کد خبر 1348485
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: که قیمت نفت در اثر بحران اوکراین به 120 دلار رسیده، آمریکا در به در بازگشت سریع (و البته موقت) نفت ایران به بازار است. ضمنا به این هم بسنده نکرده و هیئتی را به ونزوئلا فرستاده است!

 به گزارش نیویورک تایمز، به علت ضرورت کاهش قیمت نفت و انزوای روسیه، هیئت آمریکایی به ونزوئلا رفت تا با دولت مادورو مذاکره کنند. این در حالی است که آمریکا،  مادورو را به رسمیت نمی شناخت و "خوان گوآیدو" را رئیس دولت می نامید.

قیمت نفت در حالی به 120 دلار نزدیک شده که تا همین چند وقت پیش، به یک سوم این رقم سقوط کرده بود. رویکرد غلط در تنش زدایی یکطرفه برجامی و حتی پس از آن که نقشه به صفر رسانی فروش نفت ایران اجرا شد، از عوامل موثر در سقوط قیمت بود. در چنین فرآیندی، صادر کنندگان باید سه بشکه می فروختند و پول یک بشکه را می گرفتند.

ما از جنگ و بحران و بی ثباتی در جهان استقبال نمی کنیم. اما اگر باید "ثبات سودمند" حاکم شود، باید برای همه کشورها باشد؛ نمی شود بخش کوچکی از جهان به نام غرب، مسیر پیشرفت خود را در نا امن کردن دیگر مناطق و ایجاد تنگنای اقتصادی برای دیگران ترسیم کند و هزینه نپردازد.

به تازگی خبرگزاری رویترز نوشت : "ایران روی شناورها ۱۰۰ میلیون بشکه نفت دارد که اگر روزی یک میلیون بشکه را هم آزاد کند، رقم قابل توجهی است".

فرید زکریا هم در واشنگتن پست می نویسد "یک راه برای تغییر محاسبات پوتین وجود دارد: تحریم صنعت نفت و گاز روسیه. اما تحریم ها با دقت طراحی شده اند تا به روسیه اجازه دهند به فروش انرژی ادامه دهد. بایدن باید به باز کردن دو منبع بزرگ نفتی کمک کند. او باید با تعلیق تحریم‌ها، تمام نفت ایران و ونزوئلا را به بازار برگرداند".

روشن است که کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا نباید ابزار دست غرب برای کاهش قیمت نفت باشند؛ تا وقتی که خرشان از پل گذشت، خباثتِ و بی چشم و رو یی را از سر بگیرند.

در عین استفاده از طرفیت های بازار و اِعمال حق خود در فروش نفت، نباید در سیاست های اِعلامی، نیاز تبلیغاتی دشمن برای آرامش روانی دادن به بازار نفت را برآورده کرد. هم می شود تجارت نفت را هوشمندانه توسعه داد و هم اعلام کرد که عجله ای برای ریختن ذخائر نفت خود در بازار نداریم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 0
    احسنت.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 1
    ما که این دوران سخت تحمل کردیم حال نوبت اونطرفی هاست که دنبال ما بدوند
  • NL ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 0
    سَلامٌ عَلى إِلْ یاسِینَ --- (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.-___اللهم العجل لولیک الفرج
  • روزبه IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    باید منتظر نتایج فشار اقتصادی به غرب ماند، هیچ تعجیلی نباید در این زمینه کرد مگر اینکه خبر افزایش فروش نفت بدون برجام درست نباشد، لذا منطقی نیست در شرایط فعلی و در بحبوحه جنگ اوکراین با فروش نفت هم به عبور غرب از بحران اقتصادی کمک کرد هم حمایت آتی روسها رو در پرونده مذاکرات هسته ای و سوریه رو از دست داد، یعنی باید در هر گونه اقدام ظرافت بخرج داد و گرنه غربیها با این سیاست باعث بوجود آمدن فاصله میان همکاری ها و تعامل ایران با روسیه و چه بسا چین بشوند، باید مراقب بود مزایای رود گذر به همکاری راهبردی غلبه نکنه، میشه با تحت فشار قرار دادن غرب امتیازاتی رو در هماهنگی با تامین منافع بلند مدت بدست آورد، چون تا بحال هیچ تعاملی با غرب نتونسته منافع بلند مدت رو برای ما بهمراه داشته باشه
  • سروش IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر دولت ایران اقدام نابخردانه در کاهش قیمت نفت به خاطر عرضه زیادش انجام دهد به خدا ضرری هنگفت خواهد کرد چرا باید کشوری مثل آمریکا و آلمان و انگلیس و فرانسه از عرضه زیاد نفت و ارزانی بیش از آن سود ببرند؟ باید قیمت نفت به بالاترین سطح آن برسه و قیمت باید به نفع کشور صادرکننده تعیین شود نه خریدار هر کشوری که به لالاترین قیمت خرید باید نفت به آن فروخته شود نه به قیمتهای ارزان و با تخفبف ویژه.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    1 0
    تیم قوی مذاکره کننده‌ی ایران به غربی‌ها فهماند که ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌نشینی نخواهیم کرد؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است. اکنون بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس