کد خبر 1342180
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
درباره یک توئیت تهمت‌آلود سیاسی/ رادیکالیسم زوج رسایی- تاج‌زاده چگونه کار می‌کند؟

مشابه حمید رسایی در طرف مقابل را می‌توان مصطفی تاج زاده عضو تندروی جبهه اصلاحات دانست؛ دو طیفی که اگرچه به لحاظ ظاهرسیاسی باهم فاصله دارند اما به لحاظ کارکردی تقریباً یک نتیجه را موجب می‌شوند.

به گزارش مشرق، در هفته گذشته دو موضوع در فضای رسانه‌ای کشور بازتاب گسترده داشت و هرکدام موجی از واکنش‌ها را برانگیخت. اولی انتشار فایل صوتی مکالمه سردار جعفری فرمانده کل سابق سپاه با سردار ذوالقدرنیا معاون اقتصادی وقت این نهاد درباره فساد در مجموعه‌ای به نام هلدینگ یاس بود و دیگری اظهارات نوشین معراجی نویسنده فیلم سینمایی «نمور» در نشست خبری جشنواره فجر که به نحوی از سخنان او انکار عقد شرعی برای محرمیت برداشت می‌شد.

حال روز گذشته حمید رسایی نماینده سابق مردم تهران در مجلس با انتشار توئیتی نوشته است که: "معتقدم علیرغم موضع‌گیری به هنگام وزارت ارشاد و دبیرخانه جشنواره درباره اظهارنظر غلط یکی ازاهالی سینما، پررنگ شدن موضع‌گیری درباره حواشی جشنواره فیلم فجر توسط دلسوزان مذهبی صاحب تریبون، محصول عملیات‌روانی یک اتاق فکر بولتن‌ساز و امنیتی است تا موضوع حواشی فایل صوتی به حاشیه برده شود. "

درباره این نوشته آقای رسایی می‌توان چند نکته را یادآور شد:

۱- اینکه یک دستگاه امنیتی بخواهد عده‌ای را برای یک عملیات روانی- آنهم برای به حاشیه بردن مطالبه به حق دیگر- گسیل بدارد قطعاً مذموم است اما آیا نویسنده توئیت مدرکی دال بر این موضوع دارد؟ آیا این توهم توطئه نیست که یک سخنران مذهبی، که برای اولین بار نسبت به این مسئله شرعی واکنش نشان داد، بدون آنکه بخواهیم کیفیت واکنش او را تحلیل کنیم- و یا ائمه جمعه و اعضای جامعه مدرسین را بدون هیچ استنادی بازی خورده یک نهاد امنیتی بدانیم؟ آیا به روش خود آقای رسایی نمی‌توان همچون بومرنگ همین اتهام را متوجه آقای رسایی کرد؟ آیا نمی‌توان به روش رسایی گفت که وی نیز از طرف یک سری اهالی شبه فرهنگی ولی با ذهنیت امنیتی مامور شده باشد که مسئله فایل صوتی را برای یک سری منفعت‌طلبی‌های سیاسی به گونه‌ای دیگر بازخوانی کند؟

۲- اینکه مردم باید در جریان ماجرای فایل صوتی قرار بگیرند حرف غلطی نیست، اینکه نحوه واکنش به صحبت‌های خانم معراجی را هم بررسی و حتی نقد کنیم نیز در فضای گفتگوی اجتماعی امر مذمومی نیست، امّا غیر از برخی محافظه‌کاری‌ها و عدم ارتباط صحیح با افکارعمومی در توضیح مسائل، یکی دیگر از مشکلات و معضلات که در این امور اختلال ایجاد می‌کند چیست؟ این امر قطعاً چیزی جز رادیکالیسم نیست. رادیکالیسم روی دیگر سکه محافظه‌کاری است و از جهاتی بسیار سمّی‌تر و مذموم‌تر از آن است.

رادیکالیسم به این نحو ظهور می‌کند که به جای پرداخت صحیح به مسئله، از یک سو مسائل را در بستر درستی تحلیل نکنیم و به دلیل ضعف در بینش به نوعی به مسائل ورود کنیم که جای جلّاد و شهید اصلی تغییر کند؛ مثلاً به ماجرای فایل صوتی به نحوی بپردازیم که به جای شفاف‌سازی واقعی و حقیقی مسئله، خواسته یا ناخواسته در سوی تقویت‌کنندگان و مدافعان شنیع‌ترین گروهکها مثل جریان نفاق و دیکتاتورترین رژیم‌ها مثل سعودی قرار بگیریم و به بخشی از پروژه ایران اینترنشنال تبدیل شویم.

و یا آنقدر اسیر احساسات و منفعت‌طلبی‌های شخصی خود در سیاست شویم که برای مطامع کوتاه‌مدت گاف‌های بزرگ راهبردی بدهیم و در جنایت جانیان-ناخواسته و یا خواسته- شریک شویم.

۳- حمید رسایی و مصطفی تاج‌زاده که خود را ظاهراً  متعلق به دو سوی کاملاً متفاوت سیاست در ایران می‌دانند، نمادهای برجسته‌ای از این رادیکالیسم در کشور هستند. این دو -اگرچه از دو نقطه نظر متفاوت- امّا معمولاً امور را به نحوی پیش می‌برند که یک مقابله ملّی میان ایران و دشمنانش، غالباً به یک نزاع و کشمکش بی‌حاصل داخلی تبدیل شود؛ تاج‌زاده بسیار بیشتر و البته رسایی نسبتاً کمتر، به نوعی در موضوعات ورود می‌کنند که طرفی که قسر در می‌رود و نجات می‌یابد همان دشمن یا رسانه‌ی متعلق به اوست که برای او چندان اصلاح‌طلب و اصولگرای واقعی تفاوتی نمی‌کند بلکه او دشمن هر دوی آنهاست.

در همین ماجرای فایل صوتی نیز تاج‌زاده طبق معمول نیروی توزیع‌گر و خدمه‌ی سیاسی رسانه سعودی و آمریکایی بود -که البته از او چندان عجیب نیست-؛ تاج‌زاده‌ای که در نزاع میان داعش و سپاه پاسداران نیز بیشتر به نفع منافع داعش غش می‌کرد و عملکرد نیروی قدس در مقابله با آن گروه تروریستی را نقد می‌کرد، این بار هم ترک عادت نکرد. اما به نظر می‌رسد آقای رسایی به دلیل اختلاف عمیقی که با آقای قالیباف دارد چندان ناشاد نمی‌شود که آن فایل صوتی از زاویه غلطی در کانون مباحث قرار بگیرد؛ حال اگر در این بین، غیرعاقلانه و غیرمنصفانه، افراد بی‌گناه هم مقصر جلوه داده شدند و یا به شبهات ناصحیح دیگر نیز دامن زده شد، احتمالاً مسئله‌ای برای آقای رسایی ایجاد نمی‌کند!

۴- آقای رسایی پیشتر هم در ماجرای نامه شهید حاج قاسم سلیمانی به حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری‌اش نشان داده بود نمی‌تواند در قامت یک سیاستمدار کاملاً معقول و منصف عمل کند. در سال ۹۷ و در جریان یکی از نادر سخنرانی‌های جدی و قاطع آقای روحانی علیه آمریکا  که تهدید کرد ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد، حاج قاسم سلیمانی که از قضا اختلافات جدی با آقای روحانی داشت، اما از سر درک درست سیاسی، نامه تشکری به روحانی نوشت. امّا حمید رسایی در توئیتی حاج قاسم را تلویحاً کم‌بصیرت دانست و اقدام او را به دست بوسی ابوموسی اشعری متهم کرد! او در این توئیت توهین آمیز نوشت: "به تاریخ که نگاه کنیم امثال اشعث کندی و ابوموسی اشعری یک عمر به امام علی (ع) خون دل دادند، یکی دوبار هم در حرف و نه در عمل، مواضع درست داشتند، اما مالک اشتر برای دستبوسی از آنها دستپاچه نشد. " در حقیقت عدم درک عمیق سیاست و غلبه احساسات و عواطف بر عقلانیت، مانع از آن می‌شد و در موارد دیگری هم مانع می‌شود که رسایی گام‌های دقیقی در سیاست بردارد.

۵- آنچنانکه تاکید شد، چه در ماجرای فایل صوتی و چه در مورد صحبتهای خانم معراجی و نیز درباره هر پدیده سیاسی اجتماعی دیگری، شفافیت، سخن گفتن درست با مردم و جامعه، عقلانیت و توجه به مصلحت‌های کلان همه مردم، جزو اصول اصلی است. امّا معمولاً آنچه بیش از هرچیز در این زمینه اختلالات جدی  ایجاد می‌کند و مسائل را از مسیر اصلی خود دور می‌کند، رادیکالیسمی است که خود را در قالب عدم عقلانیت و همچنین مقدم دانستن مطامع و منفعت‌های کوتاه مدت سیاسی خود بر مصلحت‌های عمومی و ملّی نشان می‌دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    6 2
    باشه
    • تک سوار DE ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      20 11
      دقیقا. نمی دونم چرا جذب حداکثری شامل حال افرادی مثل رسایی نمی شه ولی شامل حال روح الله زم بارها شد!!! کلا همه رو حل میدید بریزن. راستی اگه رسایی مشابه تاجزاده هست چرا تو رسانه آتون هم نمودار که تاجزاده رو بازنشر می کنید رسایی رو نشر نمی دید؟
    • DE ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      6 3
      ایران از معدود کشورهاییست که خلاف در آن مقرون بصرفه است ۳۲ سال اصلاحات و حزب اشرافی اشرفی زد دمار از رورگار مردم درآورد و جیبشان را پر کردند دریغ از یک ذره شرم و حیا و غیرت که خجالت بکشند و توبه کنند تازه دوقرت و نیمشان باقیست و طلبکار هم شده اند . فقط مواظب باش دوبله پارک نکنی خودرو توقیف و با جراثقال حمل به پارکینک ضبط گواهینامه و هزار بدبختی ولی خلاف های میلیاردی و ضررهای تریلیاردی بزن به کشور تازه میشی صد آفرین و به آفرین و صد بارک الله. حالا هم خلافکارها و اراذل و اوباش سیاسی اقتصادی دنبال زمینه صاف کردن برای آشتی ملی هستند تا بتوانند کنتورهای خود را صفر کنند و از چنگ قانون بگریزند. و از فردای روز‌آشتی صاحب بز و بُزدزد هر دو در یک کفه ترازو قرار میگیرند و دزد میشود دامنش پاک و پرونده اش آک .
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      12 6
      رسایی چه بخواهد و چه نخواهد به همراه امثال تاج زاده مانند دو لبه ی یک قیچی عمل می کند
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    37 16
    یه خورده انتقاد پذیر باشید. رسایی حرف درستی زده
    • DE ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      4 8
      چی چی رو درست گفته. اقای رسایی هم داره برای خودش الکی داستان می بافه! روسیاهی برای انترنشناله. اقای رسایی بصیرت هم خوب چیزه.
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    13 16
    حمید رسایی کیه ؟
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      7 3
      همونی که چندسال قبل گوشی ایفون داشت
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    13 33
    رفتار ، عملکرد و موضع گیری های افرادی چون آقای رسایی باعث دین گریزی جوان این مرز وبوم و کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی مردم شده است ! انشاء الله که بخود آیند !
  • US ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    34 12
    اتفاقا آقای رسایی بارها نشان داده اند که مواضع بسیار دقیق و با بصیرتی در جبهه مدعیان انقلابی داشته اند
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      1 6
      مواضع رسایی دقیق است?! وصیت سردار سلیمانی برای حفظ وحدت رو بخونید, نامه شهید سلیمانی به حسن روحانی کاملآ در جهت وحدت بود. ویل دورانت هم در این رابطه صحیح گفته "هیچ قومی نابود نشد مگر اینکه ابتدا از درون نابود شده باشد" نامه سردار مظلوم معادلات زیادی رو در غرب به هم ریخت. این موضوع رو هرکسی متوجه نمیشه.
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    10 10
    ابراز وجود
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    18 6
    اون خانم اشتباه بزرگی کرد و چند بار هم عذرخواهی کرد اما اصولا نه ایشان را کسی میشناخت و نه این فیلم در جامعه به صورت گسترده دیده شده بود
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    10 4
    برخی ها از موضع گیری های خاص و شاذ نون میخورند
  • رضا IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    17 5
    آخرالزمان زمان الک شدن آدمهاست.
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 16
    رسایی توچرا!؟
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 16
    قبلا شنیده می شد محمود احمدی نژاد با خاتمی همنوا و همکار شده اند . دور از انتظار بنظر می رسید . اما می بینیم مانند دو لبه قیچی اعوان و انصار آنان . بر علیه مصالح نظام عمل می کنند . با تاسف بسیار . دنیا و قدرت طلبی . اشخاص زا از مسیر اصلی دور می سازد . الحمداله اشراف و شناخت و در میدان بودن مردم . اجازه . سوءاستفاده به احدی را نمی دهد
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 0
    چه خبر
  • وحید IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    7 19
    آقای رسایی انسان شریفیست اما اگر فتیله غضب را پایین بکشد مثل چراغ نفتیهای قدیم خودش و دیگران را آتش نمیزند.
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      12 0
      غضب وقتی بد است که برای نفس باشد. اما غضب برای خدا و مبارزه با دشمنانذ خدا بالاترین اعمال و فضایل است.
  • فرزاد IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 1
    چی بگم
  • داود IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    10 15
    با آقای رسایی مخالفم
  • داود IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    7 5
    بو میده
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    10 0
    حرف آقای رسایی را قبول ندارم اما مقایسه ایشان با تاجزاده نهایت بی انصافی است. برای تسنیم متاسفم!
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      0 0
      رسایی تندرو هست
  • حسین IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    14 5
    اتفاقا اقای رسایی از جمله سیاستمداران مطلع و با بینش عمیق هستن. خیلی قبولش دارم
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    9 4
    چه عجب رسایی هم یه حرف حساب زد. حالا آب را بریزین همونجا که اوس محمود گفت
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      4 0
      صرفنظر از این ماجرا، اوس محمودتون الان همونجایی داره آب میریزه که اوس رحیم زخمی کرد!!
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 4
    یکی از اشکالات جدی در کشور ما بدلیل مظلومیت نظام اسلامی علیرغم اقتدار هر کس وارد میدان شد و دم از انقلاب اسلامی زد او را بزرگ میکنیم در حالی که اینها واقعا شخصیت حقیری دارند امثال علی مطهری کع خود انقلابی ها او را وارد مجلس کردند و امثال این حمید رسایی که اگر حرف نزند بسیار بهتر هست و اگر به رفتار و مواضع ایشان در لحظات خاص نگاه کنید تاجزاده نزدش شرف دارد
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      شما هم اگر حرف نزنی احتمالا بهتر است
  • رحیم IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 9
    متاسفانه از این اظهارات نظرهای شخصی کم نداریم. یکی دانستن نتایج اظهارات تاج زاده و رسایی درسته
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 2
    به طور کلی با آقای رسایی موافق نیستم ولی در مورد توییت درباره حاج قاسم، رسایی حاج قاسم را مالک اشتر معرفی کرد نه ابوموسی اشعری.
  • US ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 4
    احسنت به تسنیم؛ واقعاً درست و دقیق گفته؛ امثال رسایی جز زشت کردن چهره انقلابی ها چه کاری دیگه ای انجام دادن؟ دقیقاً با امثال تاجزاده دو لبه یک قیچی هستند؛ با دو پوشش متفاوت اما با یک ماموریت و یک کنش یکسان در بزنگاه ها
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 1
    بله آقای رسائی بعضی اوقات اشتباه واکنش میدند اما نباید با مثل تاجرزاده کنار هم قرار داد قطعا
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    4 0
    تسنیم خودت زنی نکن
  • محمد IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 3
    ماجرای فایل صوتی مال ۲سال قبل محاکمه هم شدن معلومه رسایی برای دشمن کار میکنه
  • رضا IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 5
    خدا ميدونه من از اون اولش هم رسائى رو انسان صادق و با بصيرتى نميدونستم ، چنان با غيض و غضب و حق به جانب حرف ميزد و موضع ميگرفت كه هركى ريشه شو نميشناخت ميگفت لابد از آسمون نازل شده ، بيسوادى و بى بصيرتى و همچنين كم ظرفيتى در اكثر مواضعش مشهود بود منتها اكثراً ادا درمياورد بود ، سر كار اومدن اوس محموت براى عده اى مثل او يه موقعيت بينظير بود كه تونست با افراط و تندروى خودشو در جامعه مطرح كنه اما چون حرف حسابى نداشت و نظراتش را بدون دليل و توأم با عصبانيت مطرح ميكرد از طرف مردم طرد شد !
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    7 0
    چقدر راحت با تریلی از روی هم پیمانانتان رد می شوید.
  • حامد IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    7 1
    اقای رسایی از دلسوزان واقعی نظام وانقلاب هستند تعجب میکنم ازمشرق که واقعا باتاج زاده مقایسه شده.شدیدا متاسف شدم.
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 2
      دلسوز نظام گوشی لاکچری نمی خرد و به گفته هایش عمل می کند
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      گوشی ایفون قدیمی گوشی لاکچری نیست
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 0
    با این چرندیات اذهان مخاطب را منحرف نکنید حتی اگر این نوار شایعه باشد بايد کاملا برسی شود تا واقع مشخص شود. قیاس تاجزاده و رسایی و... بدور از حق طلبی و مواضع انقلابیست. صادق و به خداوند ایمان اصیل داشته باشید
  • نیما IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    حمید رسای مظلوم نیست و نمی تواند همه موضوعاهش درست باشد شاید این موضوع غلط بوده باشد ولی یک موضعه انقلابی فراماسون دانستن کلید حسن روحانی است
  • عبدالله IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    آقای رسایی از خر شیطون بپر پایین .تندروی عاقبت خوبی نداره. خیلی ها بودن بخاطر تندروی از راه اصلی و خط مستقیم و ولایت خارج شده و الآن دشمن شاد حرف میزنندودر خط دشمن حرکت میکنن.و عملا به یکی از مهره های دشمن تبدیل شدن.ما که برات دعا میکنیم از این مسیر تند روی نجات پیدا کنی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس