کد خبر 1348592
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
آیا آمریکا واقعا در کنار اوکراین ایستاده است؟

رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت: اگرچه واشنگتن از زمان آغاز جنگ در اوکراین به ظاهر نشان داده که در کنار دولت این کشور قرار دارد، اما تاکنون به بسیاری از درخواست های کی‌یف جواب رد داده است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری هیل، در حالیکه آمریکا از یک سو برای حمایت از مقاومت اوکراین در برابر روسیه تلاش می کند، از سوی دیگر سعی دارد با محدودیت هایی که در داخل کشور با آن روبرو است مقابله  کند.

به نوشته هیل، دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در پی جنگ در اوکراین اگرچه متحدانش را بر آن داشت تا موضعی واحد در برابر روسیه بگیرند و با وضع تحریم علیه مسکو و ارائه کمک های مالی و نظامی به کی‌یف سعی دارد همبستگی خود را با اوکراین نشان دهد، اما واشنگتن با محدودیت‌ اختیارات برای کمک به اوکراین روبرو است.

به عبارتی کاخ سفید و نمایندگان کنگره خط قرمزهایی برای کمک به اوکراین دارند؛ از جمله اجتناب از هرگونه درگیری میان واشنگتن و مسکو و رد درخواست دولت کی‌یف برای برقراری منطقه پرواز ممنوع.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات و یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا در این خصوص گفت: «به نظر من محدودیت ها کاملا واضح به نظر می رسند. واشنگتن قرار نیست نیروها و پرسنل خود را برای نبرد در برابر روسیه گسیل کند. ما وارد جنگ با روسیه نمی شویم».

بایدن هم بارها به صراحت اعلام کرده که نیروهای آمریکایی را به اوکراین نمی فرستد؛ تصمیمی که از حمایت دو حزب در کنگره آمریکا برخوردار است. با این حال، مقامات اوکراینی چندین بار از واشنگتن و متحدانش خواسته اند تا یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین برای جلوگیری از ورود هواپیماهای روسیه ایجاد کنند.

اما مخالفت دولت و کنگره آمریکا برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین در حالی است که براساس نتایج یک نظرسنجی که از سوی خبرگزاری رویترز انجام گرفت، ۷۴ درصد  آمریکایی‌ها خواهان چنین اقدامی از سوی واشنگتن و متحدانش هستند.

مورفی در توضیح رد درخواست کی یف گفت: «منطقه پرواز ممنوع به معنای آغاز جنگ جهانی سوم است. روس‌ها منطقه پرواز ممنوع را رعایت نمی‌کنند و همین امر آمریکا و روسیه را در برابر یکدیگر قرار می دهد. از سوی دیگر برقراری منطقه پرواز ممنوع به مجوز کنگره نیاز دارد، زیرا بدون شک منجر به جنگ میان واشنگتن و مسکو می شود».

«کوین کریمر» سناتور جمهوری خواه و یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا ضمن مخالفت با برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، چنین اقدامی را مرگبار دانست.  

«مایک راندز» سناتور جمهوری خواه و یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا نیز اضافه کرد برقراری منطقه پرواز ممنوع در حال حاضر امکانپذیر نیست، چراکه آمریکا را به سوی رویارویی با مسکو سوق می دهد. وی افزود: «چنین اقدامی سبب تشدید بیشتر تنش ها می شود».

لذا آمریکا تمرکز خود را بر روی ارسال کمک های نظامی و بشردوستانه به اوکراین معطوف کرده است، هرچند در این خصوص هم محدودیت‌هایی در مورد توانایی دریافت کمک‌های نظامی به اوکراین، که اکنون یک حریم هوایی مورد مناقشه است، وجود دارد.

مورفی در خصوص دشواری های ارسال مهمات به اوکراین تاکید کرد: «من فکر می کنم ما باید برای لحظه ای آماده شویم که ارسال سلاح به اوکراین بسیار سخت باشد. ضمن آنکه زمان چندانی برای اینکار نداریم».

از سوی دیگر آماده باش هسته ای روسیه در واکنش به تحریم های غرب اگرچه موضعی بود که از سوی آمریکا و متحدانش به ظاهر جدی گرفته نشده است، اما درواقع بیم و هراس در میان مقامات به دلیل از کنترل خارج شدن درگیری ها افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر، دولت آمریکا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه تحت فشار قرار دارد. سناتورها «جو منشن» و «لیزا مورکوفسکی» این هفته پیش نویس قوانینی را ارائه دادند که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان هم از آن حمایت کرد. قانونی که براساس آن واردات نفت روسیه به آمریکا ممنوع می شود.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در واکنش به ارائه پیش نویس این قانون گفت: «در منع واردات نفت از روسیه به دلیل تاثیری که بر مصرف کننده آمریکایی می گذارد، هیچ نفع راهبردی وجود ندارد».

وی افزود: «ما به دنبال راه‌هایی برای کاهش واردات نفت روسیه هستیم و در عین حال می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که نیازهای عرضه جهانی به نفت حفظ می‌ گردد».

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس