کد خبر 1349806
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
تماس تلفنی وزیران دفاع روسیه و ترکیه با موضوع اوکراین و همکاریهای دوجانبه

"سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه و  "خلوصی آکار" همتای ترکیه ای او در یک تماس تلفنی آخرین تحولات اوکراین و همچنین مناسبات دو جانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای اینترنتی شبکه "روسیا الیوم"، دو طرف در این تماس تلفتی همچنین درباره همکاری دوجانبه در سطح وزارت دفاع گفت وگو کردند.

آکار روز یکشنبه همچنین با الکسی رزنیکوف همتای اوکراینی خود تلفنی گفت وگو کرد.

بنا به اطلاعیه صادره از وزارت دفاع ترکیه، آکار و رزنیکوف در این گفت وگو بر لزوم اعلام حتی یک آتش بس موقت برای تخلیه غیرنظامیان و بهبود وضع انسانی تاکید کردند.

آکار در این مکالمه تاکید کرد که کشورش برای رساندن کمکهای انسانی به اوکراین و ایجاد صلح و امنیت ، همانند گذشته آنچه را که در توان دارد به کار خواهد گرفت.

سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه نیز روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی راه‌های حل و فصل بحران اوکراین را بررسی کرده بودند.

ترکیه در مناسبت‌های مختلف خواهان دیدار رؤسای جمهوری روسیه و اوکراین در کشورش شده است، درخواستی که تاکنون از سوی مقامات مسکو و کی‌یف به آن پاسخ عملی داده نشده است.

در روزهای پایانی هفته گذشته نیز رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، دیپلماسی فشرده تلفنی با رهبران کشورهای درگیر و نیز برخی کشورهای دیگر را در پیش گرفت.

گفت وگوی تلفنی اردوغان و پوتین در بین تماسهای چند روز اخیر رئیس جمهوری ترکیه شاید مهمترین تماس شمرده شود.

اردوغان در مکالمه تلفنی با پوتین ضمن تاکید بر لزوم حل مسایل روسیه و اوکراین از راه های مسالمت آمیز، یک بار دیگر آمادگی خود را برای هر گونه کمک اعلام کرد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین با تاکید بر اینکه یک آتش بس کلی بر نگرانی‌های موجود انسانی خاتمه خواهد داد، این امر را راهگشای یافتن راه حل سیاسی خواند و خطاب به پوتین گفت: همه با هم راه صلح را باز کنیم.

اردوغان در گفت وگوی تلفنی با پوتین خواستار برداشتن گامی برای اعلام فوری آتش بس، باز شدن کریدور انسانی و نیز قرارداد صلح شد و بر اهمیت این مسایل تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا با اوکراین و دیگر کشورها نیز در تماس مستمر است، اعلام کرد که برای انجام مذاکرات همه جانبه و نتیجه گیری از این مذاکرات تلاشهایش را ادامه خواهد داد.

آنکارا در پایان این هفته همچنین میزبان وندی شرمن معاون وزیرخارجه آمریکا بود. شرمن نخستین دیدار خود با مسؤولان ترکیه را با ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در استانبول انجام داد. وی همچنین با صدات اونال معاون وزیر خارجه ترکیه نیز در آنکارا دیدار کرد.

پس از شروع درگیری‌های روسیه و اوکراین، این مساله موضوع نخست رسانه ای جامعه ترکیه را تشکیل می دهد. از بدو شروع درگیری‌ها تاکنون تقریبا تمامی شبکه های خبری تلویزیونی ترکیه به طور ۲۴ ساعته اخبار مرتبط با درگیری‌ها و ابعاد مختلف این بحران در جهان و تاثیرات آن در زمینه های گوناگون بر ترکیه را مورد بررسی قرار می دهند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 1
    توی گوش کسی زدیم که دیگران جرات ندارند لپ اش رو بکشند. (عین الاسد)
  • US ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 1
    یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، یاشاسین ایران یاشاسین زهرا س ملتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس