کد خبر 1342109
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
«حسان اللقیس» که بود و چگونه ترور شد؟

«حسان اللقیس رئیس بخش فن‌آوری و تسلیحات و ارتباطات از راه دور و پهپاد حزب‌الله بود و همین مسئولیتش باعث شد که او بیشترین ارتباط را در ایران با نیروی هوافضای سپاه داشته باشد.»

به گزارش مشرق، سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰ شب، ۲ مامور مخفی مجهز به سلاح‌های کمری، با ۵ گلوله ۹ میلی متری یک مرد را در ضاحیه جنوب بیروت ترور کردند.

این مرد یکی از مهمترین افراد تحت تعقیب اسرائیل و مغز متفکر حزب‌الله لبنان، حسان اللقیس بود.

«حسان اللقیس» که بود و چگونه ترور شد؟

در بین توانمندی‌های حزب‌الله، ناشناخته‌ترین حوزه، «قوای هوایی» است. حزب‌اللهی که یک روز از کمترین تسلیحات برای جنگیدن برخوردار بود، حالا نه تنها به موشک و «پدافندهوایی»، بلکه به هواپیماهای بدون سرنشین با توانایی بالا هم مجهز شده است.

۱۰ سال قبل، اولین نشانه‌ها از تجهیز حزب‌الله به هواپیماهای بدون سرنشین، با یک غافلگیری بزرگ برای اسرائیل نمایان شد:

یک پهپاد از نقطه‌ای نامعلوم وارد سرزمین‌های اشغالی شد و مسیر ۳۰۰ کیلومتری را در عمق فلسطین اشغالی طی کرد، بدون اینکه هیچ کدام از سیستم‌های عریض و طویل اسرائیل ازجمله گنبدآهنین آن را دیده باشند.

این در حالی بود که حریم عملیاتی اسرائیل، منطقه‌ نفوذ و سیطره پدافند دفاع هوایی اسرائیل بوده که بالغ بر ۱۵۰ کیلومتر در عمق دریا است.

«حسان اللقیس» که بود و چگونه ترور شد؟

تصویر گرافیکی از عملیات پهپاد ایوب در سرزمین‌های اشغالی

پهپاد ناشناخته پرواز خود را بر فراز ناوگان‌های حاضر در مرز دریایی فلسطین اشغالی ادامه داد، جایی که ناوگان‌های آمریکا، کشورهای غربی و اسرائیل حضور داشتند که همگی برای دفاع و محافظت از حریم اسرائیل فعالیت می‌کنند.

پهپاد ایوب توانست بدون شناسایی شدن، تمام ردیاب‌ها و رادارهای اسرائیل را پشت سر گذاشته و حتی پرواز و جمع آوری اطلاعات بر فراز سکوهای نفتی اسرائیل را نیز از دست نداد.

نکته جنجال برانگیز این بود که این پهپاد توانست از سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» که در سرتاسر مرز نوار غزه مستقر شده بدون شناسایی عبور و بر فراز مهمترین پایگاه‌های نظامی اسرائیل پرواز کرده و عملیات شناسایی خود را انجام دهد.

در مرحله آخر از این سناریوی حزب‌الله، پهپاد ایوب خود را تا نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونا در عمق صحرای نقب رساند و در این منطقه بود که وجود آن شناسایی شد.

درحالیکه بسیاری معتقد بودند این پهپاد روسی است، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که این پهپاد با استفاده از فناوری ایرانی ساخته شده، مونتاژ متخصصان حزب الله است و اسم آن «ایوب» است.

شهید «حسین انیس ایوب» یکی از فرماندهان و پایه گذاران قوای هوایی حزب الله بود که در چهارم مارس سال ۱۹۹۶ در جریان اجرای آخرین عملیات [هوایی] استشهادی حزب الله علیه اشغالگران به شهادت رسید.

«حسان اللقیس» که بود و چگونه ترور شد؟

سمت راست شهید حسان اللقیس؛ سمت چپ شهید حسین ایوب

دقت کنید: در «سال ۱۹۹۶»؛ یعنی توانایی هوایی حزب‌الله چیزی نزدیک به ۳ دهه سابقه دارد.

حسین ایوب معروف به «ربیع» در زمان شهادت تنها ۲۴ سال داشت و دوست صمیمی شهید «حسان اللقیس» بود که این روزها دوباره نامش بر سر زبان‌ها افتاده است.

حسان اللقیس یکی از مهمترین افراد تحت تعقیب اسرائیل و دوست دوران کودکی نصرالله بود که در کنار افراد دیگری نظیر عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین از مغزمتفکران حزب‌الله به حساب می‌آمد.

«حسان اللقیس» که بود و چگونه ترور شد؟

در کنار سید حسن نصرالله

در جریان جنگ ۳۳روزه، صهیونیست‌ها برای کشتن حسان، اقدام به بمباران ساختمانی در منطقه الشیاح کردند اما او دقایقی قبل آنجا را ترک کرده بود. در این حمله، علیرضا پسر ۱۸ ساله حسان شهید شد.

در جریان همان جنگ، خودرو او در منطقه مسیحی نشین نزدیک ضاحیه با دو فروند موشک هدف قرار گرفت اما از این ترور نیز جان سالم به در برد.

«حسان اللقیس» که بود و چگونه ترور شد؟

شهید علیرضا اللقیس

حسان اللقیس از یک خانواده ثروتمند و تحصیل کرده رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه آمریکایی بیروت بود که مثل بسیاری از مبارزین شیعه لبنانی ابتدا در جنبش امل عضویت داشت و بعدا به همراه عده‌ای دیگر، از بنیانگذاران حزب‌الله شد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، حسان اللقیس رئیس بخش فن‌آوری و تسلیحات و ارتباطات از راه دور و پهپاد حزب‌الله بود و همین مسئولیتش باعث شد که او بیشترین ارتباط را در ایران با نیروی هوافضای سپاه داشته باشد و بعد از شهادتش تصویرش در کنار تصویر شهدای هوافضای سپاه نقش ببندد.

«حسان اللقیس» که بود و چگونه ترور شد؟

نمایشگاه پهپادی نیروی هوافضای سپاه/ از راست: شهیدان حسان اللقیس، احمد کاظمی و عماد مغنیه

رونن برگمن نویسنده اسرائیلی در کتاب خود (برخیز و اول تو بکش) می‌گوید: «لقیس شروع به ساخت یک سری طولانی از انبارها و سیلوهای موشکی در جنوب لبنان کرد. این انبارها و سیلوها چنان ماهرانه استتار شده بودند که اطلاعات اسرائیل هرگز متوجه آنها نشد.»

به گفته برگمن، «اسرائیل هیچگاه از میزان سلاح‌های مرگباری که جمع‌آوری شده بودند نیز به طور کامل آگاه نشد و بر اساس یک ارزیابی، حزب الله تا سال ۲۰۰۳ بزرگترین زرادخانه ای را که تا آن زمان یک نیروی چریکی در اختیار داشت، کنترل می‌کرد.»

حمید داودآبادی نویسنده ایرانی و از دوستان نزدیک حسان اللقیس هم می‌گوید: «ابوعلی (حسان اللقیس) فارسی را بسیار روان صحبت می‌کرد به طوریکه در دیدار با رهبر انقلاب (کمی بعد از جنگ ۳۳روزه)، آقای خامنه‌ای از او می‌پرسد، شما ایرانی هستید؟ در این دیدار که سید حسن نصرالله و عماد مغنیه نیز حضور داشتند، حسان اللقیس سخنگوی هیئت بود.»

«حسان اللقیس» که بود و چگونه ترور شد؟

در کنار شهید عماد مغنیه

ترور اللقیس بعد از عماد مغنیه، یکی از مهمترین ترورهای اسرائیل بود که برخلاف عمده موارد گذشته، این بار آنها مسئولیت ترور را هم برعهده گرفتند.

طی روزهای اخیر، حزب‌الله بار دیگر غافلگیری «ایوب» را این بار با پهپادی به نام «حسان» تکرار کرد.

این پهپاد توانست پس از ورود به عمق ۷۰ کیلومتری سرزمین‌های اشغالی، به مدت ۴۰ دقیقه بر فراز مناطقی نظیر الجلیل پرواز کند و بدون اینکه سیستم پدافندی صهیونیستها متوجه او شود، به سلامت به مبدا خود بازگردد.

«حسان اللقیس» که بود و چگونه ترور شد؟

این شکست، یک فاجعه ترسناک برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی بود که انتقادات سختی را متوجه سیستم پدافندی این رژیم خصوصا گنبدآهنین کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    21 2
    خودش به لقاالله پیوست. روح بزرگش به خدا پیوست اما دستاوردش امروز صهیونیسم و آبکش آهنین را به چالش های تحقیرگونه میکشد. این است رمز موفقیت مقاومت و اراده هایی خلل ناپذیر در راه حق . درود بر روحش. صلوات بر روح همه شهدای مقاومت و بویژه شهدای حزب الله لبنان.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    17 1
    چهره هایی که انگار بهشت هم برای آنها کم است. لبخندهایی از جنس لبخندهای بی ریایی که فقط در جبهه های 8 سال دفاع مقدس خودمان میتوان پیدا کرد. اللهم عجل کن لولیک الفرج.
  • ت IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    8 1
    طوبی لکم .خوشا به سعادتشان
  • تردست IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 1
    بنام حق تعالی خداوندمتعالی خیرتان دهد بااین گزارش های روح انگیز خستگی کاسته امید به آینده درجان تلؤلؤ میزند. خداوندمنان روح شهداء عظیم الشأن جبهه مقاومت را با اولیاء وصلحاء محشورفرماید.آمین
  • IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 1
    سلام بر شهیدان ، درود بر رزمندگان اسلام .
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 1
    روحش شاد یادش گرامی ، تنها راه نجات مقاومت و ایستادگی است همچون همین مردان بزرگ ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس