کد خبر 1342219
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
چینی‌ها فناوری می‌آورند؛ ایرانی‌ها می‌سازند

موضوع استفاده از فناوری شرکتهای چینی و ترک در طرح نهضت ملی مسکن، بار دیگر مورد تاکید معاون وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت؛ اما وی گفت که ۱۰۰ درصد پروژه‌های مسکن توسط شرکت‌های داخلی اجرا خواهد شد.

به گزارش مشرق، مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله رستم قاسمی ـ وزیر ـ و معاون او محمود محمودزاده قبلا گفته بودند که مذاکراتی با شرکتهای چینی و ترکیه‌ای برای بالا بردن تکنولوژی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن انجام شده است. این مساله نیز عنوان شد که در صورت ارتقای فناوری ساخت، امکان کاهش ۳۰ درصدی قیمت تمام شده وجود دارد.

در این زمینه گفته می‌شد که به دلیل تحریمها می‌توان از امکان تهاتر نفت با شرکتهای خارجی استفاده کرد؛ موضوعی که محمدهادی سبحانیان ـ معاون وزیر اقتصاد ـ نیز امروز در جریان یک همایش به آن اشاره کرد.

همچنین محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ـ در حاشیه هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تحت عنوان مسکن؛ پیشران تولید اعلام کرد: مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن با هدف انتقال تکنولوژی است. بدین معنا هیچ ساخت و سازی در کشور توسط شرکت‌های غیر ایرانی انجام نمی‌شود. در احداث تمامی واحدهای موجود طرح (۵۴۰ هزار واحد از طرح قبلی مسکن به اضافه ۳۲۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن) ۱۰۰ درصد پروژه‌ها توسط سازنده‌های داخلی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که در شهرهای کوچک به ویژه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در جاهایی که امکان تامین زمین وجود دارد اراضی به گروه‌های ساخت واگذار ‌شود و خود مردم اقدام به ساخت ‌کنند. صرفا در جاهایی که بیشتر از ۱۰ واحد است و نیاز به سازنده حرفه‌ای دارد با فراخوان از سازندگان حرفه‌ای، پیمانکاران و تعاونی‌های خوشنام دعوت خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی تاکید دارد که ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن با سود حداقلی انجام شود تا منافع متقاضیان حفظ شود. وزارت راه این تضمین را داده است که سازندگان مشارکت کننده در اجرای طرح متضرر نشوند و  قیمت پایه بر اساس فهرست بها و یا نظام فنی اجرایی کشور استخراج شده و بر اساس آن اقدام خواهد شد.

بنابراین گزارش، ۱۹ مهرماه امسال یکی از نمایندگان مجلس از مذاکره با چین برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید و تامین مسکن خبر داد. این جمله کوتاه اقبال شاکری که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها ایجاد کرد، واکنش رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس ـ را در پی داشت که ضمن مخالفت با مذاکره وزارت راه و شهرسازی با چینی‌ها برای ساخت انبوه مسکن در ایران بیان کرد با وجود ۵۰۰ هزار مهندس عمران در کشور، توان ساخت یک میلیون مسکن در ایران وجود دارد.

پس از این موضع‌گیری‌های متفاوت، تصور بر این بود که حضور چین در ایران برای خانه‌سازی منتفی است. اما در ادامه، رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ بر مذاکره با چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران صحه گذاشت، البته نه برای ساخت بلکه برای ورود تکنولوژی.

همچنین از اوایل مردادماه موضوع صنعتی‌سازی توسط وزارت دفاع آغاز شده است. قرار است این وزارتخانه ۱۰۰ هزار واحد را به روش صنعتی در قالب توافقنامه با وزارت راه و شهرسازی بسازد. واحدهای این طرح قرار است مدت اجرای پروژه را از ۳۶ ماه به شش ماه برساند و عمر مفید ساختمانها از ۲۵ تا ۳۰ سال به بالای ۱۰۰ برسد. در این زمینه علی‌اکبر سلیمانی ـ معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع  ـ اعلام کرد که با استفاده از توان دانشمندان جوان این ایده را به یک محصول بومی تبدیل کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • US ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    28 1
    حتما فناوری جدید بیارید واقعا ساخت مسکن با این روش قدیمی اشتباه و پر هزینس
    • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      1 1
      برای امتحان در یک منطقه کوچک صددرصد کار رو بدهند به شرکت های خارحی و تنها کارگرش ایرانی باشد نه پیمانکارش بعد نمونه کار را مشاهده کنند.
  • سیدمرتضی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    8 4
    این شرکتهای ترکی بعضیهاشون به تعهداتشون در مسکن مهر هنوز عمل نکردن چطور باز قرارداد میبندن باهاشون اخه
  • امیرحسین IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    7 1
    هرچه زودتر فناوری و تکنولوژی چین بیاد ایران بهتره،که قیمت مسکن پایین بیاد چون بین چهل تا شصت درصد نقدینگی و فناوری جدید و شهرسازی درست می‌تونه کنترل کنه
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    14 4
    آخه ترکیه چه تکنولوژی داره که بخواد بیاره؟ تو همین طوفان چندماهه اخیر در ترکیه برید کلیپ هاش رو ببینید چطوری خونه و مغازه و حتی پل از جا کنده میشه. آخه خونه چوبی دیگه چه تکنولوژی داره. خدا خودش شانس بده ، سود و پورسانت...
    • TR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      1 6
      طوفان چه ربطی به تکنولوژی داره طوفان تو امریکا هم باعث خرابی پول و خونه شده در ضمن شرکت های ترکیه تو اکثر کشور دارن خونه سازی می کنند مشکل اصلی تو تکنولوژی نیست مشکل تو نژادپرستیه
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      1 2
      راست میگه ترکیه و تکنو لوژی ؟ بنّا و معمارهای سنتی خودمون از اونا توی تکنولوژی جلوترند . بحث نژاد پرستی هم مال پان ترکیست هاست . ما و هموطنات ترک زبانمان همه ایرانی هستیم و مسلمان . والسلام
  • وطنی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    4 0
    به جای این کارها،شرایط را برای متقاضیان راحتتر کنید تا بتونن صاحب خانه شوند،هر سه،چهار ماه از کجا چهل میلیون بریزیم به حساب با این تورم
  • علی بهبودی IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 3
    چینی ها آشغال می آرند و آقا زاده ها بااین آشغالها با جان ملت بازی میکنند و در این آشغال بازی سود کلانی عاید شان میشود
  • عالباتندسن IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 2
    ایران از چینی ها آشغال می آرند و آقا زاده ها بااین آشغالها با جان ملت بازی میکنند و در این آشغال بازی سود کلانی عاید شان میشود
  • جاویدایران NL ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    4 2
    شرکت های چینی بله چون حالا سطح تکنولوژی چین حتی گاهاً از امریکا هم برترهست، اما شرکت های ترک که خودشون تکنولوژی رو از اروپا گرفتن چه منفعتی برامون داره؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      شرکت های ترکیه ای در بسیاری از کشورهای جهان ساخت و ساز ها را انجام می دهند ترک ها با همین تکنولوژی صنعت ساختمان سازی عراق و اربیل را از دست شرکت های ایرانی خارج کردند. فهم درست باعث درک درست می شود نگرش کورکورانه بیشتر از همه به خودت آسیب می زند موفق باشید
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 0
    تجارت همینه.ما داد می‌زنیم اونا فروش میکنن.این یعنی برد برد!
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 0
    اصل کار همون فناوریه وگرنه عملگی که کاری نداره
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    شرکت های دانش بنیان که 100 درصد وارد میکنند و کارشون شده کپی زدن حالا ببینیم که شرکت‌های داخلی چطوری کپی چینی و ترک به زیبایی تمام اجرا میکنند
    • حمید IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      من در تبریز یک واحد آپارتمان خریدم که از تکنولوزی ترکیه در سال ۹۰ استفاده کردن و ساختن.باور کنید چنان سازه ای ساختن که شاید نمونش رو تو ایران اصلا نشه پیدا کرد برای نمونه نمای زیبا و عایق نما دارای ۲ لایه فوم مختلف و یک لایه سیمان مخصوص ضد رطوبت و یک لایه که لایه آخری هست دقیقا نمیدونم اسمش چیه که جمعا میشه ۴لایه جهت عایق کاری نما. لوله ها وشیرالات متفاوت که من نمونش رو جایی ندیدم.دیوارش چنان محکم هست که واسه زدن پیچ به دیوار مجبور شدیم از دریل صنعتیه بزرگ استفاده کنیم و صدها مزایای دیگر که دیگه نمیخام بیشتر از این وقت هموطنام رو بگیرم. با تشکر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس