کد خبر 1344282
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲

زمانی که دندانی از دست می رود جای خالی آن می تواند مشکلات زیادی برای ما ایجاد کند که مسائل زیبایی شناختی کمترین جنبه منفی این ماجرا است. کج شدن دندان های دیگر، افزایش احتمال پوسیدگی دندان، تحلیل رفتن و کوچک شدن استخوان در محل دندان از دست رفته، تحلیل لثه، پیرتر شدن ظاهر لبخند و صورت و .... تعدادی دیگر از عوارض از دست رفتن دندان هستند.

برای پیشگیری از بروز این عوارض، دندانپزشکان توصیه می کنند با روش هایی مانند ایمپلنت دندان، بریج و یا پروتز دندان مصنوعی جای دندان از دست رفته در اولین فرصت جایگزین شود. در این مقاله درباره انواع روش جایگزین دندان از دست رفته مطالبی خواهید خواند و متوجه خواهید شد که چرا ایمپلنت بهترین روش پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته است.

چرا ایمپلنت بهترین روش جایگزین کردن دندان است؟

انواع روش های جایگزین دندان کدامند؟

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در اصل یک پیچ کوچک است که در داخل استخوان فک درست در جایگاه دندانی که از دست رفته کاشته می شود. اگر از کشیده شدن دندان شما چند ماه گذشته باشد، برای نصب روکش دندان ابتدا روی لثه برشی زده می شود. سپس استخوان با مته های کوچکی سوراخ می شود. در قدم بعدی پایه یا همان پیچ ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود.

مدتی طول می کشد تا پیچ ایمپلنت به استخوان جوش بخورد و پس از آن روکش دندان را روی ایمپلنت سوار می کنند. تمامی مراحل جایگزین کردن دندان از دست رفته با ایمپلنت ممکن است بین 1.5 تا 5 ماه طول بکشد.

همچنین در صورتی که بلافاصله بعد از کشیدن دندان، پایه ایمپلنت در استخوان کاشته شود، مدت زمان و مراحل کاشت کاهش یافته و بعضا در چند هفته کوتاه به اتمام می رسد.

ایمپلنت بدون شک بهترین روش جایگزین کردن دندان از دست رفته است زیرا مانند دندان طبیعی خودمان در استخوان فک کاشته شده و ثابت است. به این معنی که تکان نمی خورد. از همه مهمتر اینکه ظاهر روکش آن نیز متناسب با دندان های دیگرمان است و در نهایت می تواند تا آخر عمر دوام داشته باشد.

بریج دندان

دومین روش جایگزین کردن دندان از دست رفته نصب انواع بریج ها یا پل های دندانی است. بریج ها زمانی بکار گرفته می شوند که شما 1 یا نهایتا 4 دندان را در کنار هم از دست داده باشید. به این ترتیب با کمک انواع بریج فضای خالی بین دندان ها را مانند پلی پر می کنیم. در واقع نام بریج ها به دلیل متصل کردن دندان های اطراف جای خالی به هم، انتخاب شده است.

اگر تنها یک دندان از دست رفته باشد می توان آن را با بریج مریلند و بریج کانتی لور پر کرد. چنانچه دو تا 4 دندان از دست رفته باشد با بریج های سنتی و با متکی بر ایمپلنت می توان جای خالی دندان ها را پر کرد.

یکی از معایب بریج ها (به جز بریج مریلند) این است که برای نصب آن ها باید دو دندان مجاور در فضای خالی را بتراشیم حتی اگر آن دندان ها کاملا سالم باشند. بنابراین بریج دندان روش کمتر توصیه شده ای برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. برای نصب بریج ها می توانید به یک متخصص پروتز دندان یا یک کلینیک دندانپزشکی که خدمات پروتز دندان ارائه می کند مراجعه کنید.

چرا ایمپلنت بهترین روش جایگزین کردن دندان است؟

دندان مصنوعی

سرانجام مرسوم ترین و ارزان ترین روش جایگزین کردن دندان های از دست رفته دندان مصنوعی است که همه ما با آن ها آشنایی داریم. فرقی نمی کند شما یک دندان از دست داده باشید یا تمام دندان های موجود در هر دو فک را کامل از دست بدهید، در هر دو صورت برای جایگزین کردنشان می توانید دندان مصنوعی استفاده کنید.

دندان مصنوعی ها یا کامل هستند یا پارسیل و متحرک. اگر تمام دندان های خود را از دست داده باشید می توانید دندان مصنوعی کامل یا دست دندان کامل سفارش دهید و اگر تنها تعدادی از دندان هایتان از دست رفته می توانید دندان مصنوعی تکه ای یا پارسیل به تعداد دندان های از دست رفته خود داشته باشید.

از مزایای اصلی این پروتزها هزینه مناسب و به صرفه بودنشان است. شما می توانید با پرداخت هزینه تنها یک ایمپلنت تمام دندان های خود را با دندان مصنوعی جایگزین کنید. هزینه دندان مصنوعی معمولا توسط برخی بیمه ها نیز پوشش داده می شود و می تواند باری از روی دوش افرادی که توانایی مالی کمتری دارند بردارد.

یکی از ایرادات دندان مصنوعی این است که می تواند باعث تحریک لثه شده و به مرور زمان روند تحلیل استخوان را نیز تسریع ببخشد. همچنین نمونه های متحرک آن ممکن است سر بخورد یا به کررات از دهان بی افتد.

چرا ایمپلنت بهترین روش جایگزین کردن دندان است؟

کدام روش جایگزین کردن دندان از دست رفته برای من مناسب تر است؟

همه چیز به تعداد دندان های از دست رفته شما، هزینه ای که می خواهید برای جایگزین ها اختصاص دهید و سن و سال شما بستگی دارد. اگر تعداد کمی دندان از دست داده اید و سن کمی دارید ایمپلنت دندان برای شما گزینه بهتری است. اگر تعداد دندان های از دست رفته زیاد است و سن بالایی دارید می توانید به فکر دندان های مصنوعی باشید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس