کد خبر 1349447
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
فیلم/ فرونشست زمین در نسیم‌شهر تهران

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: مساله برداشت غیرمجاز از آبها باعث شده تا امروز ما آسیب ناشی از این برداشت غیراصولی از آب‌های زیرزمینی را در پدیدار شدن بحث فرونشست زمین ببینیم.

به گزارش مشرق، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درباره وجود نگرانی‌ها درمورد فرونشست زمین در پایتخت، گفت: فرونشست زمین در تهران یک موضوع کاملا جدی است. ما در جاهایی در مناطق جنوب غربی تهران به طور میانگین تا بیست سانتیمتر فرونشست داریم. یعنی به صورت میانگین در نقاط مختلفی از تهران از دو تا بیست سانتیمتر مساله فرونشست را داریم.

بیشتر بخوانید:

تهران سالانه چند سانتی‌متر پایین می‌رود؟

وی در پاسخ به اینکه آیا صرفِ انجام تذکر و سخنرانی و گفتگوهای کارشناسی درباره مساله فرونشست زمین می‌تواند راهکار کارآمدی برای حل این مشکل باشد گفت: فرونشست زمین یک مساله بسیار کلان به شمار می‌رود. یکی از عوامل موثر در رخ دادن این مساله به برداشت آب‌های زیرزمینی مربوط می‌شود. واقعیت این است که ما خارج از استانداردها دست به برداشت آب‌های زیرزمینی زده ایم. این مساله باعث شده تا امروز ما آسیب ناشی از این برداشت غیراصولی از آب‌های زیرزمینی را در پدیدار شدن بحث فرونشست زمین ببینیم.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: عامل دیگری که در بروز این فرونشست‌ها موثر بوده احداث تاسیسات زیرزمینی شهری است. باید بپذیریم که این نوع تاسیسات هم در مساله فرونشست زمین اثر گذاشته است. در کنار این موارد، نخاله‌های ساختمانی هم که در مناطق مختلف به چشم می‌خورد یا آن برداشت‌هایی که از خاک به عنوان عملیاتی عمرانی اتفاق افتاده را هم نباید فراموش کنیم. در واقع جمعی از موارد و مسائل گوناگون دست به دست هم داده تا امروز ما شاهد فرونشست زمین در تهران باشیم.

عباسی خاطرنشان کرد: جنس اقداماتی که مدیریت شهری تهران برای مهار معضل فرونشست زمین در پیش گرفته بنیادی‌تر و جدی‌تر است. یکی از این اقدامات اصلاح الگوی مصرف توسط شهروندان است که در صورت تحققش خواهیم توانست برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را کاهش دهیم چون بخشی از آب شهر تهران برای مصارف خانگی از طریق چاه‌های آب تامین می‌شود. یکی دیگر از آن اقدامات بنیادی بازچرخانی آب برای آبیاری فضاهای سبز و باغات تهران است که در صورت تحقق خواهیم توانست پساب تهران را مورد استفاده قرار دهیم و آن فشاری که در استفاده از آب‌های زیرزمینی با آن مواجه هستیم را مانند گذشته نداشته باشیم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس