کد خبر 1341849
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
سویه فرعی اومیکرون خطرناک تر از سویه اصلی آن است

نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی در ژاپن نشان می دهد که سویه فرعی اومیکرون موسوم به BA.۲، نه تنها از سویه اصلی اومیکرون، BA.۱، مسری تر است، بلکه ممکن است باعث بیماری شدیدتر شود.

به گزارش مشرق، محققان می‌گویند: «تحقیقات چند مقیاسی ما نشان می‌دهد که خطر BA.۲ برای سلامت جهانی به طور بالقوه بالاتر از BA.۱ است.»

محققان در این مطالعه، همسترها را با BA.۱ و BA.۲ آلوده کردند. همسترهای آلوده به BA.۲ بیماری شأن با آسیب بیشتر به ریه و کاهش وزن بیشتر همراه بود. درحالیکه در آزمایش بر روی موش‌ها، که با هر دو سویه BA.۱ و BA.۲ آلوده شدند، نتایج مشابه بود.

در این مطالعه آمده است: «آزمایش‌های عفونت با استفاده از همستر نشان می‌دهد که BA.۲ بیماری‌زاتر از BA.۱ است.»

بر اساس این مطالعه، به نظر می‌رسد BA.۱ و BA.۲ هر دو از مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌های کووید ۱۹ دوری می‌کنند. اما تزریق دوز سوم واکسن (تقویت کننده)، احتمال بیماری را ۷۴ درصد کمتر می‌کند.

علاوه بر این، آنتی‌بادی‌های مونوکلونال درمانی که برای درمان افراد آلوده به کووید استفاده می‌شوند، تأثیر زیادی بر BA.۲ نداشتند.

محققان دریافتند که BA.۲ در برابر داروهای casirivimab و imdevimab تقریباً به طور کامل مقاوم بود و در مقایسه با ویروس اصلی B.۱.۱ ، در برابر داروی sotrovimab ۳۵ بار مقاوم‌تر بود.

به گفته محققان: «به طور خلاصه، داده‌های ما این احتمال را نشان می‌دهد که BA.۲ نگران‌کننده‌ترین سویه کروناویروس برای سلامت جهانی باشد».

در حال حاضر، هر دو سویه BA.۲ و BA.۱ با هم به عنوان Omicron شناخته می‌شوند و تقریباً غیرقابل تشخیص هستند. محققان معتقدند که BA.۲ باید به‌عنوان یک نوع نگران‌کننده منحصربه‌فرد شناخته شود و باید به شدت تحت کنترل درآید.

اگر سازمان بهداشت جهانی BA.۲ را به عنوان «سویه منحصر به فرد نگران کننده» به رسمیت بشناسد، از حروف یونانی برای نامگذاری آن استفاده می‌کند (مانند آلفا، بتا، دلتا و اومیکرون که برای نامگذاری سویه های قبلی استفاده کرد.)

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 2
    خدا لعنت کند ، صهیون _ آمریکایی را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس