کد خبر 1340795
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
لاوروف:پایان بحران اوکراین ربطی به روسیه ندارد/امروز پاسخ ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا می‌دهیم

وزیر خارجه روسیه گفت: پایان تنش در اوکراین ربطی به ما ندارد چون روسیه مقصر شدت بخشیدن به آن نیست.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: این سوال که آیا تشدید اوضاع در اطراف اوکراین در ۲۰ فوریه پایان خواهد یافت، به روسیه بستگی ندارد، زیرا این روسیه نیست که آن را بحرانی می‌کند.

تمرینات روسیه و بلاروس طبق برنامه ریزی در ۲۰ فوریه به پایان می رسد.

لاوروف پس از گفتگو با لوییجی دی مایو، همتای ایتالیایی خود در مسکو به خبرنگاران گفت: در مورد ۲۰ فوریه، این سوال نباید از من پرسیده شود. تمرینات ما همانطور که اعلام شد در ۲۰ فوریه به پایان می رسد و در مورد اینکه آیا تشدید تنش در ۲۰ فوریه تمام می شود یا خیر، نمی دانم، زیرا ما آن را ایجاد نکردیم. ما درگیر این موضوع نیستیم.

وی گفت: مسئله تشدید تنش ها در اوکراین نه در روسیه، بلکه در غرب و در ایده های آنها در حال توسعه است، بنابراین پاسخ همه سوالات با آنها است.

لاوروف درباره چگونگی حل و فصل وضعیت فعلی پیرامون اوکراین گفت: مساله اوکراین در  روسیه در حال توسعه نیست، بلکه در ذهن، مغز و رسانه‌های غربی، در درجه اول ایالات متحده، انگلیس و البته استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، به طور فعالانه در حال توسعه است. بنابراین آنها باید تمام سوالات را در مورد چگونگی کنار آمدن با آنچه تشدید وضعیت می نامند، پاسخ دهند.

وی تصریح کرد: روسیه امروز پاسخ خود را به نامه واشنگتن به عنوان بخشی از گفتگو در مورد تضمین‌های امنیتی ارائه خواهد کرد. ما در حال تکمیل تجزیه و تحلیل نامه ایالات متحده هستیم. من انتظار دارم که در آینده نزدیک متوجه شوید که وضعیت چگونه پیش خواهد رفت... ما امروز این نامه را به طرف آمریکایی ارسال خواهیم کرد.

لاوروف اطمینان داد که طرف روسی این سند را به محض ارسال برای همتایان غربی رونمایی خواهد کرد. او گفت: ما مطمئناً این نامه را علنی خواهیم کرد. ما معتقدیم ضروری است که اعضای علاقه‌مند جوامع مدنی بفهمند که چه خبر است. اما اگر همانطور که همکاران ما در واشنگتن و بروکسل ترجیح می‌دهند، مخفی بماند، افکار عمومی مملو از دروغ و تبلیغات منفی خواهد شد که اکنون فضای اطلاعاتی را پر کرده است.

مسکو پیشنهادات امنیتی خود را برای ناتو و ایالات متحده در اواخر سال ۲۰۲۱ با شعله‌ور شدن تنش‌ها در اطراف اوکراین منتشر کرد. مسکو به طور خاص ضمانت هایی را درخواست کرد که ناتو به سمت شرق گسترش نیابد و اوکراین و گرجستان را به عضویت در نیاورد. این پیشنهادها همچنین شامل عدم استقرار تسلیحات ضربتی ناتو در نزدیکی مرز روسیه و همچنین خروج نیروهای ناتو از شرق اروپا به مواضع سال ۱۹۹۷ است.

دی مایو نیز گفت که همتای روس او به او اطمینان داده است که مسکو می‌ خواهد راه حلی دیپلماتیک برای بحران اوکراین پیدا شود.

دی مایو در یک کنفرانس خبری مشترک پس از مذاکرات گفت که از اعلام لاوروف مبنی بر ارسال پاسخ روسیه به ایالات متحده در مورد ضمانت های امنیتی در اواخر روز استقبال می کند.  

دی مایو گفت: "من فکر می کنم خبر بسیار خوبی است، سیگنال بسیار خوبی است. "

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس