کد خبر 1340799
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰
چرا مواد غذایی در یخچال فاسد می شوند؟

یخچال یکی از لوازم خانگی است که می تواند از مواد غذایی مختلف طی مدت زمان طولانی به راحتی نگهداری نماید.

به گزارش مشرق، به طور کلی قرار دادن مواد غذایی در یخچال موجب به تعویق انداختن سرعت فاسد شدن آن ها خواهد شد. اما در برخی مواقع ممکن است میوه و سبزیجات در یخچال دچار خرابی و فساد شوند که این مسئله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از عوامل تاثیرگذار بر روی فاسد شدن مواد غذایی درون یخچال به نحوه نگهداری از یخچال بستگی داشته و برخی دیگر نیز نشان دهنده خرابی قطعات مختلف یخچال است که هریک از آن ها باید به دقت بررسی شود. در صورتی که شما نیز به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید که چرا مواد غذایی در یخچال فاسد می شوند؟ می توانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فهرست

علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال
فاسد شدن مواد غذایی به دلیل عدم تنظیم دمای یخچال
باز و بسته کردن مداوم درب یخچال
قرارگیری مواد غذایی در کنار یکدیگر
فاسد شدن مواد غذایی به دلیل خرابی ترموستات
خرابی لاستیک دور درب یخچال
استفاده از ظروف نامناسب در یخچال
نتیجه گیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

به طور کلی در زمینه علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می توان دلایل متعددی را مطرح نمود که هریک از آن ها مربوط به بخش های مختلف دستگاه و نحوه استفاده از آن است. در ادامه به چندین مورد از مهمارین دلایل خرابی مواد غذایی مختلف در یخچال اشاره خواهیم کرد:

فاسد شدن مواد غذایی به دلیل عدم تنظیم دمای یخچال

یکی از مهمترین دلایلی که می تواند منجر به فاسد شدن میوه و سبزیجات در یخچال شود، این است که دمای مناسب برای نگهداری میوه ها و سبزیجات در دستگاه تنظیم نشود. از این رو برای اینکه بتوانید اقدام به جلوگیری از فساد مواد غذایی در یخچال خود نمایید، باید دمای دستگاه را به درستی تنظیم نمایید. به طور کلی دمای استاندارد یخچال و فریزر در روزهای زمستان و تابستان به یکدیگر متفاوت است و باید دما را براساس شرایط محیطی و آب و هوایی تنظیم نمود. در زمستان بهتر است دمای یخچال را +۴ در نظر گرفته و در تابستان نیز دمای یخچال خود را بر روی +۳ و دمای فریزر را +۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. دقت داشته باشید که گرم بودن بیش از اندازه فضای داخلی یخچال می تواند به رشد کپک و خرابی میوه ها و سبزیجات کمک کند.

درجه یخچال تنظیم نباشه مواد غذایی فاسد میشه

باز و بسته کردن مداوم درب یخچال

از دیگر دلایلی که منجر به فاسد شدن مواد غذایی در یخچال شما می گردد، باز و بسته کردن درب به صورت مکرر می باشد. این کار موجب بروز تغییراتی در دمای داخلی یخچال شده و در نتیجه گرمای محیط به درون یخچال راه پیدا کرده و دما را کاهش می دهد و دستگاه نمی تواند سرمای لازم جهت خنک سازی مواد غذایی و نگهداری از آن ها را تامین نماید. همین مسئله باعث خراب و فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می شود. از این رو برای جلوگیری از بروز این مشکل باید مانع از باز و بسته کردن بیش از اندازه درب یخچال خود شوید.

قرارگیری مواد غذایی در کنار یکدیگر

چرا مواد غذایی در یخچال فاسد می شوند؟ به طور کلی برای اینکه بتوانید همواره مواد غذایی مختلف را به صورت کاملا سالم و تازه در یخچال نگهداری کنید، بهتر است آن ها در کنار یکدیگر قرار نداده و به هم نچسبانید. این مسئله موجب می شود تا عمر مواد غذایی مختلف به سرعت کاهش پیدا کرده و در نتیجه سریعا فاسد شوند. از این رو باید در زمان چیدن ظروف مواد غذایی در یخچال دقت داشته باشید که حتما هریک از آن ها را در ظرف های جداگانه قرار داده و آن ها را با فاصله از هم بچینید تا از پوسیدگی، خرابی یا کپک زدن آن ها جلوگیری شود.

چرا مواد غذایی در یخچال فاسد می شوند؟

مواد غذایی را در کنار هم قرار ندهید تا در یخچال فاسد نشود

فاسد شدن مواد غذایی به دلیل خرابی ترموستات

یکی دیگر از علت های فاسد شدن مواد غذایی در یخچال مربوط به خرابی ترموستات است. ترموستات یکی از اصلی ترین قطعات یخچال است که جهت تنظیم دمای دستگاه، فرمان لازم را به کمپرسورو سایر قطعات دستگاه صادر می نماید. چنانچه این ترموستات دچار ایرادات یا خرابی هایی شده باشد، تنظیمات دمای یخچال به درستی انجام نمی شود. از این رو دمای یخچال به صورت مکرر بالا و پایین شده و در نتیجه مواد غذایی فاسد خواهند شد.

همچنین خراب شدن ترموستات موجب می شود تا موتور یخچال نتواند در زمان لازم روشن گردد و در نتیجه آن افزایش دمای کابین داخلی یخچال صورت خواهد گرفت که موجب رشد کپک و باکتری درون دستگاه و به دنبال خرابی مواد غذایی می شود. در صورتی که موتور یا کمپرسور یخچال روشن نمی شود و یا پس از بررسی یخچال متوجه خرابی ترموستات شده اید، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

خرابی لاستیک دور درب یخچال

نوار و لاستیکی که دور درب یخچال قرار گرفته اند، از ورود هوای گرم بیرون به درون کابین یخچال جلوگیری نموده و از مواد غذایی نگهداری می کنند. در برخی مواقع لاستیک درب یخچال با گذشت زمان دچار ترک خوردگی یا پارگی می شود. با بروز این مشکل دمای داخلی یخچال گرم شده و زمینه لازم برای فساد مواد غذایی را فراهم می آورد. از این رو در صورت بروز این مشکل باید لاستیک درب یخچال خود را به دقت مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده هرگونه خرابی یا پارگی اقدام به تعویض آن نمایید.

استفاده از ظروف نامناسب در یخچال

عامل دیگری که می توان در زمینه علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال به آن اشاره کرد، استفاده از ظروف نامناسب جهت نگهداری انواع مواد غذایی شامل میوه ها و سبزیجات در یخچال است. همچنین در صورتی که مواد غذایی خود را در ظرف بدون درپوش گذاشته و در یخچال قرار دهید، طی مدت زمان کوتاهی خراب خواهد شد. از این رو در زمان بسته بندی مواد غذایی و قرار دادن آن ها در یخچال بهتر است از ظرف های دارای درپوش و باکیفیت جهت جلوگیری از خراب یا فاسد شدن غذاها استفاده کنید. همچنین این کار از بروز بوی بد در یخچال نیز جلوگیری خواهد نمود.

چرا مواد غذایی در یخچال فاسد می شوند؟

برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال از ظروف مناسب استفاده نمایید

نتیجه گیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

در مقاله بالا به طور کامل به پرسش چرا مواد غذایی در یخچال فاسد می شوند؟ پاسخ داده و تمامی دلایل بروز این مشکل را توضیح دادیم. در بسیاری از مواقع بروز ایراد یا مشکل در هریک از قطعات داخلی یخچال می تواند موجب فساد مواد غذایی شود. از این رو برای رفع این مشکل باید هریک از دلایلی که آورده شده است را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در صورت که شما نیز به این مشکل مواجه شده اید، می توانید به کمک موارد بالا در سریع ترین زمان ایراد یخچال خود را برطرف نموده و از فاسد شدن میوه و سبزیجات در یخچال جلوگیری کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس