کد خبر 1349755
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
جهش ۷ درصدی قیمت نفت با تحریم نفت روسیه توسط آمریکا/جهان در انتظار نفت ایران و ونزوئلا

قیمت نفت با رشد ۷ درصدی مواجه شده و کارشناسان معتقدند بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار می تواند تا حد زیادی کنترل قیمت را به دنبال داشته باشد.

به گزارش مشرق، در چند روز گذشته مقامات آمریکا و اروپا مذاکراتی را در خصوص تحریم خرید نفت روسیه انجام دادند.

در حالیکه اروپا هنوز اقدامی در خصوص تحریم خرید نفت از روسیه انجام نداده، اما رییس جمهوری آمریکا عصر سه شنبه تحریم خرید نفت این کشور از روسیه را اعلام کرد.

جو بایدن در کنفرانس خبری تاکید کرد: این اقدام را در حالی انجام می دهیم که برخی متحدان اروپایی ممکن است نتوانند تمهیدات مشابهی اتخاذ کنند. بیش از همه کشورهای اروپایی، نفت و گاز تولید می کنیم. درحال همکاری با اروپا برای ایجاد یک راهکار طولانی مدت جهت کاهش وابستگی آنها به انرژی روسیه هستیم. در حفظ و افزایش فشار بر پوتین متحد هستیم. این اقدام جهت افزایش سختی های پوتین است.

تحریم نفتی روسیه از سوی آمریکا باعث شد تا قیمت نفت در مقایسه با روز گذشته(دوشنبه) رشدی هفت درصدی را تجربه کند و به بالای ۱۳۰ دلار در هر بشکه بازگردد.

همچنین روز گذشته در آغاز معاملات هفتگی، طلای سیاه از ۱۳۹ دلار در هر بشکه عبور کرد و به رکورد تاریخی ۱۴۷ دلار در هر بشکه نزدیک شد.

با تحریم خرید نفت روسیه توسط آمریکا، نفت برنت هفت درصد بالا رفت و به ۱۳۱ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز هفت درصد بالا رفت و ۱۲۷ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

افزایش قیمت نفت بیش از هر چیز به دلیل نگرانی بازارهای جهانی از کمبود عرضه است.

این در شرایطی است که ایران و کشورهای ۴+۱ در مراحل پایانی مذاکرات برای احیای برجام هستند و این اقدام می تواند تا دو میلیون بشکه نفت ایران را در زمانی کوتاه به بازارهای جهانی عرضه کند.

پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان نفت جهان اعلام کرده بودند که بازگشت نفت ایران می تواند تا حد زیادی کنترل قیمت ها را به دنبال داشته باشد.

همچنین مقامات دولت بایدن در هفته جاری به ونزوئلا سفر کردند تا در خصوص فروش نفت این کشور در بازار جهانی گفت وگو کنند.

از سوی دیگر، رییس جمهوری آمریکا احتمالا برای متقاعد کردن سعودی ها جهت افزایش تولید نفت خود، به عربستان سفر خواهد کرد.

از سوی دیگر، یک توافق هسته ای احتمالی با ایران می تواند حجم قابل توجهی از نفت را به بازار جهانی برگرداند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    13 1
    وقتی خرشون از پل گذشت دوباره تحریم و نخریدن و ...
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      10 5
      احسنت، دقيقأ همینطوره!! اصلا نباید گولشونو بخوریم. باید با هماهنگی با روسیه و ونزوئلا بگیم ما بشکه ای 300 می‌فروشیم پولشم با طلا میگیریم اونم جیرینگ، نمیخواین خداحافظ!!!!!
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      3 1
      اره برید غرب رو نجات بدید تا دوباره بر گردند سروقتمون.
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      1 0
      الان بهترین زمان برای انتقامه.مگر اینکه ساده لوح باشید
    • از شهرستان سراب IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      اگه ایران حاضر به تولید نشه اولا خودش ضرر میکنه دوما ورود دوباره ایران به بازار نفتی و دوباره حذف اون برای بازار نفت بسیار سخته همینجوری الکی نمیتوانند دو میلیون یا 3 میلیون بشکه نفت رو حذف کنند بدون جایگزین اگر ایران ازین فرصت استفاده نکنه مطمئننا ونزوئلا و عربستان و عراق با افزایش تولید سهم ایران را میگیرند و یا غرب نفت روسیه را تحریم نمیکنه زیرا برای غرب انرژی بسیار مهمتر از دموکراسی ظاهری و حمایت از یک کشوری مثل اوکراین هست که هیچ نفتی صادر نمیکنه
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    9 0
    یه کمی تحریم نفتی تجربه کنند تا بفهمن دیگران تحریم نکنن
  • Nasra IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    7 1
    اگه وارد بازی آمریکا به ضرر روسیه بشیم یک نوع خودزنی هست روسیه چه خوب چه بد متحد ما ضد آمریکاست اگر به آمریکا کمک کنیم روسیه ضعیف بشه در واقع به خودمون ضربه زدیم
    • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 1
      ﺭﻭﺳﻴﻪ اﺻﻼ ﻣﺘﺤﺪ اﻳﺮاﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻓﻘﻄ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﺴﺖ ﻭاﺭﺩ ﺑﺎﺯﻱ ﭼﻲ ﺑﺸﻴﻢ ﻧﻔﺲ ﺗﻮ اﺯ ﺟﺎﻱ ﮔﺮﻣﻲ ﺑﻠﻨﺪﻣﻴﺸﻪ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﺩاﺭﻥ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻓﺮاﻭاﻥ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ اﻣﻴﺪ اﻧﻬﺎ ﺑﻬﺒﻮﺩﻱ ﻭﺿﻊ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﻫﺴﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺎﻭاﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﺭا ﺑﺪﻧﺪ
    • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      روسیه ضعیف میشه اما شرق تضعیف نخواهد شد. در مقابل قرارداد ها احتمالا کمک به یمنی های غیرتمند و با شرافت نیز از برنامه ها است. و اگر یمن قدرت پدافندی داشته باشد و موشکی هر وقت بخواهیم عربستان را خفه میکنیم تا آمریکا ضعف برود.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      1 1
      همین بلا رو روسیه سر ما آورد ظاهرا یادتون رفته ما رقیب روسیه در بحث گاز هستیم شما چقدر آخه کوته فکرین کشورهایی که روسیه توشون رفته با کشورایی که آمریکا توشون رفته ارو مقایسه کنید کوبا ونزویلا کره شمالی اون طرف ژاپن کره جنوبی و ... فقط یه بی عقل میتونه نفهمه که باید هم زمان که همه ابرقدرت هارو داشته باشی و منافع ملی رو حفظ کنی در غیر اینصورت فقط منافع یه جناح رو حفظ میکنی توی مملکت
  • علی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    عوض این سال‌های سخت تحریم ما آنها هم نفت 200 دلاری ازایران بخرند حساب‌های ارزی ماپربشه وملت ایران یک نفس بکشند آنها هم تنبه شوند اروگاییهلی نژادپرست خائن تروریست
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    به امید پایان خام فروشی نفت و یا طلا بدید هم وزنش نفت بگیرید
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا که هیچ وقت هم رقم دقیقش اعلام.نشده در امریکا قرار داره و به ویژه در ایالت آلاسکا. اگه امریکا نفت میخره برای اینه که به این ذخایر دست نزنه برای همین تحریم نفتی امریکا بیشتر شبیه جوک حساب میشه. انگلستان هم که با کیفیت ترین تفت دنیا یعنی برنت دریای شمال را استخراج میکنه
  • علی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    هیچ کشوری نباید تولیدشو افزایش بده و حتی بایستی تولیدشون کم کنن تا با اضافه شدن نفت ایران و ونزوئلا تولید جهانی تغییر نکنه حتی اگر هم روسیه رو تحریم شد هیچ کشوری نباید کاهش نفت رویسه رو جبران کنه تا بدونن یه من ماست چقدر کره داره ولی حیف که کشور های اوپک واوپک پلاس هوای همو ندارن
  • ناشناس IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    سالها بود که سهم نفت ایران و ونزویلا را روسها تصاحب کرده بودند . و این دو کشور در تحریم بودند و روسها حالش را میبردند. (( گهی پشت بر زین و گه زین به پشت . )) البته اگر این دو کشور باز هم فریب پوتین را نخورند !!!
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    فرصتی تاریخی هست ایران بازار نفت خودشو بدست بیاره و انتقام جنگهای گلستان و ترکمنچای رو با سیاست و زیر پوستی از روسیه بگیره و مانع افزایش تولید نفت عربستان بشه یک تیر و سه نشان
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌ نخواهیم نشست؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
  • عبدالوحاب، IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    شاید هم ،طوطته ای بزرگ ،برای ایران ،و، بنزویلا،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس