کل تولید پتروشیمی‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود

طبق صورت مالی شرکت نفت و گاز پارس در سال ۹۹، تولید روزانه گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی ۶۱۱ میلیون متر مکعب بوده است که ۳۸ میلیون متر مکعب نسبت به برنامه مصوب کمتر بوده است.

به گزارش مشرق، شفاف نبودن روابط مالی شرکت‌های نفتی و عمکرد آنها موجب شده است که سطح نظارت بر این شرکت‌ها توسط مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای متولی کاهش یابد.

در این بین بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت می‌تواند اطلاعات دقیقی را درباره وضعیت این شرکت‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها آشکار کند.

در گزارش‌های قبلی صورت‌های مالی شرکت‌های ذیل وزارت نفت به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفت:

در این گزارش به بررسی صورت مالی شرکت نفت و گاز پارس پرداخته می‌شود.

* تولید روزانه ۶۱۱ میلیون متر مکعب گاز خام از پارس جنوبی در سال ۹۹

شرکت نفت و گاز پارس یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است که مسئولیت توسعه کامل میادین گازی پارس جنوبی، پارس شمالی، گلشن و فردوسی را برعهده داشته و در این راستا اقدام به برگزاری مناقصات بین‌المللی، انجام ارزیابی فنی و مالی، مذاکرات قراردادی و نظارت عالیه بر اجرای قراردادهای موصوف می‌کند.

همچنین مسئولیت اجرای توسعه میادین فرزاد A و B، لایه‌های نفتی پارس جنوبی، طرح میدان گازی بلال و توسعه میدان گازی کیش نیز بر عهده شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد.

طبق صورت مالی این شرکت در سال ۹۹، گاز خام تولیدی این شرکت طبق بودجه مصوب، سالانه حدود ۲۳۷ میلیارد متر مکعب (روزانه ۶۴۹ میلیون متر مکعب) در نظر گرفته شده بود ولی در عمل گاز خام تولیدی عدد ۲۲۳ میلیارد متر مکعب (روزانه ۶۱۱ میلیون متر مکعب) را به ثبت رساند، یعنی انحراف ۶ درصدی از برنامه.

همچنین میزان تولید میعانات گازی طبق بودجه مصوب در سال ۹۹ حدود ۷۳۰ هزار بشکه در روز تعیین شده است ولی در عمل تولید روزانه میعانات گازی ۶۸۶ هزار بشکه در روز بوده است. به دلیل وابستگی تولید میعانات گازی به تولید گاز خام، میزان انحراف از برنامه تولیدی این محصول نیز ۶ درصد بوده است.

جدول ۱

مخزن‌الاسرار میدان گازی پارس جنوبی از حجم سرمایه‌گذاری تا رقم تولید گاز

*رمزگشایی از دلایل انحراف تولید گاز از میدان پارس جنوبی

طبق گزارش صورت مالی شرکت نفت و گاز پارس، دلایل انحراف در عملکرد تولیدی این شرکت نسبت به بودجه مصوب عبارت است از:

۱-انحرافات برون‌سازمانی: میزان انحراف از برنامه تولید مصوب در سال ۱۳۹۹ معادل متوسط ۳۱ میلیون متر مکعب در روز بوده است (البته طبق جدول ۱ این رقم ۳۸ میلیون متر مکعب است). در حدود ۶۵ درصد از این انحراف معادل متوسط روزانه ۲۰.۱ میلیون متر مکعب مربوط به عوامل برون‌سازمانی است که عمدتا مربوط به بروز مشکلات فنی و عملیاتی در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی، محدودیت در مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی یا وجود محدودیت در خطوط شبکه سراسری انتقال گاز است.

پالایشگاه نهم (فاز ۱۲) که دریافت‌کننده تولیدات ۳ سکوی فراساحلی ۱۲ و ۴ سکوی فاز ۱۴ است، با کاهش متوسط روزانه ۷.۷ میلیون متر مکعب بیشترین سهم از محدودیت‌های دریافت گاز را به خود اختصاص داده است.

همچنین پالایشگاه ششم (فاز ۱۵ و ۱۶) نیز با متوسط روزانه ۰.۱ میلیون متر مکعب کاهش  و پالایشگاه اول (فاز ۱) با متوسط روزانه ۰.۲ میلیون متر مکعب کاهش تولید بهترین عملکرد را در میان پالایشگاه‌های گازی داشته‌اند.

۲- انحرافات درون سازمانی: در سال ۹۹ کاهش‌های تولید درون سازمانی معادل متوسط روزانه ۱۰.۹ میلیون متر مکعب بوده است که از این میزان ۶۰ درصد معادل روزانه ۶.۵ میلیون متر مکعب مربوط به انجام فعالیت‌های اصلاحی و تکمیلی در سکوهای جدیدالاحداث و پالایشگاه‌های متناظر در طرح‌ توسعه فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ است.

*بدهی ارزی و ریالی شرکت نفت و گاز پارس به بانک‌ها

یکی از نکات جالب در صورت مالی شرکت نفت و گاز پارس مربوط به بدهی این شرکت به بانک‎های داخلی است. طبق جدول ۲ شرکت نفت و گاز پارس حدود ۱.۵ میلیارد دلار بدهی ارزی و ۴۲ هزار میلیارد تومان بدهی ارزی به بانک‌ها دارد.

جدول ۲

مخزن‌الاسرار میدان گازی پارس جنوبی از حجم سرمایه‌گذاری تا رقم تولید گاز

طبق گزارش صورت مالی، مانده بدهی شرکت نفت و گاز پارس در سال ۱۴۰۰ از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تسویه خواهد شد که در حال حاضر وضعیت آن مشخص نیست.

*جزئیات منابع و مصارف اوراق مشارکت در سال ۹۹

عرضه اوراق مشارکت یکی از راهکارهای شرکت نفت و گاز پارس برای تامین منابع مالی در سال ۹۹ بوده است. در جدول ۳ منابع و مصارف اوراق مشارکت این شرکت آورده شده است.

همانطور که مشاهده می‌شود مجموع منابع ارزی و ریالی شرکت نفت و گاز پارس حاصل از فروش اوراق مشارکت به ترتیب ۲.۴۶ میلیارد دلار و ۶.۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

۸۸ درصد از منابع حاصل از فروش اوراق معادل ۲.۴۲ میلیارد دلار و ۵.۶ هزار میلیارد تومان صرف طرح‌ توسعه فازهای ۱۳ الی ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی شده است.

جدول ۳

مخزن‌الاسرار میدان گازی پارس جنوبی از حجم سرمایه‌گذاری تا رقم تولید گاز

* سرمایه‌گذاری ۶۷ میلیارد دلاری برای توسعه پارس جنوبی

جدول ۴ وضعیت کلی طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی بر اساس عملکرد مالی را نشان می‌دهد. طبق این جدول در سال ۹۹ حدود ۳ هزار میلیارد تومان در فاز ۱۱ پارس جنوبی هزینه شده است.

همچنین شرکت نفت و گاز پارس هیچ اقدامی برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی انجام نداده است و عملکرد مالی این شرکت در میادین فرزاد الف و ب نیز محدود بوده است ولی در طرح توسعه میدان گازی کیش حدود ۲.۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

جدول ۴- اعداد به میلیون ریال است

مخزن‌الاسرار میدان گازی پارس جنوبی از حجم سرمایه‌گذاری تا رقم تولید گاز

مخزن‌الاسرار میدان گازی پارس جنوبی از حجم سرمایه‌گذاری تا رقم تولید گاز

جدول ۵ وضعیت کلی طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی را بر اساس عمکلرد ارزی و پیشرفت فیزیکی نشان می‌دهد؛ به جز فاز ۱۱ که در جدول زیر آورده نشده است، پیشرفت مابقی فازها، نشان دهنده یک اقدام ملی برای توسعه پارس جنوبی بوده که موجب افزایش میزان تولید گاز ایران از قطر در این میدان مشترک شده است.

جدول ۵

مخزن‌الاسرار میدان گازی پارس جنوبی از حجم سرمایه‌گذاری تا رقم تولید گاز

کل هزینه‌کرد ایران در میدان پارس جنوبی تا پایان سال ۹۹ حدود ۶۷ میلیارد دلار بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    دانشجویان غرب گرا می گویند از گاز دریایی خزر استفاده نمی کنید زیرا روسیه اجازه نمیدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس