کد خبر 1343340
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
چه افرادی مشمول غایب شناخته می‌شوند؟

در صورت عدم به موقع اعزام به موقع مشمولان برای گذراندن دوره خدمت سربازی، افراد مورد غیبت واقع خواهند شد.

به گزارش مشرق، در ابتدا و اواسط هر ماه تعدادی از جوانان کشور خود را برای اعزام به خدمت مقدس سربازی آماده می‌کنند.

در این بین افرادی نیز هستند که به بهانه‌های مختلف اعزام خود را به تعویق انداخته یا بعضا از اعزام و انجام خدمت سربازی فرار می‌کنند، افراد مشول در صورت عدم معرفی به موقع خود به محل خدمتیشان، مورد غیبت واقع خواهند شد.

در این گزارش به بررسی آن دسته از افرادی که در زمان مناسب خود را به یگان‌های نظامی و انتظامی معرفی نمی‌کنند و مورد غیبت واقع خواهند شد، خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

طرح «سربازی پیمانی» چیست؟

دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت فارغ التحصیل، انصراف، اخراج یا ترک تحصیل کرده و حداکثر تا ۶ ماه بعد از ورود به سن مشمولیت باید خود را معرفی کنند؛ همچنین دانش آموزانی که بعد از ورود به سن مشمولیت فارغ التحصیل، انصراف، اخراج یا ترک تحصیل کرده و تا یک سال پس از فراغت از تحصیل انصراف، اخراج یا ترک تحصیل خود را معرفی نکنند، مورد غیبت واقع خواهند شد.

همچنین دانشجویان و طلاب مشمول داخل و خارج از کشور که حداکثر تا یک سال پس از فراغت از تحصیل انصراف، اخراج یا ترک تحصیل خود را معرفی نکنند نیز به همین منوال برایشان غیبت رد خواهد شد.

مشمولانی که خود را در تاریخ تعیین شده از سوی سازمان برای اعزام و یا رسیدگی معرفی نکنند، از دیگر افرادی هستند که در صورت عدم اجرای قوانین جزو غایبان خدمت سربازی قرار خواهند گرفت.

افرادی که برگ معافیت موقت پزشکی، کفالت و موارد خاص دریافت کرده و پس از انقضای مدت اعتبار آن، ظرف یک ماه برای تجدید رسیدگی خود را معرفی نکنند نیز غایب محسوب می‌شوند.

متعهدین خدمت در دستگاه‌های غیر نظامی مشمول قانون و سایر قوانین مربوط و همچنین کارکنان پایور و پیمانی نیروهای مسلح که حداکثر تا ۶ ماه پس از اعلام رهایی از خدمت استعفاء، اخراج یا برکناری خود را معرفی کنند، غیبت خواهند خورد.

اتباع خارجی که پس از تحصیل تابعیت ایرانی، حداکثر تا ۶ ماه خود را معرفی نکنند، مورد غیبت واقع خواهند شد و مشمولانی که فاقد شناسنامه بوده و حداکثر تا ۶ ماه پس از صدور شناسنامه، خود را معرفی نکنند نیز دارای چنین وضعیتی خواهند بود.

از دیگر دسته افرادی که مورد غیبت سربازی خواهند بود می‌توان به مشمولانی که قبل از ورود به مرحله غیبت، به تحمل کیفر حبس محکوم شده و پس از آزادی از زندان ظرف ۶ ماه خود را معرفی نکنند، اشاره کرد.

مشمولانی که قبل از ورود به مرحله غیبت، به تحمل مجازات تبعید محکوم شده و پس از اتمام مدت تبعید ظرف ۶ ماه خود را معرفی نکنند، نیز جزو دسته غایبین قرار خواهند گرفت.

مشمولانی که به هردلیل از طرف نهادهای مربوطه در خصوص اسناد سجلی ممنوع الخدمات شده و پس از رفع ممنوعیت و اخذ شناسنامه ظرف مدت ۶ ماه خود را معرفی نکنند هم غیبت خواهند خورد.

همچنین ورزشکاران حرفه‌ای و قهرمانی در رشته‌های ورزشی فوتبال، والیبال و بسکتبال در سطح تیم ملی حداکثر تا ۳۰ سال تمام و لیگ برتر حداکثر تا ۲۸ سال تمام به تعویق انداخته می‌شود که بعد از آن ورزشکاران مشمول برای انجام خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد؛ طبق قانون بازیکنان لیگ برتری مشمول، حداکثر ۶ ماه پس از رسیدن به سن ۲۸ سالگی فرصت دارند تا خود را به نظام وظیفه معرفی کنند.

علی ایحال انجام خدمت مقدس سربازی طبق قانون کشور برای تمام جوانان مذکر اجباری است و در صورت عدم اعزام، طبق قوانین با خاطیان برخورد خواهد شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس