گروسی: ارتباط آژانس با نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قطع شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قطع دسترسی به سامانه‌های اطلاعات هسته‌ای «چرنوبیل» خبر داد.

به گزارش مشرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده دسترسی به سامانه‌های اطلاعات هسته‌ای چرنوبیل اوکراین را از دست داده و دیگر اطلاعاتی از این نیروگاه به آژانس منتقل نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین دیگر داده‌ها را به این نهاد بین‌المللی ارسال نمی‌کند و همچنین درباره وضعیت کارکنان و پرسنل این نیروگاه که زیر نظر نیروهای روسیه کار می‌کنند، ابراز نگرانی کرد.

بیشتر بخوانید:

هشدار اوکراین درباره کارکنان نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

طبق گزارش این رسانه غربی، «روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) به اوکراین حمله و نیروگاه منحل‌شده چرنوبیل را تصرف کرد؛ نیروگاهی که که محل فاجعه سال ۱۹۸۶ بود که صدها نفر را کشت و آلودگی رادیواکتیو را در سراسر اروپا پخش کرد».

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه (امروز) اعلام کرد که «انتقال داده از راه دور از سیستم‌های نظارت پادمانی نصب شده در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل از بین رفته است». وی افزود، آژانس در حال بررسی وضعیت سیستم‌های نظارت پادمانی در سایر نقاط اوکراین است و به زودی اطلاعات بیشتری را ارائه خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن باراز نگرانی درباره وضعیت کارکنان و پرسنل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل با توجه به کنترل آن توسط نیروهای روسیه، از مسکو درخواستی را مطرح کرد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از ۲۰۰ نفر از کادر فنی و نگهبان همچنان در محل نیروگاه چرنوبیل محبوس هستند و ۱۳ روز متوالی از زمان تسلط روسیه کار می‌کنند.

گروسی گفت: «من درباره وضعیت دشوار و پر استرسی که کارکنان نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل با آن مواجهند و خطرات احتمالی آن برای ایمنی هسته‌ای، عمیقا نگران هستم. من از نیروهای تحت کنترل مؤثر سایت می‌خواهم که فوراً به صورت ایمن، تغییر چرخشی شیفت پرسنل را در آنجا تسهیل کنند».

 وزیر امور خارجه اوکراین بامداد جمعه سیزدهم اسفند ماه مدعی شد نیروگاه هسته‌ای شهر زاپروژیا در جریان حمله روسیه مورد اصابت قرار گرفته و دچار آتش‌سوزی شد. ساعتی بعد مقام‌های اوکراین اعلام کردند که ایمنی در این نیروگاه برقرار شده است.

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین همچنین هشدار داده بود چنانچه نیروگاه  هسته‌ای شهر زاپروژیا منفجر شود انفجاری با قدرت ۱۰ برابر چرنوبیل رخ خواهد داد. مقام‌های روسیه اما اعلام کردند که آتش‌سوزی در این نیروگاه کار نیروهای افراطی اوکراینی بود و آنها خواهان مقصرنمایی مسکو هستن.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس