کد خبر 1347146
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
همکاری ایران و عمان برای حل مسائل محیط زیستی منطقه

رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری ایران و عمان برای حل مسائل محیط زیستی منطقه خبر داد.

به گزارش مشرق،  علی سلاجقه در حاشیه پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد در نایروبی کنیا در دیدار با رئیس مرجع محیط زیست پادشاهی عمان با اذعان به نقش سازنده و صلح جویانه عمان در منطقه و جهان افزود: روابط و پیوند عمیق مذهبی، اقتصادی، سیاسی میان عمان و ایران بسیار پررنگ است.

وی با بیان اینکه ایران تجارب و دانش ارزنده ای در بخش های مختلف محیط زیست دریایی، انسانی و تالابها دارد، اضافه کرد: قطعا توسعه نامناسب باعث از بین رفتن تنوع زیستی و آلودگی آب و خاک شده است که می توان با در نظر گرفتن دانش بومی و فناوری نوین به حل آن دست پیدا کرد.  

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دو  کشور می توانند مواضع مشترکی پیرامون کاهش سوختهای فسیلی اتخاذ کنند. قطعا استفاده مناسب از منابع موجود حق طبیعی هر کشوری است اما با مدیریت پایدار منجر به کاهش مصرف و آلودگی خواهیم شد.  

وی در ادامه گفت: در راستای برنامه های ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، توانسته ایم بدون در نظرگیری فشار کشورهای توسعه یافته و قدرتهای جهانی به نتایج چشمگیری دست یابیم. خوشبختانه مزارع خورشیدی بسیاری در حال گسترش و ایجاد  است که آمادگی انتقال فناوری آن را داریم.  

سلاجقه پیشنهاد کرد تبادل دانشجو، استاد و برگزاری دوره های فوق لیسانس و دکترا و نیز انجام مطالعات پژوهشی مشترک بین دو کشور صورت گیرد.  

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به همکاری دو کشور ذیل سازمان  حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و عمان – راپمی -  بر فعال سازی ظرفیتهای این سازمان تاکید کرد و در پایان این دیدار نیز سلاجقه از همتای عمانی خود جهت سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال رئیس مرجع محیط زیست عمان قرار گرفت.

براساس این گزارش،  در ابتدای این دیدار نیز عبدالله بن علی - رئیس مرجع محیط زیست پادشاهی عمان، به روابط عمیق و تاریخی ایران و عمان اشاره کرد و گفت: ایران و عمان یک سرزمین هستند. ایران را مثل کشور خود می دانیم و اهمیت زیادی برای روابط با ایران قائل هستیم و به استمرار همکاری های خود در همه زمینه ها از جمله محیط زیست دریایی، آلودگی نفت کش ها و استفاده از تجربیات ایران اصرار داریم.  

وی با اشاره به حوادث ناشی از نفت کش ها در تنگه هرمز، آمادگی همیشگی دو کشور برای مقابله با این حوادث را خواستار شد.  

رئیس مرجع محیط زیست عمان با تاکید بر پیشرو بودن ایران در حوزه علم، تحقیقات و فناوری، اظهار امیدواری کرد که ظرفیتهای همکاری بین دو کشور تقویت شود.

وی  در پایان گفت: می توان در شروع کار، نشستهای آنلاینی را در حوزه های مختلف از جمله تنوع زیستی، تغییرات اقلیم، نانو، مدیریت آب و استفاده از داده های ماهواره ای برای پایش برگزار کرد.

بنا به این گزارش،  پنجمین مجمع محیط‌ زیست ملل متحد با حضور وزیران و مقامات عالی‌رتبه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۹ تا ۱۱ اسفند در نایروبی در مقر برنامه محیط‌زیست ملل متحد( UNEP ) برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس