کد خبر 1342872
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
تهران نمایه

عضو شورای شهر تهران توضیحاتی درباره طرح ترافیک و کرونا، اولویت‌های عمرانی و بودجه‌ای 1401 در پایتخت، سرانجام مسیرهای دوچرخه، دوچرخه‌های اشتراکی، نرخ کرایه‌های تاکسی و ... ارائه داد.

به گزارش مشرق، بودجه شهرداری تهران ۲۴ بهمن امسال پس از کش و قوس‌های فراوان در صحن شورا در سه شیفت کاری بررسی و سرانجام پرونده آن بسته شد. بر این اساس سقف بودجه شهرداری تهران ۵۰ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون در نظر گرفته شد و اولویت بودجه شهرداری بر روی موضوعات حمل و نقل و سپس مسائل عمرانی و خدمات شهری است. همچنین رویکرد عدالت محوری و کاهش شکاف بین مناطق بالا و پایین تهران و مباحث حقوقی پرسنل از دیگر موضوعات مورد توجه در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران بود. 

مشکلات حمل و نقلی و کمبود ناوگان در این زمینه از مشکلات شهری تهرانی‌ها است و مدیریت شهری به شهروندان قول داده دغدغه آنها را پیگیری و جهادی و انقلابی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.از طرفی آمار مبتلایان و متوفیان کرونا در حال افزایش است. این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود با نام امیکرون در همه نقاط و مکان ها یکه تازی می کند و سرک می کشد؛ حریف می طلبد و آماده قربانی گرفتن است.

شرایط کرونایی کشور حال و روز مطلوبی ندارد و آمار شهرهای در وضعیت قرمز قرار گرفته رشد صعودی دارد. بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی کرونایی کشور توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با گسترش سویه اُمیکرون در کشور و از سوی دیگر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از ۲۴۷ به ۳۳۷ شهر افزایش یافت. همچنان تاکید و توصیه بر این است که هموطنان در اسرع وقت نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود و فرزندان شان و نیز تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند. 

گفته می شود حدود نیمی از فوتی‌های کرونایی کشور برای تهران  بوده و پایتخت این روزها با چالش‌هایی روبه رو شده است البته با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید برنامه‌ها تغییر کرده و رویکردها متفاوت شده تا از مشکلات شهر تهران و شهروندان کاسته شود. 

درباره موضوع مختلف از جمله طرح ترافیک و کرونا، اولویت‌های عمرانی و بودجه‌ای ۱۴۰۱ در پایتخت، سرانجام مسیرهای دوچرخه، دوچرخه‌های اشتراکی، نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی و زمان اعمال نرخ‌های جدید، تجمع رانندگان اتوبوس و بدهی‌های شهرداری توضیحاتی به سراغ حجت الاسلام محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران رفتیم که جزئیات  گفت‌وگو با این عضو شورای ششم پایتخت به شرح ذیل است.

شتاب فعالیت‌های عمرانی تهران در سال جدید

بررسی تغییر در طرح ترافیک در کیسیون عمران و حمل و نقل و صحن شورا

بسیاری از شهروندان همزمان با افزایش آمار فوتی‌های کرونا و موارد ابتلا این بیماری خواستار اجرای لغو طرح و کاهش اجرای ساعات آن جهت استفاده بیشتر از خودروهای شخصی هستند نظر شما چیست و آیا شورا قرار است برنامه‌ای در این راستا اجرا کند؟

مباحثی در انی زمینه مطرح است و قرار بر این است که آقای تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران و شورای شهر تهران بررسی‌ها را انجام دهند و نظرشان را در صحن شورا مطرح کنند و پس از آن اعضای شورا نیز نظراتی در این زمینه ارائه دهند تا بررسی شود در روزهای پایانی سال چه اقدامی باید در این زمینه صورت گیرد.

شتاب فعالیت‌های عمرانی تهران در سال جدید

در سال ۱۴۰۱ اندازه ۴ سال گذشته فعالیت‌های عمرانی خواهیم داشت

پرونده بودجه ۱۴۰۱ مدتی پیش در صحن شورا بسته شد ولی این موضوع هنوز با حواشی همراه است میزان بودجه پروژه‌های عمرانی برای سال آینده چقدر خواهد بود؟

ببینید بودجه پروژه‌های ترافیک عمرانی برای سال ۱۴۰۱ بسیار خوب بسته شد و ۳۶ درصد از بودجه مربوط به معاونت عمرانی و حمل و نقل است که این میزان بودجه بیش از ۱۸ هزار میلیارد بوده و اگر سال آینده این بودجه محقق شود قطعاً‌ اتفاقات بسیار خوبی در سطح شهر ایجاد خواهد شد که بسیار ملموس است. همچنین اگر تبصره‌های بودجه نیز محقق شود فعالیت‌هایی را شاهد خواهیم بود که ۴ سال اخیر آن را ندیده بودیم و ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۱ اندازه ۴ سال گذشته فعالیت‌های عمرانی خواهیم داشت.

شتاب فعالیت‌های عمرانی تهران در سال جدید

سهم بزرگ فعالیت‌های عمرانی و حمل و نقلی از بودجه کل تبصره‌ها

میزان بودجه ناشی از تبصره‌ها چقدر است و چه میزان برای فعالیت‌های حمل و نقل و عمران در نظر گرفته شده است؟

۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه کل تبصره‌ها است که اکثر این بودجه مربوط به پروژه‌های عمرانی و حمل و نقل است مانند پروژه‌های عمرانی در مناطق، هلدینگ مترو و شرکت بهره‌برداری مترو و ان‌شاءالله اتفاقات خوبی در این راستا شاهد خواهیم بود.

 تا دو سال آینده بهبود وضعیت در روند اجرای این پروژه‌های عمرانی داریم

اولویت‌های عمرانی سال آینده با توجه به بودجه ۱۴۰۱ چگونه است؟

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و پروژه‌هایی که در دوره‌های گذشته آغاز شده و به سرانجام نرسیده قطعا در اولویت قرار دارد متأسفانه تزریق بودجه برای پروژه‌هایی مانند پروژه بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری نداشته‌ایم و امسال برای بودجه ۱۴۰۱ تصمیمات خوبی گرفته شد تا دو سال آینده بهبود وضعیت در روند اجرای این پروژه‌ها را داشته باشیم.

در مورد بودجه ۱۴۰۰ شهرداری، این موضوع چون توسط مسئولان دوره‌ قبل به تصویب رسید با نگاه کارشناسی به انجام نرسیده و آن‌ها صرفا درصدد بودند تا مساله‌ بودجه را از سرشان باز کنند. درواقع آن‌ها یک نگاه واقع‌بینانه نسبت به محقق شدن بودجه نداشته اند.

ما هرچقدر برآورد کردیم و حتی نظرات کارشناسی را گرفتیم و از طریق ارتباطاتی که با اعضای شورای شهر قبلی داشتیم از خود آن‌ها این مطالبه را داشتیم که شما چطور امکان محقق شدن بودجه‌ی ۱۴۰۰ شهرداری را برآورد کرده بودید،  هیچ جواب درست و کارشناسی شده‌ای را از آن‌ها دریافت نکردیم؛ بنابراین ما متوجه شدیم که تصویب بودجه‌ ۱۴۰۰ شهرداری یک اقدامی بوده که اعضای شورای شهر گذشته انجام داده اند و در جریان این کار نگاهی واقع بینانه وجود نداشته است. به هر صورت ما تلاش کردیم تا با ارائه‌ اصلاحیه بودجه‌ امسال شهرداری را واقع بینانه‌تر کرده و به تحقق نزدیک‌تر کنیم.

برنامه‌های کمیته عمران چگونه پیش می‌رود؟

تشکیل دو کارگروه اصلی پیگیری و نظارت و پژوهش و بررسی، استفاده از تجارب دانشگاه‌ها، اساتید و افراد مجرب و صاحب‌نظر در حوزه‌های تخصصی عمرانی در جهت کیفیت بخشی در بررسی طرح‌ها و لوایح در چهارچوب امور محوله به کمیته عمران و زیرساخت، ایجاد ساختار سازمانی داخلی کارشناسان، متخصصین و اساتید مجرب و استفاده از تخصص این مجموعه در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، تدوین برنامه منظم و مستمر جهت پیگیری و بررسی لوایح و طرح‌ها به صورت هفتگی در چهارچوب امور محوله از اهداف اصلی  کمیته عمران شورای شهر تهران است و به جد این موضوعات را پیگیری می‌کنیم

دوچرخه اولویت ندارد/سهمی در بودجه برای مسیرهای دوچرخه داده نشد

سرانجام مسیرهای دوچرخه در پایتخت چه شد و آیا در بودجه ۱۴۰۱ منابعی به این منظور اختصاص داده خواهد شد؟

خیر، دوچرخه اولویت ندارد قبلا ۲۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه ساخته شده و اکنون باید فرهنگ‌سازی شود بنابر این توسعه مسیرهای دوچرخه اکنون در اولویت نیست البته در معابر ولی در بوستان‌ها و پارک ها این مسأله مدنظر است و اگر استقبال شود از دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی سال‌های بعد احتمال گسترش مسیرهای دوچرخه را خواهیم داشت که البته اکنون استقبال از این مسیرها نشده است.

شتاب فعالیت‌های عمرانی تهران در سال جدید

به نظر ما برای ساخت مسیرهای دوچرخه در شورای پنجم و مدیریت شهری سابق بسیار هزینه شده است ولی به نظر من بازبینی مصوبه توسعه مسیرهای دوچرخه که در شورای سابق تصویب شده حتماً نیاز است. شورای پنجمی‌ها فقط با الگوبرداری از کشورهای اروپایی این مصوبه را تصویب کرده‌اند در حالی که چالش‌ها  و امکان اجرای آن را در نظر نگرفته‌اند.

در حال حاضر فقط ۸۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در بوستان‌ها در نظر گرفته و نیاز است ۱۰۰ کیلومتر مسیر دیگر هم در سایر بوستان‌ها پیش‌بینی شود این قضیه چندان مورد توجه نبوده و آن طور که من بررسی کردم در بوستان‌های منطقه ۲۲ اندکی به این قضیه توجه شده در حالی که در همه پارک‌ها و بوستان‌ها ظرفیت مسیر دوچرخه را برای شهروندان دارد و خانواده‌ها در مسیر امن می‌توانند دوچرخه‌سواری کنند هم فضا به لحاظ ایمنی مناسب و هم هوا مساعدتر از سطح خیابان‌ها است

بنا نداریم که دوچرخه‌های اشتراکی را حذف کنیم

آیا تصمیم جدیدی در مورد دوچرخه‌های اشتراکی خواهیم داشت؟

دوچرخه‌های اشتراکی همچنان فعال است و علاوه بر معابر در بوستان‌ها و پارک‌ها قابل استفاده بوده و بنا نداریم که دوچرخه‌های اشتراکی را حذف کنیم.

شتاب فعالیت‌های عمرانی تهران در سال جدید

زمان اجرای افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی از فروردین ۱۴۰۱

روز گذشته در صحن شورای شهر افزایش ۲۵ درصدی کرایه‌های مترو و اتوبوس تصویب شد زمان اجرای افزایش نرخ کرایه‌ها دقیقا از چه تاریخی است؟

بر اساس مصوبه شورای شهر از فروردین ۱۴۰۰ افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌های اتوبوس و مترو قابل اعمال است ما در شورای شهر نهایت افزایش ۲۵ درصدی را برای نرخ کرایه مترو و اتوبوس در نظر گرفتیم. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ بلیت مترو برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی،‌خانواده شهدا، جانبازان و معلولان ۱۰۰ درصد رایگان در نظر گرفته شد.

 افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی مانند اتوبوس و مترو حداکثر ۲۵ درصد

تصمیم‌گیری در مورد نرخ کرایه‌های تاکسی به چه صورت است؟

در جلسه بعدی شورای شهر تهران افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی انجام می‌گیرد و نظر شورای شهر و مدیران شهری مربوطه حداکثر افزایش ۲۵ درصدی است ان‌شاءالله در سال آینده اتفاقات خوبی در حوزه نوسازی و بهبود وضعیت تاکسی‌های تهران را شاهد باشیم.

شتاب فعالیت‌های عمرانی تهران در سال جدید

علت تجمع رانندگان اتوبوس

در روزهای گذشته برخی از رانندگان اتوبوس در تهران که اکثرا مربوط به بخش خصوصی بودند تجمع‌هایی را در مقابل سازمان اتوبوسرانی داشتند آیا اعضای شورای شهر پیگیر مطالبات و دغدغه‌های رانندگان اتوبوس هستند؟

بله، رانندگان اتوبوس در بخش خصوصی از اتوبوسرانی و شورای شهر درخواست افزایش حداقل ۴۰ درصد کرایه‌ةای اتوبوس را داشتند تا بتوانند هزینه‌های تعمیر و نگهداری اتوبوس را داشته باشند که ما در شورای شهر با افزایش ۲۵ درصدی موافقت کردیم تا هم به مردم فشار وارد نشود و هم رانندگان آسیب نبینند.برای اورهال اتوبوس‌های پایتخت برنامه‌های زیادی دارم و از طرفی وام و تسهیلاتی را برای رانندگان اتوبوس در نظر گرفته‌ایم که ان‌شاءالله به زودی اخبار تکمیلی در این زمینه اعلام می‌شود و خبرهای خوشی برای رانندگان اتوبوس خواهیم داشت.

 راه‌حل برای مقابله با فرونشست در تهران

از فرونشست در تهران چه خبر؟ آیا شورای شهر راهکاری برای مدیریت این مساله در نظر گرفته است؟

ببینید در تلاشیم به یک راه‌حل برای مقابله با فرونشست در تهران دست پیدا کنیم مساله فرونشست یک بحث گسترده‌ای با سابقه‌ای طولانی در بسیاری از مناطق جهان است اما برخی این مسئله را طوری عنوان می‌کنند که گویا این پدیده تنها در ایران اتفاق افتاده است.به هر حال شرایط فرونشست برای تهران پیش آمده و از دشت ورامین به سمت تهران پیش می‌رود اما می‌توان این  مسئله را مدیریت کرد. تهران معروف به شهر هزار چشمه و هزار قنات بوده و حدود ۷ رودخانه فعال در آن وجود دارد که البته دبی آن به حدود یک‌صدم کاهش یافته است و مسیرهای قنات می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند که آب‌های زیرزمینی را حفظ کنیم. طرح سراسری فاضلاب شهری نیز با جمع‌آوری فاضلاب به تشدید فرونشست کمک کرده است و آبِ زیر پای ما را جمع و از شهر خارج می‌کند. باید با اجرای طرح‌های بازچرخانی آب به بازگرداندن آب به زمین کمک کنیم.

شتاب فعالیت‌های عمرانی تهران در سال جدید

بدهی‌های شهرداری تهران در برخی بخش ها به  یک دهم رسید

از بدهی‌های شهرداری تهران چه خبر؟

هنوز گزارش تکمیلی در این راستا به ما اعلام نشده بررسی‌های لازم در حال انجام است که میزان بدهی‌های واقعی احصاء شود ولی خوشبختانه برخی از این بدهی‌ها کاهش یافته مثلا در حوزه بیمه تا یک دهم بدهی‌های شهرداری ریزش داشته این در حالی است که تصاعدی برخی از بدهی‌ها در حال افزایش بود ان‌شاءالله پس از کارهای کارشناسی و حقوقی گزارش مفصلی در این زمینه به شورای شهر ارائه می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس