ریاض در پی میانجی گری بین روسیه و اوکراین/ لاوروف با وزیرخارجه عربستان گفت وگو کرد

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه تلفنی با «فیصل بن فرحان» وزیر امورخارجه عربستان درباره عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت و گو کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در این گفت و گوی تلفنی، به تفصیل سیر اوضاع در اوکراین در رابطه با عملیات ویژه روسیه و رویکرد کشورش در مورد مذاکره احتمالی با مقام‌های اوکراینی تشریح کرد.  

وی در ادامه تصریح کرد: در رسیدن به اهداف غیرنظامی کردن اوکراین و زدودن پدیده‌های نئونازیسم در این کشور، روسیه تامین امنیت ساکنان اوکراین را در اولویت می داند.  

در گفت و گوی تلفنی لاوروف و بن فرحان، موضوعات مرتبط با تقویت همکاری‌های دو کشور بامحوریت اجرای توافق های به دست آمده در سفر ولادیمیر پوتین به ریاض در سال ۲۰۱۹ و گفت و گوی روز گذشته رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بررسی شد.

ظاهرا عربستان سعودی در تلاش برای میانجی گری در مساله اوکراین بین روسیه و اوکراین است و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای این منظور روز گذشته با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی تلفنی گفت و گو کرد.  

به گزارش مشرق از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، محمد بن سلمان در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی گفت که ریاض از هر اقدامی که باعث کاهش تنش در بحران اوکراین شود، حمایت می‌کند.

رئیس جمهور روسیه هم در گفت وگوی تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با انتقاد از فشارهای غرب بر کشورش، سیاسی کردن مسائل مربوط به انرژی در سطح جهان که آمریکا و غرب آن را برای اعمال فشار بر رقیبان خود تبدیل کرده‌اند، غیرقابل قبول خواند.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه گذشته (۵ اسفند) ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    3 0
    الان لاوروف میانجی گری کرده برای یمن یا سعودی؟
  • حسين DE ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    6 0
    طنز تلخ ،عربستان جنايتكار ميانجى ميشود.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    6 0
    آهان ... تُرُب هم قاطی میوه جات شده !
  • SE ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    پدر تروریستهای تکفیری و مادر داعش میخواهد میانجی بشه!!! به گروه خونش نمیاد
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    خونخوار و میانجیگری! وهابی یهودی آنقدر ترسیده که دیگر از دم برافراشته و عوعو کردن خبری نیست! حیوانات وهابی باید تاوان بمبگذاریها و جنایتها و خیانتهایش را بدهد !
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    مرتیکه اره به دست آدمکش و کودک کش افتاده وسط چی بگه. یکی بهش'بگه تو از صلح و آشتی دادن چی میفهمی . تو آشتی و صلح بلدی اونم با رژیم خون ریز اسرائیل
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    آخه!،زلنسکی از تیره و طائفه سعودیه!، چون یهودی اسرائیلیه!و به دعوت آل سقوط نیرو فرستاده بود عراق!.
  • سروش IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    کاری که دیپلماسی ما باید انجام بده!!! وزارت امورخارجه ایران نمی دانه که روسیه منتظر اینه که ایران میانجی بشه و دنبال بهانه ای است برای یک اتحاد فوق سنگین با ایران، همونطور که روسیه خواسته های ایران رو در سوریه بر آورده کرد و روسیه نیاز به نازکردن برای ایران داره!!! چرا وزارت امورخارجه متوجه نیست؟؟؟ یک نماینده رهبری بره روسیه آقای پوتین به حرمت ایران هم که شده می پذیره فقط این قدر مغرور هست که نمی خواد به زبون بیاره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس