کد خبر 1344535
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
ویس‌کرمی: در طرح مجلس فیلترینگ و کاهش پهنای باند نداریم/ نوری‌: جامعه می‌گوید این طرح برای حمایت از ما نیست

در حالی که نماینده طراح طرح مجلس برای فضای مجازی معتقد است این طرح به دنبال فیلترینگ و کاهش پهنای باند اینترنت نیست، دیگر نماینده مجلس می‌گوید نامه‌های متعددی از مردم در مخالفت با این طرح رسیده است.

به گزارش مشرق، مناظره دو نماینده مخالف و موافق طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی (موسوم به صیانت) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر برگزار شد.

 در این برنامه ابتدا مهرداد ویس‌کرمی به عنوان موافق و سپس غلامرضا نوری‌قزلجه به عنوان مخالف مطالبی را بیان کردند. 

سوال: این طرح پس از ارائه پیش‌نویس مشمول چندین ویرایش شده است. آخرین ویرایش این طرح چند فصل و چند ماده دارد؟ 

ویس‌کرمی: هم‌اکنون عملا چهار نسخه از طرح صیانت داریم که در ویرایش آخر، نسخه پایانی شامل ۲۲ ماده است. طبق اصل ۸۵ قانون اساسی طرح‌ها یا عادی یا در کمیسیون بررسی می‌شود؛ بنابراین این طرح نیز در مدت‌ها در کمیسیون فرهنگی بررسی و در صحن علنی رای گیری شد و به کمیسیون مشترک آمد.

سوال:‌ چند امضاء نیاز بود تا از ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی خارج شود؟

ویس‌کرمی: برای خارج شدن این طرح از کمیسیون مشترک ۱۵ امضاء لازم است. اما هنوز ذیل این اصل قرار دارد. بر خلاف تصور مردم که فکر می‌کنند کار با تصویب کلیات طرح صیانت تمام است، کلیات که رای بیاورد نمایندگان مجلس فقط مجاز هستند به جزئیات طرح ورود کنند. برداشت من این است که این طرح به کمیسیون مشترک سپرده شده تا صحن به آن رای دهد و به شورای نگهبان برود.

در چند روز اخیر ۶۶ حساب کاربری در فضای مجازی ۱۱ هزار محتوا علیه این طرح منتشر کرده اند و به کذبیاتی در خصوص این طرح مطرح می‌کنند.

انسداد یا فیلتر و کاهش پهنای باند دروغی است که درباره این طرح گفته می‌شود درحالی که در هیچ کجای این طرح از انسداد و فیلترینگ یا حتی محدودیت نام برده نشده است. ضمن اینکه ربط دادن کاهش سرعت اینترنت در چند وقت اخیر هم به این طرح کذب محض است.

در واقع این طرح آمده تا با پر کردن خلأ‌های قانونی در حوزه فضای مجازی مانند قوانین حمایت از کودکان و نوجوانان و حمایت از کاربران فضای مجازی نظام‌بخشی کند.

سوال: ضرورت اینکه این طرح ذیل اصل ۸۵  باشد و یا علت اینکه چرا به صحن علنی باز نمی‌گردد تا دوباره با تعداد بیشتری از نمایندگان اصلاح شود، چیست؟

نوری‌قزلجه: معاونت قوانین مجلس جایگاه حقوقی دارد و نظرش در مورد طرح صیانت صائب است. معمولا طرح‌های طولانی و وسیع به کمیسیون مشترک می‌روند، اما این موضوع برای طرح مختصر صیانت جای تعجب داشت.

برای طرح صیانت پروپاگاندا ایجاد شد که محتوایش تغییر کرده است. طرح صیانت به صورت ظاهری تغییراتی داشت، اما این از تزلزل محتوای طرح است که این چنین تغییر می‌کند. برای ارسال طرح صیانت به کمیسیون مشترک، محتوای طرح ۳ بار در طی دو هفته تغییر کرد.

افرادی خارج از مجلس ادعا کردند رسما طراح طرح صیانت هستند.گذرگاه مرزی، وظایف دولت، تنظیم گری و محدود و مسدودسازی از مسائل مطرح شده درباره طرح صیانت هستند.

مسدودسازی در نسخه اولیه طرح صیانت وجود داشت که در حال حاضر کلماتی شبیه سیاست‌گذاری و مدیریت ترافیک پهنای باند یه کار برده می‌شود. اهل فن می‌دانند مدیریت ترافیک و... به مسدودسازی و فیلترینگ می‌رسد.

جامعه طرح صیانت را پس می‌زنند و یک‌صدا می‌گویند این طرح برای حمایت از ما نیست.نامه‌های متعددی از مردم، دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به این طرح مطرح شده است.

میانه بررسی بودجه، خلاف آیین نامه جلسه گذاشته می‌شود تا طرح را با عجله تصویب کنند. یکی از بحث‌هایی که جای اشکال است، این است که نهادهای نظامی و امنیتی به همراه وزارت ارتباطات در گذرگاه مرزی طرح صیانت برای مدیریت پهنای باند و دسترسی‌ها مسئولیت دارند.

چرا این مسئولیت که مرتبط با حوزه اجتماعی و... است را بیشتر به مجموعه‌هایی نظامی و امنیتی می‌دهیم؟ مجلس چطور می‌تواند به نهادهای نظامی و امنیتی نظارت کند و از آن‌ها سؤال بپرسد؟ چون تشکیلات امنیتی طبیعتا نباید شفاف باشند.

سوال: آقای ویس‌کرمی نظر شما درباره سخنان آقای نوری‌قزلجه چیست؟

ویس‌کرمی: به دلیل اینکه وزارت ارتباطات فقط به لحاظ فنی در اینترنت فعالیت دارد، باید مجموعه‌ای از نهادهای فراقوه‌ای و فرهنگی وجود داشته باشند تا بر محتوای اینترنت نظارت کنند. بنابراین در این طرح و در بند مربوط به گذرگاه مرزی تاکید شده یک نهاد فراقوه‌ای همانند نظارت بر مرزهای کشور بر شبکه اینترنت نظارت کند.

در نسخه جدید این طرح، دسترسی مردم به اینستاگرام تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی مسدود و محدود نخواهد شد و دیگر لازم نیست شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام تا چهار ماه بعد از تصویب طرح نمایندگی در ایران تأسیس کنند. فقط لازم است شبکه‌های اجتماعی خارجی به جمهوری اسلامی ایران مالیات بدهند؛ بنابراین طبق طرح صیانت تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی اقدامی علیه امنیت ملی انجام ندهند هیچ مشکلی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد.

برای مردم در این قانون حقی قائل شده تا اگر خواستند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و قانون مصوب را لغو کنند. این به دلیل آن است که متاسفانه درباره تلگرام شاهد بودیم تنها یک قاضی به فیلترینگ آن رای داد، لذا ما در طرح صیانت کاری کردیم تنها یک قاضی نتواند شبکه اجتماعی مانند تلگرام را فیلتر کند و یک شورا برای آن تصمیم بگیرد نه یک فرد به تنهایی یک چنین تصمیمی بگیرد.

همچنین شبکه‌های اجتماعی داخلی و کسب و کارهای مجازی در این طرح تقویت شده و تشویق خواهند شد.

سوال:‌ آقای نوری نظر شما درباره سخنان آقای ویس‌کرمی چیست؟

نوری قزلجه: جمود فکری پشت طرح صیانت بسترهای داخلی را هم در آینده خواهد بست. آخر سر می‌گویند چرا در همان بستر داخلی آن حرف را مطرح کردید. با پیشرفت و تکنولوژی نمی‌توان جنگید.

می‌گویند کمیسیون مشترک ۴۰ جلسه درباره طرح صیانت برگزار کرده که رئیس مجلس در ۳۵ نشست حاضر بوده، اما ۱۳ جلسه بیشتر نداشتیم. مردم ۱۳ نشست از کمیسیون مشترک طرح صیانت را دیدند، اما می‌گویند ۴۰ نشست برگزار شده است.

طرح صیانت می‌گوید اگر بسترهای خارجی نماینده قانونی در ایران معرفی نکنند و مالیات ندهند، پس از مدتی مسدود می‌شوند. در بند بند طرح صیانت موضوع فیلترینگ هست.

همه کسب و کارها و فعالان نامه کتبی دادند این طرح حمایت از ما نیست. می‌گویند ما را در مقابل مردم قرار ندهید. 

مرکز پژوهش‌ها آنقدر به طرح صیانت ایراد گرفت که وقتی اولین ایراد را در جلسه گفت، چنان توپیدند به آن‌ها که رفتند و برنگشتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاجی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 1
    مگر در دولت احمدی نژاد و بعد در دولت روحانی مقرر بود اینترنت ملی را راه اندازی کنند خوب ان دولت ها انجام ندادند الان که دولت انقلابی سر کار است دولت طرح را اجرا و به اتمام برساند. دیگر نیازی به طرح جدید نیست در مجلس تصویب شود .
  • کاکاوند IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    ازفهوای کلام واستدلال محکم نماینده موافق طرح صیانت فیلترینگ فضای مجازی است باادبیات محترمانه است ولی جرات وجسارت نماینده مخالف هم که بامسخره شدن کلمه روحیه پشت طرح ازسوی همکارموافق روبروشدستودنی است
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 1
    مسئولین فضای مجازی کشور! شورای عالی فضای مجازی! مرکز ملی فضای مجازی! وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات! باید از برخورد مستکبران با اسم شهید سلیمانی متنبه شوید و کاری کنید که کلید فضای مجازی از دست مستکبران گرفته شود؛ تا دشمن نتواند هر جور دلش می خواهد یا هر جایی که دلش می خواهد رفتار کند.
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    چیزی که خیلی کم در مناظره به آن پرداخته شد، محتویات طرح بود!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس