کد خبر 1347138
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: رییس‌جمهور چین پس از حمله روسیه به اوکراین، در گفتگوی تلفنی با پوتین ضمن تأیید نگرانی‌های روسیه در قبال گسترش ناتو، بر ضرورت راهکارهای مسالمت‌آمیز تأکید کرد. پکن هم‌چنین از وتوی قطعنامه آمریکا علیه روسیه خودداری کرده و به آن رأی ممتنع داد.

 چین گرچه روابط نزدیکی با روسیه دارد، ولی ضمن انتقاد از ناتو، از تأیید حمله خودداری کرده است. موضع تقریباً بی‌طرفانه پکن عمدتاً ناظر به روابطش با اروپاست. حمایت از این حمله می‌تواند به روابط اقتصادی چین با کشورهای اروپای شرقی و مرکزی آسیب وارد کند. در حالی که ضرورتی به ایجاد تنش در چنین سطحی احساس نمی‌کند.

تحریم روسیه توسط آمریکا و اروپا می‌تواند موجب نزدیکی و شاید وابستگی روسیه به چین شود. اولاً باعث می‌شود چین در رقابت‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی و تا حدی غرب آسیا به خصوص از لحاظ اقتصادی دست بالاتر را پیدا داشته باشد. ثانیاً روسیه در صورت کاهش فروش نفت و گاز خود، بیش از پیش به چین برای یافتن بازار برای این محصولات نزدیکتر خواهد شد.

 بعضی کارشناسان غربی معتقدند مهم‌ترین تأثیر این جنگ بر سیاست خارجی چین، تحریک آن به اقدام نظامی علیه تایوان است. اما باید توجه داشت که موقعیت اوکراین و تایوان تفاوت‌هایی دارد. موجودیت سیاسی اوکراین در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شده در حالی که درباره تایوان چنین نیست.

علاوه بر این، چین برخلاف روسیه در دوره رشد سریع اقتصادی است و به نظر نمی‌رسد دستکم در کوتاه‌مدت دست به اقدامی بزند که این رشد اقتصادی را به خطر بیندازد. بنابراین حمله روسیه به اوکراین، از منظر سیاست خارجی چین، توجیه مناسبی برای تقویت ادعای خود بر تایوان نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 0
    چین دنبال پوله - هر جا بوی پولی به مشام برسه - چینی ها اونجا هستند. بقیه اش حرف و داستان است.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    11 0
    چین در آینده برای فیصله دادن به مساله تایوان نیاز به حمایت روسیه دارد . این یک معامله است . دنیای واقعی چیزی جز دنیای خیالی بعضی هاس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس