یف

دیدار اردوغان با رئیس رژیم صهیونیستی را می‌توان در راستای همین نیازها و سرخوردگی‌های داخلی و نابسامانی اقتصادی ترکیه ارزیابی کرد.هر چند احتمال دستاورد عملی از این دیدار وجود ندارد.

به گزارش مشرق، بنظر می‌رسید که آغاز شکل گیری حزب عدالت و توسعه ترکیه و فعالیت آن فصل جدیدی از متغیرات داخلی و منطقه‌ای و تغییر نگرش آنکارا در قبال تحولات باشد. رویکرد تبلیغاتی، حزبی و شعاری این حزب بر اساس اصولی ساماندهی شده بود که ملت و افکار عمومی ترکیه تقریب قانع شده بود که می‌توان به حزب عدالت اعتماد کرد. هر چند به مرور زمان، محبوبیت حزب عدالت و توسعه در میان افکار عمومی ترکیه کاهش معناداری داشت و تا امروز در ۱۸ سال گذشته هم بی سابقه بوده است.

البته سیاستمداران و تصمیم گیران اصلی این حزب هیچگاه تفسیر درست و مناسبی از این واکنش افکار عمومی نداشتند یا اساساً نمی‌خواستند انگیزه‌های اصلی آن را در رفتارهای نادرست و چرخش‌های زیاد در سیاست‌های خارجی آن ارزیابی کنند.

اصرارها حتی به اختلاف درون حزبی انجامید و ناچار برخی از شخصیت‌های اصلی این حزب ترجیح دادند از صحنه سیاست کنار بروند. ویژگی اصلی اردوغان و حزب او چرخش‌های زیاد و رفتارهای بی ثبات و بدون ارزیابی و نیز استفاده از رویدادها و تحولات خارجی برای مصرف داخلی و انتخاباتی است.

یکی از این موضوعات مهم پرونده فلسطین و رژیم صهیونیستی است که شخص اردوغان تا آنجایی که می‌توانست از آن برای افزایش سبد آرای خود و جلب توجه افکار عمومی مسلمانان ترکیه و حتی طرفداران موضوع فلسطین و مخالفان رژیم صهیونیستی استفاده کرد.

بویژه زمانی که او اجلاس اقتصادی داووس را در اعتراض به سخنان شیمون پرز رئیس وقت رژیم صهیونیستی ترک کرد، تلاش کرد تا از خود یک قهرمان بسازد.

در جریان کشتی آزادی غزه نیز که برای شکستن محاصره غزه در ترکیه راه اندازی شد و نیز حمایت ظاهری و مالی از برخی از جریان‌های مقاومت فلسطینی در داخل ترکیه نیز همین تصویر از اردوغان ارائه شد.

واقعیت این است که پرونده فلسطین از ابتدا بعنوان یک ابزار سیاسی یا حتی اهرم فشار از سوی آنکارا برای دریافت امتیازات سیاسی و اقتصادی از غرب یک گزینه اصلی برای آنکارا بوده است.

شاید نخستین اشتباه اردوغان را می‌شد با تحلیل‌های سیاسی توجیه کرد یا از کنار آن گذشت اما تکرار و اصرار بر آن بویژه در تحولات مختلف منطقه‌ای جای تردیدی را باقی نمی‌گذارد که سیاست‌های آنکارا در قبال فلسطین بیشتر تاکتیکی و برای منافع حزبی است.

تلاش برای بازیگری فعال در فرایند سیاسی و میدانی منطقه و نیز تغییر قواعد بازی از سوریه، لیبی تا کشورهای دیگر این نکته را نشان می‌دهد که برای اردوغان چیزی به نام اصول و راهبرد در سیاست خارجی وجود ندارد.

حال اینکه اردوغان هنوز هم هزینه سیاست‌های اشتباه خود در سوریه و دخالت در عراق را می‌پردازد.

شرایط کنونی اقتصاد ترکیه نیز بازتولید و محصول همین رفتارهای دوگانه و عدم پایبندی به اصول راهبردی است که بشدت به کاهش ارزش لیر و دشواری معیشت مردم ترکیه منجر شد.
روزانه بر تعداد مخالفان حزب عدالت و توسعه افزوده می‌شود و اما اردوغان همچنان تضمین سیاسی حزب خود را در بیرون از مرزهای ترکیه می بیند. از این‌رو دیدار با اسحاق هرترزوگ رئیس رژیم صهیونیستی را می‌توان در راستای همین نیازها و سرخوردگی‌های داخلی و نابسامانی اقتصادی ترکیه ارزیابی کرد.

هر چند احتمال دستاورد عملی از این دیدار برای ترکیه قابل تصور نیست و تنها یک نمایش سیاسی است.

با اینکه اردوغان در این دیدار تلاش کرد تا نظر فلسطینی‌ها و مسلمانان را با خود همراه کند و درباره تشکیل دو دولت نیز سخن گفت اما همه می‌دانند که راه حل دو دولتی حتی اگر هم از سوی اسرائیل پذیرفته شود آرمان واقعی مردم فلسطین نیست.

با این حال نباید این نکته را نادیده گرفت که اردوغان امروز بنا بر شرایط و اجبارهای سیاسی و اقتصادی اقدام به چنین کاری می‌کند اما دستاورد عملی برای او نخواهد داشت و حتی به کاهش و افت شدید پشتوانه حزب عدالت منجر خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 2
    اسلام بی محتوا، اسلام عمری و اموی و عباسی هیچوقت نمیتونه در مقابل دسیسه های یهود و تلاطم امواج فتنه ها و هجمه ی کفار شیاطین، استقامت کنه و پیروز بشه. وقتی اسلام فقط تبدیل به یک نماد و شعار شد و از حقیقت خودش دور بشه نتیجش اینه که مسلمان فرق بین دوست و دشمن و حق و باطل را نمیفهمه. اون اسلامی میتونه بت شکن و خیبر ستیز بشه که از سینه نبی اکرم به سینه وصی اعلم منتقل شده و از درگاه بیوت معصومین به سینه خلایق جاری شده باشه. اون اسلامی انسان ساز میشه که از قلب و دست یک اولی الامر راستین و امام متقین به زندگی مومنین منتقل شده باشه. امروز در نقطه ای از تاریخ هستیم که جامعه مسلمین ،هر چند صدر اسلام را درک نکردند و انحرافات را ندیدن ولی امروز با دیدن بقایای تفکر ات اسلافشون که در اسلام وهابی و عثمانی تجلی پیدا کرده، خواهند فهمید که در واقعیت امکان داره که عمده ی جامعه مسلمین و عامه مردم به انحراف کشیده بشند و حقی غصب بشه ولی آب از آب تکان نخوره. ببینن چه کسانی بر امت اسلام مشغول حکمفرمایی هستند. ببینند آیا میشه برای بقاء در قدرت و غصب صندلی خلافت با دشمن ترین دشمنان پیامبر، یعنی یهود ملعون، عقد اخوت بست و بازیچه ی دست صهیون شد؟ تاریخ تکرار میشه چون مردم بیدار نمیشند. اما این واقعیات جوری رقم خواهد خورد تا اینکه اسلام محمدی و علوی و مهدوی قد علم خواهد کرد و بساط دقلکاران و غاصبین و منحرفین بر خواهد چید و اونوقت مستضعفبن حواهند دید که قدرت اسلام چیه و چطور یهود و کفر در مقابل اسلام غالب تعظیم خواند کرد.
  • TR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    6 9
    خخخ ، ام الخطأ داره از خطا صحبت ميكنه
    • چرا که نه DE ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      7 2
      چرا که نه، مگر همین ها احمق وار بازیچه دست فیلم و تئاتر پانترک ها نشده بودند
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      متاسفانه جریان صهیونیستی پانترکیستی قادر به درک و فهم تجزیه تحلیل وقایع جهان نیستند طبق همین شناخت بود که بزرگان آذربایجان ایران عزیز فرمودند پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 2
    همه می دانند اردوغان 1- بخاطر شکست در سوریه و کنار امدن با ایران و روسیه 2- کندوکاو قایمکی دریای مدیترانه 3- تولید قایمکی موشک های بالستیک همانند شهاب 5 و 6 ایران که تولید شده اما رونمایی نمی شود 4- پولشویی برای ایران تصفیه طلا برای ونزودلا 5- حمایت باطنی از فلسطین گرچه در ظاهر بخاطر ترس از ائتلاف امارات و مصر و یونان و فرانسه گاهی از اسرائیل تعریف می کند دچار تحریم های اقتصادی شدیدی شده است - من از هم از سقوط بزرگترین دشمن اسرائیل اول و دوم همین عثمانی دوم مثل شما خوشحالم
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 1
    همانطور که عثمانی اول را توسط هرتزل یهودی سرنگون شد برید خاطراتش را بخوانید فیلمش تو همین سایت موجوده عثمانی دوم نیز توسط هرتزوگ سرنگون خواهد شد جشن بگیرید بکوبید بزنید این اردوغان را
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      متاسفانه همین خلفای وحشی و خونریز عثمانی بودن که پای مهاجرین یهودی رو به منطقه ما باز کردند ....
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 1
    تسلیم شدن در برابر مثلث غربی (یونان و فرانسه و انگلیس) و عبری و عربی (مصرو امارات) تنها راه باقی مانده برای مثلث ایرانی روسی و ترکی است
    • وطن دار IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      گفتی تسلیم شدن تنها راه مثلث روسی ترکیه ایران در برابر مثلث غربی (یونان فرانسه انگلیس ) و عبری عربی است ؟ من کاری باترکیه و روسیه ندارم و به جز در مسئله سوریه ما با این دو کشور مثلثی تشکیل ندادیم که همون مثلث با توافقشون بساط نفوذ این کشور های غربی عربی عبری رو جمعش کردند هر چند باهم اختلافاتی هم دارند ولی سوالم اینه چرا و چطوری به این تحلیل رسیدی که تسلیم شدن تنها راه ایرانه؟؟؟ شاید ترکیه و روسیه در منگنه باشند (که امیدوارم مردم این دو کشور مشکلی براشون پیش نیاد هر چند با حاکمان این دو کشور مخالف هستم) ولی الان با اتفاقاتی که رخ داده یکی از بهترین موقعیت های سیاسی رو در دنیا ایران داره ؟ طوری که کشور هایی حوزه خلیج فارس که قبلا پاچه میگرفتند و میگفتن جنگ رو به داخل ایران میبریم الان حرف از مذاکره میزنه و سر دسته همشون که آل سقوطه علنا میگه با ایران همسایه ایم و مذاکره میکنیم ؟ دولت جدید در سیاستش هم نگاه به شرق داشته هم به غرب هم پیگیر عضویت ایران در سازمان شانگهای شده هم مذاکرات وین شرکت کرده و در این اوضاع حمله روسیه به اکراین باعث افزایش سرسام آور قیمت نفت شده و نفت ایران که تا پیش از این هم فقط به چین روزانه ۷۰۰ هزار بشکه میفروخت الان حتی در آمریکا حرف از خریدش به میان میآد و این در حالیه که نه فقط انگلیس و فرانسه که همه کشور های عضو اتحادیه اروپا با حمله تامین کننده غلات وانرژیش شون (روسیه)به اکراین به خاک سیاه نشستن و با تحریم روسیه از سر ناچاری سرشون رو به مشت روسیه کوبیدند اسرائیل به قول خود صهیونیست ها نه تنها از بیرون بلکه از درون داره تخریب و سست میشه و ممکنه ۱۵ سال دیگه رو نبینه موشک های حزب الله که سالها با زدن سوریه میخواستن جلوی نقطه زنیش رو بگیرن الان خبر رسیده همشون با کمک ایران در لبنان نقطه زن شدند و از کنترل یه منطقه کوچیک در قدس (شیخ جراح ) عاجزه امارات در یمن زاییده و با یک حمله به دبی میلیاردهادلار سرمایه گذاری دود میشه حمله ای که اگر انجام بشه مثل یک دومینو کل امارات رو به نابودی میکشه و امارات مجبور شده برای مذاکره به ایران بیاد یونان از سنگینی بدهی هاش جزیره هاش رو فروخته و زیر بار وام بانک های جهانیه پس دوست عزیز علمی تخیلی نظر نده گاهی اوقات اینقدر نظرات شاذ وغیر علمی و که فکر میکنم شما مست میکنید نظر میزارید !!!
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 1
    خوب حداقل ترکیه مثل ایران دوربین های جاسوسی اسرائیل را در مراکز نظامی اش در کرج و فردو مجددا نصب نمی کند حداقل اردوغان اینقدر غیرت و شرف دارد بخاطر چند دلار مراکز نظامی سپاهش و لیست دانشمندان هسته ای اش را تقدیم جاسوسان اسرئیلی نکند و به این سلام و احوالپرسی ظاهری بسنده می کند
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      تو چقدر شرف پاری که بخاطر حمایت از اردوغان صهیونیست دوست داری کشورت را میکوبی؟
    • تقی IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      ترکیه اگر شرفش داشت پایگاه آمریکا و ناتو در خاورمیانه نمی شد ،امریکا و اسراییل نیاز به دوربین جاسوسی در ترکیه ندارند ،چون تمام آنها به خواست و فرمان آمریکا هستند و ترکیه چه صنعت مهم و مستقل و پیشرفته دارد که مورد ترس غرب باشد که با دوربین و افراد جاسوسی کند ،ترکیه اسب تراو غرب در کشورهای اسلامی هست و نمونه غده سرطانی و نژادی اسراییل دوم
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      ترکیه اگر شرف داشت که عضو ناتو غربی ارتش صلیبی غرب نمیشد ! ترکیه اگر شرف داشت که متحد و امربر دستورات غرب و آمریکا نمیشد، ترکیه اگر شرف داشت پایگاه اینچرلیگ خاک ترکیه رو در اختیار آمریکا نمیگذاشت بعنوان پایگاه نظامی، ترکیه اگر شرف داشت رژیم کودک کش اسرائیل رو به رسمیت نمی شناخت، ترکیه اگر شرف داشت بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه نبود ، ترکیه اگر شرف داشت تنفس گاه و راه حیات و بقای صهیونیست ها در منطقه نمیشد .. پانترک جان سایبری رجب پرست، دوست داری تا صبح راجب شرف و مردانگی بهت بگم که ترکیه نداشته و ندارد !!!
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      ترکیه بخاطر پول حتی با داعش هم همکاری می‌کرد نفت دزدی و سرقتی سوریه رو از داعش به بهای نا چیزی خریداری می‌کرد و به اسرائیل و اروپایی ها با بهای گزافی میفروخت ..
  • بهمن IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    البته اگه عقل شما به این چیزا قد بده باید بدونید رژیم صهیونیستی داره باج سنگینی به ترکیه میده هشت میلیارد تجارتشونه شش ملیارد صادرات ترکیه دو ملیارد واردات که اونم کلا مواد خامه نباید انتظار زیاد داشته باشیم یا باید این تجارت سنگین بشکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس